20. Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie
6 gru 2016 14:45

W sobotę 3 czerwca w Muzeum Plakatu w Wilanowie ogłoszone zostały wyniki 20. Międzynarodowego Biennale Plakatu. Warto przypomnieć, że w czerwcu br. MBP obchodzi jubileusz 40-lecia, dlatego też tegoroczna edycja jest wydarzeniem wyjątkowym; towarzyszy jej hasło ăWarszawa Đ miasto plakatuÓ. Wydarzeniem bez precedensu jest zaprojektowanie plakatów anonsujących tegoroczne Biennale przez 10 grafików - sław światowego designu, wśród których są m.in.: Uwe Loesch (Niemcy), Shigeo Fukuda (Japonia), Gerard Paris-Clavel (Francja), Istvan Oros (Węgry) oraz polscy twórcy Waldemar Świerzy i Lech Majewski. Plakaty te pojawiły się na słupach ogłoszeniowych w całym mieście przypominając o jednym z najważniejszych międzynarodowych wydarzeń kulturalnych odbywających się w stolicy. Na konkurs nadesłano ok. 2500 prac z całego świata. Międzynarodowe jury (Polskę reprezentował Marcin Mroszczak) zakwalifikowało na pokonkursową wystawę 647 plakatów i przyznało nagrody w 4 kategoriach: plakat ideowy, kulturalny, reklamowy oraz w kategorii „debiut”, w której najlepsi okazali się artyści polscy i która od tej edycji Biennale będzie nosiła imię Henryka Tomaszewskiego. Swoje nagrody specjalne przyznali też m.in.: Międzynarodowa Rada Stowarzyszeń Grafików Projektantów ICOGRADA, rektor ASP w Warszawie oraz Związek Artystów Scen Polskich (za najlepszy plakat teatralny). Złotymi Medalami nagrodzono: Michela Quareza z Francji (plakat ideowy), Uwe Loescha z Niemiec (plakat promujący kulturę), Aimo Katajamaki z Finlandii (plakat reklamowy). Nagrodę za „Złoty Debiut” otrzymał Aleksander Czyż (Polska). Warto odnotować, że również tym razem w gronie sponsorów 20. Międzynarodowego Biennale Plakatu znalazły się firmy związane z branżą poligraficzną: Antalis, Heidelberg i Huber oraz drukarnie Drukpol i Perfekt. Poligrafika była patronem medialnym jednej z imprez towarzyszących Biennale (patrz obok). W ramach imprez towarzyszących 4 czerwca w ogrodach wilanowskich odbył się piknik artystyczny współorganizowany przez AMS i Muzeum Plakatu. Dla dzieci przygotowano konkursy, pokazy naukowe, zajęcia plastyczne ze studentami ASP. Dorośli, oprócz wystawy plakatów Biennale, mogli obejrzeć pokaz japońskiej kaligrafii i warsztaty sitodruku. Zorganizowano też aukcję dzieł sztuki (w tym plakatów), z której dochód został przekazany na zakup dziecięcego wózka do rehabilitacji. Piknik był też jedną z wielu imprez zorganizowanych w ramach akcji „Warszawa jest trendy” pod auspicjami Biura Promocji i Rozwoju Miasta. Wystawa pokonkursowa będzie czynna do 24 września, natomiast już od 1 czerwca do połowy sierpnia na ogrodzeniu Łazienek od strony Agrykoli można oglądać najlepsze plakaty z historii warszawskiego Biennale. Opracowano na podstawie informacji organizatorów