35 lat dla fleksografii
6 gru 2016 14:50

19 listopada br. firma DuPont Packaging Graphics świętowała w gronie najważniejszych klientów oraz przedstawicieli prasy branżowej 35. rocznicę pojawienia się na rynku pierwszej na świecie fotopolimerowej płyty do druku fleksograficznego pod nazwą Cyrel. Druk opakowań z wykorzystaniem elastycznej formy drukowej ma oczywiście znacznie dłuższą tradycję. W 1890 roku Charles Goodyear po raz pierwszy wykorzystał do procesu drukowania siarkowaną gumę oraz farby anilinowe. 30 lat później technologia ta została nazwana drukiem anilinowym i wykorzystywała ręcznie wycinane płyty gumowe. Nie cieszyła się zbyt dobrą reputacją (zwłaszcza w segmencie opakowań żywności) ze względu na migrujące barwniki wykorzystywane w farbie. Kolejne 30 lat później udowodniono, że inne technologie drukowania wykorzystują te same barwniki, ale w owych czasach nikt nie pochylał się nad kwestią bezpieczeństwa produkcji czy odpowiedzialności społecznej. Od gumy do fotopolimeru W 1952 roku po raz pierwszy pojawił się termin „fleksografia”, a siedem lat później firma DuPont wprowadziła na rynek polimerową płytę drukową o nazwie Dycril. 1974 był rokiem przełomowym dla fleksografii – pojawiła się płyta Cyrel, która wyzwoliła drukarzy od uciążliwych procesów grawerowania, produkowania metalowej matrycy, wulkanizacji i wreszcie szlifowania gumy. Jej rynkowa premiera miała miejsce podczas odbywających się w tym samym roku targów Emballage w Paryżu. Równolegle naukowcy DuPont z Frankfurtu opracowali cały system produkcji płyt fleksograficznych, składający się z naświetlarki, wywoływarki, suszarki IR oraz urządzenia wykańczającego poprzez chlorowanie. DuPont intensywnie pracował nad rozwojem tej technologii, systematycznie wprowadzając na rynek nowe generacje płyt oraz bardziej zautomatyzowane systemy do ich produkcji. W 1980 roku na rynku pojawiła się płyta Cyrel LP, odporna na działanie farb olejowych i wodorowęglanów. Roztwór wymywający składał się w 80 proc. z wody, a w 20 proc. z innych związków chemicznych, co było pierwszym podejściem do eliminacji agresywnych rozpuszczalników z procesu wywoływania. Jakość przenoszenia farby i – co za tym idzie – odwzorowania obrazu uległa znaczącej poprawie po wprowadzeniu płyty PQS ze specjalną warstwą wierzchnią zapewniającą lepszy transfer farby. Wynalezione rok później urządzenie do montażu z systemem registra szpilkowego przyczyniło się znacząco do poprawy pasowania. W 1986 roku została uruchomiona fabryka fotopolimerów w Neu-Isenburg pod Frankfurtem – powiedział Jan Scharfenberg, technical manager w DuPont Packaging Graphics EMEA, przybliżający prasie historię marki oraz samej fleksografii. – Związane to było z niezwykle dynamicznym rozwojem fleksografii w połowie lat 80., co stymulowało również rozwój technologii Cyrel. Przełom za przełomem Na drupie w roku 1986 premierę miał pierwszy system produkcji płyt inline, a 4 lata później, kiedy karierę zaczęło robić słowo „standaryzacja”, DuPont opracował Cyrel Flexo Optimization System do kontroli parametrów produkcji – dziś narzędzie powszechnie używane we fleksografii. Kolejne lata pracy nad technologią Cyrel zaowocowały pojawieniem się cienkiej płyty (Thin Plate Technology) oraz systemu Microflex, wykorzystującego kamery wideo do dokładnego montowania płyty. Kolejny przełomowy moment dla technologii Cyrel to drupa’95, podczas której premierę miał Cyrel Digital Imager CDI, dzięki któremu wyeliminowane zostały procesy naświetlania i wywoływania negatywów. Bezpośrednie laserowe naświet-lanie płyty było kolejnym krokiem w kierunku najwyższej jakości płyty i samego wydruku. Pięć lat później rynek tulei fotopolimerowych doczekał się systemu Cyrel round ITR, charakteryzującego się wysoką jakością wywoływania oraz produktywnością. Rok 2000 to kolejny przełom we fleksografii – na drupie firma DuPont przedstawia pierwszy termiczny, bezrozpuszczalnikowy system obróbki płyt w technologii suchej: Cyrel FAST. Dwa lata później na rynku pojawia się system do cyfrowej produkcji tulei – Cyrel round. W 2007 roku firma DuPont oraz jej partner strategiczny Esko świętują sprzedaż tysięcznej naświetlarki CDI. Już ponad 90 proc. cyfrowych płyt fleksograficznych na całym świecie produkowanych jest w systemach CDI. Ubiegłoroczna drupa przyniosła premierę tulejowego odpowiednika systemu Cyrel FAST – Cyrel FAST round. Ponownie jest to pierwszy na świecie bezrozpuszczalnikowy, termiczny system do obróbki tulei. Urządzenie testowane jest u dwóch klientów, a 19 listopada br. DuPont ogłasza jego komercyjną dostępność. Rynek woli flekso Reiner Stoll, market development manager w DuPont opracował dla gości jubileuszowego spotkania wyniki ankiety, jaką firma przeprowadziła wśród ponad 450 europejskich i amerykańskich wiodących przetwórców opakowań giętkich oraz firm zlecających produkcję opakowań. Pytania zostały tak skonstruowane, aby dać odpowiedź na pytanie, co decyduje o wyborze technologii flekso oraz producenta? Dla print buyerów kluczowymi czynnikami okazały się: rzetelność, powtarzalność i stałość kolorystyczna, efektywny kosztowo druk powtarzających się nakładów, krótki czas dostawy, dobra czytelność małych czcionek, wysoka jakość druku i wreszcie stosowanie farb bezpiecznych dla żywności. Z kolei najważniejszą kwestią decydującą o wyborze technologii flekso jest jej niższa cena (58 proc. wskazań). Rotograwiura wybierana jest natomiast z powodu wyższej jakości (62 proc. wskazań). Udział fleksografii w produkcji opakowań sukcesywnie rośnie, ponieważ poprawia się jej jakość i jednocześnie obniża cena. W Europie już ponad 60 proc. opakowań giętkich produkowanych jest w technologii flekso, a w Ameryce Północnej – nawet 85 proc. Co więcej, fleksografia jest również technologią bardziej przyjazną środowisku pod względem konsumowanej energii: konwersja 1 miliona m² podłoża z rotograwiury do fleksografii to oszczędność nieodnawialnej energii na poziomie 95 tysięcy litrów paliwa. Wydaje się więc, że tak przed fleksografią, jak i przed technologią Cyrel jeszcze wiele lat rozwoju.