Tonery specjalne w druku cyfrowym nie służą jedynie do tworzenia efektów specjalnych. Mark Lawn, szef działu POD Solutions w Fujifilm EMEA, wyjaśnia, jak różowy toner pomaga drukarniom cyfrowym osiągnąć szerszy gamut i lepsze odwzorowanie barwne, a także dlaczego te korzyści są teraz dostępne dla większego grona odbiorców niż kiedykolwiek wcześniej.
Kiedy rozmawiam z użytkownikami maszyn Fujifilm Revoria PC1120, wszyscy jako główny powód inwestycji wymieniają dodatkowe kanały kolorów naszej flagowej, sześciokolorowej maszyny do druku na żądanie. Zazwyczaj pierwszą rzeczą, która ich przyciąga, jest możliwość tworzenia efektów specjalnych o wartości dodanej za pomocą tonerów specjalnych. A jednak często największą korzyścią, jaką z tego czerpią, i tym, co najbardziej imponuje ich klientom, są wzbogacone kolory, szerszy gamut i lepsza jakość, którą mogą osiągnąć dzięki jednemu, bardzo szczególnemu tonerowi różowemu.
5UPER KOLOR
Ostatnio odwiedziłem jednego posiadacza maszyny Revoria PC1120 w Niemczech, który bardzo dobrze zilustrował tę kwestię. Kiedy wykonuje zlecenie dla klienta tylko w CMYK, do wysyłanej paczki dodaje próbkę, aby pokazać, jak zlecenie mogłoby wyglądać z dodatkiem różowego tonera. Różnica może być niezwykle uderzająca, a w jego przypadku często prowadzi do tego, że klienci proszą o wydrukowanie następnego zlecenia w konfiguracji CMYK + Różowy.
Różowy pomaga wygładzić wszystkie odcienie skóry, zauważalnie zmniejszając ziarnistość, a także dodaje szerszy gamut drukowanych kolorów, zwiększając go m.in. w odcieniach fioletu, pomarańczu i żółci. Innymi słowy, dodanie różowego tonera w piątym kanale pozwala osiągnąć kolory niemożliwe do uzyskania tylko z tonerem CMYK.
Teraz z nowymi pięciokolorowymi modelami średniej klasy od Fujifilm, Revoria EC2100S i Revoria SC285S, moc różowego tonera do wzbogacania prawie każdego zadania drukowania jest zdecydowanie na fali i w zasięgu znacznie szerszego grona odbiorców niż kiedykolwiek wcześniej. Nazywamy to 5UPER KOLOR.
Róż zmienia wszystko
Kiedy organizujemy prezentacje naszych maszyn Revoria dla klientów, często stawiają nam oni wyzwanie, aby spróbować dopasować kolory zaprojektowane w RGB, takie jak fioletowy, niebieski, czerwony, różowy i pomarańczowy. Nawet najlepsze maszyny, które oferują tylko CMYK, nie mogą odtworzyć tych kolorów z pełną dokładnością, ponieważ niezależnie od tego, jak dobra jest drukarka CMYK, nie może drukować kolorów spoza tego zakresu.
Dodanie różowego tonera wszystko zmienia, pozwalając uzyskać niezwykły poziom dokładności kolorów i rozszerzyć zdolność do dopasowywania kolorów z plików projektowych RGB w końcowym wydruku. Co więcej, różowy toner jest stosowany automatycznie, bez potrzeby ręcznej interwencji czy skomplikowanych zmian w pliku projektowym. Wystarczy jedynie kliknąć „Symulacja RGB WŁ.”, aby uruchomić wspomagane przez AI dopasowanie kolorów Fujifilm, które dodaje ilość różowego tonera niezbędną do dopasowania kolorów w założeniach projektowych.
Z punktu widzenia projektanta to ogromnie istotne i otwiera wiele kreatywnych możliwości w ultrakrótkich seriach, które po prostu wcześniej byłyby nieopłacalne.
Głęboki odcień skóry
Zazwyczaj trudno jest dokładnie odwzorować wszystkie odcienie skóry. Seria POD od Fujifilm radzi sobie z nimi wyjątkowo dobrze, nawet w CMYK, częściowo dzięki tonerowi Fujifilm Super EA-Eco, którego rozmiar cząstek jest najmniejszy w branży, a także dzięki 10-bitowej głębi dostępnej w modelach Fujifilm Revoria, co znacznie zwiększa liczbę możliwych do osiągnięcia odcieni kolorów. Ale tam, gdzie kończą się możliwości CMYK, dodanie różowego tonera podnosi wyrazistość, jednolitość i dokładność na jeszcze wyższy poziom, dostarczając odcienie skóry najbardziej zbliżone do naturalnych.
Jaśniejsze obrazy
Poza odcieniami skóry i dokładnością kolorów różowy toner może po prostu służyć również do rozjaśniania obrazu, przekształcając obrazy z matowych w jasne i tętniące życiem. Maszyny Revoria mają zintegrowaną funkcję: „Różowy toner do rozjaśniania”. Ta automatyczna funkcja, zaprojektowana z myślą o maksymalnym ułatwieniu obsługi, pozwala użytkownikom dodać różowy toner, aby rozjaśnić każdy obraz.
System automatycznie zastąpi część tonera magenta (ok. 25%) różowym. Oczywiście pomaga to uzyskać jaśniejsze i bardziej żywe odcienie różu, ale także bardziej żywe pomarańcze i fiolety.
Wprowadzenie potęgi różu do głównego nurtu
Od poprawy jakości, poprzez szerszy gamut kolorów, aż po dokładniejsze kolory i jaśniejsze oraz żywsze odcienie – różowy toner od kilku lat zmienia wyższy segment rynku POD.
Jednak nigdy wcześniej w zasadzie nie był dostępny dla głównego nurtu rynku średniej klasy. Wszystko zmieniło się w styczniu 2025 r. wraz z europejskim wprowadzeniem na rynek modeli Revoria EC2100S i SC285S od Fujifilm. Różowy toner, z wieloma oferowanymi korzyściami, bez wątpienia znajduje się teraz w głównym nurcie, pozwalając większej liczbie dostawców usług druku oferować druk o wartości dodanej i pomagając im wyróżnić oferowane przez nich rozwiązania na tle standardowych dostawców CMYK. 5UPER KOLOR od Revoria: dodatkowy kolor, dodatkowe zastosowania, niezwykłe efekty.
Mark Lawn, szef działu POD Solutions, Fujifilm EMEA