90 miliardów na 40. urodziny
6 gru 2016 14:46

Technologia drukowania typu continuous inkjet została wynaleziona przez firmę Kodak dokładnie 40 lat temu, w 1967 roku, przynosząc zupełnie nowe możliwości w obszarze produkcji poligraficznej i komunikacji przemysłowej. W tym roku koncern hucznie obchodzi wkroczenie tej technologii w wiek dojrzały. Rynek wykorzystujący technologię continuous inkjet przygotował jubilatowi urodzinowy prezent – firma Kodak poinformowała, że w 2007 roku łączna liczba stron wydrukowanych na cyfrowych maszynach z serii Kodak Versamark pracujących na całym świecie przekroczy rekordową liczbę 90 mld. Przy obliczeniach wzięto pod uwagę zarówno wydruki czarno-białe, jak i kolorowe, zrealizowane przy produkcji kompletnych dokumentów, częściowym zadruku stron (tu liczbę wydruków znormalizowano do pełnego formatu A4), produkcji hybrydowej oraz adresowaniu. Wprowadzenie na rynek rozwiązań drukujących wykorzystujących technologię continuous inkjet przekształciło produkcję materiałów personalizowanych takich jak druki typu direct mailing, dokumenty transakcyjne, bilety czy formularze w bardzo szybki i wydajny proces. Czterdzieści lat później, dzięki udoskonaleniom tej technologii w zakresie uzyskiwanych barw, prędkości i jakości, drukowanie typu continuous inkjet zaczęło być wykorzystywane w takich segmentach jak produkcja gazet, opakowań czy książek. W ostatnim czasie zaś dzięki niej stworzono zupełnie nową kategorię w dziedzinie komunikacji marketingowej – TransPromo. Wynalezienie przez firmę Kodak technologii continuous inkjet wywarło ogromny wpływ na rozwój całej branży poligraficznej – mówi Frank Romano, emerytowany profesor Rochester Institute of Technology. – Poprawiła ona komunikację przedsiębiorstw z klientami odbywającą się poprzez rachunki, wyciągi bankowe, oświadczenia czy personalizowane druki typu direct mailing, doprowadziła do stworzenia zupełnie nowych produktów w rodzaju kuponów loteryjnych i była początkiem wielu nowych technologii bazujących na tej wynalezionej przez Kodaka. Co więcej, technologia ta zmieniła nawet sposób adresowania magazynów, katalogów i druków direct mailing. Początki technologii continuous inkjet w firmie Kodak sięgają czasów, gdy niewielka grupa inżynierów i naukowców postanowiła zademonstrować różnorodność nowej wówczas technologii drukowania zwanej „dwuskładnikową continuous inkjet”. Od tej pory ewoluowała ona w kierunku najszybszego na rynku (ponad 100 m/min), oferującego bardzo wysoką jakość (300x1200 dpi) i najniższy całkowity koszt inwestycji oraz utrzymania (TCO) procesu poligraficznego skierowanego do drukarń cyfrowych opierających swoją produkcję na zleceniach wysokonakładowych. Dzięki dwuskładnikowej technologii continuous inkjet głowica drukująca wyposażona w 2700 dysz pozwala na naniesienie 445 mln kropli atramentu w ciągu sekundy, co zapewnia bardzo wysoką prędkość wykorzystujących ją maszyn. Ciągły wtrysk kropli przez każdą z dysz maksymalizuje pewność produkcji i eliminuje ryzyko zatkania podczas procesu produkcyjnego. Technologia continuous inkjet Kodaka jest podstawą funkcjonowania dwóch systemów drukujących tej firmy. Pierwszy z nich to rodzina maszyn Kodak Versamark D przeznaczona do cyfrowego druku wysokonakładowego, w skład której wchodzi szereg urządzeń oferujących różne funkcje i moduły pozwalające na produkcję personalizowaną w trybie on-line bądź off-line. Drugi z systemów to seria Kodak Versamark V, również przeznaczona do produkcji wysokonakładowej i bazująca na wcześniej wymienionym rozwiązaniu. Dzięki modułowej budowie maszyny te pozwalają użytkownikom na rozbudowywanie urządzenia wraz z rosnącymi potrzebami przedsiębiorstwa, także w zakresie stosowanych kolorów: czarnego, specjalnych i CMYK. Jesienią Kodak planuje zorganizowanie okolicznościowych imprez i spotkań związanych z 40. rocznicą stworzenia technologii continuous inkjet. Na specjalnej konferencji prasowej poświęconej m.in. temu jubileuszowi Gudrun Baunach, szefowa komunikacji marketingowej firmy Kodak stwierdziła nawet, że najbliższa drupa będzie drupą inkjet.