Targi World Publishing Expo 2014, organizowane przez WAN-IFRA (World Association of Newspapers and News Publishers), odbędą się w dniach 13-15 października w Amsterdamie.
Największa na świecie doroczna impreza targowa dedykowana branży wydawniczej i medialnej wraca w tym roku po 8-letniej przerwie do odnowionego centrum targowego RAI w Amsterdamie. Z edycji na edycję coraz ważniejszą funkcję przy targach World Publishing Expo pełnią towarzyszące im konferencje i seminaria, z roku na rok ich program jest również coraz bogatszy.
Wymiana wiedzy
W dniach 13-15 października br. w Amsterdamie zaprezentuje się ponad 100 prelegentów, którzy poruszą najważniejsze tematy związane z wydawaniem gazet, magazynów oraz publikowaniem informacji w innych mediach. Na scenach „Media Port” będzie można zapoznać się z przykładami różnego rodzaju strategii współpracy wydawców i dostawców treści oraz z praktykami, które poma-gają regulować te relacje. Każda scena dedykowana będzie innej tematyce: treści, przychodów oraz produkcji drukowanej, zawierającej również technologie cyfrowe. Prelekcje wygłaszane w ramach „Media Port” będą nieodpłatne. Płatny będzie natomiast udział w wydarzeniach dedykowanych kadrze zarządzającej: 7. Tablet&App Summit oraz 13. International Newsroom Summit, które podczas ubiegłorocznej edycji targów World Publishing Expo w Berlinie przyciągnęły ponad 400 uczestników. Po raz pierwszy towarzyszyć im będzie konferencja World Printers Forum (Światowe Forum Drukarzy), które będzie dla wydawców, dostawców i drukarń miejscem wymiany idei, kreowania standardów oraz rozwoju strategii przyszłości druku.
Targi World Publishing Expo 2014 zgromadzą 300 wystawców i – jak spodziewają się organizatorzy – przyciągną około 8000 zwiedzających.
Mobilna czy drukowana? I mobilna, i drukowana!
Produktywność, zrównoważony rozwój i narzędzia do publikacji mobilnych to główne obszary, w jakich zaprezentuje się w Amsterdamie firma Agfa. Branża gazetowa nieustannie poszukuje nowych dróg poprawy wydajności produkcji drukowanej oraz sprostania oczekiwaniom mediów cyfrowych. Agfa Graphics posiada rozwiązania dla wszystkich potrzeb – mówi Stefaan Vanhooren, prezes koncernu. – Ponad połowa gazet drukowanych codziennie na całym świecie jest produkowana przy użyciu naszych produktów – czy są to płyty, systemy naświetlające, workflow czy też rozwiązania do publikacji mobilnych i oprogramowanie w tzw. chmurze. Podczas World Publishing Expo 2014 po raz kolejny podkreślimy nasze zaangażowanie w przemysł gazetowy, czy to drukowany, czy mobilny i zaprezentujemy najnowsze innowacje dla tego obszaru. Gazeta mobilna czy drukowana? I mobilna, i drukowana! Eversify automatyzuje dostarczanie treści gazety lub magazynu na tablety i smartfony w interaktywny, rozrywkowy sposób. Eversify, występujące w postaci software-as-a-service to przewidywalne koszty operacyjne bez konieczności inwestowania w wydajne serwery czy szkolenia. Druk gazet według Agfy staje się coraz bardziej zrównoważony i produktywny. Na najnowsze rozwiązania do produkcji gazetowej, prezentowane w Amsterdamie, składają się m.in.:
n naświetlarki fioletowe Advantage N, obsługujące zarówno konwencjonalne, jak i bezchemiczne płyty fioletowe;
n Attiro, czyli (zdaniem producenta) przełomowy, ekologiczny koncept prepressowy, pozwalający na znaczące ograniczenie odpadów, który w ciągu ostatnich kilku miesięcy był testowany w dużych europejskich drukarniach gazetowych;
n płyta bezchemiczna N94-VCF, której główną zaletą jest wyeliminowanie procesu wywoływania, co stabilizuje proces jej produkcji. Płyta N94-VCF może być naświetlana w większości popularnych naświetlarek fioletowych;
n Arkitex Production, czyli wydajne workflow automatyzujące produkcję gazetową oraz jego uzupełnienie – Arkitex Enhance;
n „w chmurze” – po co inwestować w kosztowne rozwiązania IT? Agfa oferuje infrastrukturę w chmurze, pozwalającą na optymalizację produkcji drukowanej i mobilnej.
Siła cyfry
Już po raz drugi na targach World Publishing Expo stoisko firmy Kodak znajdzie się w ramach tzw. Digital Pavilion, grupującego dostawców specjalizujących się w technologiach cyfrowych. Amerykański koncern zapowiada prezentację licznych rozwiązań dla branży gazetowej. Z myślą o użytkownikach oczekujących jeszcze wyższej wydajności i dalszej redukcji kosztów związanych z obsługą sprzętu, firma Kodak wprowadziła w naświetlarce Trendsetter News nowy moduł SCU (Single Cassette Unit). Umożliwia on automatyczne ładowanie i wyładowywanie płyt z prędkością do 150 egz./h. Zastosowano w nim m.in. systemy usuwania przekładek ochronnych oraz automatycznego obracania płyt. Z myślą o zastosowaniach gazetowych firma Kodak stworzyła bezprocesowe płyty Sonora News, kompatybilne zarówno z naświetlarkami z obsługą manualną, jak i w pełni zautomatyzowanymi. Charakteryzują się one krótkim czasem naświetlania, o czym będzie się można przekonać odwiedzając stoisko firmy na targach World Publishing Expo. Podczas prezentacji będą one naświetlane w systemie Trendsetter News. Inna naświetlarka z oferty firmy Kodak – Generation News –oferuje jeszcze wyższą prędkość, umożliwiając wykonanie do 240 form drukowych/h. Została ona dostosowana do wymagań największych, wysokowydajnych drukarń gazetowych. Od niedawna w ofercie firmy Kodak znajdują się wydajne maszyny cyfrowe z serii Prosper 6000, przeznaczone do pełnokolorowej produkcji gazetowej. Nowe rozwiązania w zakresie transportu mediów, suszenia i nanoszenia atramentu w połączeniu z zaawansowaną technologią zarządzania produkcją sprawiają, że maszyny Prosper 6000 stają się atrakcyjnym systemem drukującym, oferującym wysoką niezawodność, prędkość i elastyczność. Gazety drukowane na maszynach Kodak Prosper 6000 powstają w takich samych formatach jak ich offsetowe odpowiedniki, oferują podobne cechy wizualne i dotykowe. Zdaniem firmy Kodak szczególną uwagę powinni na nie zwrócić wydawcy gazet średnionakładowych (15-20 tys. egzemplarzy), oczekujący wydajnej produkcji różnych edycji tego samego tytułu. Z myślą o wprowadzaniu indywidualnych, personalizowanych danych w produkcji gazetowej firma Kodak stworzyła serię systemów drukujących Kodak Prosper S. Pracujące z prędkością do 900 m/min są w pełni dostosowane do wysokich wydajności hybrydowego (a więc uwzględniającego technologie tradycyjną i cyfrową) środowiska produkcji prasowej. Drukarniom prasowym oczekującym wyższej konkurencyjności w działaniu i proekologiczności firma Kodak ma do zaoferowania termiczne płyty ThermalNews PT. Jak zapewnia producent, oferują one jakość i stabilność charakterystyczne dla „klasycznej” płyty termicznej, przy czym eliminują z całego procesu etapy wstępnego podgrzewania i mycia. Tym samym umożliwiają redukcję zużycia energii i wody wykorzystywanych w procesie poligraficznym, obniżają też zmienność parametrów, charakterystyczną dla etapu wywoływania. Brak wstępnego wygrzewania oznacza oszczędność energii rzędu nawet 60 proc., zaś wody – 50 proc. (biorąc pod uwagę cały proces obróbki form drukowych), przy podobnej bądź zredukowanej ilości wywoływacza. Na stoisku Kodaka będzie również prezentowane rozwiązanie jej partnera technologicznego – niemieckiej firmy wobe-team. Mowa o gazetowym systemie produkcyjnym wNewsNet Workflow 7, który łączy w sobie wysoką automatyzację procesów, bazujące na sieci planowanie produkcji oraz łatwiejszą obsługę całego procesu obróbki danych cyfrowych. W Amsterdamie zostaną zaprezentowane nowe funkcje systemu, m.in. moduł do parowania stron (na arkuszu w formacie B1 i większych), bazujący na definiowanych przez użytkownika schematach łamania gazety. Nowością jest także oparty na przeglądarce internetowej portal wNewsNet, zawierający moduły planowania publikacji, ładowania dokumentów PDF, wstępnej weryfikacji plików w trybie online oraz zatwierdzania prac przez klienta.
Firma KBA zaprezentuje się na World Publishing Expo 2014 pod hasłem „Konwencjonalne czy cyfrowe – trendy gazetowe „Made by KBA”. Innowacyjne rozwiązania dla ekonomicznego druku gazet w wysokiej jakości po raz kolejny będą tematem przewodnim na stoisku niemieckiego producenta, na którym będzie można porozmawiać zarówno o odnoszącej sukcesy, wysoce zautomatyzowanej maszynie rolowej Commander CT, drukującej w technologii offsetu bezwodnego Cortinie, jak i cyfrowej maszynie KBA RotaJET, której konfiguracja zawsze odbywa się pod kątem indywidualnych potrzeb. Jest ona dedykowana przede wszystkim biznesom gazetowym zorientowanym na przyszłość takim jak wydawnictwa lokalne np. gminne czy hobbystyczne. Specjaliści KBA opowiedzą również o możliwościach wykańczania wydruków np. przez lakierowanie na maszynie Cortina czy implementację głowic inkjetowych do zadrukowywania kuponów bądź innych elementów kampanii lojalnościowych.
Cyfrowy akcent będzie wyraźnie zauważalny również na stoisku firmy Wifag-Polytype Technologies AG, która na World Publishing Expo 2014 zaprezentuje się pod hasłem „wifag//polytype goes digital”. Producent przedstawi kompletne i zindywidualizowane rozwiązania do cyfrowego druku inkjetowego, ofertę przebudowy i automatyzacji funkcjonujących maszyn oraz usługi serwisowe na etapie całego cyklu pracy systemu drukującego. Szwajcarski producent będzie przede wszystkim promował swój własny system drukujący Calmar, który z łatwością można zintegrować z pracującymi już maszynami i współpracujący z m.in. głowicami Kyocera, Konica Minolta, Fujifilm Dimatix, Xaar, Ricoh. Wśród swoich kompetencji WIFAG-Polytype Technologies wymienia również doświadczenie w produkcji atramentów, primerów oraz warstw funkcjonalnych.
WAN-IFRA funkcjonuje jako centrum badawczo-rozwojowe dla branży wydawniczej, a World Publishing Expo odzwierciedla różnorodność gazetowego łańcucha dostaw od druku do mediów cyfrowych i mobilnych. Dzięki konferencjom, warsztatom oraz unikalnym możliwościom nawiązywania kontaktów i budowania relacji World Publishing Expo pomaga w udoskonalaniu workflow, wdrażaniu wydajnych procesów przemysłowych, pozyskiwaniu nowych odbiorców, budowaniu społeczności i dostarczaniu branżowej wiedzy – powiedział Vincent Peyrègne, dyrektor zarządzający WAN-IFRA, zapraszając do odwiedzenia World Publishing Expo 2014 w Amsterdamie. AN