Bliżej branżowych trendów
6 gru 2016 14:59

W dniach 26-29 maja br. do Poznania zawitało 120 wystawców, 5800 zwiedzających i odbyło się 25 merytorycznych wydarzeń towarzyszących. Mowa oczywiście o najnowszej edycji Międzynarodowych Targów Maszyn, Materiałów i Usług Poligraficznych POLIGRAFIA. Największą tegoroczną zmianą była nowa formuła targów, które w tym roku odbyły się bez targów reklamowych, co znalazło swych zwolenników i przeciwników. Organizatorzy tłumaczyli tę zmianę silną potrzebą specjalizacji i wytyczenia jednolitego obszaru dla branży poligraficznej, ale czy była to metamorfoza na lepsze? Zdania są podzielone. Najlepiej ocenili to sami zainteresowani. Pierwszy dzień targów rozpoczął się oficjalnym otwarciem wystawy na scenie Poligraficznej Areny połączonym z wręczeniem Złotych Medali dla innowacyjnych rozwiązań i produktów dla poligrafii oraz nagród Acanthus Aureus za stoiska najlepiej zaprojektowane i przygotowane do realizacji strategii marketingowej firmy podczas targów (listę laureatów publikujemy na s. 17). Następnie Jacek Kuśmierczyk, kanclerz Polskiego Bractwa Kawalerów Gutenberga i Jacek Bajger, partner w dziale doradztwa podatkowego w KPMG w Polsce ogłosili wyróżnionych Nagrodami Bractwa Gutenberga. Zaraz po wręczeniu nagród odbyła się premiera 5. edycji raportu „Rynek poligraficzny i opakowań z nadrukiem w Polsce”, przygotowanego wspólnie przez polski oddział firmy audytorsko-doradczej KMPG oraz Polskie Bractwo Kawalerów Gutenberga (więcej o raporcie na s. 8). W tym i kolejnych dniach targów na Poligraficznej Arenie odbywały się liczne prezentacje wykwalifikowanych doradców, specjalistów i ekspertów z zakresu branży poligraficznej, a także dotyczące m.in.: dofinansowań ze środków unijnych, mediów tradycyjnych i nowoczesnych oraz wydawców i odbiorców. O to, co promowano na targach, ze szczególnym uwzględnieniem nowości i premier rynkowych oraz o ich refleksje i wrażenia dotyczące najnowszej edycji pytaliśmy samych wystawców. Jak poinformował nas Łukasz Orzęcki, sales manager w Acrebit SA, zainteresowanie rozwiązaniami firmy na targach było duże. Prezentowano ofertę kierowaną do firm z branży poligraficznej i produkcyjnej, w tym wśród rozwiązań informatycznych system do zarządzania firmą „od A do Z” PrintVis, który – jak podaje producent – znajduje zastosowanie w firmach poligraficznych w każdym segmencie rynku. Standardowa wersja systemu PrintVis oferuje zarządzanie finansami, sprzedażą, zakupami, a także produkcją w oparciu o kalkulacje i realne rozliczenie prac. Agfa Graphics również uważa minione targi za bardzo udane. Na stoisku firmy można było zobaczyć innowacyjny ploter Anapurna M2050i, sprzedany tuż przed poznańską wystawą firmie Ceramika Tubądzin. Targi były też miejscem licznych rozmów handlowych, które zaowocowały sfinalizowaniem zamówienia m.in. na pierwsze w naszym kraju plotery Jeti Mira oraz Jeti Tauro. Na stoisku odbywały się również indywidualne prezentacje oprogramowania workflow – Apogee oraz Asanti. Polscy klienci po raz pierwszy mogli zapoznać się z nową wersją tego drugiego – Asanti 2.0, której moduł do zarządzania barwą Asanti Color Management otrzymał nagrodę EDP Award 2014/2015. Nasz udział w tegorocznych targach Poligrafia oceniamy pozytywnie. Pomimo faktu, że ich powierzchnia znacząco się skurczyła, dotarło na nie wielu klientów z segmentów druku inkjetowego i offsetowego. Co istotne, wiele przeprowadzonych przez nas rozmów było bardzo konkretnych, także w wymiarze komercyjnym. To utwierdza nas w przekonaniu, że spotkania branżowe, jakimi stały się targi, wciąż są ważnym miejscem nie tylko jeżeli chodzi o integrację i aspekt towarzyski, ale także efekty handlowe – powiedział Michał Śliz, dyrektor zarządzający polskiego oddziału Agfa Graphics. Z kolei firma Becker Polska na swoim stoisku przedstawiła nową linię dmuchaw bocznokanałowych SV, reprezentowanych przez 7 kompaktowych modeli o wydajnościach w zakresie od 65 do 1240 m3. Mimo wszelkich zalet internet nie może całkowicie zastąpić bezpośredniego kontaktu z klientem. Najnowsze pomysły na międzynarodowym rynku druku, innowacyjne rozwiązania i technologie powinny być prezentowane klientom bezpośrednio i dlatego firma Be-cker pojawi się na kolejnej edycji targów – zapowiedział Grzegorz Wojciechowski, prezes zarządu Becker Polska. Firma Böttcher Polska posiada w swojej ofercie m.in.: wałki z pokryciem elastomerowym, mieszanki gumowe przystosowane do druku LED UV, obciągi offsetowe i płyty lakierujące oraz szeroką gamę produktów chemicznych i innych materiałów eksploatacyjnych. W każdej z tych grup firma zaprezentowała swoje najnowsze rozwiązania technologiczne, w tym m.in. płyty lakierujące Böttcher TOP 1001 z dwuwarstwowym poliestrem, linię produktową zmywaczy VITA czy zmywacz do farb offsetowych Ventana, pozwalający radykalnie zredukować jego dozowanie bez utraty właściwości myjących. Robert Szarkowski, sales manager w Böttcher Polska, ocenia same targi z lekkim sceptycyzmem: Podsumowując tegoroczną edycję targów Poligrafia nie można nie zauważyć spadającego zainteresowania zarówno wśród wystawców, jak i wizytujących. Nasza firma uczestniczy we wszystkich edycjach targów. Według nas należy traktować je jako święto polskiej poligrafii i możliwość spotkania się z klientami, a nie jako czas na realizowanie biznesu. Nasi klienci oczekują tam naszej obecności i nie możemy ich zawieść. Polską premierę nowego urządzenia świętowała na targach firma Derya. Odwiedzający mieli okazję po raz pierwszy zobaczyć rotacyjną maszynę sztancującą RD-4055 – złotego medalistę targów. Ponadto na stoisku prezentowano: linię do oprawy broszurowej Horizon, posiadającą możliwość produkcji broszur w formacie albumowym z możliwością ich obcinania z trzech stron; w pełni zautomatyzowaną falcerkę o budowie modułowej Horizon AF 406 w formacie B3+; czteroszczękową oklejarkę Horizon BQ 470 EVA, przystosowaną do klejenia książek oraz bloków papieru; bigówko-falcerkę Horizon CRF 362 dedykowaną bigowaniu i łamaniu papieru o gramaturze do 400 g/m2. Trudno było nie dostrzec malejącej tendencji, jeśli chodzi o wystawców, a co za tym idzie – całych targów. Nie stanęło to nam jednak na przeszkodzie w tym, by po przeprowadzeniu ponad 150 prezentacji znaleźć nabywców na większość prezentowanych maszyn Horizon. W związku z tym utwierdzamy się w przekonaniu, iż warto było wziąć udział w tym branżowym wydarzeniu – skomentował Artur Opozda, regionalny kierownik sprzedaży w firmie Derya. Na jednym z największych stoisk targowych połączonym w jedną powierzchnię ekspozycyjną o wymiarach 132 m2 swoją ofertę rozwiązań od aplikacji web-to-print, przez druk cyfrowy od A4 do A0, aż po wykończenie introligatorskie prezentowały firmy Akonda, DKS, Duplo i Key2Print. Na tym stoisku również pojawiły się nowości. Firma DKS zaprezentowała nową na polskim rynku wysokowydajną maszynę Konica Minolta PRESS C 1100 dla druku produkcyjnego z kontrolerem Fiery. Maszyna dedykowana jest klientom, którzy są już obecni na rynku druku cyfrowego i mają swoją stałą, sporą grupę odbiorców. Z kolei dla zaczynających przygodę z drukiem cyfrowym firma przygotowała prezentację maszyny z serii Konica Minolta PRESS C1060/1070. Drugą nowością było wielkoformatowe urządzenie drukujące w technologii nanoekosolwentowej Europrinter One oferujące wysoką jakość wydruków, możliwość zadruku szerokiej gamy podłoży oraz bardzo niski koszt eksploatacji. Klienci mieli także możliwość zapoznania się z takimi rozwiązaniami jak 12-kolorowy ploter Canon iPF 8400, KIP C7800 do produkcyjnego druku plakatów oraz testować rozwiązanie web-to-print. Rozwiązania firmy Duplo Polska doskonale uzupełniły prezentowane na stoisku urządzenia drukujące o maszyny do finishingu. Goście mogli zapoznać się z nimi w bezpośredniej pracy i porozmawiać ze specjalistami firmy. Pierwsze z prezentowanych rozwiązań – Docucutter 616 – jest wielofunkcyjną maszyną, umożliwiającą produkcję trzech procesów w jednym przebiegu: cięcia, bigowania i perforacji. Podobnie system Duplo 5000, w pełni automatyczna, wysokowydajna linia do oprawy zeszytowej, którą również z ciekawością oglądali zwiedzający. Trzecie prezentowane urządzenie –Foldmaster Touchline CF-375 – jest zintegrowanym systemem bigującym i falcującym, który łączy obie operacje w jednym procesie. Swoje zadowolenie z udziału w imprezie wyraził Robert Mączka, prezes zarządu firmy Emergraf: Poligrafia 2015 to najmniejsze poznańskie targi poligraficzne, w jakich uczestniczyliśmy, jednakże dotyczy to tylko ilości wystawców. Ku naszemu zdziwieniu odwiedzających, wydawać by się mogło, było więcej niż dwa lata temu. Zakończone tegoroczne targi możemy zaliczyć do udanych, bowiem sprzedaliśmy dwie wystawiane maszyny: półformatowy automat do laminowania na gorąco Delta 52E oraz pełnoformatowy automat AMIGA 76, a na jedną z nich kontrakt został zawarty bezpośrednio na targach. Na targach nie zabrakło także stoiska firmy Epson. Po raz pierwszy na Poligrafii Epson prezentował rozwiązania LFP, traktowane do tej pory jako uzupełnienie potrzeb rynku produkcyjnego. Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się drukarki etykiet – zwłaszcza ColorWorks C3500 oraz tegoroczna premiera ColorWorks C7500. Rynek odbiorców drukarek etykiet rośnie w błyskawicznym tempie – szacunkowo aż czterokrotnie w stosunku do ubiegłego roku. Wynika to z faktu, iż coraz więcej średnich i małych lokalnych przedsiębiorstw produkuje krótkie serie różnych produktów oznaczanych zindywidualizowanymi etykietami. (…) – stwierdza Grzegorz Moch, business solution account manager z firmy Epson. – Dodatkowo wzrost zainteresowania tą rodziną powodują wchodzące w życie 1 lipca przepisy Global Harmonised System zalecające druk na materiałach trwałych w miejscu ich wykorzystania, zamiast zamawiania pre-orderów dużej ilości etykiet w drukarniach zewnętrznych. Urządzenia Epson są w tym obszarze świetną ofertą z uwagi na jakość oraz niskie koszty eksploatacji i niezawodność, co przekłada się na niskie TCO. Zainteresowanie budziła także inna rodzina drukarek Epson w postaci sprzętu do proofingu oraz cyfrowych wydruków wielkoformatowych, m.in.: SureColor SC-S30610, SureColor SC-T5200 czy SurePress L-4033 oraz Stylus Pro. Z rezerwą do targów odniósł się Dariusz Wynimko, dyrektor handlowy w firmie Ferniko: Promowaliśmy swoje produkty, których głównymi odbiorcami (…) są drukarnie, introligatornie i agencje reklamowe. Będąc wystawcą oczekiwaliśmy odświeżenia kontaktów handlowych oraz nawiązania nowych. Niestety odwiedzających było bardzo mało – co widać po zostawionych wizytówkach. W ostatnim dniu stoisko odwiedziło wielu uczniów szkół poligraficznych, co pozwoliło rozdać większość materiałów reklamowych; myślę, że to dobra inwestycja w przyszłość. Moim zdaniem tegoroczne targi nie należą do najlepszych, a wpłynęło na to oddzielenie targów reklamy, a także zbieżność dat z równolegle odbywającymi się targami w Kielcach. Podobne zdanie ma Michał Tombiński z firmy Est Diffusion Michał Tombiński: Wrażenia? Pierwsze takie, że organizator chce doprowadzić do upadku targów albo do skłonienia nas do uczestniczenia w imprezach 3 razy w roku. Nasi goście, a także kilku zaprzyjaźnionych wystawców, wypowiadali się jednoznacznie: „nie ma po co przyjeżdżać”. W poprzedniej edycji targi reklamy przyciągnęły sporo publiczności. Teraz nastąpił rozdział. Ja widziałbym jedną porządną imprezę raz na dwa lata utworzoną z połączenia targów Reklamy, Poligrafii, Taropaku i Pakfoodu. Firma prezentowała ploter tnąco-rysujący Prodigi firmy Lasercomb GmbH z uproszczonym systemem rozpoznawania paserów. Ponadto na stoisku znalazło się ręczne oprzyrządowanie do napraw i produkcji wykrojników oraz materiały pomocnicze, takie jak np. noże tnące czy gumy. Na wspólnym stoisku swoją ofertę prezentowała również firma Pama Paper Machinery, która jest przedstawicielem w Europie Środkowej kilku wiodących firm koreańskich i tajwańskich produkujących automaty sztancujące, składarko-sklejarki, kaszerówki, drukarki fleksograficzne, wykrawarki rotacyjne i okienkarki. Jedno z większych stoisk na targach miała firma Fujifilm Europe, która prezentowała m.in. nagrodzone Złotym Medalem płyty Flenex. Są to płyty fleksograficzne wymywane wodą, które, jak zapewnia producent, oferują najwyższą jakość druku i wydajność przy jednoczesnym znacznym obniżeniu kosztu użytkowania w porównaniu z technologiami termicznymi, solwentowymi lub innymi technologiami płyt wymywanych wodą. Tegoroczna Poligrafia koncentruje się na wąskiej branży druku bez targów reklamowych. (…) To tradycyjne miejsce spotkań całej branży. Chcemy spotkać się z naszymi klientami, również z dostawcami, z konkurencją. Jest to szansa na pokazanie swoich nowości, swoich mocnych punktów na rynku – mówił o targach Bartosz Grzęda, kierownik sprzedaży Fujifilm GmbH. Firma G+P Technik Polska, będąca częścią grupy aktywnie działającej w Republice Czeskiej, Polsce i na Ukrainie, wzbudziła duże zainteresowanie innowacyjnym przyrządem szwedzkiej firmy Nip Control. Urządzenie służy do pomiaru siły nacisku pomiędzy wałkami farbowymi i wodnymi, ma także zastosowanie przy pomiarze tłoczeń cylindrów drukujących. Ponadto na stoisku można było zobaczyć najnowszą maszynę rolową do druku gazetowego typu Magnum Compact, której producentem jest firma Goss International. Prezentowano też inne maszyny, urządzenia oraz materiały eksploatacyjne partnerów G+P Technik, których firma jest przedstawicielem na polskim rynku, w tym: Gämmerler, Planatol System, Cofely, Lovaghy i Wolfgang Spielberger. Firma HKM z Sopotu z pewnością może mówić o sukcesie podczas tegorocznych targów. Firma prezentowała maszynę Trojan 2, sprzedaną do bydgoskiego Grafpolu, przeznaczoną do profesjonalnego druku etykiet w technologii cyfrowej, drukującą w rozdzielczości 1600x1600 dpi. Drugą z prezentowanych maszyn był ploter P180EW drukujący w technologii UV. Prezentowano również myjkę ultradźwiękową amerykańskiej marki Sonic Solutions. Ona też została sprzedana na targach w pierwszym dniu. Dla firmy Infosystems tegoroczne targi także zakończyły się pomyślnie. Firma zaprezentowała szeroką ofertę rozwiązań dedykowanych różnorodnym profilom produkcji poligraficznej i opakowaniowej, m.in. zintegrowany system zarządzania przedsiębiorstwem poligraficznym i opakowaniowym PrintManager oraz informatyczny system dla małych i średnich drukarń akcydensowych PuzzleFlow Manager. Ciekawą ofertą były także systemy zarządzające i automatyzujące przepływ prac i produkcję w drukarniach oferujących swe usługi w internecie: PuzzleFlow Mosaic, PuzzleFlow Motif oraz system workflow PuzzleFlow Contour przeznaczony dla przygotowalni poligraficznej. Jeszcze inny rodzaj oferty stanowiło rozwiązanie w chmurze PuzzleFlow Checkpoint do automatycznego sprawdzania i korekcji plików graficznych przed ich wysyłką do drukarni. Oprócz tego na targach została zaprezentowana internetowa platforma Serwer Druku.pl, która kontaktuje klientów sklepu internetowego i wykonawców usług poligraficznych, zapewniając przy tym pełną automatyzację procesów. Na targach obecni byli także przedstawiciele Departamentu Funduszy Europejskich Infosystems SA, którzy odpowiadali na pytania w sprawach pozyskiwania środków unijnych na projekty inwestycyjne w ramach perspektywy unijnej 2014-2020. Z kolei Wiesław Dawidowicz, wiceprezes firmy Intergrafix powiedział: Targi uważamy za udane. Wielu klientów było zainteresowanych maszynami, jakie prezentowaliśmy na naszym stoisku. A zaprezentowano kompletny zestaw maszyn do przygotowania i produkcji okładek, segregatorów czy główek do kalendarzy. Jak wspomina wiceprezes, największym zainteresowaniem cieszyły się automatyczna linia do produkcji okładek i segregatorów QFM 600C oraz maszyna Heidelberg GT z 1960 roku. Ta druga była w pełni odrestaurowana przez firmę Intergrafix i wyglądała zupełnie jak nowa. Dodatkowo posiadała zainstalowaną nową przystawkę do hot stampingu. Maszyny introligatorskie prezentowane na targach zostały w całości sprzedane. Na stoisku firmy Interprint po raz pierwszy w Polsce zaprezentowano rotacyjną maszynę sztancującą typu BSR 550 Servo szwajcarskiej firmy Bograma, sztancującą bezmostkowo arkusze półformatowe z prędkością do 12 000 egz./h. Maszyna ta może mieć zastosowanie zarówno w tradycyjnych drukarniach arkuszowych czy firmach mailingowych, jak i introligatorniach. Zainteresowanie urządzeniem było bardzo duże, a finalnie zostało ono sprzedane klientowi z południowej Polski. Ponadto na stoisku znalazły się obciągi kompresyjne najnowszej generacji niemieckiej firmy Contitech Elastomer Beschichtungen, a także nowe rozwiązania z zakresu chemii drukarskiej pozapłytowej, ekologiczne zmywacze, bufory do bezalkoholowego druku arkuszowego i heat-setowego oraz Schwego Spezial Clean 4377, zmywacz do wałków w falcerkach niemieckiej firmy Bernd Schwegmann. Firma Iware zaprezentowała na targach swój flagowy produkt – modułowy, w pełni automatyczny system web-to-print iwarePRINT 2.0. Zdobyliśmy trzeci złoty medal w ciągu roku za innowacyjność i nowoczesność systemu iwarePRINT 2.0., z czego jesteśmy nad wyraz dumni – skomentował Łukasz Głośny, sales manager w firmie Iware. – To już nasze trzecie złoto – po Festiwalu Druku i Marketingu 2014 oraz RemaDays 2015 przyszedł czas na targi Poligrafia 2015. Był to też dla nas czas, kiedy mogliśmy spotkać się z naszą konkurencją, wymienić uwagi, upewnić się, że „konkurencja nie śpi”, a także zyskać pewność, że nasze rozwiązanie jest obecnie najlepsze na rynku. W przypadku specyfiki naszego produktu to, czy targi były udane, okaże się w ciągu najbliższych 3-4 miesięcy. Z kolei Krzysztof Karoń z firmy Karoń tak podsumował minione targi: Łatwy dostęp do informacji internetowej powoduje, że nowości sprzętowe „w akcji” prezentowane są na cyklicznie organizowanych dużych targach na Zachodzie, co powoduje marginalizację regionalnych targów w Europie Wschodniej. Tegoroczne targi poznańskie zmieściły się w jednej hali, ale dzięki temu wyraźnie obserwować można kierunek rozwoju poligrafii i branż wspomagających. (…). Najbardziej widoczny (...) jest regres w technice color management. Przyczyny zjawiska są złożone, ale tym większe szanse na przyszłość stwarza oferta polskiej marki lettero – program Lettero Color Matching – obejmującej urządzenia do kontroli, pomiaru i dopasowania koloru w całym zintegrowanym procesie poligraficznym, a więc od studia fotograficznego i graficznego aż do druku zarówno w niewielkich studiach druku cyfrowego, jak i w wielkonakładowych drukarniach analogowych. Problem jakości koloru jest niezależny od technologii i skali produkcji, jego rozwiązanie zależy od ujednolicenia warunków przygotowania i oceny wydruku, to zaś jest warunkiem podnoszenia najszerzej rozumianej kultury pracy, od której polska poligrafia musi rozpocząć proces rewitalizacji. Firma Mnumi prezentowała podczas targów sztandarowy produkt firmy – oprogramowanie Mnumi do zarządzania drukarnią. Targi Poligrafia to wciąż jedna z najważniejszych imprez branży poligraficznej w Polsce – powiedział Piotr Pakier, współwłaściciel firmy Mnumi. – Ponieważ jesteśmy producentem oprogramowania skierowanego właśnie do drukarń i zakładów poligraficznych, nie mogło nas tu zabraknąć. System Mnumi można było oglądać podczas pracy „na żywo”. Każdy gość mógł prześledzić obieg zlecenia, a tym samym zmianę statusów, która towarzyszy poszczególnym etapom realizacji danej pracy w drukarni, aby przekonać się, jak istotne korzyści może przynieść wdrożenie tego rozwiązania w firmie. Radosław Gliński, dyrektor i prokurent w firmie Nestro, jest również zadowolony z udziału w targach: Uczestnictwo w targach Poligrafia stanowiło doskonałą formę promocji, ale przede wszystkim kontaktu z obecnymi oraz potencjalnymi klientami firmy Nestro. Była to świetna okazja do rozmów i podzielenia się wieloma informacjami na temat nowości produktowych w zakresie konstruowania, projektowania i montażu urządzeń ochrony środowiska, głównie systemów odpylania dla przemysłu papierniczego. Prowadziliśmy także dyskusje o najnowszych ekoinnowacyjnych, przyjaznych dla środowiska naturalnego rozwiązaniach w zakresie prowadzonej działalności oraz planach rozwojowych firmy. Dla firmy Pakmar targi były okazją do prezentacji szerokiej oferty dla przemysłu poligraficznego oraz rynku opakowań. Zaprezentowano m.in. folie biodegradowalne i kompostowalne PLA, pełny zakres klejów do laminowania – zarówno rozpuszczalnikowych, jak i bezrozpuszczalnikowych, kleje firmy Paramelt i Eukalin o szerokim spektrum zastosowań, od tradycyjnego łączenia papieru z papierem po etykietowanie butelek plastikowych. Ponadto została zaprezentowana pełna oferta firmy na tektury faliste i lite, papiery silikonowane oraz pergaminy naturalne, folie OPP 12my, a także folie OPP do etykiet. Tradycyjnie zaprezentowano także folie wielowarstwowe koekstrudowane oraz folie stretch, folie makroperforowane i siatki. W czasie targów firma promowała również innowacyjną szwedzką folię stretch o polepszonych parametrach wydajności i grubości. Dużym zainteresowaniem cieszyły się, będące w stałej ofercie firmy Pakmar, fala B i E oraz folia OPP metalizowana. Targi były też okazją do zapoznania się z aktualną ofertą firmy Plotserwis w zakresie druku wielkoformatowego. Firma zaprezentowała nową drukarkę UV LED A3 do produkcji gadżetów, która oferuje wysoką jakość druku do 5760 dpi i możliwość zadruku wielu gadżetów o różnej strukturze, kolorze i kształcie jak pendrivy, breloki, etui do telefonów, zapalniczki i wiele innych. Poza tym zaprezentowano znane już modele, m.in. udoskonaloną drukarkę ekosolwentową Galaxy serii UD LC wyposażoną w głowice Epson DX5 z unikalną możliwością druku również na wybranych mediach płaskich oraz wielkoformatowe drukarki Challenger 3,2 m, Challenger 3286J z głowicami Seiko z regulowaną wielkością kropli do wydajnej produkcji wysokojakościowych reklam i Challenger 3206T, wybierany przez klientów oczekujących dużej prędkości druku, stabilności oraz niskich kosztów eksploatacji. Prezentowane rozwiązanie tekstylne Galaxy serii UD LB wraz z kalandrem również znalazło swoich odbiorców. Kolejną edycję targów możemy zaliczyć do udanych, a kolejne instalacje u nowych klientów już za nami – powiedziała Nina Bzdyra z firmy Plotserwis. Na tegorocznych targach nie zabrakło także firmy Profex elektronik, autoryzowanego przedstawiciela firmy GEW w Polsce. Firma przedstawiła swoje wiodące produkty, w tym energooszczędny system suszenia UV E2C i NUVA2 z nowymi zasilaczami Rhino od firmy GEW. Dużym zainteresowaniem cieszyły się również systemy z lampami LED. Jako nowość w ofercie zaprezentowano w tym roku markery do pomiaru napięcia powierzchniowego firmy Flexart, której Profex elektronik jest od zeszłego roku dystrybutorem w Polsce. Firma Riset również jest w grupie zadowolonych wystawców i zalicza targi do udanych. Na stoisku odwiedzającym najbardziej przypadła do gustu nowa wycinarka AeroCut Nano, która jest mniejszą alternatywą dla potężnych maszyn – AeroCut Classic i Quatro, także bigujących i perforujących. Na stoisku można było też przetestować falcerkę AeroFold ze ssawkowym pobieraniem arkuszy oraz kaszerówki i wiertarki do papieru z ruchomym stołem. Nie zabrakło także dziurkaczy poligraficznych, nitownic, złociarek bezmatrycowych, urządzeń do eleganckiej oprawy dokumentów Fastback oraz bindownic. Jacek Bucholc – prezes zarządu firmy WRH Global Polska skomentował: Tegoroczne targi Poligrafia były świętem sektora poligraficznego. Nasza obecność to tradycja, w tym roku dodatkowo zaprezentowaliśmy się z nową nazwą. Cieszy nas, iż odwiedzający docenili naszą obecność i zaangażowanie, chętnie rozmawiali o swoich planach inwestycyjnych. Sporo czasu poświęciliśmy na wyjaśnianie przyczyn zmiany nazwy i zapewnialiśmy o konsekwencji dalszego działania w sektorze poligraficznym. Na stoisku zaprezentowano ofertę Ferag AG dla sektora mailingowego i rynku pocztowego, a także portfolio partnerów handlowych. Szczególne zainteresowanie klientów wzbudził MiniSert – ciągle rozwijany system do wkładkowania i kompletacji produktów działający off-line, pozwalający na tworzenie pakietów składających się z produktu głównego plus do 10 insertów z możliwością ich dalszej obróbki. Drukarnie arkuszowe przyciągnęły rozwiązania firmy Betz. Nie brakowało też zainteresowanych pakowaniem pojedynczych egzemplarzy produktów poligraficznych w folię termokurczliwą, pakowaniem pakietów czasopism do wysokości 450 mm, a także pakowaniem ekspozycyjnym. Szerokie możliwości w zakresie pakowania zaspokajają w naszej ofercie urządzenia firm Kallfass i Hugo Beck. Omet to flagowa propozycja dla wąskiej wstęgi w naszej ofercie – w tym roku prezentujemy premierowe rozwiązania offsetowe i cyfrowe na bazie Varyflex i Xflex – dodał Jacek Bucholc. Tomasz Lacheta z firmy Zechini podchodzi pozytywnie do nowej formuły targów: Dla nas nowa formuła się sprawdziła. Nasze stoisko odwiedzali klienci, którzy byli naprawdę zainteresowani urządzeniami. Nie było tzw. zbieraczy, co pozwalało na swobodniejszą prezentację urządzeń. Na stoisku zaprezentowano dwa urządzenia: Roby Junior 2, kompaktową półautomatyczną maszynę do produkcji twardych okładek, i X-CASE, maszynę do zawieszania bloków w okładkę dla małych i średnich nakładów. Obydwie cieszyły się dużym zainteresowaniem. Jako pierwsza edycja targów w nowej formule organizacyjnie wypadła ona całkiem dobrze, ale trwała o jeden dzień za długo. Następna edycja powinna być trzydniowa – podsumował T. Lacheta. Spółka Zakłady Artystyczne ART w tym roku wystawiała się wspólnie z firmą Infosystems SA na partnerskim stoisku, prezentując stację kontroli Virtual Proof Station do oceny druku między monitorem a arkuszem wydruku przy zastosowaniu soft proofingu. Do tego systemu wykorzystaliśmy również nowoczesny spektrometr Spectis Touch firmy GL Optic do kontroli pomiarów światła, idealny w zastosowaniu w branży poligraficznej. Okazuje się, że częstą przyczyną problemów występujących przy ocenie wydruków jest źle dobrane światło. Wcześniej nie było tak prostego narzędzia do kontroli systemów oświetleniowych. Spectis Touch to obecnie nasz najlepszy produkt cieszący się powodzeniem na całym świecie i to nie tylko w poligrafii – powiedział Sławomir Wojtaś z Zakładów Artystycznych ART. Klientów również interesowała nowa technologia LED w drukarkach nowej generacji firmy OKI. Niekwestionowanym hitem na stoisku okazały się prezentowane najnowsze osiągnięcia w oświetleniu wewnętrznym i zewnętrznym w technologii LED –bardzo energooszczędne rozwiązania LED dla oświetlenia hal, magazynów i innych pomieszczeń. Poza wymienionymi w artykule wystawcami w targach uczestniczyli również m.in.: Ben Develop, Bograma, Brausse Europe, Buch Automation, Fantom, Fastcom, Grafmasz, Henkel, hubergroup, Jago, Millennium Leasing, Multifol, Polska Izba Opakowań, SHS-CAS Graphische Machinen, Sico Polska, Sistrade, Sternal International, Versor, Ves Ploter i Zakład Foliowania Papieru.