Boom na rynku
6 gru 2016 14:55

„Owijamy świat” („We wrap the world”) to motto międzynarodowej rodziny targów przeznaczonych dla branży opakowań organizowanych przez Messe Düsseldorf. W jej skład wchodzą imprezy, które będą miały miejsce w roku 2011: Pack Print International (Bangkok, 31 sierpnia – 3 września), China Pharm (Szanghaj, 25-28 października), Process Expo (Chicago, 1-4 listopada) oraz 2012: Upakovka/Upak Italia (Moskwa, 24-27 stycznia), Embax (Brno, 28 lutego – 2 marca), indopack, indoplas, indoprint (Dżakarta, 11-14 kwietnia), Fispal Tecnologia (Sao Paulo, 12-15 czerwca) i International PackTech India (Bombaj, 6-8 listopada). Przemysł opakowaniowy pełni bardzo istotną funkcję na całym świecie. W 2009 roku sprzedano ponad 4 mld opakowań. Z udziałem 46 proc. Azja jest obecnie najważniejszym rynkiem regionalnym, po Europie (27 proc.) i Ameryce Północnej (15 proc.). Co więcej, boom gospodarczy w Chinach i Indiach napędza wzrost sprzedaży opakowań w Azji. Sektory spożywczy i napojów urosły do rangi największych beneficjentów opakowań i maszyn do ich produkcji, pochłaniając 60 proc. globalnych mocy wytwórczych. Pozytywne nastawienie w kwestii ekonomii i jasne perspektywy branży na przyszłość charakteryzowały nastroje na najważniejszej imprezie przemysłu opako- wań na świecie – targach interpack 2011 w Düsseldorfie, które 18 maja zakończyły się sukcesem. Na tej platformie innowacji główny nacisk położono na prezentację ponad 2700 wystawców, ale – jak twierdzi Messe Düsseldorf – bardzo dużym zainteresowaniem zwiedzających cieszyło się też grupowe stoisko prezentujące targi dla branży opakowań zorganizowane przez tę firmę przy pomocy jej partnerów i spółek zależnych. Okazuje się, że od chwili obecnej do interpacku 2014 przedsiębiorstwa nastawione na eksport w segmencie maszyn pakujących, procesy technologiczne, zadruk opakowań oraz produkcję materiałów opakowaniowych będą mogły przebierać w całej gamie ciekawych dla siebie imprez targowych. W Rosji… W Rosji, będącej jednym z największych na świecie rynków dóbr konsumpcyjnych ze 143 mln konsumentów, targi Upakovka/Upak Italia w styczniu przyszłego roku po raz 20. staną się sceną prezentacji najbardziej innowacyjnych rozwiązań i technologii dla branży opakowań. Po raz kolejny w imprezie tej (oraz w konkurencyjnych targach Interplastica 2012) będzie uczest-niczyć około 900 międzynarodowych wystawców. Każdy z nich będzie mógł skorzystać z ożywienia gospodarki rosyjskiej, wzrostu wydatków konsumpcyjnych i spadku stopy inflacji, które stymulują rynek opakowań. Jak twierdzi Messe Düsseldorf, zainteresowanie obszarami metod produkcji i materiałów wciąż wzrasta, a rosyjskie targi sprostają potrzebom zwiedzających, ponieważ będą skupione wokół zagadnień przetwórstwa i zadruku opakowań – głównych tematów swojej jubileuszowej edycji. …Indiach Na subkontynencie indyjskim stale wzrasta sprzedaż nowoczesnych opakowań, a duży odsetek młodych ludzi entuzjastycznie nastawionych do zachodniego stylu życia czyni ten kraj wysoce obiecującym dla przemysłu opakowań. Kolejnym istotnym czynnikiem jest wzrost klasy średniej i przeznaczanych przez jej członków kwot na tzw. wolne wydatki. Popyt na przetworzone i higieniczne opakowania żywności oraz napojów, zmiany stylu życia i przyzwyczajeń konsumenckich, jak również zmiany w sektorze detalicznym – wszystko to tworzy doskonałe perspektywy dla działalności biznesowej. Najbardziej obiecującymi w Indiach platformami dla technologii przetwarzania, produkcji i zadruku opakowań oraz sektora napojów będą targi International PackTech India – wystawa i konferencja dotycząca przetwórstwa, opakowań i druku, oraz drink technology India – międzynarodowe targi sektora napojów i technologii płynnych produktów spożywczych, które w roku 2012 zostaną po raz drugi zorganizowane wspólnie przez Messe Düsseldorf i Messe München w dniach 6-8 listopada w Bombay Exhibition Center. Dzięki współpracy obu firm targi te okazały się już sukcesem w 2010 roku. W premierze tego duetu udział wzięło ponad 200 wystawców oraz 6000 zwiedzających. ... i Indonezji Rosnącym znaczeniem na rynku opakowań, tworzyw sztucznych i druku może się też pochwalić Indonezja. Z populacją liczącą ponad 240 milionów, Indonezja jest czwartym co do wielkości państwem na świecie. Jej gospodarka rozwija się: w 2010 r. produkt krajowy brutto wzrósł o 5,9 proc. przy średnio 6 proc. rocznej stopie wzrostu przewidywanej na najbliższe lata. Wzrastająca klasa średnia z dobrą siłą nabywczą i rosnącymi oczekiwaniami dotyczącymi standardu życia sprzyja w szczególności rozwojowi przemysłu dóbr konsumpcyjnych. Dlatego Messe Düsseldorf, Messe Düsseldorf Asia oraz ich indonezyjski partner – PT Wahana Kemalaniaga (WAKENI) zwiększą swoje zaangażowanie w tym regionie o trio targów w 2012 roku: indopack, indoplas i indoprint. Przedsięwzięcie to wesprą wiodące stowarzyszenia branżowe: Food Processing and Packaging Machinery, Plastics and Rubber Machinery, Printing and Paper Technology oraz German Engineering Federation (VDMA). Na podstawie informacji Messe Düsseldorf opracowała DA