Charakterystyka farb UV
6 gru 2016 14:44

Kolor Odcień, nasycenie i transparentnoœć farby zależš przede wszystkim od właœciwoœci użytych pigmentów. W farbach UV, tak jak w innych farbach, wykorzystywane sš głównie pigmenty organiczne (w większoœci takie same jak w farbach konwencjonalnych). Ze względu na pewnš agresywnoœć chemii UV nie sš stosowane pigmenty o niskich odpornoœciach (pigmenty fanalowe, czerwienie lakowe itp.). Ze względu na koniecznoœć penetracji promieniowania ultrafioletowego w celu wywołania reakcji polimeryzacji stosowanie intensywnych lub kryjšcych pigmentów (metaliczne, biel tytanowa) jest utrudnione. W przypadku lakierowania UV wydruków wykonanych z wykorzystaniem farb konwencjonalnych nie jest wskazane stosowanie ww. ăsłabychÓ pigmentów ze względu na możliwoœć ich odbarwiania lub krwawienia. Reologia Dziedzina ta zajmuje się następujšcymi właœciwoœciami: płynnoœć (flow), lepkoœć oraz kleistoœć (tack). Właœciwoœci te sš często ze sobš powišzane i znaczšco wpływajš na zachowanie się farby w maszynie drukujšcej (drukownoœć, transfer É). Lepkoœć oraz płynięcie Właœciwoœci te wpływajš na rozprowadzanie farby w maszynie drukujšcej. W pierwszej kolejnoœci jest to widoczne w zespole farbowym. Farby UV sš z reguły gęœciejsze od tradycyjnych oraz majš większš skłonnoœć do zwiększania lepkoœci w stanie nieruchomym (tiksotropia). Z tego powodu w przypadku farb stosowanych w szybkobieżnych maszynach offsetowych zaleca się używanie mieszalników farby (tzw. agitatory w kałamarzach) w celu uniknięcia problemów z jej dystrybucjš. Mieszalniki sš systemem składajšcym się ze stożkowatego przyrzšdu umieszczonego w farbie i poruszajšcego się stale wzdłuż duktora w celu utrzymania farby w stanie płynnym. Słaba płynnoœć farby objawia się ărozcišganiemÓ jej w zespole farbowym, powodujšc brak zwilżania duktora, a w konsekwencji niedodruki. W offsecie oraz typografii zbyt mała lepkoœć może prowadzić do nadmiernego przyrostu punktu rastrowego i zwiększa ryzyko pylenia. Tack Tack jest miarš siły potrzebnej do rozwarstwienia mokrej farby na dwie częœci. Wpływa to na jakoœć transferu farby na każdym etapie drukowania, od zespołu farbowego po podłoże. W offsecie wpływa to na przeniesienie farby pomiędzy wałkami maszyny drukujšcej, a następnie na transfer farby z wałka na płytę drukowš, z płyty drukowej na obcišg i z obcišgu na podłoże. W ămokrymÓ offsecie na płycie drukowej pojawia się wet tack, który jest inny niż dry tack, gdyż dotyczy emulsji farby z wodš. W przypadku zbyt wysokiego tacku może dochodzić do zrywania powierzchni drukowanego materiału. Zbyt niski tack spowoduje obniżenie jakoœci wydruku oraz skłonnoœci do tonowania. W przypadku fleksografii transfer odbywa się od wałka anilox do płyty polimerowej i od płyty do podłoża. Istotne jest, aby lepkoœć farby była relatywnie niska, zaœ jej płynięcie bardzo dobre (chodzi o uzyskanie bardzo dobrego współczynnika napełnienia kałamarzyków wałka anilox). Szybkoœć utrwalania Utrwalanie farb UV jest uważane za natychmiastowe, jakkolwiek występujš różne szybkoœci schnięcia produktów UV. Zależy to od procesu drukowania, drukowanych przedmiotów oraz kolorów. Optymalizacja receptury polega na znalezieniu najlepszego kompromisu pomiędzy szybkoœciš utrwalania, drukownoœciš, przyczepnoœciš oraz stabilnoœciš magazynowania. Magazynowanie Produkty UV majš ograniczony czas przechowywania, który zależy od: temperatury przechowywania, chemicznej natury pigmentów, nieprzezroczystoœci pojemnika, typu użytego pojemnika (metalowy, z tworzywa sztucznego) i reaktywnoœci receptury. Farby i lakiery SICURA majš gwarancję trwałoœci od 6 do 12 miesięcy od daty produkcji pod warunkiem prawidłowego przechowywania. Nie jest zalecane używanie produktu po wygaœnięciu daty ważnoœci, gdyż ich parametry nie mogš być gwarantowane. Trwałoœć przechowywania jest optymalna, gdy farby sš przechowywane w miejscu o stałej temperaturze (10-20ĄC). Zaleca się również zamykanie pojemników po użyciu w celu ochrony przed œwiatłem i kurzem. Artykuł opracowany przez firmę SICPA