22 kwietnia w Poznaniu zakończyły się jubileuszowe dwudzieste targi Poligrafia. Wród wystawców tegorocznej edycji targów znaleli się absolutni debiutanci: Creo Polska, Duplo Polska czy KBA-Grafitec to przedsiębiorstwa powstałe w tym roku.
W tym zeszycie znajdš Państwo przeglšd targowych nowoci z dziedzin prepress, druku i postpress; w czerwcu Đ farby, materiały, a także fleksografia i wklęsłodruk.
Była to pierwsza Poligrafia po wejciu Polski do UE, jak również pierwsza jej edycja odbywajšca się po największej wystawie poligraficznej wiata Đ targach drupa. Z tego względu w Poznaniu pojawiło się wiele premierowych produktów, pokazanych po raz pierwszy przed rokiem w Dsseldorfie; wiele z nich opatrzono tabliczkami ăSprzedano do...Ó. Kontrakt sfinalizowany na targach, w błysku dziennikarskich fleszy, dla każdej firmy jest czym szczególnym, zwłaszcza w przypadku kupujšcego. Drugi aspekt, zwišzany z wejciem do UE, objawił się w sporej liczbie zwiedzajšcych z zagranicy, zwłaszcza z Europy Zachodniej. Ci ostatni przyjechali do
Poznania także ze względu na Miasteczko Drukarń Polskich, pierwszš w historii targów Poligrafia wspólnš ekspozycję rodzimych zakładów poligraficznych. Jak wynika z zebranych przez PoligrafikĘ wypowiedzi, większoć uczestniczšcych w Miasteczku firm jest zadowolona z udziału w targach i już dzi deklaruje chęć pojawienia się w Poznaniu za dwa lata.
Miasteczko było najważniejszš ăeksportowšÓ częciš targów Poligrafia, z kolei dla rodzimych drukarzy bardzo ważne były nowoci produktowe. Te za wyróżniono w specjalny sposób, m.in. poprzez oznaczenia na stoiskach i wydanie broszury z nowymi produktami. Kilka z nich wyróżniono Złotym Medalem targów Poligrafia. Wród nowych produktów przeważały, czego można było się spodziewać, systemy CtP i maszyny cyfrowe, choć nie zabrakło polskich premierowych prezentacji maszyn arkuszowych, urzšdzeń z zakresu postpress i materiałów eksploatacyjnych.
Ekspozycji targowej towarzyszyły liczne jak nigdy wydarzenia o charakterze konferencyjnym. Największš frekwencję odnotowano na 3. Konferencji Poligraficznej Polskiej Izby Druku, w której wzięło udział ponad 250 osób. Ogromne zainteresowanie towarzyszyło też pierwszemu z serii Kolorowych Spotkań z PoligrafikĽ, które było powięcone drukowi cyfrowemu. Z kolei trzeciego dnia targów miało miejsce 3. Forum Etykietowe, w którym wzięło udział ok. 80 osób. Własne imprezy zorganizowały praktycznie wszystkie czasopisma branżowe, dzięki czemu pierwsze trzy dni targowe były wypełnione konferencjami, panelami, seminariami, pokazami itd.
Wyjštkowy charakter miał pokaz mody zorganizowany przez firmę Antalis Poland i ăPrint&PublishingÓ, a zaprojektowany przez artystów z krakowskiej ASP. Kreacje, z wdziękiem prezentowane przez modelki, zostały wykonane z papierów ozdobnych z kolekcji my 360Ą znajdujšcych się w ofercie Antalis Poland. Pokaz nawišzywał do jubileuszu 15-lecia tej firmy obchodzonego w br.
Targi Poligrafia to także okazja do licznych nagród i wyróżnień. Organizator targów, Międzynarodowe Targi Poznańskie, tradycyjnie przyznał Złote Medale dla najlepszych produktów pokazywanych na Poligrafii oraz nagrody Acanthus Aureus za stoiska najlepiej spełniajšce funkcję marketingowš. Złote Gryfy przyznała Polska Izba Druku, magazyn ăDigitÓ rozstrzygnšł konkurs o ăZłotš CzcionkęÓ, za z okazji 20. edycji targów wręczono specjalne dyplomy kilku osobom i instytucjom.
Wieczór Poligrafów był też znakomitš okazjš dla firmy Winkowski do wręczenia ăPaszportów StypendialnychÓ dla studentów polskich uczelni poligraficznych, ufundowanych przez firmy Quad Graphics i Winkowski.
Na koniec dodajmy, że tradycyjnie już na wspólne zaproszenie MTP i Poligrafiki targi odwiedzili przedstawiciele prasy branżowej z zagranicy. W tym roku byli nimi dziennikarze z Niemiec, Finlandii i Wielkiej Brytanii. Poza wizytš na targach Poligrafia mieli oni okazję zwiedzić trzy wielkopolskie drukarnie: Interak, Agora i Winkowski. SS
***
W tegorocznej edycji Międzynarodowych Targów Maszyn, Materiałów i Usług Poligraficznych Poligrafia 2005 wzięło udział 280 wystawców reprezentujšcych ponad 400 firm, którzy zajęli łšcznš powierzchnię 8500 m2. Wród wystawców byli przedstawiciele kilkunastu krajów (Austria, Belgia, Czechy, Holandia, Indie, Lichtenstein, Niemcy, USA, Szwajcaria, Szwecja, Ukraina, W. Brytania, Włochy), w tym oczywicie również Polski. Zaprezentowano wiele nowych produktów zgłoszonych przez 42 firmy. Targi odwiedziło blisko 13 000 profesjonalistów (po raz pierwszy można je było zwiedzać tylko po wczeniejszej rejestracji).