Co przyniesie nam jutro?
12 wrz 2023 13:45


Wiedza dzisiaj o tym, co będzie jutro? Jeśli spojrzymy na projektowanie i produkcję opakowań oraz design, nie jest to niemożliwe. Co więcej, trendy na nadchodzące lata stają się coraz bardziej widoczne. Różne firmy zajmujące się badaniami rynku publikują ich przewidywania aż do 2030 roku.

Wpływ społeczeństwa

Na produkcję, projektowanie i konstrukcję opakowań mają wpływ różnorodne socjologiczne wątki.

Kryzys związany z wybuchem pandemii COVID-19 i niepokój społeczny obudziły w nas pragnienie bezpieczeństwa i tego, co znajome. W związku z tym trendy przeszłości górują nad teraźniejszymi, a w projektach opakowań można zobaczyć inspirację latami 90. czy 70. XX wieku.

Znajome projekty kontrastują z nowymi wpływami środowiska. McKinsey zwraca uwagę na pięć czynników, które są przełomowe w przemyśle opakowaniowym:

Stale rozwijające się sklepy internetowe mają coraz większy wpływ na zapotrzebowanie na różnorodne opakowania.

Personalizacja, która może być bezproblemowo wprowadzona na opakowaniach, przyczynia się do znacznego wzrostu zainteresowania klientów produktem. Jednak powoduje to jeszcze szybszy wzrost kosztów i spowolnienie procesu produkcji. Konsumenci skłaniają się też coraz bardziej ku wygodzie i zdrowiu.

Przystępność cenowa jest coraz bardziej pożądana, co przekłada się na łańcuch wartości w sektorze produkcyjnym.

Zrównoważony rozwój i cyfryzacja nie są nowością w przemyśle, ale jego nieodzowną częścią, która będzie nam towarzyszyć jeszcze przez kolejne 5-10 lat w procesie produkcji.

Na ten moment trendy są widoczne dla marek i wpływają na ich projekty, wybory materiałów oraz modeli biznesowych.

Trendy w projektach opakowań

Jeśli chcesz się wyróżnić w branży detalicznej, musisz pomyśleć o czymś wyjątkowym. Na opakowanie składają się wrażenie wywołane dotykiem, wygląd i materiał, z którego jest wykonane. Jego rozmiar również odgrywa decydującą rolę.

1. Ilustracje – to, co sprawia, że wnętrze opakowania staje się widoczne

Ponieważ „jemy oczami”, składniki potraw są uwzględnione w projekcie graficznym opakowania. Ma to na celu nie tylko zaspokojenie potrzeby udogodnienia, ale również zapewnienie bezpieczeństwa kupującego. Kiedy konsumenci widzą produkt, wiedzą, czego mogą się spodziewać i oczekiwać.

Obrazy opierają się na prostym, dziecięcym stylu. Podkreśla to nie tylko przeznaczenie, ale też generuje pozytywny odbiór. 99-Designs radzi wybierać kolory, które są nasycone i bogate, a obrys – pogrubiony. W ten sposób produkt będzie wydawał się bardziej atrakcyjny.

2. Tekstura na etykiecie

Niezwykłe kształty, przyjemna w dotyku typografia czy wypukłe tłoczenie folią sprawiają, że produkt wygląda niesamowicie i niecodziennie. Właśnie po takie produkty, które podkreślają ich indywidualność i wyjątkowość, sięgają konsumenci. Niezwykłe wykończenia opakowań sugerują im, że wybierają lepszą jakość. Do tej pory techniki te były synonimem produktów luksusowych, jednakże rozpowszechnienie cyfryzacji umożliwiło wykorzystywanie ich w produkcji na szerszą skalę, poza rynkiem premium. To z kolei ułatwiło początkującym, mniejszym markom wyróżnienie się w tłumie i zaprezentowanie się jako producenci ceniący jakość.

3. „Bezszwowe” wzory produktów

Projekt opakowania jest klasycznym sposobem na przekazanie przesłania marki oraz obowiązkowych informacji o produkcie na ograniczonej przestrzeni. Trendem występującym w ostatnim czasie jest pokonywanie ograniczeń z tym związanych. Druk cyfrowy pozwala na realizację projektu, w którym trudno dopatrzeć się, gdzie się zaczyna, a gdzie kończy. Szczególnie efektownie wygląda to na półkach sklepowych, na których uwydatnia się niesamowity charakter tej techniki projektowania: wzór na pierwszym produkcie „przechodzi” płynnie na kolejny.

4. Kontrastowe i jaskrawe kolory

Taki wybór kolorów nawiązuje do neonów z lat dwutysięcznych. Ci, którzy chcą zastosować nowoczesne połączenie, decydują się na kontrastowe kolory i głęboką czerń. Żywe, jaskrawe barwy wyrażają pewność siebie i radość.

5. Nostalgia – projekty retro od lat 50. do 70. XX w.

Jak wspomniano wcześniej, sprawdzone projekty „z przeszłości” zapewniają poczucie bezpieczeństwa. Urocze komiksy rysowane prostą kreską, które znamy z lat 50. lub wcześniejszych, odbierają powagę oraz sugerują prostotę i łatwość obsługi produktu. Projekty retro budzą w nas poczucie bezpieczeństwa. Nostalgię wywołują również żółto-beżowo-brązowe odcienie oraz delikatne elementy projektów lat 70. XX w.

Jednak design to nie wszystko, gdy chodzi o wyróżnienie się jako marka. Mówiąc o trendach w opakowaniach, musimy poruszyć również temat materiałów, ich aplikacji i procesu produkcyjnego.

W kontekście zrównoważonego rozwoju konstrukcja opakowań zmieniła się ogromnie.

Minimalizm stał się popularnym hasłem. Jego celem jest zachowanie doznań wiążących się z rozpakowywaniem produktu przy jednoczesnym ograniczeniu ilości odpadów. Co więcej, producenci, którzy chcą wyróżnić się i zastosować uszlachetnienie folią, dbają, aby mimo to opakowanie nadawało się do recyklingu.

Na podstawie informacji drupa.com opracowała Iga Zagrabska