Pierwsza od 2019 roku edycja targów Labelexpo Europe zakończyła się sukcesem. W dniach 11-14 września bieżącego roku Brussels Expo było z pewnością najgorętszym miejscem w branży. Kto był, ten wie. W dziewięciu halach, zajmujących łącznie 36 588 m2 powierzchni, zaprezentowało się 637 wystawców, którzy przedstawili ponad 250 premier produktów, koncentrując się w szczególności na opakowaniach giętkich, rozwiązaniach cyfrowych i automatyzacji.
Rzadko spotykana fala upałów w Brukseli nie odstraszyła prawie 36 tys. odwiedzających ze 138 krajów. Najliczniej reprezentowane były takie kraje jak Niemcy, Francja i Włochy.
Wystawcy byli bardzo zadowoleni z wyników sprzedaży, a wskaźnik ponownej rezerwacji stoisk na Labelexpo Europe 2025 wyniósł 96 proc. Informacje zwrotne, które otrzymaliśmy zarówno od odwiedzających, jak i wystawców, konsekwentnie pokazują wysoki poziom potencjalnych klientów, zapytań i kontaktów nawiązanych na targach, z imponującą liczbą maszyn zakontraktowanych podczas wystawy – mówi Jade Grace, dyrektor zarządzająca Labelexpo Global Series. – To były dla nas najtrudniejsze targi, ale też najbardziej satysfakcjonujące. Z niecierpliwością czekamy na kolejny rozdział w 2025 roku, w którym przeniesiemy Labelexpo Europe do nowego domu w Fira Barcelona, z wieloma planami rozwoju współpracy i biznesu.
Rezerwacje na poziomie 96 proc. na Labelexpo Europe 2025 bardzo dobrze wróżą kolejnej edycji. Brussels Expo nie pozwala nam już na rozwój, a Fira w Barcelonie oferuje większe hale, które ułatwiają przepływ odwiedzających. Także infrastruktura jest bardziej dostosowana do potrzeb technicznych naszych wystawców. Hale są nowoczesne, z doskonałą wentylacją oraz ulepszonymi udogodnieniami i usługami takimi jak catering czy wi-fi. Obiekt jest również mocno zaangażowany w ekologiczną energię i zrównoważony rozwój, gdyż w miarę możliwości wykorzystuje energię słoneczną i wydajne programy recyklingu, co jest zgodne ze zobowiązaniem Labelexpo do bycia firmą o pozytywnym wpływie.
Najnowsze trendy? Tędy!
Główne trendy, które były szczególnie widoczne na targach Labelexpo Europe 2023, obejmowały opakowania giętkie o wartości dodanej, produkowane w krótkich seriach, co odzwierciedlało fakt, że coraz więcej producentów etykiet wprowadza je do swojej oferty, aby stać się punktem kompleksowej obsługi. Zostało to pokazane na szlaku opakowań giętkich, który obejmował zarówno cyfrowe, jak i konwencjonalne technologie drukowania, konstrukcje materiałów flexpack, wymagania dotyczące powlekania, laminowania, atramentów i utwardzania, opcje dekoracji in-line i near-line, testy kontroli jakości i migracji itd.
Ważnym trendem, widocznym na targach Labelexpo Europe 2023, była automatyzacja. Automation Arena, ulokowana w hali 11, skupiała się na produkcji od tworzenia i zatwierdzania plików, przez drukowanie i metalizację, po konwersję i kontrolę końcową, z udziałem partnerów takich jak: Esko AVT, CERM, Xeikon, Kurz, Fedrigoni i Grafotronic.
Na Automation Arena odbyły się również prezentacje druku fleksograficznego w rozszerzonym gamucie barwnym (ECG) oraz kursy, w jaki sposób przetwórcy etykiet i opakowań mogą skonfigurować sieć IoT (internetu rzeczy) dla właścicieli marek.
Nasze zrównoważone etykiety i opakowania oraz kursy mistrzowskie dotyczące opakowań giętkich, Flex Pack Trail i Automation Arena cieszyły się dużym zainteresowaniem – podsumowuje Jade Grace. – Opinie, które otrzymaliśmy zarówno od wystawców, jak i odwiedzających, były pozytywne i planujemy kontynuować te wydarzenia towarzyszące oraz kursy mistrzowskie na Labelexpo Europe 2025. Edukacja branży w zakresie trendów ma kluczowe znaczenie dla rozwoju biznesu.
Na Labelexpo Europe 2023 widzieliśmy również wielki powrót druku fleksograficznego. BOBST wprowadził na rynek w pełni zautomatyzowaną maszynę Master M6, Nilpeter po raz pierwszy pokazał swoją FA-26, a Lombardi zaprezentował prasę Invicta I2. Ponadto firma OMET po raz pierwszy pokazała na wystawie serię KFlex, a firma Mark Andy wprowadziła na rynek maszynę fleksograficzną z serii Pro.
Nowe maszyny cyfrowe również budziły duże zainteresowanie – tradycyjnie oblegane były stoiska firm: Epson, Fujifilm, Gallus, HP, Konica Minolta czy Xeikon.
Oczami wystawców
Noam Zilbershtain, wiceprezes i dyrektor generalny HP Indigo & Scitex, powiedział: To dzięki takim targom jak Labelexpo liderzy branży mają możliwość nawiązywania kontaktów i omawiania trendów napędzających naszą branżę takich jak innowacje cyfrowe i zrównoważony rozwój. W tym roku byliśmy podekscytowani możliwością zaprezentowania po raz pierwszy w Europie wiodących maszyn cyfrowych HP Indigo V12 i HP Indigo 200K opartych na technologii LEPx. Był to również dla nas kluczowy moment, aby przedstawić sposób myślenia HP Indigo First i to, jak może on zapewnić elastyczność przy zachowaniu wydajności. Przyjemnością była również rozmowa z innymi przedstawicielami branży poligraficznej, dyskutowanie o tym, jak jesteśmy zaangażowani w podejmowanie odważnych kroków, które przesuwają granice innowacji i zapewniają wartość dla klientów. Sektor etykiet jest teraz gotowy, aby stać się pierwszą w pełni cyfrową branżą.
Robert Rae, dyrektor zarządzający ds. sprzedaży w GEW, potwierdził: Fantastycznie było wrócić na Labelexpo Europe po raz pierwszy od 2019 r. Dla GEW wystawa była wyjątkowa, z rekordową liczbą odwiedzających nasze stoisko i bardzo satysfakcjonującym portfelem zamówień. Zaprezentowaliśmy pełną gamę naszych produktów, ale dla większości odwiedzających najważniejsza była technologia UV LED. Nasz chłodzony powietrzem system utwardzania UV AeroLED był przedmiotem szczególnego zainteresowania, a zademonstrowanie na targach tej technologii w akcji, na maszynach OEM, pozwoliło nam wykazać oszczędności energii i kosztów, jakich drukarnie mogą oczekiwać po przejściu na UV LED. Zmierzyliśmy i opublikowaliśmy nasze zużycie energii na żywo i byliśmy w stanie wielokrotnie wykazać 77 proc. oszczędności w porównaniu z konwencjonalną technologią UV. Dodatkowo widok Malcolma Rae, mojego ojca i założyciela GEW, uhonorowanego nagrodą Label Industry Global Awards sprawił, że było to idealne zakończenie ery brukselskiej.
2025: Automatyzacja, dywersyfikacja i zrównoważony rozwój
Wierzę, że będzie więcej niż jeden temat przewodni następnej edycji Labelexpo Europe w 2025 r., w tym automatyzacja, dywersyfikacja (one-stop-shop) i zrównoważony rozwój, które będą strategicznymi obszarami zainteresowania branży druku etykiet i opakowań w nadchodzących latach – podsumowuje Jade Grace. – Automatyzacja oznacza nie tylko zautomatyzowaną konfigurację, lecz także integrację maszyny i urządzeń wykańczających w szerszej sieci. Dywersyfikacja to możliwość obsługi szerokiej gamy materiałów w ramach jednego parku maszynowego. Zrównoważony rozwój powoduje, że podłoża etykiet w szybkim tempie ewoluują, aby sprostać rosnącej liczbie regulacji prawnych i wymagań właścicieli marek w zakresie gospodarki o obiegu zamkniętym. W rezultacie opakowania są kierowane z wysypisk śmieci do segregacji i odzysku, a następnie stają się surowcem do produkcji nowych etykiet i produktów opakowaniowych. Spodziewam się, że w następnych targach Labelexpo Europe w 2025 r. weźmie udział podobna liczba wystawców i odwiedzających.
Anna Naruszko