CtP – do wyboru, do koloru
6 gru 2016 14:45

Dostawcy rozwiązań z dziedziny prepress pojawili się na targach Ipex 2006 z naprawdę imponującymi ekspozycjami - czołowi producenci, a wśród nich Agfa, Kodak, Fujifilm czy Screen, mogli pochwalić się stoiskami o powierzchni ponad 1000 m2! Nic w końcu dziwnego - do stwierdzenia, że CtP to już standard, nikogo nie trzeba chyba przekonywać. Dziś wybór rozstrzyga się pomiędzy technologią naświetlania, wydajnością, stopniem automatyzacji oraz, niewątpliwie, ceną. Producenci zaczynają także coraz większą wagę przykładać do stylistyki urządzeń, a nawet ich koloru. Jest więc w czym wybierać... W zakresie systemów CtP Agfa zaanonsowała wprowadzenie do oferty naświetlarki :Avalon wyposażonej w laser fioletowy i pracującej w technologii bębna zewnętrznego. W nowej naświetlarce zastosowano głowicę GLV typu HD, znaną z termicznej wersji modelu :Avalon, oraz specjalną technologię nanoszenia obrazu. Ma to zagwarantować wysoki jego kontrast, wymagany przy płytach fioletowych produkowanych z dużą prędkością. Portfolio systemów CtP firmy Agfa powiększyło się także o modele :Acento II i :Palladio II. Pierwszy z nich, pracujący w technologii termicznej, jest skierowany do drukarń akcydensowych i opakowaniowych, specjalizujących się w produkcji mało- i średnioformatowej. Z kolei system :Palladio II jest dedykowany drukarniom preferującym niższe koszty zakupu i eksploatacji związane z inwestycją w fioletową naświetlarkę CtP. Targi Ipex były miejscem premiery trzech nowych płyt termicznych Agfy - :Energy, :Energy Marathon i :Energy Elite. Płyta :Energy jest nową płytą ogólnego zastosowania przeznaczoną na rynek termicznych systemów CtP. Oferuje reprodukcję w zakresie 1-99% przy liniaturze 200 lpi (typowej dla rastra stochastycznego) oraz 340 lpi (którą cechuje się raster hybrydowy :Sublima). Bez wypalania wydajność płyty :Energy wynosi maksymalnie 150 tys. odbitek (w zależności od warunków pracy maszyny), po wypaleniu możliwy nakład wzrasta do 1 mln. Przy wyjątkowo dużych nakładach, realizowanych w trudnych warunkach produkcyjnych, wiele wypalonych płyt wymaga częstego mycia obciągów, zwłaszcza przy zadrukowywaniu gorszych gatunkowo papierów niepowlekanych, kartonów czy innych trudnych podłoży. Z myślą o tego rodzaju zastosowaniach Agfa stworzyła płytę :Energy Marathon, przeznaczoną - po wypaleniu - do drukowania wysokich, wielomilionowych nakładów. Płyta charakteryzuje się identycznymi właściwościami jak :Energy. Maksymalne nakłady możliwe do osiągnięcia przy zastosowaniu płyty :Energy Elite wynoszą 350 tys. odbitek. Przy drukowaniu można stosować farby UV, substytuty alkoholu i agresywne środki chemiczne. Światową premierę w Birmingham miała bezodczynnikowa płyta fotopolimerowa do fioletowych systemów CtP. Prezentowano ją w wersji beta, podczas zamkniętych pokazów dla gości zwiedzających stoisko Agfy. Rozwiązanie jest analogiczne do procesu wprowadzonego wcześniej w przypadku termicznych płyt bezodczynnikowych :Azura. Fujifilm przygotował na targi Ipex szeroką ofertę dla prepressu: od bezobróbkowych płyt z rodziny Brillia po w pełni zautomatyzowaną naświetlarkę Luxel V-8 w formacie B1. Termiczna płyta Brillia HD PRO-T jest kompatybilna z większością naświetlarek termicznych (pracujących w zakresie 830 nm), gwarantuje reprodukcję w zakresie 1-99% przy liniaturze 200 lpi (raster konwencjonalny) oraz 300 lpi (rastry hybrydowe i FM). Po naświetleniu elementy drukujące są kontrastowe w stosunku do niedrukujących, co ułatwia ocenę poprawności procesu. Technologia MultiGrain wspomaga zachowanie równowagi wodno-farbowej w czasie drukowania. Zastosowanie płyty Brillia HD PRO-T jest polecane w przypadku drukowania nakładów do 100 000 odbitek. Fujifilm obecnie intensywnie pracuje nad fioletową płytą Brillia HD PRO-V, która będzie się charakteryzować podobnymi parametrami jak jej termiczna „siostra”, przy czym możliwe będzie stosowanie agresywnych farb UV i rozpuszczalników bez konieczności wygrzewania płyty po naświetleniu. Flagowy model naświetlarki Luxel V-8 został wyposażony w nową głowicę naświetlającą i udoskonalony system optyczny, czego rezultatem jest lepszy profil lasera naświetlającego oraz ostrzejsze punkty na płycie. Naświetlarka ta jest w pełni zautomatyzowana, a jej wydajność to 32 płyty/h przy rozdzielczości 2400 dpi. Wersja Luxel V-8 HS (high speed) z podwójnym laserem optycznym osiąga wydajność do 50 płyt/h w formacie B1 przy rozdzielczości 2400 dpi oraz 70 płyt/h przy rozdzielczości 1200 dpi. Oznacza to, że komplet 4 płyt w formacie B1 można uzyskać już w czasie 4 minut! Fujifilm prezentował na targach także mniej wydajne systemy termiczne z serii Luxel T-9 oraz systemy gazetowe Luxel News 80, 100 i 120. Firma Kodak Graphic Communications Group pokazała (zainstalowaną na stoisku firmy KBA) nową zautomatyzowaną ośmiostronicową naświetlarkę form drukowych Kodak Magnus 800, mogącą naświetlać do 40 płyt/h z możliwościami dalszej jej rozbudowy dla pracy z większymi szybkościami. Produkt ten uzupełni rodzinę ośmiostronicowych naświetlarek Kodaka Đ Lotem 800 II oraz Trendsetter 800 II. W naświetlarce Magnus 800 Quantum zainstalowany jest system SQUAREspot umożliwiający naświetlanie z dokładnym ustalaniem marginesów, uwzględniające rozszerzalność termiczną płyt. Naświetlanie pozwala na precyzyjne reprodukowanie szczegółów ilustracji, dzięki zastosowaniu rastrowania dającego elementy drukujące o wielkości 10-20 mikrometrów. Naświetlarka została zaprojektowana do współpracy zarówno z systemami workflow Kodaka, jak i innych producentów. Do naświetlania poleca się płyty Kodaka Thermal Gold, Sword Excel, Electra Excel, a także płyty Kodak Thermal Direct, niewymagające stosowania chemikaliów przy ich obróbce. Heidelberg rozszerzył rodzinę termicznych naświetlarek CtP Suprasetter o nowy model entry level Đ Suprasetter A105. Dzięki temu drukarnie otrzymują możliwość korzystania z zalet termicznego naświetlania płyt i modułowej koncepcji rodziny Suprasetter (nową gamę naświetlarek opisywaliśmy już w Poligrafice nr 4/2006). Kolejna nowość Heidelberga dla prepress to nowy sposób rastrowania Prinect Hybrid Screening łączący zalety technologii rastrowania amplitudowego (AM) i częstotliwościowego (FM). Umożliwia on lepsze oddawanie szczegółów w druku, co przekłada się na lepszą jakość obrazu. Prinect Hybrid Screening dostępny jest dla serii naświetlarek termicznych Suprasetter, rodziny naświetlarek w technologii lasera fioletowego Prosetter oraz serii Topsetter. Screen zaprezentował nową gamę półformatowych naświetlarek CtP 4300E i 4300S, następców modeli 4100 i 4300, fabrycznie już przystosowanych do naświetlania płyt bezprocesowych. Unowocześniono ich stylistykę i, co najważniejsze, wprowadzono możliwość upgrade’owania, czyli zmiany wydajności modelu niższego na wydajność modelu wyższego. Kolejna nowość to model 6600 w formacie powiększone B2, przeznaczony dla maszyn 6-stronicowych. W formacie B1 Screen także zdecydował się na premiery: począwszy od modelu 8300E (8 płyt/h) po model 8300S (13 płyt/h). W drugiej połowie roku będą dostępne także modele 8600E (13 płyt/h) oraz 8600S (20 płyt/h). Jak podkreślał obecny na stoisku Sławomir Iwanowski z firmy Reprograf, wszystkie urządzenia firmy Screen są kompatybilne z płytami innych producentów. Nowe urządzenia wielkoformatowe prezentowane na Ipeksie to Ultima 16000, 24000 i 32000. Najniższy model naświetla 29 płyt/h; można w nim zastosować kasety podawcze, które mieszczą 300 płyt. W modelu najwyższym istnieje możliwość równoległego naświetlania płyt w formacie B1, co zwiększa wydajność urządzenia do 58 płyt/h. Największą nowością Screena prezentowaną na Ipex 2006 była natomiast naświetlarka CtP flekso o rozdzielczości 2400x2540 dpi, odwzorowująca liniatury do 200 linii/cal. Format płyt wynosi od 200x200 do 735x870 mm. Podawanie płyt odbywa się ręcznie. Urządzenie to zostanie wprowadzone do sprzedaży dopiero pod koniec tego roku. Screen prezentował także najnowsze rozwiązania w dziedzinie software’u i formatu JDF - Trueflow. Presstek wykorzystał targi w Birmingham do wprowadzenie na rynek nowej generacji płyt CtP niewymagających obróbki chemicznej o nazwie Anthem Pro. Proces wymywania elementów nienaświetlonych polega po prostu na płukaniu wodą. Płyty te wspomagają utrzymanie właściwej równowagi wodno-farbowej podczas drukowania, a także korzystnie wpływają na stabilność kolorów. Nie wymagają przy tym gumowania ani wygrzewania, pozwalają osiągać nakłady do 100 tys. odbitek. Będą dostępne w III kwartale br. Esko zaprezentowało rozwiązania prepress dla przemysłu opakowaniowego, czyli naświetlarki CtP dla flekso. Najmniejszy format naświetlarki: 21x20 cali przeznaczony jest dla drukarń etykietowych; po raz pierwszy urządzenie to było prezentowane na targach Labelexpo. Urządzenie naświetlające większe formaty płyt (38x35 cali) skonfigurowane zostało z wywoływarką Cyrel Fast firmy Du Pont. Czym różnią się naświetlarki Esko od pozostałych? Mariusz Czerczyński, obecny na stoisku firmy Esko, wyjaśnia: Przede wszystkim zastosowany jest w nich laser włóknisty, który ma wielkość porównywalną z pudełkiem po butach. Dzięki temu naświetlarki te mają bardziej kompaktowa budowę. Laser włóknisty w porównaniu z diodami ma wyższą prędkość naświetlania - 8 m2/h. Po zakupie jest możliwość upgrade’owania lasera w przypadku pojawienia się na rynku nowszego urządzenia. W przypadku diod każda z nich odpowiedzialna jest za naświetlenie danej powierzchni. W momencie ich rozregulowania występuje zjawisko bendingu (inna gęstość w poszczególnych strefach płyty). Laser włóknisty nie stwarza takiego zagrożenia. Naświetlarki wyposażone są także w system usuwający odpad po wywoływaniu. Są to więc urządzenia gotowe do użycia, oprogramowanie akceptuje 1-bitowe tiffy, co gwarantuje przyjęcie pliku przez każdy RIP. Przy dużych formatach cenną zaletą jest stabilna konstrukcja naświetlarki oparta na kamieniu, bowiem podczas obrotu bębna występują istotne drgania. Niektóre urządzenia CtP flekso mają możliwość naświetlania także płyt typooffsetowych na podłożu metalowym (takie urządzenie posiada np. polska firma CanPack). Na targach Ipex 2006 z zakresu prepress dominowały rozwiązania dla druku komercyjnego. Systemy gazetowe z pewnością liczniej prezentowane będą na Ifrze, która w tym roku odbędzie się w październiku br. w Amsterdamie. Firma Escher-Grad podczas targów Ipex zaprezentowała nową generację systemów CtP - serię Cobalt NEXT. Są to systemy, w których zastosowano wiele usprawniających pracę naświetlarki funkcji, m.in. automatyczne pasowanie płyt. Będą one dostępne w sprzedaży jesienią br. i, jak zapowiada producent, mają zwiększyć produktywność przygotowywania płyt. W porównaniu do standardowych systemów Cobalt CtP, seria Cobalt NEXT posiada dodatkową, innowacyjną funkcję automatycznego pasowania. Ułatwia ona oraz znacznie przyspiesza zakładanie, pasowanie i wyjmowanie płyt z naświetlarki. Operator nie musi już fizycznie dokonywać pasowania płyty na bębnie. Teraz wystarczy tylko włożyć ją do systemu i poczekać na sygnał dźwiękowy. System chwyci płytę, przesunie ją do bębna, dokona pasowania, naświetli i przeniesie z powrotem do operatora. Innowacyjna funkcja autoregistracji zapewnia, jak podaje producent, właściwe zakładanie i zdejmowanie płyt oraz znacznie skraca czas całej operacji. Dodatkowo Cobalt NEXT posiada ręcznie sterowaną pokrywę naświetlarki, co również redukuje czas przebiegu całego procesu. Firma X-Rite w ramach swojego stoiska prezentowała produkty znane już klientom, wyposażone w nowe opcje. Takimi produktami mającymi dużą, zdaniem producenta, szansę na sukces rynkowy są IntelliTrax D (wykorzystujący pomiar densytometryczny) i Intellitrax S (wykorzystujący pomiar spektrofotometryczny). Zaletą tych rozwiązań jest możliwość tworzenia profili ICC w czasie kontroli druku. Nowy produkt do pomiaru płyt offsetowych to Optix Đ zintegrowane rozwiązanie kalibrująco-profilujące. Wyposażone jest w kamerę wykorzystującą o wiele nowocześniejsze technologie pomiarowe niż poprzedni produkt w ofercie X-Rite. Posiada także czytelniejszy display, jest łatwiejszy w obsłudze oraz przystosowany do pomiaru wszystkich rastrów występujących na rynku, również hybrydowych. Urządzenie połączone jest z oprogramowaniem do kontroli płyt, przebieg pomiarów można śledzić na ekranie monitora. Firma EIZO zaprezentowała najnowszy model monitora serii ColorEdge - CG221. Jego najbardziej charakterystycznymi cechami są przede wszystkim zdolność do wyświetlenia niemal pełnego zakresu barw z przestrzeni Adobe RGB i kontrola równomierności wyświetlanego koloru oraz jasności na całej powierzchni ekranu. ColorEdge CG221 jest rozwinięciem i udoskonaleniem modelu CG220 Đ pierwszego monitora LCD na rynku zdolnego do odwzorowania niemal 100% przestrzeni barw Adobe RGB. Poza tak szeroką gamą kolorów, CG221 posiada najnowszą wersję opracowanego przez EIZO układu ASIC, zapewniającego równomierne wyświetlanie barw oraz jasności na całej powierzchni ekranu. W układzie zaszyta jest 12-bitowa tabela barw (look-up table), co daje paletę 4096 odcieni, z których wybieranych jest 256 najodpowiedniejszych. Operacje na kolorach wykonywane są z 16-bitową precyzją. Opracowanie: Anna Naruszko