Cyfryzacja, automatyzacja i innowacje
11 gru 2024 10:56

Branża etykiet przechodzi obecnie dynamiczne zmiany, które wynikają z połączenia nowych regulacji prawnych, zmieniających się oczekiwań konsumentów i właścicieli marek oraz innowacji technologicznych. Grudniowe spotkanie prasowe w centrum demonstracyjnym Mark Andy w Warszawie było okazją do określenia najważniejszych kierunków rozwoju sektora, który staje się kluczowym elementem nowoczesnych łańcuchów dostaw i gospodarki o obiegu zamkniętym.

Cyfryzacja: era cyfrowych paszportów produktów

Jednym z najważniejszych trendów jest wdrażanie cyfrowych paszportów produktów, które będą obligatoryjne dla wielu kategorii wyrobów na mocy unijnych regulacji. Paszport cyfrowy produktu to innowacyjna koncepcja, która zmieni sposób, w jaki patrzymy na cykl życia produktu. Od surowców po recykling, wszystkie dane będą rejestrowane i udostępniane za pomocą technologii blockchain – powiedział Łukasz Chruśliński, European Sales Manager w firmie Mark Andy. Od 2027 r. Unia Europejska wprowadza obowiązek cyfrowych paszportów dla produktów, których wytworzenie wymaga najwięcej energii, np. baterii sprzedawanych na jej terytorium. System ten obejmie m.in. szczegóły dotyczące miejsca produkcji, śladu węglowego, składu surowców czy potencjalnych metod recyklingu. Docelowo podobne regulacje mogą objąć również opakowania i etykiety. Wyobraźmy sobie etykietę z kodem QR, która prowadzi nas do pełnej historii produktu, od źródła surowców, przez proces produkcji, aż po zalecenia dotyczące recyklingu. To przyszłość, która nadchodzi szybciej, niż nam się wydaje – zauważył Łukasz Chruśliński.

Automatyzacja: inteligentne etykiety i nowe możliwości dzięki AI

Automatyzacja procesów w magazynach, centrach logistycznych i produkcji napędza rozwój inteligentnych etykiet, takich jak RFID. Dzięki nim firmy mogą śledzić produkty w czasie rzeczywistym, co znacząco zwiększa efektywność operacyjną. Technologia RFID to coś więcej niż narzędzie. To sposób na rewolucję w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Dzięki niej możemy optymalizować procesy magazynowe, śledzić cykl życia produktu i integrować dane w systemach zarządzania – podkreślił Łukasz Chruśliński.

Etykiety RFID (umożliwiające identyfikację produktów za pomocą fal radiowych), choć nie są nowością, dopiero teraz zdobywają popularność na szeroką skalę. Coraz częściej znajdują zastosowanie w e-commerce, gdzie ułatwiają zarządzanie zapasami i zapewniają dokładność operacyjną, a także pozwalają odpowiedzieć na wiele wyzwań współczesnego rynku, takich jak bardziej odczuwalny brak pracowników, potrzeba przyspieszenia procesów w produkcji i logistyce, rosnące potrzeby konsumentów, aby być obsłużonym w punktach sprzedaży sprawnie i szybko, ochrona i bezpieczeństwo. Maszyny Mark Andy umożliwiają produkcję etykiet z tagiem RFID, aplikowanym w dodatkowym, specjalistycznym module.

Sztuczna inteligencja (AI) i uczenie maszynowe również znajdują coraz szersze zastosowanie w branży etykiet, umożliwiając personalizację produktów oraz optymalizację procesów projektowania i produkcji. Wprowadzenie AI do sektora etykiet daje nam niesamowite możliwości, od personalizacji projektów po przewidywanie trendów w zachowaniach konsumentów – zauważył Łukasz Chruśliński.

Najszybsza maszyna hybrydowa na rynku

Gwiazdą grudniowego spotkania w warszawskim centrum demo firmy Mark Andy była nowa maszyna hybrydowa Digital Series HD HighSpeed 1200, zdaniem producenta najszybsza hybrydowa maszyna do produkcji etykietowej, bazująca na technologii inkjet UV.

Dostępna jest w dwóch wersjach szerokości wstęgi – 330 mm i 430 mm – i pracuje z prędkością maksymalną 146 m/min. Drukuje w trybie do 8 kolorów z rozdzielczością 1200 dpi. Jak podkreśla Mark Andy, inkjetowy moduł drukujący może zostać zainstalowany w dowolnym miejscu danej konfiguracji sprzętowej za sprawą wykorzystania platformy serwo znanej z serii maszyn fleksograficznych Performance Series. Wpływa to na znacznie większą elastyczność konkretnej specyfikacji technicznej, uwzględniającej zarówno zespoły instalowane przed, jak i za modułem inkjetowym. W efekcie maszyna jest oferowana w różnych wariantach, od podstawowego roll-to-roll do w pełni hybrydowego. Co więcej, można tu zastosować całe spektrum opcji uszlachetniania, dekorowania i wykańczania. Wśród przewag technologicznych nowego rozwiązania producent wymienia m.in. zaawansowane oprogramowanie Mark Andy ProWORX oraz chłodzone cieczą panele kontrolne zintegrowane z modułem chłodzącym, zapewniające prawidłową pracę maszyny wyposażonej w dodatkową jednostkę mocy, niezbędną do zarządzania danymi.

Mark Andy podkreśla, że Digital Series HD HighSpeed 1200 to obecnie najszybsza cyfrowa maszyna etykietowa inkjet UV na rynku. Prędkość wynosząca 146 m/min powoduje, że przesuwa się tu granica opłacalności między drukiem fleksograficznym i inkjetowym, głównie w kontekście realizowanych nakładów. Co więcej, możliwe jest w niej zastosowanie – przy pełnej prędkości maszyny – farby białej lub niewidzialnej, używanej np. przy drukach wymagających zabezpieczeń, a także aplikowanie danych VDP w trybie zarówno monochromatycznym, jak i pełnokolorowym. Mark Andy podaje, że głowice znajdujące zastosowanie w Digital Series HD HighSpeed 1200 zapewniają stopień pokrycia koloru białego na poziomie 82 proc. Konstrukcja maszyny, uwzględniająca wstępne suszenie pomiędzy kolorami, pozwala klientom optymalizować wydajność w kontekście szerokiego spektrum podłoży. Maszyna oferuje dodatkowe końcowe suszenie, co ma wpływ na utrzymanie właściwej jakości drukowania. Inną znaczącą przewagą konkurencyjną wskazywaną przez producenta jest fakt, że maszyna Digital Series HD HighSpeed 1200 jest w całości produktem stworzonym przez Mark Andy. Tym samym klient otrzymuje rozwiązanie, gdzie od jednego dostawcy pochodzi zarówno sprzęt, jak i oprogramowanie nim sterujące. Całość wspiera specjalistyczny zespół techników serwisowych, bazujący na ponad 80-letnim doświadczeniu rynkowym firmy.

Software wsparciem procesów produkcyjnych

Wychodząc naprzeciw zapotrzebowaniu rosnącej grupy drukarń wykorzystujących w swojej działalności maszyny hybrydowe Mark Andy, firma oferuje pakiet oprogramowania workflow ProWORX, na który składa się m.in. rozwiązanie do właściwego przygotowania prac (ProWORX Label Suite) i rozmieszczenie użytków (zarówno w kontekście procesu drukowania, jak i dalszej obróbki), przyczyniające się do wydajniejszej i bardziej proekologicznej produkcji (ProWORX Analytics).

Pakiet oprogramowania ProWORX to nasza odpowiedź na zgłaszane potrzeby ze strony użytkowników maszyn hybrydowych Mark Andy. Poza najwyższej klasy sprzętem oczekują oni również zaawansowanego oprogramowania wspierającego proces produkcyjny, które uczyni go bardziej efektywnym i proeko- logicznym – wyjaśnił Ben Richardson, Senior DFE Specialist w firmie Mark Andy i współtwórca tego oprogramowania. – Stworzyliśmy go w 100 proc. samodzielnie, więc uwzględnia specyfikę zarówno produkowanych przez nas maszyn hybrydowych, jak i różnych rodzajów prac w nich realizowanych. Produkcja hybrydowa wiąże się z większą kompleksowością procesu, przy jednoczesnej potrzebie zagwarantowania właści- wego zwrotu z inwestycji w rozwiązania cyfrowe. Rozwiązanie ProWORX zostało wyposażone w intuicyjny panel sterowania, umożliwiający projektowanie, tworzenie kalkulacji i zapisywanie danych montażu elektronicznego, które można wykorzystać przy sztancowaniu, zarówno w trybie pół-, jak i w pełni rotacyjnym. ProWORX umożliwia też zapisywanie i wielokrotne korzystanie z plików zawierających szablony poszczególnych impozycji. W kontekście impozycji prac drukowanych w technologii wąskowstęgowej program Pro WORX Suite Label pozwala na automatyczne nakładanie siatek z jednoczesną kontrolą warstw dokumentu PDF – z myślą zarówno o płytach drukowych, jak i wykrojnikach. Z uwagi na sygnalizowaną przez klientów rosnącą liczbę zamówień na etykiety SKU, firma Mark Andy zadbała o niezależną kontrolę poszczególnych pasów zawierających dany wzór etykiety.

Z kolei funkcja Data Merge Assistant została stworzona z myślą o pracach personalizowanych. Ostatnim elementem workflow ProWORX jest – opracowany w ścisłej współpracy z drukarniami i właścicielami marek – system Pro WORX Analytics, pozwalający na tworzenie i gromadzenie danych produkcyjnych oraz ich przechowywanie. Pełni funkcję narzędzia analitycznego i pozwala na efektywną komunikację z systemami ERP/MIS stosowanymi przez drukarnie.

Przyszłość branży etykiet

Zmieniające się oczekiwania konsumentów wywołały rosnącą potrzebę dostosowania opakowań i etykiet do bardziej ekologicznych standardów. Nie chodzi już tylko o samą funkcję etykiety. Konsumenci oczekują, że będą one odzwierciedlać takie wartości jak troska o środowisko. Firmy muszą to uwzględniać, projektując swoje produkty – tłumaczył Łukasz Chruśliński. – Jednym z przykładów dostosowania do tych wymogów są linerless labels, etykiety bez podkładu, które minimalizują odpady i wpisują się w filozofię gospodarki o obiegu zamkniętym.

W ten sposób połączenie cyfryzacji, automatyzacji, innowacji i zrównoważonego rozwoju kształtuje przyszłość branży etykiet. Obowiązek wdrożenia cyfrowych paszportów produktów wymusza nowe podejście do projektowania etykiet, a inteligentne technologie, takie jak RFID i AI, rewolucjonizują sposób zarządzania produktami. Firmy, które już teraz inwestują w nowe technologie i dostosowują swoje procesy do zmieniających się regulacji, mają szansę zyskać przewagę konkurencyjną. Jak podsumował Tom Cavalco, Executive Vice President w Mark Andy Inc.: Przyszłość branży etykiet to nie tylko reakcja na zmiany, ale także wyprzedzanie trendów. Ci, którzy będą liderami innowacji, zyskają przewagę w nadchodzących latach.

Anna Naruszko