Czekoladowa fantazja
6 gru 2016 14:56

Kiedy konsument sięga po opakowanie czekolady Wagner Pralinen z półki sklepowej, natychmiast może powiedzieć, że to produkt wyjątkowy. Nazwa firmy jest wytłoczona, nadając całości opakowania delikatny wzór. Wycięte okno akcentuje apetyczny wygląd czekolady i dostarcza opakowaniu dodatkową głębię. Miejscowo powlekany okrąg i wytłoczona ramka powiększają obraz dając wrażenie, że czekolada jest oglądana przez lupę. To tylko niektóre z elementów specjalnego pakietu uszlachetnień, które symbolizują niezwykły charakter czekolady Wagner Pralinen i sugerują konsumentom, że jest to produkt pochodzący z renomowanej fabryki, używającej najlepszych składników zarówno przy produkcji czekolady, jak i opakowania. Chcąc osiągnąć wyróżniający efekt, spółka Wagner Pralinen GmbH zleciła opracowanie i wykonanie projektu opakowania firmie Hammer-Lübeck Faltschachtelwerk i agencji Michaela Derpmanna (Derpmann Design). Osiągnięcia tego zespołu zostały docenione przez komisję sędziowską 15. edycji konkursu ProCarton/ECMA Award 2011 – opakowanie czekolady Wagner Pralinen zdobyło w nim pierwsze miejsce. Wyrafinowane wykończenie było jednym z kluczowych czynników warunkujących uzyskanie tego wyróżnienia. Firma Hammer-Lübeck zawdzięcza osiągnięcie tak wyjątkowych efektów m.in. zastosowaniu wysokiej jakości jasnobiałej tektury celulozowej Algro Design od firmy Sappi. Hammer-Lübeck to rodzinna firma z Niemiec założona w 1919 r. w Lubece, specjalizująca się od lat 70. ubiegłego wieku w produkcji pudełek składanych. Obecnie firma posiada dwa oddziały produkcyjne – w Lubece i Poznaniu – i zatrudnia w nich 330 pracowników. Spółka Hammer wciąż zajmuje się produkcją wysokiej jakości opakowań żywności dla klientów z Niemiec i całego świata. Namacalne emocje Agencja Derpmann Design, podejmując się tego wyzwania projektowego, postawiła sobie za cel stworzenie nie zwykłego opakowania, lecz produktu, który uczyni emocje namacalnymi, łączącymi emocjonalnie produkt z opakowaniem wyróżniającym się na półkach sklepowych i symbolizującym luksusowy charakter zarówno produktu, jak i marki. Cel został osiągnięty dzięki wysokiej jakości projektowi oraz zastosowaniu unikalnych efektów specjalnych i najlepszych na rynku materiałów. Jesteśmy bardzo dumni z wyników, jakie osiągnął ten projekt, oraz uznania, jakie zdobył w konkursie ProCarton/ECMA Award –mówi Wolfgang Grotmann, dyrektor zarządzający Hammer-Lübeck. – Jako członkowi tego partnerstwa udało nam się wnieść do projektu rozległą wiedzę z zakresu introligatorstwa i doświadczenie produkcyjne. Choć sam projekt jest stosunkowo prosty, zastosowanie przezroczystego okna ujawniającego znajdującą się w środku czekoladę, widzianą jakby przez lupę, było wyróżnikiem, który jako pierwszy przyciągał uwagę panelu sędziowskiego i emocjonalną uwagę konsumentów w sklepach. Wysoka jakość druku i wykończenia na prostym białym tle były, można powiedzieć, wisienką na czekoladzie i wzmacniały ogólny efekt luksusowego opakowania. Solidna ochrona Przy konstrukcji tego opakowania spółka Hammer-Lübeck stawiła czoło dodatkowemu wyzwaniu, jakim było stworzenie zbiorczego opakowania, które pozwoliłoby na dostarczanie cienkich i kruchych tabliczek czekolady bez żadnego uszkodzenia. Wykorzystanie w projekcie podwójnie pracującego dna skutecznie rozwiązało ten problem. Hammer-Lübeck wzięło również pod uwagę wymagania firmy Wagner Pralinen odnośnie do oferowania produktów pod markami własnymi w stosunkowo małych i spersonalizowanych nakładach – Hammer-Lübeck zapewniła minimalne zmiany narzędzi przy dostosowywaniu produkcji do innej marki. Ponieważ tabliczki czekolady Wagner Pralinen są bardzo cienkie – wyjaśnia Christoph Grund, dyrektor sprzedaży w Hammer-Lübeck – jedna warstwa tektury o gramaturze 300 g/m2 z podwójnym wzmocnieniem tylnej ścianki oferuje niezbędną ochronę produktu. Projekt pozwolił nam na mechaniczne przetwarzanie tych specjalnych pudełek składanych, a nie ich ręczne wykańczanie, co wiązałoby się z gwałtownym wzrostem kosztów. Szukaliśmy jasnej białej tektury, która optymalnie podkreśliłaby tłoczenia. I, oczywiście, połączenia tektury wykonanej z włókien pierwotnych z farbami i rozpuszczalnikami, zgodnie z obowiązującymi przepisami odnośnie do produkcji opakowań żywności. Przedsiębiorstwo Hammer-Lübeck produkowało także różnego rodzaju opakowania zbiorcze, przystosowane do zapakowania różnych produktów w różnych wersjach, w tym rozmaitych wariantów marek własnych. Hammer-Lübeck było w stanie wdrożyć to rozwiązanie zapewniając marce spójną cechę dla wszystkich typów opakowań, przy minimalnej zmianie narzędzi i utrzymaniu niskiej ceny opakowania, niezależnie od wersji czy wielkości partii dla poszczególnych rodzajów produktu. Proces produkcyjny Proces produkcyjny opakowań dla Wagner Pralinen w firmie Hammer-Lübeck składał się z wielu etapów. Początkowy stanowiło pokrycie jasnej białej tektury specjalnym podkładem i matowym lakierem. W kolejnym etapie nanoszony był napis „Wagner” tłoczony na gorąco złotą folią, po czym następowało miejscowe nałożenie teksturowego lakieru UV. Poszczególne pigmenty powodowały powstanie tekstury i efektu połysku, podkreślane przez zastosowanie tekstur matowych i błyszczących. Napis „Wagner” powtarzany wzdłuż wszystkich białych fragmentów opakowania był tłoczony w oddzielnej operacji, podobnie jak ramka i okrągłe logo. W kolejnym etapie produkcyjnym eksperci zakładu Hammer-Lübeck zgodnie ze specyfikacją wykrawali w linii, w zależności od wymagań danego produktu, okna o kształcie okręgu, kwadratu lub nie wykrawali ich wcale. Końcową operacją było nałożenie drugiej warstwy tektury na tylnej ściance opakowania, w celu zapewnienia dodatkowej wytrzymałości i ochrony przed złamaniem delikatnych czekolad. Dlaczego Algro Design? Tektura Algro Design firmy Sappi została wybrana do realizacji tego projektu z uwagi na jej jasną białą powierzchnię, konstrukcję z włókien pierwotnych i zdolność wykorzystania do szerokiego zakresu specjalnych procesów wykończeniowych. Algro Design jest jedną z najpopularniejszych tektur typu SBB na rynku, stosowaną przede wszystkim do produkcji opakowań luksusowych. Zarówno konsumenci, jak i właściciele marek intuicyjnie identyfikują ją jako znakomity nośnik dla wysokiej jakości produktów luksusowych. Algro Design występuje w dwóch odmianach: podwójnie powlekanej jednostronnie i podwójnie powlekanej obustronnie. Jakość i popularność obu wersji są dowodem doświadczenia zespołu firmy Sappi w sztuce tworzenia tektury typu SBB. Jasnobiałe wykończenie Algro Design, wysoka jakość i spójność, wysoki poziom odporności na światło, praktycznie nieograniczone możliwości przetwarzania i jedwabiście miękka powierzchnia przyczyniają się do tworzenia wartości dodanej tej tektury. Dzięki wymienionym cechom Algro Design nadaje się do drukowania wyraźnych obrazów oraz zwiększenia kontrastu i wrażenia przestrzennego. Takie rozwiązanie zapewnia wzrost zarówno rozpoznawalności marki, jak i wartości samego produktu. Dla wszystkich zaangażowanych w projekt firm – Derpmann Design, Wagner Pralinen i Hammer-Lübeck – stworzenie opisywanego opakowania było nie lada wyzwaniem pod względem kreatywności i realizacji technicznej. Ich współpraca dostarczyła produkt będący wyrazem jakości i luksusu, pomagając produktom firmy Wagner wyróżnić się na tle konkurencyjnych produktów na zatłoczonych półkach sklepowych. Popularność nowych opakowań produktów firmy Wagner Pralinen w niedługim czasie spowoduje konieczność ich dodruku. Sukces ten, w połączeniu z prestiżową nagrodą ProCarton/ECMA Award, jest najwyższą pochwałą dla pracy zespołowej trzech firm biorących udział w realizacji projektu. Na podstawie informacji firmy Sappi opracował KS