Czy pudełko jest tylko pudełkiem?
6 gru 2016 14:58

Ci, którzy znają przemysł opakowań, mogą z całą odpowiedzialnością stwierdzić, że nikt nie jest w stanie przewidzieć, jak ta branża będzie się rozwijała w najbliższej przyszłości. Gdy w 1950 roku nastał czas sklepów samoobsługowych i nowych produktów spożywczych, szczególnie mrożonej żywności, Europa stała się liderem w dziedzinie wprowadzania nowych opakowań i ich dystrybucji. Miało to ogromne znaczenie dla masowej produkcji żywności. Rosnąca w latach 90. ubiegłego wieku popularność butelkowanej wody spowodowała kolejną innowację w postaci bardzo lekkich, dających się zgniatać butelek z tworzywa sztucznego. W XXI wieku producenci stanęli przed problemem związanym z fałszowaniem i zabezpieczaniem swych produktów. Sytuacja ta wymogła na nich wprowadzenie kolejnych innowacyjnych rozwiązań w zakresie produkcji opakowań takich jak zabezpieczenia przed manipulacją, autentykacja, śledzenie czy zabezpieczenia przeciwkradzieżowe. Popyt na przyjazne środowisku opakowania spowodował, że niektóre firmy odeszły od stosowania tworzyw sztucznych produkowanych z ropy naftowej na rzecz opakowań wytwarzanych z kukurydzy i podlegających biodegradacji. Część firm do produkcji opakowań zaczęła wykorzystywać materiały odnawialne (kompostowalne) otrzymywane z biopolimerów skrobi kukurydzianej; do drukowania zaczęto stosować najnowsze ekologiczne farby wodne, które zawierają mniej niż 5 proc. lotnych składników organicznych. Jak widać na powyższych przykładach – od przypadkowych odkryć w laboratoriach, poprzez wyzwania związane z bezpieczeństwem, po wymagania stawiane przez klientów świadomych kwestii ekologicznych – różne czynniki stanowiły siłę napędową innowacji w opakowaniach. Wprawdzie argument, że pudełko to „tylko pudełko” jest prawdziwy, ale wygląd tego pudełka i sposób jego produkcji ewoluowały na przestrzeni lat i będą ewoluowały w przyszłości. Aby wyrysować mapę strategii swego rozwoju, firmy opakowaniowe muszą zrozumieć, co dzisiaj jest impulsem do innowacji i wykorzystywać tę wiedzę. Wiele firm buduje strategie wzrostu w oparciu o technologie druku cyfrowego. Część z nich już włączyła maszyny do druku cyfrowego w swoje obecne procesy produkcyjne. Czy będzie to prowadziło do rewolucyjnej wymiany obecnie używanych maszyn fleksograficznych na urządzenia cyfrowe? A może będzie to raczej ewolucja, gdzie nowe produkty i technologie cyfrowe będą zintegrowane z tradycyjnymi metodami produkcji? Nikt tego nie wie na pewno, ale badając trendy zachodzące w podobnych dziedzinach można wyrobić sobie pewną opinię. W branży opakowaniowej mają obecnie miejsce zjawiska, które mogą przyspieszyć implementację i integrację urządzeń do cyfrowego druku opakowań, co wskazuje na to, że nastąpi to szybciej niż można się było spodziewać. Aby opracować efektywny plan wzrostu, należy mieć jasny obraz tego, jakie będą przyszłe wymagania co do opakowań, zrozumieć oczekiwania właścicieli marek i wiedzę na temat najnowszych możliwości druku cyfrowego i innych innowacyjnych technologii. Czerpiąc naukę z przeszłości Zacznijmy od druku komercyjnego, aby dowiedzieć się, jakie zmiany ekonomiczne i technologiczne miały miejsce, gdy zostały wprowadzone maszyny do druku cyfrowego, który z czasem stał się jedną z głównych technologii. Drukarnie komercyjne, które zrozumiały te trendy i zauważyły szanse swego rozwoju, wcześnie zainwestowały w drukujące maszyny cyfrowe. Korzyści płynące z wykorzystania nowoczesnych technologii były zdumiewające: dzięki nim drukarnie mogły dostarczyć swoim klientom tańsze, niskonakładowe prace przy bardzo krótkim czasie ich realizacji. Elastyczność produkcji stała się kluczem do sukcesu w druku komercyjnym opartym na technologii cyfrowej. Analogiczna sytuacja występuje przy produkcji opakowań – elastyczność i krótki czas realizacji zamówień to klucz do odniesienia sukcesu. Bardzo ważnym elementem w branży opakowaniowej jest dodatkowo kwestia podłoży. Druk na wielu różnorodnych podłożach, takich jak folia, tworzywa sztuczne, tektura lita czy falista, znacznie łatwiej może być zrealizowany w technologii cyfrowej niż przy użyciu tradycyjnych rozwiązań opartych na maszynach fleksograficznych. Zrozumieć kontrasty Producenci opakowań mogą korzystać z doświadczeń nabytych przez drukarnie komercyjne, które zdecydowały się na „wejście” w technologię cyfrową. Obecnie oferowane cyfrowe technologie drukowania, penetrujące coraz głębiej branżę opakowaniową, są bardziej niezawodne i wydajne niż miało to miejsce jeszcze kilka czy kilkanaście lat temu. Towarzyszy im również szeroka oferta partnerów dostarczających rozwiązania w zakresie workflow i wykończenia prac. Wśród elementów wskazujących na przyspieszoną integrację technologii druku cyfrowego z branżą opakowaniową należy wymienić następujące: n Technologia – producenci opakowań otrzymują dojrzałą, niezawodną technologię w porównaniu z tym, co dekadę temu otrzymali ich koledzy z druku komercyjnego. n Projekt – posiadacze marek chcą złożonych, efektywnych kosztowo projektów, które wymagają cyfrowej technologii drukowania. W przypadku drukarń komercyjnych jest inaczej – to one muszą szkolić swój zespół sprzedażowy, a następnie edukować klientów w zakresie korzyści druku cyfrowego. n Różnorodność prac – producenci opakowań nie mają wielu niespodzianek, jeśli chodzi o rodzaj prac. Drukarnie komercyjne mogą w ciągu jednego dnia otrzymać do wykonania wiele różnych rodzajów prac. n Wielkość nakładu – większe nakłady są wciąż normą w produkcji opakowań, ale rosną możliwości wykonywania mniejszych nakładów, co przekłada się na krótszy cykl życia opakowania. Rozumiejąc obecne trendy, a także czerpiąc z doświadczeń drukarń komercyjnych producenci opakowań mogą się lepiej przygotować na wyzwania przyszłości. Muszą zidentyfikować obszary wzrostu i opracować plan strategiczny. Wymagania stawiane opakowaniom obecnie są modyfikowane przez marki, aby były jeszcze bardziej dostosowane do oczekiwań konsumentów. Szanse wzrostu leżą w popycie na coraz większą ilość wersji czy w opakowaniach personalizowanych, które mogą być wyprodukowane wyłącznie z użyciem technologii cyfrowych. Opracowanie: Digiprint na podstawie materiałów HP