Desktop Publishing na najwyższym poziomie
6 gru 2016 14:56
Profesjonalne monitory graficzne pozwalają ułatwić przygotowanie materiałów do druku w sposób, który jeszcze do niedawna był całkowicie nieosiągalny. Najnowsze osiągnięcia inżynieryjne dają praktycznie nieograniczone możliwości w dziedzinie zarządzania kolorem i profesjonalnego przygotowania materiałów do druku pod względem oceny ostatecznej barwy.
Na rynku są dostępne specjalistyczne monitory graficzne przeznaczone dla najbardziej wymagających użytkowników oraz do stosowania wszędzie tam, gdzie ocena koloru ma kluczowe znaczenie. Jakie parametry cechują dobry monitor graficzny?
Po pierwsze monitor taki powinien być wyposażony w profesjonalny panel klasy IPS, najlepiej w najnowszej 10-bitowej odsłonie P-IPS. Takie panele są w stanie – poza doskonałą reprodukcją barwy z błędem DE sięgającym maksymalnie wartości 1 (brak różnicy w bezpośrednim porównaniu z materiałem drukowanym) – wyświetlić do 1,07 mld odcieni różnych kolorów. Panele klasy P-IPS legitymują się również szerokim gamutem barwowym sięgającym przestrzeni barwowej AdobeRGB. Oznacza to, że monitor potrafi saturować kolory z całej przestrzeni barwowej AdobeRGB, ISOCoa-tedv2, a nawet PANTONE, co zdecydowanie ułatwia pracę w drukarni.
Doskonały panel to jednak nie wszystko. Kluczową kwestię stanowi również wysokiej klasy elektronika. W przypadku monitora graficznego odgrywa ona jeszcze większą rolę niż sam panel. Dobry monitor graficzny powinien być wyposażony, poza specjalnym procesorem obrazu, w programowalną tablicę LUT o rozdzielczości co najmniej 14 bitów na kanał. Nie bez znaczenia są układy elektroniczne umożliwiające wyrównanie jednorodności podświetlenia całego ekranu monitora, tak aby jasność i temperatura barwowa nie różniły się między różnymi punktami panelu. Obecnie na rynku stosowane są technologie (np. Digital Uniformity Compensation) pozwalające uzyskać luminację ekranu o współczynniku błędu 1-2 proc. na całej powierzchni wyświetlającej obraz. Warto pomyśleć o tym, aby monitor posiadał również możliwość symulacji gamutów barwowych innych monitorów lub standardów; pozwala to na dopasowanie się do potrzeb dowolnej aplikacji związanej z obróbką koloru, a także na sprawdzenie, jak klient widzi drukowany materiał u siebie.
Wszystkie opisane wyżej parametry spełniają zaawansowane technologicznie monitory japońskiego producenta NEC Display Solutions. NEC SpectraView Reference i SpectraView to linie monitorów LCD stworzonych z myślą o najbardziej wymagających użytkownikach. Obecnie dostępne są monitory w rozmiarach: 23” dysponujący rozdzielczością 1920x1080 pikse-
li, 24” (1920x1200 pikseli), 27” (2560x1440 pikseli) oraz 30” (2560x1600 pikseli). Monitory zostały wyposażone w profesjonalny panel IPS lub P-IPS dysponujący paletą do
1,074 miliarda (!) kolorów. Konstrukcja paneli P-IPS zabezpiecza również przed denerwującym efektem przyczerwienienia lub zafioletowienia dużych powierzchni czarnych w przypadku patrzenia na obraz pod kątem. Monitory z serii NEC SpectraView Reference charakteryzują się gamutem barwowym przekraczającym 107 proc. przestrzeni AdobeRGB ze 100 proc. jego pokryciem. Monitory doskonale nadają się również do zastosowań w poligrafii – pokrycie standardu ISOcoatedv2 wynosi 100 proc. Ciekawostką w tej klasie urządzeń jest
100 proc. pokrycie palety barwowej PANTONE, dotychczas nieosiągalne przez wiele
podobnych jednostek. Wszystkie monitory z serii NEC SpectraView Reference zostały wyposażone w 14-bitowe, w pełni programowalne, trójwymiarowe tablice LUT, pozwalające na fizyczną zmianę objętości gamutu barwowego monitora z poziomu menu OSD.
Monitory NEC Spectraview Reference objęte są gwarancją „0 wadliwych pikseli i subpikseli” obowiązującą do 6 miesięcy od zakupu monitora.
Artykuł sponsorowany