Dofinansowanie informatyzacji w poligrafii
6 gru 2016 14:49

Obecnie techniki informatyczne są szeroko wykorzystywane niemal w każdej dziedzinie gospodarki, także w poligrafii. Ułatwiają między innymi zarządzanie procesami produkcji oraz poprawiają obsługę klienta. Jednak często zakup i wdrożenie systemów informatycznych wiążą się z dużymi kosztami, co w przypadku małych i średnich zakładów poligraficznych jest ogromnym problemem. Obecnie w ramach funduszy unijnych pojawiła się możliwość sfinansowania nawet do 85% części nakładów poniesionych na wdrożenie technologii informatycznych i komunikacyjnych (ICT). Zanim jednak kierownictwo drukarni zdecyduje się aplikować o środki unijne, musi dogłębnie przeprowadzić analizę występujących przedsiębiorstwie potrzeb, które są niezbędne do funkcjonowania firmy. Jest to jeden z kluczowych czynników decydujących o możliwości udzielenia dofinansowania. Wśród wielu powodów wdrożenia lub zmiany oprogramowania można przykładowo wymienić brak kompatybilności obecnego systemu z innymi aplikacjami lub niedostateczną obsługę klienta. Równie ważne jest określenie efektów realizacji przedsięwzięcia. Już na etapie wstępnego definiowania projektu powinno się dokładnie sprecyzować jego cele oraz określić, jak planuje się je osiągnąć w wyniku implementacji systemów informatycznych. Po wykonaniu wstępnej analizy projektu można przystąpić do wyboru źródła dofinansowania przedsięwzięcia. W ramach funkcjonujących w Polsce programów operacyjnych finansowanych przez fundusze unijne dostępnych jest kilkanaście działań, w ramach których można współfinansować informatyzację branży poligraficznej. Warunkiem zakwalifikowania inwestycji do danego działania jest zgodność celów projektu z celami zapisanymi w wybranym konkursie. Kryterium przyznania wysokości wsparcia zależy natomiast w głównej mierze od wielkości przedsiębiorstwa i jego lokalizacji w danym województwie. Największe dofinansowanie mogą otrzymać małe oraz średnie przedsiębiorstwa zlokalizowane między innymi w województwach lubelskim, warmińsko-mazurskim czy podlaskim. Subwencja może wynieść nawet 70% sumy wydatków poniesionych na osiągnięcie założonego celu. Jednym z wielu efektów wykorzystania technik informatycznych i komunikacyjnych w działalności drukarni może być chęć oferowania usług drogą elektroniczną bądź stworzenie wspólnej interaktywnej platformy z kontrahentami. Tak zdefiniowane cele inwestycji wchodzą w zakres Działania 8.1 „Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej” oraz Działania 8.2. „Wspieranie wdrażania elektronicznego biznesu typu B2B” Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Pierwsze z wymienionych działań finansuje projekt na poziomie wspomnianych już 85%, bez kryterium wielkości przedsiębiorstwa oraz jego lokalizacji, do wysokości 1 mln zł poniesionych kosztów. W drugim działaniu przyznanie dotacji zostanie uzależnione od wielkości firmy oraz miejsca jej działalności i nie będzie ona mogła przekroczyć 2 mln zł. Ponadto należy pamiętać, że w ramach opisanych działań istnieją pewne ograniczenia co do zakresu realizacji projektu i statusu wnioskodawcy. Przykładowo świadczenie e-usług nie może dotyczyć handlu produktami. Do inwestycji kwalifikujących się do działania 8.1 POIG można zaliczyć wdrożenie nowatorskich rozwiązań workflow działających w portalu internetowym. Dodatkowo o dotacje mogą się ubiegać jedynie mikroprzedsiębiorcy lub mali przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą nie dłużej niż 1 rok. We wspólną platformę biznesową nie mogą być natomiast zaangażowani klienci firm biorących udział w przedsięwzięciu. Jeżeli przedsiębiorca zamierza wykorzystać dostępne technologie informatyczne na poprawę elastyczności swojej firmy, wzrost produktywności pracowników czy rozwój obsługi klienta, ma do dyspozycji szereg Regionalnych Programów Operacyjnych funkcjonujących w każdym województwie. O wyborze programu decyduje miejsce, w tym przypadku województwo, w którym dany wnioskodawca chce realizować swoje pomysły. Pojęcie „wdrożenie technik ICT w przedsiębiorstwie” jest bardzo szeroko rozumiane. Równie szeroko rozumiane są wszelkie działania inwestycyjne, które można realizować w ramach każdego programu regionalnego. Tak więc informatyzacja zakładów poligraficznych może zostać zakwalifikowana do przedsięwzięć z zakresu rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw w celu poprawy ich konkurencyjności. Dodatkowo oprócz działań związanych z rozwojem przedsiębiorczości projekty informatyczne można składać w ramach specjalnych działań, które wiążą się tylko z informatyzacją. Przykładem jest tutaj województwo mazowieckie. Występuje tam Działanie 1.5 „Rozwój przedsiębiorczości”, gdzie w ramach zakupu środków trwałych i wartości niematerialnych oraz prawnych można zakupić aplikacje informatyczne oraz Działanie 2.3 „Technologie informacyjne i komunikacyjne dla MSP”. Do przykładowych rodzajów projektu, które mogą być złożone w ramach powyższego działania, można zaliczyć budowę lub przebudowę infrastruktury telekomunikacyjnej w przedsiębiorstwie bądź zakup oprogramowania klasy ERP (zintegrowany system zarządzania przedsiębiorstwem) albo CRM (system wspomagający zarządzanie relacjami z klientem). Jednocześnie należy zaznaczyć, że nie jest wskazane składanie dwóch identycznych projektów na dwa różne działania. Skrupulatnie powinno się przeanalizować zapisy dotyczące konkretnych konkursów i dopasować je do wcześniej zdefiniowanych celów inwestycji. Zakup oraz wykorzystanie technologii informatycznych i komunikacyjnych dla firm z branży poligraficznej mogą zostać wsparte przez liczne działania finansowane z funduszy unijnych. Jednak najistotniejszy jest fakt precyzyjnego określenia potrzeb oraz korzyści wynikających z przeprowadzenia przedsięwzięcia i dopasowanie ich do konkretnego działania. Ostatnim elementem przygotowania projektu o dofinansowanie jest sporządzenie biznesplanu, wniosku oraz innych załączników, jednak w związku z faktem złożoności ww. dokumentacji warto skorzystać z usług profesjonalnych doradców.