Dotacje dla poligrafów
6 gru 2016 14:50

Możliwość pozyskiwania dotacji unijnych na rozwój przedsiębiorstwa pojawiła się w Polsce wraz z jej wejściem do Unii Europejskiej. Od tamtego momentu minęło już prawie 5 lat, mimo to wciąż niewiele firm korzysta z tego rodzaju pomocy. Niemniej zainteresowanie dotacjami unijnymi jest znaczne. Przedsiębiorcy, również ci działający w branży poligraficznej, pragną pogłębiać swoją wiedzę o praktyczne kwestie związane z ich pozyskiwaniem. W odpowiedzi na tę potrzebę 19 lutego br. odbyła się 14. edycja Konfrontacji Poligraficznych, tym razem pod wspólnym tytułem „Dotacje unijne”. Spotkanie zorganizowało Stowarzyszenie Absolwentów Instytutu Poligrafii (obecnie Mechaniki i Poligrafii) Politechniki Warszawskiej. W ramach konferencji wygłoszono cztery wykłady. Pierwszą prezentację poprowadził Krzysztof Maszewski, przedstawiciel Departamentu Zarządzania Programami Konkurencyjności i Innowacyjności w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego. Jego wykład dotyczył możliwości dofinansowania małych i średnich przedsiębiorstw w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (PO IG) w latach 2007-2013. Z punktu widzenia ministerstwa zaprezentował on m.in. poszczególne typy prowadzonych działań, problematykę pozyskiwania środków z funduszy UE oraz terminy składania wniosków. Drugą prezentację pt. „Dotacje unijne w praktyce” poprowadził Mateusz Kruszek, niezależny doradca finansowy. Od strony praktycznej omówił on kwestie oceny wniosków (w tym wniosków PO IG) i sposoby pozyskiwania większej liczby punktów. Uzyskać je można m.in. dzięki posiadanym certyfikatom, tworzeniu polityki środowiskowej i polityki zrównoważonego rozwoju. Według prelegenta najlepszymi sposobami na uzyskanie dotacji są: zgodność zapisów formalnych z dokumentami strategicznymi i zgodność formalna, posiadanie własnych produktów, pomysłów, rozwiązań oraz wyróżnianie się i kreatywne podejście do opisów. Następnym punktem programu konferencji była prezentacja doświadczeń drukarni Pozkal w pozyskiwaniu dotacji unijnych. Jarosław Witkowski z firmy doradczej Notus z Inowrocławia wskazał, że w sześciu projektach inwestycyjnych Pozkal łącznie pozyskał ze środków UE kwotę 15 mln PLN, nabywając dzięki temu 12 innowacyjnych maszyn i 2 systemy informatyczne. Marcin Ciałowicz z Zakładu Graficznego Colonel wygłosił wykład pt. „Dotacje dla bogatych”. Na podstawie doświadczeń tej drukarni zaprezentował ogólne przyczyny składania wniosków o dotacje, wagę decyzji co do podmiotów tworzących wnioski (samodzielnie bądź przy udziale firmy doradczej) oraz sposoby wypełniania wniosków. Omówił także kwestie kontroli realizacji projektów – kto, co i jak długo kontroluje. Ostatnią prezentację pt. „Współpraca z urzędami okiem autora opinii” poprowadził Jacek Hamerliński reprezentujący COBRPP. Zaprezentował on problemy, z jakimi na co dzień borykają się firmy wnioskujące o dotacje. Po pierwsze, żaden z programów nie jest adresowany wprost do poligrafii. Po drugie, dokumentując we wniosku innowacyjność produktu przedsiębiorcy często natykają się na pułapkę – w poszczególnych programach jest ona inaczej definiowana. Po trzecie, wnioski oceniane są przez ekspertów, ale przy Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości brakuje akredytowanych ekspertów z dziedziny poligrafii. Często firmy muszą też stawić czoło niedoświadczonym urzędnikom, ciągłym zmianom dokumentów, terminów i innym, spędzającym sen z powiek, biurokratycznym sprawom. Wobec powyższego przedsiębiorcom starającym się o dotacje unijne nie pozostaje więc nic innego, jak stałe doszkalanie się w tej materii. Pewnym wyjściem może być oczywiście zatrudnienie firmy doradczej. Takie działanie zwiększa jednak koszty i nie daje gwarancji sukcesu. Inwestycja nadal stać będzie pod znakiem zapytania, bo decyzja o przyznaniu dotacji nie zależy przecież od nas, ale od urzędników. DA