Druk cyfrowy w mieœcie Kopernika
6 gru 2016 14:44

Jakimż ułatwieniem byłoby dla Kopernika, gdyby znał Pracownię Sztuk Plastycznych z Torunia... Można by przypuszczać, że stałby się z pewnoœciš klientem tej właœnie (jedynej zresztš w Toruniu) drukarni cyfrowej. Ileż zaoszczędziłby czasu drukujšc cyfrowo swoje dzieła Đ ăO obrotach sfer niebieskichÓ czy inne, bo był przecież nie tylko astronomem, ale również matematykiem, lekarzem, prawnikiem, ekonomistš. Obecnie w Pracowni Sztuk Plastycznych drukuje się wszystko, od prac naukowych z zakresu wymienionych powyżej dziedzin, poprzez ksišżki, na broszurach, ulotkach czy w końcu wizytówkach skończywszy. Druk cyfrowy ułatwia życie i jest korzystnym rozwišzaniem ekonomicznym dla przedstawicieli wielu branż. Pracownia Sztuk Plastycznych od 6 lat intensywnie rozwija laserowy druk cyfrowy. Pierwszym urzšdzeniem była tu maszyna Xerox 7599. Kiedy jednak okazało się, że potrzeby klientów sš dużo większe, już rok póŸniej rozpoczęły tu pracę kolejne dwa urzšdzenia Xeroksa Đ DocuColor12 z RIPami Fiery XP12. Klienci, coraz bardziej ufajšcy technice cyfrowej, potrzebowali druków jak najwyższej jakoœci w jak najkrótszym czasie, dlatego też w roku 2004 zapadła tu decyzja o zakupie urzšdzenia DocuColor 5252 z RIPem Creo CXP 6000. W maju br. do tego urzšdzenia dołšczyło kolejne, tym razem do druku czarno-białego Đ DocuTech 6135. Dlaczego właœnie taki kierunek? Coraz powszechniejsze staje się drukowanie ksišżek na żšdanie. Zwiększa się opłacalnoœć drukowania krótkich nakładów sygnalnych, okolicznoœciowych, recenzenckich oraz dodruków. Poza tym technologia cyfrowa umożliwia tworzenie publikacji na konkretne potrzeby, bazujšc na dostępnych zasobach. Dzięki temu możliwe jest wydawanie publikacji na indywidualne zamówienie. Wprowadzenie nowego urzšdzenia było jednym z powodów, dla których drukarnia ta 7 czerwca zorganizowała w swojej siedzibie Dni Otwarte zapraszajšc swoich obecnych i potencjalnych klientów Đ przede wszystkim wydawnictwa i agencje reklamowe. Spotkanie rozpoczšł Sławomir Krankowski Đ prezes zarzšdu drukarni, który wyjaœnił cel spotkania. Następnie Mariusz Noskowicz z firmy Xteam, która dostarczyła to urzšdzenie do Pracowni Sztuk Plastycznych, omówił sytuację na rynku wydawnictw, zwracajšc szczególnš uwagę na wydawnictwa edukacyjne. Właœnie dla ich działalnoœci ekonomicznš alternatywš może być druk cyfrowy, zwłaszcza że często zapomina się o dużych kosztach, jakie sš zwišzane z magazynowaniem czy niszczeniem nakładów zdezaktualizowanych. W przypadku druku cyfrowego koszty te można zupełnie wyeliminować drukujšc ksišżki pod konkretne potrzeby czy zamówienia. Po tym wystšpieniu, które stanowiło pierwszš częœć spotkania, goœci po firmie oprowadziła Magda Krankowska, specjalista ds. marketingu, prezentujšc różne możliwoœci druku cyfrowego. Podczas drugiej sesji skierowanej do agencji reklamowych ten sam prelegent omówił tematykę cyfrowego druku na żšdanie w strategii firmy. Porównał go z tradycyjnym drukiem offsetowym, zwracajšc szczególnš uwagę na wymogi rynku, do których należš m.in. potrzeba nakładów od jednego egzemplarza, skrócenie czasu przygotowania publikacji, wyeliminowanie magazynu, rozwinięcie oferty wzbogacone o takie elementy jak chociażby personalizacja. Realizacjš tych potrzeb, jak mówił Mariusz Noskowicz, jest drukowanie na żšdanie. W swoim wystšpieniu przedstawił również, jak dużš wartoœć w tworzeniu dokumentów ma personalizacja, która zdecydowanie podnosi znaczenie wysyłanych dokumentów. Jak można było zauważyć, zainteresowanie nowymi rozwišzaniami było spore, zwłaszcza że mimo niskiej frekwencji goœci byli wœród nich tacy, którzy chcš wykorzystać to rozwišzanie do swoich bardzo już skonkretyzowanych potrzeb. MD