Druk opakowań skonfrontowany
6 gru 2016 14:52

25 marca br. odbyły się kolejne (już osiemnaste) Poligraficzne Konfrontacje organizowane przez Stowarzyszenie Absolwentów Instytutu Poligrafii Politechniki Warszawskiej. Spotkanie poświęcone było nowym możliwościom w drukowaniu opakowań. W tematykę wykładów wprowadził zebranych Stefan Jakucewicz (Instytut Mechaniki i Poligrafii PW), który nakreślił nowe technologie stosowane do drukowania opakowań i materiałów opakowaniowych. Wśród nich wymienił m.in.: drukowanie etykiet IML (InMould Labelling) oraz sztywnych folii PP i PET, technologię Cast&Cure (określaną jako C2), cold-stamping w arkuszowych maszynach offsetowych, farby utrwalane promieniowaniem UV i strumieniem przyspieszonych elektronów EB, nowe technologie we fleksografii (m.in. zastosowanie tulei formowych czy grawerowanie wałków anilox) oraz druk inkjet i elektrofotograficzny. Następnie, w trzech blokach tematycznych, wystąpili przedstawiciele branży. Pierwszy blok dotyczył nowoczesnej przygotowalni fleksograficznej i jako pierwszy głos zabrał Zbigniew Jemioło (Digiprint). Zaprezentował m.in. produkt firmy EskoArtwork wprowadzony na rynek w 2009 r. – HD Flexo wykorzystujący technologię PerfectHighlight. Oferuje ona pełen zakres tonalny przy bardzo wysokich liniaturach, płynne przejścia tonalne do zera i wysokie liniatury (175-220 lpi) bez konieczności zwiększania liniatury aniloksów. Następnie wystąpił Jacek Galiński (Ref-Graf) z prezentacją dotyczącą technologii przygotowywania form fleksograficznych firmy Kodak – Flexcel NX (wielokrotnie opisywanej w Poligrafice). Jak wskazał, cyfrowy system Flexcel NX został opracowany z myślą o przygotowywaniu płyt fotopolimerowych tak, aby uzyskać bardzo wysoką jakość formy drukowej. System pozwala na osiąganie punktu rastrowego o wielkości 10 mikronów i maksymalnej liniatury do 300 lpi, a technologia SQUAREspot – punktu rastrowego o ostrych krawędziach i płaskim wierzchołku punktu. Tematyka drugiego bloku skupiała się wokół rynku maszyn fleksograficznych. O tendencjach rozwojowych technologii fleksograficznej w druku wąskowstęgowym mówił Przemysław Polkowski (Digiprint). Zaprezentował on podstawowe wady technologii flekso (związane jego zdaniem m.in. z niską jakością form drukowych, jakością i budową cylindrów anilox i maszyn fleksograficznych), a następnie sposoby ich eliminacji (m. in. przez zastosowanie serwonapędów, farb UV i nowego – beztrzpieniowego – systemu mocowania cylindrów drukowych). Krzysztof Przasnek (Nilpeter) dokonał analizy techniczno-ekonomicznej technologii offsetowej i fleksograficznej w wąskiej wstędze. Wynikało z niej, że technologia offsetowa przewyższa fleksograficzną m.in. ze względu na tanią, łatwą i ekologiczną przygotowalnię, znacznie wyższą gęstość optyczną punktu rastrowego i mniejsze zużycie farby. Jednak technologia fleksograficzna również posiada zalety; cechuje się m.in. prostą konstrukcją maszyn, łatwością ich obsługi oraz niższą ceną urządzeń. Zdaniem prelegenta przyszłością jest natomiast kombinowany druk offsetowy – offset w technice sleeve. Ostatni blok tematyczny dotyczył cyfrowych maszyn do drukowania opakowań. O technologiach inkjet (m.in. Continuous InkJet i Drop-On-Demand) w drukowaniu etykiet oraz produkowanych przez firmę EFI maszynach Jetrion 4000 i 4830 mówił Paweł Szpil (Reprograf). Wśród najważniejszych cech technologii inkjetowej wymienił on druk „bezdotykowy” (możliwość drukowania na materiale wysztancowanym lub z odciągniętym abażurem) oraz „niecyfrowe” rozliczenie kosztów (płatności za rzeczywiście zużyte materiały, np. dzięki precyzyjnemu dozowaniu atramentu, co umożliwia określenie rzeczywistego kosztu nakładu przed przystąpieniem do produkcji). Piotr Zwolan (Digiprint) wygłosił refe-rat „Porównanie kosztów druku opakowań w technologii HP Indigo z technologią analogową”. Jak wykazał, rynek zmierza w kierunku drukowania krótkich i średnich nakładów we wszystkich aplikacjach. Co więcej, druk cyfrowy stanowił w 2007 r. 3 proc. wartości rynku opakowaniowego. Prognozy przewidują, że do 2013 r. udział druku cyfrowego wzrośnie do 16,4 proc, tj. do 19,3 mld USD. Tegoroczne Poligraficzne Konfrontacje zamknęło wystąpienie Adama Ambrożkiewicza (Xeikon), który próbował odpowiedzieć na pytanie: dlaczego należy (można) stosować druk cyfrowy w produkcji etykiet? Zaprezentował on m.in. firmę Punch Graphix i technologię maszyn Xeikon 3000 i 3300, które są oparte na linii LED oraz elektrofotografii z suchym tonerem. Dru-kują one z prędkością – odpowiednio – 9,6 m/min i 19,2 m/min oraz rozdzielczością 1200x3600 dpi ze zmienną gęstością punktu (4 bit). Poligrafika była jednym z patronów medialnych osiemnastych Poligraficznych Konfrontacji. DA