Druk w erze indywidualizacji
6 gru 2016 14:58

Branża wielkoformatowa zmienia się dynamicznie – najbardziej optymistycznie co do przyszłości nastawieni są ci przedsiębiorcy, którzy rozumieją, że muszą do swojej oferty sukcesywnie dodawać nowe aplikacje i pozyskiwać nowe grono klientów. Dla 68 proc. przedstawicieli wielkoformatowych drukarń cyfrowych targi FESPA są źródłem wiedzy na temat innowacji – kolejna ich edycja odbędzie się w dniach 18-22 maja w Kolonii. Aklimatyzacja do nowych warunków Jak zauważa Neil Felton, dyrektor zarządzający federacji FESPA, dynamika relacji pomiędzy dostawcą usług druku a jego klientem zmieniła się znacząco. Drukowanie „metrów” już się skończyło – powiedział Ron Gilboa, dyrektor działu druku funkcjonalnego i opakowań w firmie doradczej InfoTrends podczas ubiegłorocznego Fespa Global Summit w Monachium. Jego opinię potwierdzają liczni przedstawiciele drukarń wielkoformatowych, którzy budują ze swoimi klientami wieloletnie relacje oparte na doradztwie i partnerstwie. Osoby zamawiające druk nie szukają już dziś dostawców, tylko kreatywnych rozwiązań swoich problemów i dla swoich projektów. Marketerom skoncentrowanym na zwrocie z inwestycji dostawcy usług druku muszą na przykład pomóc zaplanować, a potem dostarczyć targetowane kampanie marketingowe, które mogą być mierzalne i z łatwością dostosowywane w zależności od reakcji odbiorców. Właściciele marek szukający możliwości wyróżnienia się w zatłoczonej przestrzeni komunikacji wizualnej oczekują z kolei, że drukarnie zaoferują im innowacyjne rozwiązania takie jak połączenie druku i drukowanej elektroniki czy zastosowanie materiałów specjalnych pozwalających na uzyskanie niestandardowych efektów. Zresztą nie tylko właściciele marek poszukują możliwości wyróżnienia się z tłumu. Żyjemy w erze indywidualizacji; ludzie chcą nie tylko wyrazić swoją tożsamość w każdym możliwym obszarze – od ubrań po stosunek do środowiska naturalnego, ale także oczekują doświadczeń konsumenckich skrojonych na miarę ich preferencji. 59 proc. ankietowanych w ramach FES-PA Print Census przyznało, że coraz więcej klientów pyta o wersjonizację i personalizację. Trend masowej indywidualizacji, w połączeniu z coraz krótszymi nakładami i produkcją na żądanie, które mu towarzyszą, nie tylko napędza adopcję technologii cyfrowych w branży wielkoformatowej, ale także zwiększa zainteresowanie konsumentów aplikacjami skrojonymi na miarę w obszarach takich jak dekoracje wewnętrzne, tekstylia czy grafika pojazdowa. Odkryj galaktykę możliwości Zdaniem Neila Feltona nowe realia rynkowe tworzą konstelację nowych możliwości dla dostawców usług druku. Możliwości w drukowaniu na przykład dekoracji nie zamykają się wyłącznie w obszarze zastosowań domowych. Drukarnie produkujące materiały POS lub oznakowania dla sieci handlowych, restauracji czy hoteli mogą rozszerzyć współpracę o aplikacje dekoracji wnętrz, stanowiące doskonały początek dywersyfikacji oferty. Druk na tekstyliach to kolejny przykład możliwości poszerzenia usług i ekspansji rynkowej. Choć tylko 29 proc. ankietowanych w ramach Fespa Print Census regularnie zadrukowuje tekstylia odzieżowe, to aż 71 proc. z nich oczekuje wzrostu znaczenia tej aplikacji w prowadzonym biznesie. W przypadku tekstyliów dla aplikacji dekoracyjnych liczby te to odpowiednio 66 i 63 proc. Jedna trzecia dostawców usług druku przyznała, że jeśli chodzi o inwestycje w nowe maszyny, to najbardziej obiecującym i godnym rozważenia sektorem jest właśnie druk na tekstyliach. O czym wiele odnoszących sukcesy drukarń wielkoformatowych na pewno wie, nowe możliwości nie przychodzą wyłącznie z nowym klientem. Bardzo często nowy biznes efektywniej buduje się oferując nowe usługi dotychczasowym klientom. Biorąc pod uwagę marketerów i właścicieli marek szukających sposobów wyróżnienia się w zatłoczonej przestrzeni komunikacji, drukarnie wielkoformatowe muszą znaleźć kreatywne sposoby na zaoferowanie wartości dodanej – może nią być na przykład zaawansowane wykańczanie czy zastosowanie materiałów specjalnych. Rzeczywiście już wielu respondentów Fespa Print Census uzupełniło swój arsenał drukujący o rozwiązania wykończeniowe, które umożliwiają im dodanie wartości do standardowej oferty dla klientów i wzrost rentowności biznesu. Wszechświat druku wielkoformatowego Niezależnie od tego, czy specjalnością drukarni są technologie analogowe, czy cyfrowe, innowacje na polu podłoży i urządzeń są już tak zaawansowane, że praktycznie każda powierzchnia może być zadrukowana. W połączeniu z produkcją na żądanie, wyższą jakością i mniej negatywnym wpływem na środowisko rynek wielkoformatowy ewoluuje w kierunku aplikacji o wyższej wartości. Blisko 40 proc. respondentów przeprowadzonego przez Fespę badania (a były nimi drukarnie korzystające z systemów do druku wielkoformatowego z 45 krajów) wytwarza już aplikacje przemysłowe takie jak dekoracje i laminaty (18 proc.), aplikacje dla rynku motoryzacyjnego (7 proc.), druk 3D (5 proc.), drukowaną elektronikę (3 proc.), aplikacje biomedyczne (4 proc.), aplikacje na szkle (3 proc.) i na ceramice (2 proc.). Spodziewają się one dalszego wzrostu udziału wymienionych aplikacji w najbliższych latach. Podczas gdy banery, billboardy czy oznakowania wciąż pozostają najpopularniejszymi produktami wytwarzanymi przez badane firmy, to największych wzrostów spodziewają się one w obszarze druku tekstyliów odzieżowych (71 proc.) i dekoracyjnych (66 proc.), jak również tapet i dekoracji wnętrz (69 proc.). W wielu wypadkach wybór technologii drukowania jest podyktowany takimi czynnikami jak nakład/wielkość zlecenia, budżet czy trwałość finalnego produktu. Druk wykorzystywany jest już przez niektórych projektantów wnętrz do kopiowania materiałów wysokiej jakości, podczas gdy rosnące zapotrzebowanie na personalizowane tapety skłania część drukarń wielkoformatowych do rozważenia wprowadzenia bezpośredniej oferty dla konsumentów. Inni dostawcy usług druku wykorzystują innowacje takie jak atramenty przewodzące w celu dodania nowych funkcjonalności produktom już znajdującym się w ich ofercie, jak na przykład plakaty reklamowe grające muzykę lub odzież, która reaguje na temperaturę otoczenia. Wspólny dla wszystkich powyższych przykładów jest fakt, że drukarnie wielkoformatowe rozumieją już, iż druk jest tylko jednym etapem procesu produkcji konkretnego produktu, którego wartość końcowa jest znacznie wyższa niż wartość poszczególnych etapów jego wytwarzania. W dzisiejszych czasach aplikacja druku jest znacznie ważniejsza niż sam druk. AN

cript>