Drukarnia pachnšca poziomkami
6 gru 2016 14:42
Prawdziwy drukarz kocha zapach farby. Znam szefa produkcji pewnej drukarni, który twierdzi, że po zapachu jest w stanie rozpoznać farby poszczególnych producentów. W czasach drapieżnej reklamy, udoskonalania i uprzyjemniania wszystkiego, co tylko można, coraz większš popularnociš cieszš się ăpachnšceÓ druki. Do ich wykonania potrzebne sš specjalne farby i lakiery.
W offsecie istniejš dwie metody przeniesienia zapachu na gotowy, wydrukowany produkt:
Ľ przez dodawanie olejków aromatycznych do farby,
Ľ przez dodawanie mikrokapsułek zapachowych do farb i lakierów.
Olejki zapachowe
Metoda polega na dodawaniu tuż przed drukowaniem olejków o odpowiednim aromacie do farby o niskim zapachu własnym. Dodawana iloć nie może przekraczać 5-10%, ponieważ farba może stracić właciwš charakterystykę drukownoci i powodować tonowanie lub brudzenie. Wadš tego rozwišzania jest fakt, że olejki stosunkowo szybko się ulatniajš i zapach druków zanika.
Mikrokapsułki zapachowe
Jest to najskuteczniejsza metoda przenoszenia zapachów na druki.
Odpowiednie olejki zapachowe zamykane sš w mikrokapsułkach, które uwalniajš zapach dopiero po rozgnieceniu ich podczas pocierania. Pozwala to na uzyskanie efektu zapachowego w dowolnym momencie, a olbrzymia iloć mikrokapsułek zapewnia wielokrotnoć i powtarzalnoć takiego efektu. Aby zapobiec rozgniataniu się kapsułek podczas procesu drukowania, stosuje się dodatkowo kapsułki dystansowe o większej rednicy niż te z olejkiem. Łšczna ich iloć to maksymalnie ok. 20% w masie farby lub lakieru.
Kapsułki zapachowe w farbie
Liczne próby dowodzš, że nie jest to satysfakcjonujšce rozwišzanie. Drukowanie partii rastrowych zwišzane jest z dokładnym i ograniczonym prowadzeniem farby, a efekt zapachowy jest tym większy, im większa iloć farby z kapsułkami znajdzie się na druku. W tym wypadku utrzymanie właciwej równowagi farba Đ woda jest również kłopotliwe, a procesy zwišzane z dalszš obróbkš, np. złamywanie, szycie, cięcie muszš być przeprowadzane w sposób jak najmniej narażajšcy druki na tarcie i docisk.
Kapsułki zapachowe w lakierze
Jest to najlepiej sprawdzona w praktyce metoda. Kapsułki dodaje się do lakieru dyspersyjnego lub olejowego o niskim zapachu własnym. Stosowanie lakieru dyspersyjnego opłacalne jest wyłšcznie przy drukowaniu bardzo wysokich nakładów, należy bowiem uwzględnić iloć lakieru niezbędnš do zapełnienia zbiornika w lakierówce.
Istnieje właciwie nieograniczona iloć możliwych do mikrokapsułkowania zapachów. Na poprzedniej stronie podajemy zestawienie najpopularniejszych, choć lista możliwoci jest znacznie większa. Bywajš także zamówienia nietypowe Đ np. kiedy na zamówienie gazowni wyprodukowano lakier o zapachu substancji używanej do nawaniania gazu, tj. tetrahydrotiofenu C4H8S. Przy pocieraniu arkusza od wydzielanego zapachu robi się naprawdę słabo.
Dostarczany lakier jest gotowy do użycia, jeli istnieje jednak koniecznoć rozrzedzenia, należy stosować niewielkie iloci oleju drukowego o niskim zapachu własnym.
Podczas drukowania należy pamiętać, aby:
Ľ docisk ustawiony był na minimum;
Ľ temperatura zespołu drukowego była jak najniższa;
Ľ prędkoć drukowania nie może być zbyt mała, ponieważ może powodować podsychanie lakieru na wałkach;
Ľ iloć nadawanego lakieru powinna być możliwie maksymalna. Najlepszym podłożem sš papiery powlekane, przy podłożach naturalnych lakier należy nanieć dwukrotnie;
Ľ aplikowanš iloć lakieru należy sprawdzać pocierajšc delikatnie palcem arkusz Đ powinna być wyczuwalna równomierna szorstkoć kapsułek;
Ľ ważnym czynnikiem jest właciwe prowadzenie roztworu zwilżajšcego, nadmiar wody może powodować oddzielanie się kapsułek od lakieru.
Przestrzeganie tych zasad gwarantuje sukces w drukowaniu.
Jedynym mankamentem lakierów zapachowych jest ich odstraszajšca cena. Na szczęcie ceny znacznie malejš w zależnoci od zamówionej iloci, ponieważ lakier produkuje się wyłšcznie na zamówienie. Warto więc kupować go dużo. Poza tym lakier najczęciej aplikuje się wybiórczo na okrelone obszary arkusza, co warunkuje jego doć niskie zużycie i nie powoduje znacznego wzrostu ceny druku.
Czy czeka nas pachnšca era druku? Agencje reklamowe przecigajš się w pomysłach, kto wie... może być całkiem przyjemnie.
Jeden z drukarzy stosujšcych tego typu lakiery twierdzi, że nie musi chodzić do drukarni, aby wiedzieć, co się aktualnie drukuje na maszynach. Cała ulica pachnie poziomkami...