drupa 2008 – pierwsze wrażenia
6 gru 2016 14:48

drupa 2008 tylko z zewnątrz była czerwona – w halach dominowało zielone przesłanie: praktycznie każdy dostawca urządzeń, materiałów czy oprogramowania wprowadził na rynek rozwiązania przyjazne środowisku bądź rozszerzył o nie swoją ofertę. Kolejny po proekologicznym trend targów to inkjet. Co ciekawe, najwięcej nowości w tym zakresie zaprezentowały firmy dotychczas kojarzone przede wszystkim z rozwiązaniami prepress takie jak Agfa, Fujifilm, Kodak czy Screen, a nawet Heidelberg. Kiedy oddawaliśmy do druku numer czerwcowy, targi jeszcze trwały. Poniżej znajdą więc Państwo przegląd wrażeń, które spisywaliśmy na gorąco w ich trakcie. Szczegółowo najciekawsze premiery będziemy opisywać w kolejnych wydaniach Poligrafiki. Heidelberger Druckmaschinen AG, tradycyjnie największy wystawca targów, na 7800 m2 zaprezentował ofertę maszyn i oprogramowania dla offsetu arkuszowego. Na stoisku niemieckiego koncernu uwagę najbardziej przykuwał 200-tonowy Speedmaster XL 162. Nasz błękitny wieloryb nazywany jest XXL – powiedział o nim Bernhard Schreier podczas konferencji prasowej (tradycyjnie zorganizowanej na dzień przed otwarciem targów). Z tą maszyną Heidelberg wkracza na rynek wielkoformatowego druku offsetowego (w formacie 6 i 7B). Z kolei potwierdzeniem zaangażowania niemieckiego koncernu w kwestie środowiskowe jest ufundowanie nagrody w wysokości 50 tysięcy EUR dla drukarni offsetowej arkuszowej drukującej najbardziej odpowiedzialnie. O zwycięstwo ubiegać się można w 2 kategoriach: „firma odpowiedzialna społecznie” oraz „rozwiązania przyszłości.” manroland na drupie 2008 po raz pierwszy publicznie zaprezentował się w nowej szacie graficznej. Nowe logo podkreśla, że nazwy firm MAN i Roland są nierozdzielne i równorzędne: manroland. W nowym logo marka została odmłodzona poprzez zabiegi typograficzne i kolorystyczne. Gerd Finkbeiner, Chief Executive manroland powiedział w wywiadzie dla „Frankfurter Allgemeine Zeitung”: Zmiana logo była konieczna, ponieważ dwa lata temu firma MAN AG sprzedała większość swoich udziałów w MAN Roland firmie Allianz Capital Partners i planuje pozbyć się pozostałych udziałów jako części IPO. Również ten niemiecki producent maszyn postawił na rozwiązania XXL: pierwszy na świecie Roland 900 XXL z perfektorem został już sprzedany drukarni Himmer AG. Na drupie premierę miał model w formacie 7B plus (1260x1620 mm), którego produkcyjność może być nawet do 20% większa niż urządzenia w formacie 7B. KBA postawiło na ekologię – wszystkie maszyny pracujące na stoisku trzeciego co do wielkości producenta maszyn drukujących pracowały bez nawilżania alkoholowego. Premiery to Genius 52 UV pracujący w technologii offsetu bezwodnego oraz 74 Karat +C z bezpośrednim naświetlaniem płyt. Japoński producent maszyn offsetowych – firma Ryobi pokazała swój pierwszy model w formacie B1 oznaczony symbolem 1050. Na stoisku obejrzeć można było także model 755 z utrwalaniem UV i foliowaniem inline (to – zdaniem producenta – unikalna w skali światowej kombinacja) oraz model koncepcyjny 525 GX z pierwszym na świecie systemem suszenia UV opartym na LED zamiast na konwencjonalnych lampach UV. 3 czerwca firma Komori Corporation ogłosiła, że zainwestuje kolejne 10 mld jenów w ostatnią fazę rozbudowy fabryki Tsukuba. Inwestycja ruszy we wrześniu br., a jej zakończenie przewidywane jest na grudzień 2009. Po przebudowie powierzchnia obecnego zakładu zostanie podwojona, a w związku z tym Tsukuba (jak poinformował koncern) – obiekt reprezentacyjny firmy Komori w Japonii – stanie się największą na świecie fabryką produkującą maszyny drukujące. Kolejnym przedsięwzięciem firmy Komori ma być inwestycja 1,5 mld jenów w międzynarodowe centrum technologiczne (Graphic Technology Center) w Tsukuba, w którym możliwe będzie prezentowanie różnych typów maszyn oraz przeprowadzanie szkoleń. Nie mniej ciekawie było u producentów urządzeń cyfrowych: Xerox wprowadził na rynek iGena4, którego sam określa jako „następny poziom wydajności”. Anne Mulcahy, CEO Xerox podczas konferencji prasowej zdradziła, że będzie on o 25-35% szybszy niż iGen3, przy jednoczesnym wyższym poziomie kalibracji kolorystycznej oraz kontroli automatyzacji. Na drupie premierę miay także urządzenia Xerox 700, 5000AP, 8254E/8264E oraz system na papier ciągły 490/980 oraz liczne aplikacje. W ofercie Xeroksa pojawił się też stały toner, który w wyniku obróbki termicznej przekształca się w żel gwarantujący dokładniejsze pokrycie niż tusze na bazie wody. Kodak zadeklarował, że zmieni druk na zawsze dzięki technologii inkjetowej Stream, która była jedną z najważniejszych premier targowych koncernu (w sumie Kodak przygotował ich co najmniej 25) i która pozwoli użytkownikom przejąć część prac dotychczas realizowanych w technologii offsetowej. Na stoisku Kodaka pobite zostały rekordy prędkości – urządzenie Digimaster EX300 drukuje 300 stron A4/min, a więc jest szybsze od dotychczasowych liderów: Nuvery 288 Xeroksa (288 stron/min) oraz Océ 6250 (250 stron/min). System będzie dostępny dopiero latem przyszłego roku, ale Kodak obiecuje, że będzie także możliwy upgrade dotychczasowych modeli Digimaster. Rodzina Nexpress również doczekała się szybszego wariantu: model S3600 drukuje 120 stron A4/min. „Scale up”, czyli „powiększać”, to targowe motto firmy Konica Minolta. Premierę na targach miało nowe urządzenie bizhub PRO 1200, którego maksymalna wydajność to 3 miliony stron miesięcznie. Jego modułowa konstrukcja umożliwia pracę w wielu różnych konfiguracjach. Modele monochromatyczne bizhub PRO 1600P, 2000P i 2500P to pierwsze systemy japońskiego koncernu opracowane we współpracy z Océ. Wydajność tych urządzeń wynosi od 160 do 250 obrazów na minutę w procesie jednoprzebiegowym, co umożliwia druk wysokonakładowy w liczbie od 150 000 do nawet 4 milionów arkuszy miesięcznie. bizhub PRO 2500P firmy Konica Minolta jest najszybszym jednoprzebiegowym systemem drukującym na świecie. Agfa rozszerzyła swoją ofertę przemysłowych inkjetowych maszyn drukujących o trzy nowe wielkoformatowe systemy – :Anapurna XLS, :Anapurna Mv i :Anapurna M4f; wszystkie drukują za pomocą nowych tuszy UV. Anapurna XLS drukuje z rozdzielczością do 1440 dpi, a maksymalna szerokość zadruku to 250 cm. Maszyna może być wykorzystywana do zadruku zarówno giętkich, jak i twardych podłoży z bardzo wysoką jakością. Modele Mv i M4f są oparte na znanym już modelu :Anapurna M. :Anapurna Mv oferuje druk taki jak model M, może również wybiórczo lub całościowo nakładać lakier chroniący i ozdabiający wydruki. :Anapurna M4f z założenia jest przeznaczona do drukowania na sztywnych materiałach, ale opcjonalnie może być przystosowana do podłoży giętkich. Targową ciekawostką były aukcje materiałów i urządzeń przeprowadzane codziennie o godzinie 16. na stoisku Agfy. „Złóż nam ofertę, której nie będziemy mogli odrzucić” – to hasło zachęcające zwiedzających do wzięcia udziału w przedsięwzięciu. Wylicytować można było np. :Anapurnę Mv, :Apogee Colortune lub 10 tysięcy m2 płyt :Azura TS. Drogą licytacji możliwe było także nabycie dzieła sztuki lub koszulki z podpisem Pelego, z czego dochód przeznaczono na cele charytatywne. Screen opracował pierwszą na świecie – zdaniem koncernu – technologię druku atramentowego na zwykłym papierze, zastosowaną w wystawianym na targach prototypie kolorowego arkuszowego systemu Truepress Jet SX. Został on zaprojektowany na potrzeby rynku komercyjnego, jako uzupełnienie już istniejącego atramentowego systemu zwojowego Truepress Jet 520. Screen planuje wprowadzenie na rynek Truepress Jet SX mniej więcej za rok. Firma Durst przedstawiła dwa nowe wielkoformatowe systemy drukujące farbami UV. Maszyna drukująca RHO SP 60 drukuje na różnego rodzaju materiałach sztywnych, np. na korku, płytach MDF, płytach gipsowych czy plastiku o grubości do 3 mm i maksymalnej szerokości 63 cm. Rho 320R jest inkjetową maszyną drukującą o szerokości zadruku do 320 cm i prędkości drukowania do 130 m2 na godzinę. EFI Vutek prezentował szybką wielkoformatową maszynę drukującą UV do płaskich podłoży. Ta ośmiokolorowa maszyna może drukować z prędkością do 557 m2 na godzinę przy rozdzielczości 600 dpi. Maksymalna rozdzielczość wynosi 1200 dpi, a powierzchnia zadruku płaskich podłoży to 1,6x2,4 m przy grubości do 50 mm. Kolejną firmą prezentującą urządzenia do druku wielkoformatowego był Epson. Jego nowe maszyny drukujące z roli StylusPro 7900 i 9900 charakteryzują się wysoką rozdzielczością i zaawansowaną technologią. Przeznaczone są m.in. do wykonywania proofów. Drukują 11 nowymi pigmentowymi tuszami UltraChrome HDR zapewniającymi szeroką gamę kolorów oraz gładkie przejścia tonalne. Oba modele wykorzystują technologię TFP, która umożliwia druk z rozdzielczością od 1440 do 2800 dpi i wytwarza krople tuszu o wielkości od 3,5 pikolitra. Mogą drukować z roli z prędkością do 40 m2 na godzinę, a ich trwałość przewidywana jest na 200 lat. Fujifilm prezentował nową cyfrową czterokolorową maszynę drukującą w formacie B2 – Jet Press 720. Posiada ona zamiast 4 sekcji drukujących jedną w technologii inkjet. To unikatowe rozwiązanie jest w stanie drukować w rozdzielczości 1200 dpi z prędkością prawie 11 000 arkuszy na minutę (w przypadku formatu A4). Maksymalny format obsługiwanych przez maszynę papierów wynosi 720x520 mm. Mimaki, firma znana do tej pory głównie z wielkoformatowych inkjetowych maszyn drukujących, wkroczyła na rynek druku etykiet. IPH-300L jest nową cyfrową maszyną do druku etykiet w jednym przejściu. Może ona drukować z prędkością 12,5 m/min lub 300 arkuszy w formacie A4 na godzinę przy rozdzielczości 600x600 dpi. Stosuje ekologiczne tusze UV, pozbawione ozonu i lotnych związków organicznych. Dzięki szybko schnącym tuszom i pojedynczemu przejściu drukującemu może ona być stosowana do zadruku szerokiej gamy podłoży wykorzystywanych do produkcji etykiet czy kart identyfikacyjnych. Ricoh prezentował nowe modele serii Ricoh Pro, m.in. nowy Ricoh Aficio MP W7140; DDP 184 – jedną z najszybszych drukarek arkuszowych do druku dwustronnego oraz wielofunkcyjne urządzenie Aficio MP C7500. Chińska firma Beijing Founder Electronics po raz pierwszy pokazała na targach poza obszarem Chin (można więc powiedzieć, że była to światowa premiera) program edycyjny FounderFit 5.0. Jest on dotychczas podstawowym narzędziem edycyjnym na rynku chińskim z 90% udziałem. Program o funkcjonalności zbliżonej do Adobe InDesigna, Quarka czy PageMakera pojawi się w Europie zaraz po targach drupa. Cena dla klienta jest jeszcze nieustalona, ale wiadomo, że będzie niższa niż programów konkurencyjnych. Dzięki temu – jak podkreśla Andrzej Czyż, współwłaściciel firmy ACCHSH, polskiego partnera Founder Electronics – paradoksalnie wbrew utartym opiniom Chińczycy przyczynią się do walki z pirackim oprogramowaniem, gdyż wielu użytkowników z pewnością zechce skorzystać z tańszej oferty rezygnując z „podróbek”. Firma Sappi w ramach Print City w dziale „Print Meets Electronics” pokazała, w jaki sposób można przenosić pliki muzyczne z konwencjonalnie wydrukowanego plakatu. Przyszłe zastosowania, łączące technikę drukowania z technologią cyfrową w przemyśle poligraficznym i w przemyśle wykonywania opakowań, obejmują inteligentne opakowania, stosowanie specjalnych farb do druków wielkoformatowych i tablic informacyjnych, tworzenie sieci interaktywnych połączeń i systemów identyfikacji RFID. Wszystkie te rozwiązania zakładają, że inteligentne druki będą reagowały na otaczającą przestrzeń, na zawartość opakowań lub że pozwolą na weryfikację autentyczności produktów. Sappi promował na swoim stoisku m.in. papier Tempo, z którego wykonana jest opaska łącząca dwa majowe zeszyty Poligrafiki oraz przewodnik „drupa krok po kroku”. M-real i Stora Enso zapowiedziały podwyżki cen papierów magazynowych – M-real o 6-8%, natomiast Stora Enso o 7-8%. Wzrost cen spowodowany jest przede wszystkim drożejącymi surowcami do produkcji papieru oraz niezadowalającymi dochodami papierników z tym związanymi. Na targach nie zabrakło także polskich akcentów. W mikrokosmosie innowacji – drupa innovation parc swoją ofertę prezentowały firmy ACCHSH oraz Infosystems. Głównym produktem prezentowanym przez ACCHSH był system produkcyjny PuzzleFlow. Podczas targów w JDF Experience Parc odbyła się oficjalna premiera jego najnowszej wersji 4.0. Debiutująca na targach drupa firma Infosystems również zaprezentowała się w sektorze rozwiązań JDF. Jej sztandarowym produktem był system wspomagający zarządzanie produkcją w przedsiębiorstwie poligraficznym Printmanager, po raz pierwszy zaprezentowany na forum międzynarodowym. Po raz pierwszy na tych największych międzynarodowych targach zaprezentowały się też takie polskie firmy jak Opus – specjalizująca się w systemach do opraw dokumentów za pomocą urządzeń takich jak bindownice, obcinarki czy laminatory; Jurmet – oferująca maszyny i urządzenia do konfekcjonowania materiałów opakowaniowych giętkich i papierów czy firma Raster – producent wypukłych etykiet samoprzylepnych, emblematów na podłożu magnetycznym czy breloków. Zwiedzający mieli również okazję zapoznać się z ofertą firmy Grafmaj oferującej m.in. farby, obciągi offsetowe czy wysokiej jakości hologramy oraz odwiedzić stoisko Zrzeszenia Polskich Fleksografów. Do polskich weteranów wystawowych na drupie należały firma Introma, po raz szósty prezentująca swoje maszyny introligatorskie do złamywania czy zszywania oraz firma Estyma, po raz trzeci wystawiająca swoje spirale oraz szeroką gamę produktów wykorzystywanych przy produkcji kalendarzy. Na drupa 2008 ustanawiane były także swoiste rekordy. 2 czerwca na stoisku firmy GBC Commercial Laminating Solutions Group ustanowiono nowy światowy rekord Guinnessa w laminowaniu 102,2 m2 papieru – 145 arkuszy 70x100 cm, który po trzech próbach ostatecznie wyniósł 40,53 sekundy. Arkusze papieru były laminowane na nowej maszynie GBC 8500HS Cyclone, nową folią HBS (High Bonding Strength). Oba produkty zostały po raz pierwszy zaprezentowane podczas targów. GBC 8500HS Cyclone jest komercyjną maszyną do jednostronnej laminacji wysokonakładowych wydruków. Laminuje z prędkością 150 m na minutę materiały o szerokości do 112 cm. Podczas targów firma Komori poprawiła również swój światowy rekord w szybkości zmiany narządu ustanowiony podczas poprzednich targów drupa. Tegoroczny polegał na jak najszybszym wydrukowaniu na maszynie Lithrone 38S trzech prac: dwóch 8-stronicowych w formacie A3 i 16-stronicowej formatu A4, oczywiście w pełnym kolorze, wszystkie w nakładzie 1500 egz. W dwóch pierwszych przypadkach wymagało to zmiany 4 płyt, a w trzecim – 8 płyt; łączny czas, po którym zaprezentowano wydrukowane odbitki wszystkich trzech prac, wynosił 12,51 minuty! Drupa 2008 była także miejscem pozyskiwania nowych partnerów handlowych. Mercator Poligrafia został wyłącznym przedstawicielem basys Print (grupa Punch Graphics) na rynku polskim, MacDermid Printing Blankets stał się częścią firmy Trelleborg, natomiast DuPont sprzedał swój dział cyfrowych rozwiązań proofingowych holenderskiej firmie GPS, będącej częścią grupy Wifac. Z dnia na dzień na kolejnych maszynach pojawiały się tabliczki z nazwami nowych ich właścicieli. Nie zabrakło wśród nich także polskich firm; 4 czerwca na automacie sztancującym firmy Sanwa pojawiła się tabliczka z nowym właścicielem, którym została polska Drukarnia Murugumbel. Wieczorem 4 czerwca przedstawiciele prasy branżowej i wystawców usłyszeli z ust prezesa drupy, Albrechta Bolza-Schünemanna wyniki pierwszego tygodnia targów. Odwiedziło je już ponad 213 tysięcy osób z całego świata, z czego aż 64% to zwiedzający spoza Niemiec. Czyni to targi drupa prawdziwie międzynarodowym wydarzeniem – cieszył się Albrecht Bolza-Schünemann. – Zgodnie z naszymi przewidywaniami o ponad 3% w stosunku do roku 2004 wzrosła ilość odwiedzin z krajów Azji – do 15,2%. Pewnym zaskoczeniem natomiast był wyraźny wzrost zainteresowania ze strony Ameryki Południowej i Środkowej – 7,4% w stosunku do 4,7% w 2004. drupa 2008 była także miejscem dobijania targów i podpisywania kontraktów: organizatorzy poinformowali, że łączna wartość urządzeń sprzedanych podczas pierwszego tygodnia targów wyniosła ponad 450 mln EUR. Najwięcej zamówiły firmy z Azji i Rosji, a w dalszej kolejności z Południowej Ameryki oraz Europy Centralnej.