DuPont USA otwiera się na polskich klientów
6 gru 2016 15:00

Firma Grafikus, obchodząca w tym roku 30-lecie, zorganizowała wspólnie z firmą DuPont wyjazd do jej siedziby w Stanach Zjednoczonych. Podczas pobytu w dniach 20-25 września polscy fleksografowie mieli okazję odwiedzenia głównej centrali firmy DuPont w Wilmington. Podczas prezentacji, które dotyczyły przede wszystkim najnowszych rozwiązań zaprezentowanych w czasie targów drupa oraz planowanych kierunków rozwoju płyt fotopolimerowych solwentowych i termicznych FAST, uczestnicy mogli uzyskać wiadomości o nowościach z „pierwszej ręki”, ponieważ wśród osób prowadzących seminarium znaleźli się m. in.: Shyamal Desai – dyrektor marketingu na rynek Ameryki Północnej i Południowej, Katherine Tuckwiller – product manager płyt EASY oraz Chuck Woerner – technical service manager. Seminarium rozpoczęło się prezentacją nowych rozwiązań i technologii, jakie proponuje DuPont swoim klientom w dziedzinie przygotowania form drukowych. Firma skupia się przede wszystkim na produkcji płyt fotopolimerowych, które umożliwią zwiększenie jakości przez: podwyższenie liniatur, jakości odwzorowania świateł i apli, a zarazem łatwość wykonania form (stąd nazwa EASY), standardowy workflow, repro i możliwość wykorzystania obecnie stosowanych urządzeń. Według DuPonta przyszłość należy do płyt EASY; o jakości otrzymanych z nich wydruków można było się przekonać oglądając je m.in. na targach drupa. Obecnie te innowacyjne płyty pozwalają na uzyskanie punktu hybrydowego bez potrzeby korzystania z dodatkowych technologii czy procesów tworzenia formy. Doskonałe rezultaty zarówno przy druku etykiet, jak i opakowań giętkich czy zadruku tektury utwierdziły firmę DuPont w przekonaniu, że to właściwy kierunek rozwoju płyt fleksograficznych. Jednocześnie płyty te można wykonywać wykorzystując istniejące urządzenia i oprogramowanie, a w większości przypadków klienci przekonali się o poprawie jakości wydruku w stosunku do standardowych płyt cyfrowych. Ważne jest również, że płyty EASY przeznaczone do technologii FAST w kombinacji z najnowszym procesorem FAST 2000TD pozwalają na uzyskanie form o najwyższej jakości, szczególnie przy druku etykiet i opakowań giętkich. Ciekawa okazała się również dyskusja, która wywiązała się pomiędzy grupą a Colleen Pritchett, global business director DuPont Advanced Printing na temat współpracy producenta z właścicielami marek, producentami opakowań, drukarniami i przygotowalniami. W opinii naszych fleksografów tego typu spotkania byłyby wartościowe również w naszym kraju. Po zakończeniu wizyty w centrum rozwoju płyt DuPont Cyrel uczestnicy udali się do muzeum Hagley, pierwszej siedziby firmy DuPont w Stanach Zjednoczonych, gdzie rozpoczęła się jej działalność od produkcji prochu strzelniczego oraz materiałów wybuchowych. W drugim dniu grupa gościła w przygotowalni fleksograficznej Expac, współpracującej globalnie z największymi odbiorcami papierowych kubków do napojów i oferującej im pełną obsługę: od projektu graficznego, poprzez formy drukowe, aż po doradztwo technologiczne dotyczące doboru rodzaju farby, jej transferu na dane podłoże i końcowego efektu kolorystycznego, który będzie możliwy do uzyskania w konkretnej drukarni, co nie jest stosowane w naszych rodzimych przygotowalniach. Expac posiada dwie bliźniacze linie do wykonywania form drukowych technologią termiczną DuPont FAST w formacie 106x152 cm. Podczas tej wizyty polscy klienci mogli przyjrzeć się organizacji pracy, sposobowi kontroli poszczególnych jej etapów, ale przede wszystkim była to okazja do dyskusji na temat trendów, wymagań i różnic między rynkiem amerykańskim a polskim. Okazało się, że oba rynki różnią się w sposób zasadniczy, ponieważ wymagania stawiane etykietom i opakowaniom dotyczące ich funkcjonalności i kosztów uzyskania są istotniejsze niż liczba kolorów, liniatura oraz uszlachetnianie. Istotnym punktem wizyty polskiej grupy była również wizyta w fabryce płyt fotopolimerowych w Parlin. „Welcome Grafikus and Friends” – takie miłe powitanie zobaczyliśmy przy wejściu na teren fabryki. Była to jedyna taka okazja w dotychczasowej współpracy z największym producentem płyt na świecie, by obejrzeć cały proces produkcji. Goście z Polski mogli zobaczyć, w jaki sposób przygotowywane są komponenty do produkcji płyt fotopolimerowych, ale również sposób monitorowania produkcji oraz weryfikacji i sprawdzania parametrów gotowych płyt. Fabryka DuPonta w Parlin dostarcza płyty na cały świat, więc zachowanie najwyższych standardów w produkcji i kontroli jest konieczne, by uzyskać produkt o najwyższej jakości. Dzięki wiedzy i pomocy specjalistów z firmy DuPont Advanced Printing uczestnicy mogli się dowiedzieć, w jaki sposób światowy lider w produkcji płyt fleksograficznych musi dostosować produkty do wymagań rynku ze względów jakościowych, ale również logistycznych, gdy produkuje się płyty w pełnym zakresie grubości od 1,14 mm do 6,35 mm, z użyciem różnych typów fotopolimerów przeznaczonych zarówno do technologii analogowej, jak i cyfrowej w technologii solwentowej i termicznej FAST. Wyjazd tak podsumował Tomasz Nojszewski, sales manager NCE w DuPont Advanced Printing Cyrel: (...) Tego typu spotkania z klientami, przedstawicielami przygotowalni oraz drukarń są wyjątkową okazją do zaprezentowania firmy DuPont i jej innowacyjności, nie tylko na rynku flekso. To doskonały moment na spersonalizowane pokazanie obecnych i przewidywanych trendów w branży, ale przede wszystkim możliwość podejrzenia, jak funkcjonuje fleksografia na innych rynkach. Dla mnie najistotniejszym elementem tego wyjazdu była możliwość wysłuchania klientów, poznania ich realnych oczekiwań i potrzeb, jakie pojawiają się w branży obecnie oraz jakie mogą pojawić się w najbliższych latach zarówno jeśli chodzi o specyfikę naszej lokalnej flekso-grafii, jak i możliwości jej dalszego rozwoju oraz poprawy konkurencyjności. To nam jako wiodącemu dostawcy daje możliwość dostosowania oferty z odpowiednim wyprzedzeniem do specyfiki polskiego rynku.