Dynamiczne wyświetlacze wkraczają do drukarń
6 gru 2016 14:55

Elektroniczne lub dynamiczne wyświetlacze stanowią rozwijającą się formę reklamy, którą dostawcy usług druku (PSP) dodają do swojej oferty, aby stać się cyfrowymi usługodawcami (DSP). Dynamiczne displaye zapewniają ruch, dźwięk i przyciągają uwagę klienta. Przekazują one wiele dynamicznych komunikatów, można je łatwo zmieniać – również automatycznie i bezprzewodowo, eliminują także potrzebę stosowania mediów do druku, a więc nie tworzą odpadów. Przy wszystkich tych korzyściach cyfrowe displaye czeka długa droga, zanim zastąpią druk. Istnieją nisze rynkowe, gdzie każdy z typów przekazu jest szczególnie przydatny, tworzone są także zintegrowane aplikacje. Od PSP do DSP Punkty druku PSP skoncentrowane na produkcji poligraficznej starają się wspierać istniejących klientów poprzez oferowanie cyfrowych wyświetlaczy. Poszerzają one swoje usługi dodając do nich sprzedaż displayów, ich instalację, projektowanie ruchomych scen, dźwięku i specjalnego do tego celu oprogramowania. Pracują z projektantami i dostawcami technologii jako podwykonawcami i inwestują we wniesienie specjalistycznej wiedzy na teren zakładu. Firma konsultingowa InfoTrends komentuje, że ten stan rynku sprzyja PSP, gdyż konsultanci, kreatorzy zawartości i integratorzy systemów reklamy oferują usługi zarówno w zakresie druku cyfrowego, jak i cyfrowych wyświetlaczy. Przykładowo agencja reklamowa Capon Design z Marysville jest dostawcą drukowanej grafiki, projektuje strony internetowe, optymalizuje przeglądarki, a także tworzy cyfrowe wyświetlacze. Większość zleceń agencji dotyczących dynamicznych displayów pochodzi od firm drukujących reklamy graficzne, które nie mają możliwości samodzielnego tworzenia projektów ruchomych wyświetlaczy. Firma spodziewa się wzrostu do 30 proc. sprzedaży cyfrowych displayów w przyszłym roku, a także niższego o 10 proc. wzrostu kreatywnego druku. Stanowi to dowód na szybszy wzrost rynku cyfrowych wyświetlaczy w stosunku do mediów drukowanych. Technologia cyfrowych displayów wchodzi w etap dojrzałości. Rośnie liczba zespołów ekspertów, którzy w razie potrzeby mogą pomóc w instalacji systemu, zarządzaniu nim i tworzeniu treści. Uświadamia to użytkownikom oznakowań pragnącym stopniowo zastąpić wszystkie statyczne reklamy, że w dłuższej perspektywie inwestycja w cyfrowe displaye jest znacznie mniej kosztowna i bardziej przyjazna środowisku niż kontynuowanie drukowania reklam na papierze i tekturze. Cyfrowe zastosowania Według ostatniego raportu amerykańskiej firmy badań marketingowych Nielson, rynek cyfrowych reklam wideo silnie wzrasta. Badania dotyczyły reakcji klientów na reklamę wideo w barach, restauracjach i sklepach detalicznych. W ostatnim kwartale 2010 roku średni czas oglądalności przez widzów w wieku 18 lat lub starszych wzrósł o prawie 250 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Dobrze widoczne dynamiczne displaye w sprzedaży detalicznej są zauważane przez wielu klientów i często komentowane w prasie. Największymi użytkownikami systemów cyfrowych displayów są korporacje, które używają ich w celu zapewnienia bezpieczeństwa pracowników, do szkolenia i ogólnych celów. Przemysły hotelowy i opieki zdrowotnej wdrożyły także tysiące tych jednostek zarówno dla pracowników, jak i w celu obsługi klienta. W marcu br. podczas wystawy Digital Signage Expo (DSE) zadano pytanie fachowcom tego segmentu, który z sektorów znaków cyfrowych rozwinie się? Odpowiedzieli oni, że centra handlowe i sektor transportu są najlepszymi miejscami na lokalizację cyfrowych displayów reklamowych. Innymi punktami dla ekspansji cyfrowych displayów są areny sportowe i rozrywkowe. Coraz więcej punktów druku szuka sposobów uzupełnienia dochodów i pragnie zastąpić tradycyjne statyczne i analogowe reklamy cyfrowymi systemami, ponieważ uniwersalność i elastyczność cyfrowych displayów są niezwykłe. Wspólne działania Według opinii ekspertów z dziedziny cyfrowych displayów ten segment rynku rośnie o około 25 proc. rocznie, podczas gdy rynek druku rośnie w tempie około 6 proc. w ciągu roku na całym świecie. Dynamiczne i drukowane oznakowania są dopasowane do indywidualnych potrzeb w wybranych miejscach i sytuacjach. Cyfrowe displaye są używane do podkreślenia ważnych i często zmieniających się informacji, ale większość wiadomości nadal jest przekazywana statycznie. Cyfrowe reklamy służą innym celom niż wydruk i nie zastępują go. Oznakowania cyfrowe są interaktywne i umożliwiają natychmiastowe, bezpośrednie dostarczanie aktualnych reklam. Technologia ta wypełnia niszę, która zwykle nie wiąże się z drukowanymi reklamami. Na przykład firma Aerva oferuje usługi z zakresu tworzenia cyfrowych kampanii reklamowych, które obejmują media mobilne i społecznościowe, Internet oraz sieci interaktywnych wyświetlaczy. Udział konsumentów w reklamie Eksplozja mediów społecznościowych i stosowanie smartfonów to zjawiska charakterystyczne dla kilku ostatnich lat. Pozwala to na nowe ukierunkowane interakcje między konsumentami i sprzedawcami. Istnieje potrzeba dodania interaktywności do reklam plakatowych w celu odzwierciedlenia tej tendencji. Ankieta przeprowadzona przez firmę konsultingową InfoTrends pt. „2010 Interaktywne oznakowania: perspektywy włączania interaktywności do reklam drukowanych i cyfrowych” wśród 202 prenumeratorów czasopisma branżowego „Digital Output” pokazała, że w 2012 roku do 10 proc. reklam będzie interaktywnych. Chociaż tylko 30 proc. punktów druku informuje o żądaniu przez klientów elementów interaktywnych, około 83 proc. ankietowanych drukarzy, projektantów grafiki i agencji reklamowych widzi zalety wynikające z uczynienia drukowanej grafiki bardziej interaktywną. Ponad 50 proc. respondentów, którzy planują wykorzystanie interaktywności, będzie to czynić dodając cyfrowe elementy do drukowanych reklam. Około 23 proc. planuje umieścić w nich pewne elementy cyfrowe takie jak kody szybkiej odpowiedzi (QR). Unikalna kampania marketingowa zaprojektowana przez agencję McCann Erickson dla włoskiego wytwórcy produktów dla niemowląt Chicco zawiera klipy wideo dostarczane przez konsumentów, które są prezentowane na portalu internetowym firmy Chicco i na olbrzymim wyświetlaczu LED na Times Square w Nowym Jorku. Jako część kampanii rodzice nadsyłają wideoklipy z ich dziećmi wymawiającymi markę Chicco. W kampanii reklamowej wykorzystano treści tworzone przez użytkowników, a zarządzane przez system AerWave firmy Aerva. Zamykając krąg interaktywnej reklamy technologia firmy Aerva wychwytuje zdjęcia i wysyła je z powrotem do rodziców, umożliwiając im następnie udostępnienie tych zdjęć na Twitterze i Facebooku. Cyfrowa dynamika Powszechna akceptacja cyfrowych reklam przekształciła oznakowania (signage) w coś więcej niż tylko statyczne elementy. Elektroniczne wyświetlacze nadają się do wielu zastosowań uwzględniając jednocześnie w przekazie doświadczenie widza. Dostarczają zróżnicowane wiadomości w szybko zmienianych ogłoszeniach bez potrzeby produkcji poligraficznej. Cyfrowe i drukowane oznakowania nadają się do gamy aplikacji, w których stosowane są oddzielnie lub jako wzajemnie zintegrowane. Aplikacje te nadal nawzajem się uzupełniają. Na podstawie „Digital Output” opracował TG