Dziś i jutro polskiej poligrafii
14 gru 2022 11:18

Crème de la crème polskiej branży poligraficzno-opakowaniowej zgromadziła się 25 listopada br. w warszawskim hotelu Westin na obchodach 30-lecia Polskiej Izby Druku oraz Gali Złotego Gryfa. Nowe władze PID z rozmachem wprowadziły tę jednostkę samorządu gospodarczego w kolejną dekadę działalności. Wydarzenie obfitowało w ciekawe prelekcje, obrazujące aktualną sytuację ekonomiczną i branżową, było miejscem prezentacji wyników kolejnej edycji raportu „Rynek poligraficzny i opakowań z nadrukiem w Polsce” oraz wręczenia istotnego dla branży odznaczenia „Zasłużony dla Polskiej Poligrafii”. Część merytoryczną spotkania zwieńczyła intronizacja nowych członków Polskiego Bractwa Kawalerów Gutenberga. 

Obchody 30-lecia PID rozpoczęły się już 24 listopada kolacją w słynnej restauracji „U Fukiera”, zlokalizowanej na warszawskim Rynku Starego Miasta, w której udział wzięli partnerzy wydarzenia oraz goście przybyli spoza stolicy. 

Część merytoryczna spotkania, czyli konferencja „Środowisko przemysłu poligraficzno-konwertingowego dzisiaj i w przyszłości” rozpoczęła się w piątkowy poranek. Profesjonalnie poprowadzili ją dr Monika Kożdoń-Dębecka, absolwentka Instytutu Dziennikarstwa i Ośrodka Studiów Amerykańskich na Uniwersytecie Warszawskim, szczycąca się dużym dorobkiem reporterskim i redaktorskim oraz Jacek Kuśmierczyk, prezes Polskiej Izby Druku i kanclerz Polskiego Bractwa Kawalerów Gutenberga. Wydarzenie poruszyło wiele istotnych dla przedsiębiorców tematów branżowych i biznesowych, a prezentacje spotkały się z dużym uznaniem uczestników. 

O tym, co ważne w biznesie

Dr Leszek Juchniewicz, prezes Urzędu Regulacji Energetyki przedstawił aktualną sytuację na elektryzującym branżę rynku energii. W przypadku mikro, małych i średnich firm, które dominują polską poligrafię, cena ma od 1 stycznia 2023 r. zostać zamrożona na poziomie 785 zł /MWh. Duże niestety będą skazane na cenę hurtową bądź wynegocjowaną z dostawcą energii.

Jak finansować zmiany w dobie inflacji i kryzysu, podpowiedział dr Jerzy Kwieciński, wiceprezes zarządu Banku Pekao SA, natomiast Krzysztof Mrówczyński, manager ds. analiz sektorowych w tym banku podzielił się autorskim raportem na temat branży opakowań w okresie zawirowań gospodarczych. 

O tym, jak kreować sukces, skutecznie korzystać z funduszy oraz współpracować ze środowiskiem naukowym opowiadała Katarzyna Rybicka, wiceprezes zarządu i dyrektor zarządzająca firmy Walstead.

O partnerstwie w biznesie bardzo ciekawie mówił Henryk Orfinger, prezes firmy Dr Irena Eris. W zastępstwie Jerzego Czubaka, prezesa grupy Amcor Specialty Cartons, wystąpił wiceprezes Cezary Wojciechowski, który opowiedział o budowaniu firmy od podstaw, zdobywaniu udziału w rynku oraz pozostawaniu przy swojej specjalizacji, co jest kluczem do sukcesu.

Uwagę przykuła również prelekcja prof. Witolda Orłowskiego, który – choć śpieszył się na zajęcia ze studentami – zdążył podzielić się z uczestnikami swoją wizją przyszłości polskiej gospodarki, którą można sprowadzić do ogromnej niepewności. Podkreślił, że do wybuchu wojny w Ukrainie cieszyliśmy się siedmioma tłustymi latami i wzrostem PKB (głównie za sprawą konsumpcji), czas więc na lata chude. Choć nadal mamy bardzo niskie bezrobocie, to problemem jest brak wzrostu wydajności polskich przedsiębiorstw i inwestycji, co z dużą dozą prawdopodobieństwa doprowadzi do stagflacji. Zdaniem profesora Orłowskiego Polsce uda się jednak uniknąć najczarniejszego scenariusza, ale trzeba się przygotować na ciężki pierwszy kwartał 2023 r., w którym możemy mieć do czynienia ze spadkami wzrostu gospodarczego rzędu 5-6 proc. Przed nami kilka lat umiarkowanego wzrostu oraz kilkunastoprocentowej inflacji, ale – jak przekonywał profesor – daliśmy sobie radę w znacznie trudniejszych czasach przełomu lat 80. i 90. XX w.

Bardzo aktualną sytuację na rynku druku opakowań zobrazowała prezentacja Andreasa Langa z firmy Heidelberg – przedstawione zostały dane za październik br.! Analiza Packaging Print Intensity Index, oparta na 

big data z 8 tys. maszyn Heidelberg na całym świecie pokazała, że Polska była jedynym krajem w Unii Europejskiej, mogącym pochwalić się wzrostem produkcji w lipcu 2022 w porównaniu z lipcem 2021. Wszystkie pozostałe kraje odnotowały spadki. Dane za październik bieżącego roku wskazują już jednak na schładzanie się popytu, co w kuluarowych rozmowach potwierdzali obecni na wydarzeniu przedstawiciele branży. O opakowaniach w cyfrowym świecie opowiadał dr Marek Pawlak, członek zarządu grupy Adape, w którą przekształciła się obecna w wielu krajach spółka Schur Flexibles z siedzibą główną w Austrii. Zauważył, że ze względu na dużą rozbieżność pomiędzy opiniami i faktami konsumenci mają problem z zaufaniem do marek, a opakowania są ważnym narzędziem komunikacji. Aż 70 proc. konsumentów podejmuje decyzje zakupowe na 

podstawie informacji pozyskanych ze świata cyfrowego, opakowania są więc ostatnim etapem weryfikacji. Do aktywnego udziału w jednostkach samorządu gospodarczego zachęcał Maciej Sierpiński z MDM Druk, członek Rady Polskiej Izby Druku, a o nowych kompetencjach tych jednostek, takich jak branżowe sądy arbitrażowe, poinformowała mecenas Monika Cieślak. Konferencja „Środowisko przemysłu poligraficzno-konwertingowego dzisiaj i w przyszłości” w odróżnieniu od innych wydarzeń branżowych nie miała na celu prezentacji o charakterze technologicznym. Jednego tematu nie dało się jednak zignorować – zrównoważonego rozwoju. Bardzo ciekawie mówili o nim Carsten Bastian, kierownik sprzedaży DuPont Cyrel w Europie Centralnej, dr Nikola Juchasz z Sun Chemical oraz Kamil Wyszkowski, reprezentujący firmę UN Global Compact. 

Silne wsparcie dla Ukrainy

Cały blok prezentacji poświęcony był tragicznej sytuacji Ukrainy, wywołanej rosyjską agresją. Jak wygląda nauka na lwowskiej Akademii Drukarstwa w czasie wojny opowiadała jedna z jej studentek, zaś bezmiar ludzkich dramatów przejmująco opisała Halyna Yerko z Rady Regionalnej Kijowa. Jak skutecznie pomagać w odbudowie Ukrainy podpowiadał Dariusz Szymczycha, wiceprezes Polsko-Ukraińskiej Izby Gospodarczej. Branża poligraficzno-opakowaniowa przeszła od słów do czynów podczas wieczornej Gali i hojnie licytowała dzieła sztuki oraz inne przedmioty przekazane na aukcję. Zebrane środki zostaną przekazane na wsparcie Ukraińskiej Akademii Drukarstwa, Fundacji Czyste Serce oraz Ambasady Ukrainy w Warszawie.

Zasługi i jakość docenione

Merytoryczną część spotkania zakończyły prezentacja 8. i 9. edycji raportu „Rynek poligraficzny i opakowań z nadrukiem w Polsce” (któremu poświęcamy osobny artykuł) oraz wręczenie przez Jacka Kuśmierczyka odznaczeń „Zasłużony dla Polskiej Poligrafii”. Otrzymali je: Czesława Sońta, Jacek Stencel, prof. Jerzy Petriaszwili, Jerzy Sarama, dr Marek Pawlak, Marek Szindler, Marek Waliszak, Michał Jarczyński, Piotr Dobrołęcki, Andrzej Krzewina, Jerzy Czubak oraz Wojciech Barabasz. W roli kanclerza PBKG Jacek Kuśmierczyk intronizował również nowych członków Bractwa: Czesławę Sońtę, Güntera Korbachera, Józefa Kota, Santego Conselvana oraz Włodzimierza Paszyńskiego.

Wieczorem zaś odbyła się Gala Złotego Gryfa, w trakcie której przyznane zostały te prestiżowe nagrody. I tak w kategorii „produkt wielobarwny w oprawie prostej” zwyciężyła drukarnia Skleniarz z pozycją „Drzeworyty Japońskie”, która odebrała również Złotego Gryfa za produkt wielobarwny w oprawie złożonej („Beksiński – Obrazy”). Za produkt jedno- lub dwubarwny w oprawie prostej doceniono drukarnię Pozkal („Klub 5 rano”), a w oprawie złożonej – ponownie drukarnię Skleniarz („Plewiński”). Złotego Gryfa za produkt informacyjno-reklamowy odebrała Chespa (butelka Kingfisher), a za czasopismo wielobarwne – Polski Drukarz („Świat Druku 6/2021”). W kategorii „Opakowanie z nadrukiem” doceniono Takt (Dictador Generations El Lalique), a w kategorii „Etykieta” – drukarnię Fano (seria 6 etykiet Monte Santi Frizzante). Złotym Gryfem nagrodzono również kalendarz „Tinta i przyjaciele – Zamki” w wykonaniu drukarni Tinta.

Diamentowego Gryfa odebrały drukarnie Pozkal oraz Skleniarz, a także firma Takt Sp. z o.o.

Jacek Kuśmierczyk zapowiedział, że przyszłoroczna edycja branżowych nagród będzie nosiła nazwę Grand Prix Złotego Gryfa.

W imieniu Polskiej Izby Druku dziękuję za pracę, wiedzę, zaangażowanie i wsparcie – powiedział Jacek Kuśmierczyk. – Liczę, że kolejne spotkanie będzie równie owocne i przyniesie wymierne rezultaty firmom zrzeszonym w naszym samorządzie gospodarczym. Podbudowana sukcesem Polska Izba Druku zapowiedziała organizację aż dwóch wydarzeń w 2023 roku: w dniach 1-2 czerwca zaplanowane są obchody przypadającego na przyszły rok jubileuszu 150-lecia Związku Zawodowego Poligrafów połączone z Dniem Drukarza. W dniach 23-24 listopada odbędzie się spotkanie liderów branży „Art of Color” połączone z Galą Złotego Gryfa i uroczystym wręczeniem nagród Grand Prix Złotego Gryfa. Oba wydarzenia odbędą się w stolicy. AN