Ekologiczna alternatywa foliowania
6 gru 2016 14:59

Budowanie przewagi konkurencyjnej w oparciu o ekologiczne rozwiązania należy do bardzo popularnych i wartościowych trendów we wszystkich gałęziach światowego biznesu. Firmy inwestują gigantyczne środki finansowe w ograniczanie emisji dwutlenku węgla czy gazów cieplarnianych. Jednym z problemów, z którymi boryka się współczesna cywilizacja, jest produkcja odpadów; gigantyczne wysypiska są stałym elementem krajobrazu większych aglomeracji miejskich. Dlatego niezwykle istotnym zagadnieniem jest recykling. Zdecydowana większość odpadów nadaje się do przetworzenia i ponownego wykorzystania. Dotyczy to również wyrobów poligraficznych. Problemy pojawiają się w momencie przekazania do recyklingu papieru foliowanego. Połączenie papieru z polipropylenem nie nadaje się do przetworzenia ani jako makulatura, ani jako plastik, dlatego wyrób taki bardzo często trafia na wysypisko. Dotyczy to nie tylko foliowanych okładek czasopism – problem ten jest bardzo dotkliwy także w przypadku produkcji opakowań na napoje. Rozwiązaniem tego problemu jest zastąpienie foliowania lakierowaniem UV. To bardzo popularny trend w USA, który jest coraz częściej zauważalny w Europie. Lakierowany papier ma właściwości bardzo zbliżone do właściwości papieru foliowanego: posiada połysk, jest zabezpieczony przed środkami atmosferycznymi, charakteryzuje się jedynie mniejszą odpornością mechaniczną. Zalakierowany papier, który trafia do papierni, może zostać w pełni przetworzony i ponownie wykorzystany. Obecne rozwiązania sprzętowe są na tyle kompaktowe, iż znajdują zastosowanie zarówno w drukarni cyfrowej, jak i offsetowej (przekrój rozmiarów od 33 cm do ponad 100 cm szerokości). Dostępne na rynku urządzenia umożliwiają podawanie ręczne arkuszy – dla niższych nakładów lub automatyczne – dla nakładów wyższych. Analogicznie działa to na wykładaniu: dostępne są stoły spływowe lub stacker, który automatycznie układa arkusze. Ciekawą, dodatkową korzyścią, jaką można osiągnąć stosując lakierowanie, są efekty wykończenia powierzchni. Koreańska marka CNJ dystrybuowana w Polsce przez firmę Akonda posiada w stałej ofercie wałki symulujące – skórę, płótno (canvas), len, kryształy – poza podstawowym, czyli wałkiem gładkim. Oprócz pozytywnych efektów dla środowiska naturalnego ważnym aspektem są koszty. Z zestawienia kosztów foliowania i lakierowania wynika, że materiały wykorzystane do lakierowania są o ponad 60 proc. tańsze. Zwrócenie uwagi na zagadnienie lakierowania może bardzo pozytywnie wpłynąć na rozwój drukarni, ponieważ coraz częściej klienci świadomie wybierają rozwiązania, które mają mniejsze oddziaływanie na środowisko naturalne.  Opracowano na podstawie materiałów firmy Akonda