Znaczące oszczędności związane z eliminacją wywoływarki i chemii; redukcja ilości wody i energii zużywanych w procesie obróbki płyt; proekologiczność i zgodność z polityką zrównoważonego rozwoju; kompatybilność z większością termicznych naświetlarek CtP dostępnych na rynku; możliwość drukowania zarówno małych, jak i dużych nakładów w małym i wielkim formacie, w tym z farbami UV; szerokie portfolio zastosowań poligraficznych; wreszcie pełna gotowość do założenia na maszynę tuż po naświetleniu.
To najważniejsze cechy bezprocesowych płyt Kodak Sonora, które od pewnego czasu znajdują się w ofercie firmy Kodak. Ich zalety docenia już ponad 400 użytkowników rozwiązań Kodak z całego świata. W tym gronie są także przedsiębiorstwa z Polski, dla których „przesiadka” z tradycyjnych płyt CtP na płyty bezprocesowe była naturalnym krokiem w rozwoju.
Spadkobiercy technologii Kodak Thermal Direct
Historia płyt bezprocesowych sięga 1995 roku, gdy firma 3M opatentowała, a następnie wprowadziła do sprzedaży analogową bezprocesową płytę UV. Na tej samej technologii bazowała płyta DirectPrint, którą w 2001 roku stworzyła firma Kodak Polychrome Graphics. Po przekształceniach własnościowych, już pod marką Kodak, cztery lata później zadebiutowała płyta Kodak Thermal Direct. Do dziś znajduje ona zastosowanie w ponad 2 tys. drukarń o różnym profilu. Stosowana jest w druku arkuszowym, heatsetowym, coldsetowym, współpracując z różnymi systemami nawilżania i farbami, także nietypowymi (np. UV).
Wprowadzone na rynek w 2012 roku – podczas targów drupa – płyty bezprocesowe Kodak Sonora XP (przeznaczone dla druku akcydensowego i opakowaniowego) oraz Kodak Sonora News (do druku gazetowego) to kolejne bezprocesowe produkty w portfolio Kodaka. Podobnie jak płyty Thermal Direct, bazują na unikalnej technologii PressReady, która zakłada możliwość założenia płyt na maszynę bezpośrednio po naświetleniu. Dzięki ostatnim udoskonaleniom płyty Sonora są dostosowane do szerszej niż dotychczas gamy zastosowań, realizowanych w większych nakładach, większym formacie i grubości (w tym 0,4 mm).
PressReady, czyli „gotowe do drukowania”
PressReady to udoskonalona wersja technologii, znajdującej niegdyś zastosowanie przy naświetlaniu płyt Thermal Direct, a obecnie – płyt Sonora. Zakłada ona całkowite pominięcie etapu wywoływania. Jedyną – poza naświetleniem – czynnością, jakiej poddawane są płyty, jest usunięcie powłoki zawierającej nienaświetlone obrazy. Etap ten stanowi integralną część rozruchu maszyny drukującej. Po zdjęciu powłoki z płyty jest ona przenoszona na obciąg gumowy, a następnie usuwana z maszyny. Dzieje się to zazwyczaj przy zadrukowaniu pierwszych kilku próbnych arkuszy bądź egzemplarzy gazet.
Niemal we wszystkich przypadkach można tu wykorzystywać istniejące konfiguracje maszyn oraz stosowane na co dzień farby, roztwory nawilżające czy obciągi. Technologia PressReady jest też kompatybilna z różnymi rodzajami systemów nawilżania, które biorą udział w procesie usuwania powłoki z płyty.
Szerokie spektrum zastosowań
Płyty Kodak Sonora stworzono z myślą o wielu zastosowaniach. Są one płytami nowej klasy, oferującymi parametry charakterystyczne dla tradycyjnych płyt CtP: wysokość realizowanych nakładów, prędkość naświetlania czy jakość drukowania. Jeśli chodzi o format, to pod koniec ub.r. na rynku pojawiły się płyty Sonora XP w formacie VLF. Tym samym Kodak stał się jedynym dostawcą bezprocesowych płyt CtP dostosowanych do maszyn wielkoformatowych (ich maksymalna szerokość wynosi 1495 mm).
Płyty Sonora znajdują zastosowanie przy produkcji stanowiącej 2/3 wszystkich zleceń realizowanych w technice offsetowej. Można je stosować w maszynach arkuszowych i zwojowych (zarówno heatsetowych, jak i coldsetowych), przy drukowaniu akcydensów, opakowań czy gazet. Sprawdzają się także przy niskonakładowym druku UV.
Dzięki wysokiej czułości płyty Sonora mogą być naświetlane z wysoką prędkością w większości dostępnych na rynku systemów termicznych, w tym pracujących w technologii Kodak SquareSpot.
Zaletą tak wysokiej czułości płyt Sonora jest fakt, iż nawet starsze systemy CtP mogą je naświetlać bez utraty wydajności nominalnej, co nie zawsze jest możliwe np. w przypadku płyt bezchemicznych oferowanych na rynku. Płyty charakteryzują się wysoką trwałością – przy produkcji heatsetowej i akcydensowej coldsetowej można ich używać do nakładów sięgających 200 tys. egz., przy druku arkuszowym – 100 tys. W przypadku opakowań maksymalny nakład określono na poziomie 50 tys. egzemplarzy oraz 10 tys. egzemplarzy przy zastosowaniu farb UV.
W zgodzie ze środowiskiem naturalnym
Proekologiczność to od kilku już lat jeden z „gorących” tematów w branży poligraficznej. Producenci prześcigają się w tworzeniu i udoskonalaniu rozwiązań przyjaznych dla środowiska naturalnego, zgodnych z polityką zrównoważonego rozwoju, opatrzonych „zielonymi” emblematami. Płyty Kodak Sonora wpisują się w ten trend, z tą różnicą, że w ich przypadku proces wywoływania został wyeliminowany w całości. W praktyce oznacza to brak zanieczyszczeń związanych z użytkowaniem i utylizacją chemii niezbędnej do obróbki płyt, a także odpadów powstałych podczas tego procesu. Istotna jest również znacząca redukcja wody i energii używanej przy produkcji form drukowych, jak również chemii używanej w procesie drukowania. Szczególne znaczenie ma tu mniejsze zapotrzebowanie płyt np. na bufor w maszynie; skutkuje to z jednej strony oszczędnością bufora, z drugiej zaś umożliwia szybsze uzyskanie balansu wodno-farbowego, co w znacznym stopniu wpływa na stabilność drukowania oraz umożliwia szybsze schnięcie wydruków. Eliminacja opakowań na chemikalia i pozbycie się problemu związanego z ich utylizacją to kolejne zalety tego rozwiązania. Wreszcie – brak wywoływarki, którą trzeba konserwować, utrzymywać w czystości, regenerować, a przede wszystkim znaleźć miejsce do jej zainstalowania.
Jak wynika z szacunków firmy Kodak, dzięki coraz powszechniejszemu zastosowaniu płyt Sonora w 2014 roku globalne oszczędności wody używanej w procesach poligraficznych wyniosą 265 mln litrów. Warto dodać, że od 2009 roku firma obniżyła też o 25 proc. zużycie wody w swoich zakładach produkcyjnych.
Oszczędności ekonomiczne w zasięgu ręki
Oprócz zalet proekologicznych płyty Sonora niosą też ze sobą korzyści stricte ekonomiczne. Firma Kodak przeprowadza analizy dotyczące potencjalnych oszczędności związanych z ich wdrożeniem dla wszystkich zainteresowanych klientów i w każdym przypadku, w zależności od wielkości nakładów, poziom oszczędności jest znaczący lub bardzo duży.
Jedną z największych zalet stosowania płyt Sonora jest całkowita eliminacja chemii niezbędnej w procesie wywoływania i obróbki. Niebagatelne koszty, które mogą być wyeliminowane w całości, wiążą się z zakupem wywoływarki, jej instalacją i szkoleniem personelu oraz koniecznością dostosowania infrastruktury drukarni czy studia CtP, a także z serwisowaniem i utrzymaniem urządzenia w odpowiednim stanie. Nie można zapominać o kosztach wody i energii niezbędnych do bieżącej pracy wywoływarki oraz potencjalnych oszczędnościach wynikających z braku tego urządzenia (więcej powierzchni do dyspozycji, zmiana warunków pracy). Największa potencjalna oszczędność wynika jednak z wyeliminowania ryzyka związanego ze zmiennymi warunkami procesu wywoływania. Te bowiem mogą w bezpośredni sposób wpłynąć na jakość finalnej formy drukowej, co może skutkować koniecznością jej ponownego wykonania, a przy nieopatrznym założeniu źle wykonanej formy na maszynę i rozpoczęciu produkcji konieczne są przedruki oraz ponowne narządzanie maszyny.
Płyty Sonora nie wymagają też instalowania w naświetlarce specjalnego urządzenia do usuwania zanieczyszczeń powstałych podczas nanoszenia obrazu (tzw. odkurzacza), co oznacza kolejną oszczędność przy inwestycji w cyfrową przygotowalnię.
Ku globalnej ekspansji
Ostatnio firma Kodak wręczyła – po raz pierwszy w historii – nagrody Sonora Green Leaf (informowaliśmy o tym w styczniowej Poligrafice). Otrzymały je drukarnie, które w ponadprzeciętny sposób realizują politykę zrównoważonego rozwoju i stawiają na proekologiczne technologie takie jak produkcja form drukowych przy wykorzystaniu bezprocesowych płyt Sonora.
W pierwszej edycji konkursu nagrodzono 4 drukarnie z Europy, w kolejnych latach Green Leaf obejmie swym zasięgiem cały świat.
Do grona drukarń, które decydują się na wdrożenie płyt Sonora, dołączają też zakłady poligraficzne z Polski. Obecnie płyty te są stosowane w kilkudziesięciu rodzimych drukarniach akcydensowych, dziełowych i opakowaniowych. Oto kilka wybranych opinii uzyskanych od ich polskich użytkowników: „Płyta Sonora w maszynie drukującej ruszyła w trybie automatycznym. Kolorystyka jest bez zastrzeżeń”; „Płyta Sonora sprawuje się w druku nie gorzej od Electry XD”; „Sonora domywa się bardzo dobrze w przypadku buforów o dużej zawartości alkoholu jak i przy buforze bezalkoholowym”; „Sonora jest zdecydowanie bardziej odporna na pracę z farbami metalicznymi niż niejedna płyta procesowa.”
Płyta Kodak Sonora XP została też w 2013 roku nagrodzona Złotym Medalem targów Poligrafia.
Opracowano na podstawie materiałów firmy Kodak