Ekologiczna strategia biznesowa
6 gru 2016 14:55
Francuska drukarnia etykiet Aset-Bidoit od roku korzysta z foliowego materiału podkładowego ProLiner PP30 produkcji UPM Raflatac.
Było to dla nas coś oczywistego: chcieliśmy wprowadzać innowacje i oferować rozwiązania, które lepiej spełniają wymagania naszych klientów dotyczące wydajności. Ponadto dążyliśmy do zastosowania bardziej ekologicznego produktu – mówi Eric Groshens, dyrektor generalny i jeden z założycieli grupy Aset-Bidoit. – Od początku śledziliśmy dokonania firmy UPM Raflatac i z zainteresowaniem obserwowaliśmy nowy materiał podkładowy ProLiner PP30.
Grupa Aset-Bidoit powstała w 1996 r. na południu Francji, a jej działalność rozwijała się poprzez przejmowanie innych firm. Obecnie posiada trzy zakłady: pierwszy znajduje się w pobliżu Carcassonne i specjalizuje się w tradycyjnych etykietach klejonych na mokro. Drugi zakład w Cognac specjalizuje się w etykietach samoprzylepnych, natomiast trzeci, w Burgundii, produkuje oba typy materiałów, ale w mniejszych ilościach.
W ubiegłym roku grupa Aset-Bidoit osiągnęła skonsolidowane przychody w wysokości 21,3 mln euro, zatrudniając 112 pracowników. Firma plasuje się w pierwszej trójce w branży we Francji. Około 1000 klientów grupy – głównie francuskich firm różnej wielkości – działa w branży winiarskiej i alkoholowej, a także w branżach produkcji żywności i napojów.
Grupa Aset-Bidoit od 10 lat korzysta z materiałów samoprzylepnych firmy UPM Raflatac i natychmiast zainteresowała się produktem ProLiner PP30 – foliowym materiałem podkładowym najnowszej generacji do wysokonakładowej produkcji etykiet papierowych, który został wprowadzony na rynek pod koniec 2009 roku. Szacunek wobec środowiska naturalnego stanowi część naszej strategii biznesowej – podkreśla Eric Groshens. – Co roku realizujemy nowy projekt w tej dziedzinie.
W roku 2008 grupa Aset-Bidoit zastosowała etykiety Imprim’Vert (co oznacza „druk ekologiczny”) w celu redukcji negatywnego wpływu druku na środowisko. W 2009 grupa zainstalowała panele słoneczne w zakładzie w Cognac. W 2010 roku uzyskano certyfikaty pochodzenia produktu FSC i PEFC. Celem na rok 2011 jest przekonanie klientów do zalet materiału ProLiner PP30.
Jest cieńszy, bardziej wytrzymały oraz zapewnia wzrost wydajności i lepszą jakość druku – wyjaśnia Franck Accornero, dyrektor sprzedaży firmy UPM Raflatac na Francję i Afrykę Północną. – Jednak jego najważniejsze zalety są związane z ekologią.
Jednym z podstawowych argumentów przemawiających za tym nowym materiałem podkładowym jest to, że umożliwia tworzenie cieńszych laminatów etykietowych. Dłuższe rolki oznaczają więcej etykiet na rolce oraz mniejszą liczbę zmian rolek, co przekłada się na mniejszą ilość odpadów oraz widoczny wzrost wydajności. Ma to pozytywny wpływ na koszty związane z przechowywaniem, logistyką, transportem i utylizacją odpadów.
Większa czystość wynikająca z braku pyłu papierowego poprawia jakość druku, natomiast gładsza i jednolita warstwa kle-ju zapewnia bardziej precyzyjny druk. Ma-
teriał podkładowy PP jest także bardziej wytrzymały niż tradycyjny materiał typu Glassine, co minimalizuje ryzyko zerwania na linii etykietującej. Produkt umożliwia też zmniejszenie liczby przestojów i zwiększenie prędkości pakowania, co również wpływa na wzrost wydajności.
Recykling materiału ProLiner PP30 jest łatwiejszy niż w przypadku tradycyjnego materiału typu Glassine z silikonem. Użytkownicy końcowi mogą nawet wykorzystać odpady pochodzące z procesu, ponieważ poddany recyklingowi polipropylen ma realną wartość handlową.
Stworzona przez firmę UPM Raflatac koncepcja zarządzania odpadami RafCycle stanowi ekologiczną alternatywę dla utylizacji odpadów materiałów podkładowych PP w Europie. Zamiast przekazywać zużyty materiał podkładowy na wysypisko, możliwe jest jego użycie jako surowca do produkcji kompozytu drewno-plastikowego UPM ProFi, przeznaczonego na przykład do budowy tarasów.
Obecnie nasi klienci płacą za utylizację tradycyjnego materiału podkładowego – mówi Christelle Dubois, dyrektor ds. marketingu grupy Aset-Bidoit. – Materiał ProLiner PP30 umożliwia efektywne wykorzystanie odpadów. I kontynuuje: Naprawdę wierzymy w materiał ProLiner PP30 i wartość dodaną, którą zapewnia on naszym klientom. Z tego powodu od ubiegłego roku rekomendujemy go klientom. Niektórzy z nich zastosowali już ten materiał po rozważeniu ogólnych korzyści. Grupa Aset-Bidoit oferuje obecnie ten produkt wszystkim klientom, dołączając 100 bezpłatnych etykiet do każdego zamówienia, aby umożliwić jego wypróbowanie.
Drukarnia rozpoczyna również użytkowanie nowej 6-kolorowej wielkoformatowej maszyny offsetowej w zakładzie w Cognac. Oddanie do eksploatacji tej maszyny, pierwszej tego rodzaju we Francji, stanowi świetną okazję do przedstawienia jej klientom w rejonach Cognac, Bordeaux i Loary, a także do zademonstrowania zalet materiału podkładowego ProLiner PP30.
Nowa maszyna oferuje wiele kombinacji druku offsetowego, fleksograficznego i sitodruku, a ponadto umożliwia tworzenie złoceń, wytłoczeń trójwymiarowych, przetłoczeń i mikroreliefów w dużym formacie na rolkach o szerokości 400 mm zamiast dotychczasowych rolek o szerokości 250 mm.
Dzięki możliwości produkcji dużych ilości etykiet rolki z materiałem ProLiner PP30 doskonale nadają się do maszyny wielkoformatowej tego typu – mówi Eric Groshens. – Coraz więcej naszych klientów przechodzi na materiał podkładowy ProLiner PP30 i spodziewamy się, że wkrótce nastąpi efekt kuli śniegowej.
Opracowano na podstawie materiałów firmy UPM Raflatac