Elektrofotograficzna personalizacja druków offsetowych
6 gru 2016 14:42

Ostatnio coraz większego znaczenia nabierajš druki personalizowane na uprzednio wydrukowanym poddruku offsetowym. Druki tego typu sš już z powodzeniem stosowane na œwiecie od ładnych kilku lat; u nas, póki co, jest to jeszcze nowoœć. Druki te wykonywane sš dwuetapowo. Wprowadzenie W pierwszym etapie następuje zadrukowanie papieru technikš drukowania offsetowego, zaœ w drugim wniesienie treœci personalizujšcej druk za pomocš przemysłowych drukarek laserowych, przemysłowych kopiarek, maszyn cyfrowych lub szybkich urzšdzeń biurowych działajšcych na zasadzie elektrofotografii. W trakcie produkcji papier jest poddawany działaniu dwóch przeciwstawnych czynników, takich jak wilgoć (roztwór nawilżajšcy w trakcie drukowania offsetowego) i wysoka temperatura (utrwalanie tonera w trakcie drukowania laserowego). Powoduje to, że papier wykorzystywany do takiej produkcji musi charakteryzować się specyficznymi właœciwoœciami, głównie różnš od papieru offsetowego wilgotnoœciš bezwzględnš i wynikajšcymi z tego problemami zwišzanymi z deformacjš termicznš i wilgotnoœciowš. W zwišzku z tym druków personalizowanych na papierze uprzednio zadrukowanym technikš offsetowš nie da się uzyskać przy zastosowaniu zwykłego papieru offsetowego i zwykłych farb offsetowych. Do ich wykonania należy stosować odpowiedni papier okreœlany mianem ăpreprintÓ i odpowiednie farby. Stosowane farby muszš być termoodporne na temperatury utrwalania tonerów stosowanych do personalizacji druków. Główne zastosowanie druków personalizowanych wykonanych na papierach preprint to wysokonakładowe dokumenty, które wymagajš jednoczeœnie estetycznego wyglšdu i personalizacji w maszynach i urzšdzeniach działajšcych na zasadzie elektrofotografii. Tymi drukami najczęœciej sš: formularze bankowe, wszelkiego rodzaju rachunki (np. energia, hotele, telefony), wycišgi bankowe, polisy ubezpieczeniowe (i inne druki ubezpieczycieli), korespondencja firmowa, druki reklamy bezpoœredniej, druki mailingowe, różne inne akcydensy oraz korespondencja wymagajšca personalizacji. Podsumowujšc: wszystkie druki wstępnie zadrukowane technikš offsetowš, które wymagajš dalszego zadrukowywania cyfrowego, czyli digitalizacji. Papier do druków offset/elektrofotografia Papier stosowany do personalizacji druków uprzednio zadrukowanych technikš offsetowš przy użyciu drukarek laserowych czy też innych kopiarek działajšcych na zasadzie elektrofotografii musi mieć zoptymalizowane właœciwoœci między wymogami drukowania offsetowego a drukowania elektrofotograficznego. Tak się składa, że drukowanie offsetowe wymaga innej, znacznie wyższej wilgotnoœci bezwzględnej papieru niż drukarki laserowe i kopiarki. Zwykły niepowlekany arkuszowy papier offsetowy powinien mieć wilgotnoœć bezwzględnš równš lub wyższš od 5% (najczęœciej 5-8%). Papier offsetowy zwojowy do drukowania technikš CSWO lub z zastosowaniem farb utrwalanych promieniowaniem UV powinien mieć wilgotnoœć bezwzględnš 8-9%, przy czym obowišzuje ogólna zasada, że papier arkuszowy musi mieć wilgotnoœć bezwzględnš o 2% niższš niż papier zwojowy (nawet wtedy, gdy jest produkowany pod tš samš markš handlowš, ale z innym przeznaczeniem; jako arkuszowy lub zwojowy). Przy takiej wilgotnoœci papier leży płasko, jest stabilny wymiarowo oraz zadrukowuje się bez zakłóceń. Przekładajšc podane wilgotnoœci bezwzględne na wilgotnoœci względne: papiery arkuszowe produkowane sš najczęœciej o wilgotnoœci względnej 55% w temperaturze 20ĄC, a papiery zwojowe o wilgotnoœci względnej 35% w temperaturze 20ĄC. Podczas drukowania papier pochłania wodę z płynu nawilżajšcego i jego wilgotnoœć bezwzględna roœnie od 0,25 do 0,5% przy przejœciu przez zespół drukujšcy jednokolorowy; przy drukowaniu czterokolorowym wilgotnoœć papieru może podnieœć się aż o 1% wilgotnoœci bezwzględnej. Papier może zwiększyć swš wilgotnoœć względnš aż o 5% przy przejœciu przez maszynę czterokolorowš. Powyższe dane œwiadczš, że zwykły papier offsetowy po uprzednim zadrukowaniu będzie miał zdecydowanie za wysokš wilgotnoœć w stosunku do tej, która jest wymagana dla papierów do drukowania elektrofotograficznego. Drukarki laserowe i kopiarki działajšce na zasadzie elektrofotografii wymagajš od papieru wilgotnoœci bezwzględnej nie większej niż 4,5%. Uzyskanie takiej wilgotnoœci bezwzględnej nie jest możliwe przy zastosowaniu papieru offsetowego. W zwišzku z tym papier offsetowy nie nadaje się do personalizacji druków. Drukarki i kopiarki zacinajš się i przestajš pracować. Z powyższego wynika, że do celów personalizacji elektrofotograficznej druków uprzednio zadrukowanych offsetem należy opracować nowy papier o specyficznych właœciwoœciach. Papier ten otrzymał nazwę ăpapier do preprintuÓ. W tym miejscu należy jednak podkreœlić fakt, że do preprintu nadajš się również arkuszowe papiery kserograficzne klasy co najmniej A o obniżonej wilgotnoœci bezwzględnej (tj. w przypadku produkcji o największej dopuszczalnej odchyłce zawartoœci wilgoci ăna minusÓ), ale niestety sš one drogie. Farby do drukowania wstępnego druków personalizowanych Jak wspomniano na wstępie, papier przeznaczony do personalizacji zadrukowywany jest jedno- lub wielobarwnie lub/i wielokolorowo technikš drukowania offsetowego. Możliwe jest zadrukowywanie papieru na maszynach zwojowych oraz na maszynach arkuszowych. Personalizacja w większoœci przypadków odbywa się na drukach formatu A4. Do drukowania offsetowego można zastosować klasyczne farby offsetowe lub farby offsetowe utrwalane promieniowaniem UV. W obu przypadkach muszš być to farby termoodporne na wysokie temperatury, w których utrwalany jest toner służšcy do personalizacji druków. Powinny być one odporne na działanie olejów silikonowych. Niezastosowanie się do tych wymogów może spowodować zniszczenie bębna drukarki laserowej lub kopiarki. Drukowanie offsetowe Drukowanie offsetowe, które poprzedza drukowanie elektrofotograficzne, stawia zupełnie inne wymagania względem stosowanego papieru niż to drugie. W zwišzku z tym papier na poszczególnych etapach poddawany jest oddziaływaniu wilgoci podczas drukowania offsetowego oraz wysokiej temperaturze podczas personalizacji. Papier musi odznaczać się wysokš stabilnoœciš wilgotnoœciowš oraz wysokš stabilnoœciš termicznš. W zwišzku z powyższym przed drukowaniem offsetowym papier powinien być możliwie długo klimatyzowany w oryginalnym opakowaniu w temperaturze pomieszczenia hali maszyn. Proces ten ma doprowadzić do wyrównania temperatur hali i stosu lub zwoju papieru przeznaczonego do zadrukowania. Ze względu na zachowanie jak najniższego poziomu wilgotnoœci papieru po drukowaniu offsetowym, powinien on być zapakowany i rozpakowany bezpoœrednio przed drukowaniem elektrofotograficznym. Nieprawidłowe przechowywanie papieru może spowodować trudnoœci w drukowaniu laserowym lub w kopiowaniu. Proces drukowania powinien być prowadzony z minimalnš iloœciš płynu nawilżajšcego, możliwie z zawartoœciš izopropanolu. Po zadrukowaniu druki powinny być natychmiast zapakowane w wilgocioszczelne opakowanie. Drukowanie laserowe lub kopiowanie elektrofotograficzne Opakowany papier zadrukowany offsetem powinien być doprowadzony do wyrównania temperatury panujšcej w pomieszczeniu drukarki lub kopiarki. Opakowanie papieru należy usunšć bezpoœrednio przed włożeniem papieru do drukarki lub kopiarki. Do drukowania laserowego lub kopiowania powinny być odpowiednio przygotowane arkusze Đ zawsze z kierunkiem maszynowym (ułożenia włókien) wzdłuż dłuższego boku. Jest to szczególnie istotne w przypadku stosowania arkuszy A4, co minimalizuje efekt skręcania się papieru podczas zadrukowywania w drukarkach laserowych lub kopiarkach. W przypadku zadrukowywania papieru w drukarkach laserowych lub kopiowania bardzo istotnym parametrem jest jego skłonnoœć do płaskiego leżenia, gdyż papier w drukarce i kopiarce prowadzony jest jedynie za pomocš taœm i rolek prowadzšcych. Gdy papier jest zbyt wygięty, istnieje duże prawdopodobieństwo, iż przechodzšc przez drukarkę zaczepi się o jej wewnętrzne elementy, przez co ulegnie zacięciu. Papier o zbyt dużym wygięciu może powodować trudnoœci już w momencie pobierania go z zasobnika. Sposobem na sprawdzenie, czy papier jest przydatny do zadrukowywania w drukarce, jest porównanie go z odpowiedniš skalš. Porównuje się zarówno zadrukowane papiery arkuszowe, jak i papiery zwojowe pocięte na arkusze. Zastosowanie szablonu umożliwia kontrolę jakoœci wykonania drukowania offsetowego; w przypadku deformacji niemieszczšcej się w zalecanym przedziale Đ należy przeprowadzić próbę personalizacji, w przypadku kłopotów należy zadrukowany papier zdyskwalifikować. Przykładowe szablony stosowane do oceny przydatnoœci papierów wstępnie zadrukowanych technikš offsetowš do elektrofotograficznej personalizacji zamieszczono w Poligrafice nr 11 z 2001 roku na stronicy 61. Na ogół wszystkie firmy produkujšce drukarki laserowe i kopiarki podajš warunki, jakie powinien spełniać papier, a w zasadzie druk przeznaczony do personalizacji. Zalecenia te sš bardzo do siebie zbliżone. Poniżej podano je za firmš Xerox. Zalecenia zostały opracowane dla papierów (druków) wykorzystywanych w procesie drukowania (personalizacji) na drukarkach Xerox serii DocuPrint: Zalecenia dla papieru (druku): 1. Papier niepylšcy. 2. Wilgotnoœć bezwzględna papieru nie większa niż 4,5%. 3. Szorstkoœć powierzchni: 120-240 ml/min (wg Bendtsena). 4. Brak defektów (zagięte rogi, rozdarcia). 5. Dokładnoœć cięcia ą 0,1 mm, zachowanie prostokštnoœci oraz równoległoœci boków. 6. Tolerancja wymiarów < 0,8 mm. 7. Ułożenie włókien Đ równoległe do dłuższego boku papieru A4. 8. Gramatura Đ od 70 do 200 g/m2 (zalecana 80 g/m2). Jeżeli papier lub/i druk spełnia powyższe wymagania ogólne, to można stosować papier biały lub kolorowy, druk (tj. papier wstępnie zadrukowany offsetem), papier dziurkowany (do skoroszytów), papier perforowany, papier samokopiujšcy. Papier wstępnie zadrukowany offsetem musi dodatkowo wytrzymywać temperaturę 220ĄC oraz ciœnienie 965 kPa w okresie 25 milisekund bez uszkodzenia farby drukowej i jej odwarstwienia. Zalecenia do przechowywania papieru: 1. Papier (w tym i druk) należy przechowywać w płaskich zamkniętych opakowaniach aż do momentu drukowania. 2. Na płaskich powierzchniach magazynowych (palety, półki). 3. W zamkniętych pomieszczeniach o temperaturze 20-24ĄC i wilgotnoœci względnej 35-50%. Papiery preprint Papiery typu preprint to papiery specjalnie opracowane i produkowane do dwuetapowego drukowania druków personalizowanych. Jest to specyficzny rodzaj papieru pozwalajšcy uzyskać kompromis pomiędzy wymaganiami stawianymi przez technikę drukowania offsetowego i technikę drukowania elektrofotograficznego. Papiery preprint to bezdrzewne papiery o wilgotnoœci bezwzględnej zawierajšcej się w przedziale 3,5-4,5% przy wilgotnoœci względnej w opakowaniu 30-35%. Jest to w zasadzie względem wymagań stawianych papierom do drukowania offsetowego papier przesuszony (także względem większoœci papierów do drukowania elektrofotograficznego). Takie przesuszenie zapewnia odpowiedniš termostabilnoœć podczas personalizacji w drukarkach laserowych lub kopiarkach. Wysoka termostabilnoœć umożliwia uzyskanie do 180 druków w drukarkach laserowych lub kopiarkach na minutę. Takie rozwišzanie uzyskuje się dzięki stosowaniu inżynierii materiałowej, a mianowicie poprzez stosowny dobór surowców i ich specyficzne recepturowanie. Sam proces produkcji papierów preprint przebiega przy rygorystycznej kontroli struktury papieru polegajšcej na zoptymalizowanym usytuowaniu włókien we wstędze oraz na kontroli i minimalizacji powstajšcych naprężeń wewnętrznych. Papier jest bardzo czuły na wszelkiego rodzaju zmiany klimatyczne i dlatego powinien być odpowiednio opakowany i transportowany. Zazwyczaj papiery preprint dostarczane sš z instrukcjš przechowywania, stosowania oraz z certyfikatem gwarantujšcym dobrš jakoœć druku offsetowego i laserowego (elektrofotograficznego) na odpowiednich urzšdzeniach. Papiery preprint charakteryzujš się zazwyczaj wysokš białoœciš i znacznie wyższš gładkoœciš w stosunku do papierów offsetowych. Sš one produkowane w wersji zwojowej Đ najczęœciej w gramaturach 70-115 g/m2 oraz w arkuszach w gramaturach 80-115 g/m2. Papiery preprint produkowane sa powszechnie w Europie. Mamy już także dwóch polskich producentów tego typu papierów: Internatio-nal Paper Kwidzyn SA produkuje w arkuszach i zwojach papier o nazwie Polset Plus o gramaturze 80 g/m2 oraz Kostrzyn Paper SA produkuje w arkuszach i zwojach papier o nazwie Amber Preprint o gramaturach od 70 do 115 g/m2. Na rynku polskim obecne sš także inne papiery preprint: KymLux Pre i KymUltra Pre z UPM Kymmene, Berga Image i Berga Focus ze Stora Enso, Preprint i Preprint Plus z MĐreal oraz EuroPlus z firmy Neusiedler. Jak widać z przytoczonych materiałów, trochę tego papieru już zużywamy, co prawda nie zawsze zgodnie z przeznaczeniem. Ponadto w Europie dostępne sš jeszcze następujšce papiery preprint: 2HC, WHC, Semnoz (Papeteries du Pont-de-Claix), Blanc Visite (Papeteries de Vizille), Diamant Preprint, Modo Preprint Plus, Wista Greenline Astral, Wista Greenline Celeste, Wista Greenline Premium (MĐreal), Inacópia Pre-Print (Portucel SA), Laser Preprint (Stora Enso), Lynux Preprint, Pure Preprint (Munkedals AB), mpa, Shil (Shil), Prodata (Drewsen Spezialpapiere GmbH & Co KG), Sporset Pre-Print (Sporcel), Nives, CyberStar, Alkyos (Neusiedler), Extra Strong Laser Jet (Jeand'heurs SA). Praktycznie wszystkie produkowane obecnie papiery typu preprint sš przeznaczone do odczytu OCR, zarówno do czytników starego typu, jak i nowych z diodami LED. W zwišzku z tym sš produkowane bez wybielacza optycznego (stare czytniki) lub z wybielaczem optycznym (nowe czytniki). Większoœć produkowanych obecnie papierów preprint ma tzw. skrypty do maszyn cyfrowych; oznacza to, że te papiery nadajš się także do drukowania cyfrowego. Zakończenie Głównym zastosowaniem papierów preprint jest produkcja wysokonakładowych estetycznych dokumentów dajšcych się personalizować w drukarkach laserowych lub kopiarkach. Sš to najczęœciej formularze bankowe, druki ubezpieczycieli, korespondencja firmowa, reklama kierunkowa, mailing oraz spersonalizowana korespondencja. Rynek druków personalizowanych w krajach Europy Zachodniej wykazuje stosunkowo duże tempo wzrostu. Szacuje się, że w cišgu najbliższych pięciu lat udział papierów typu preprint będzie wynosił około 24% całej produkcji i sprzedaży bezdrzewnych papierów offsetowych. Na podstawie przytoczonych danych zawartych w niniejszym artykule należy sšdzić, że zmieniš się filozofia i podejœcie do wykonywania druków offsetowych typu akcydens manipulacyjny. Tego typu druki stanš się głównie drukami personalizowanymi i to w zasadzie dzięki opracowaniu papieru typu preprint. Co prawda byłoby znacznie mniej kłopotów z całym dwustopniowym procesem personalizacji, gdyby do drukowania wstępnego zamiast offsetu zastosować offset bez nawilżania (waterless offset) Đ pozostałoby w zasadzie tylko pakowanie międzyoperacyjne, ale konieczny byłby papier do kopiowania odpowiedniej klasy i o obniżonej wilgotnoœci bezwzględnej. Póki co nie mamy takiej możliwoœci: offset bez nawilżania wchodzi dopiero w wiek niemowlęcy, a cena odpowiedniego papieru do szybkiego kopiowania lub drukowania elektrofotograficznego jest znacznie wyższa od ceny preprintu. Literatura 1. Rostocki A.: Papiery typu pre-print Đ luksus czy koniecznoœć, Œwiat Druku, nr 9, s. 44 (2001). 2. Kwiatkowska I. E.: Cyfrowe papiery, Print & Publishing, nr 54, s. 62-63 (2001). 3. Rostocki A.: Drukujemy na papierach Amber Preprint, Print & Publishing, nr 55, s. 62 (2001). 4. Kuczkowski T., Jakucewicz S.: Przydatnoœć papierów wstępnie zadrukowanych do personalizacji w drukarce DocuPrint 4180, Poligrafika nr 11, s. 60-62 i nr 12, s. 72-74 (2001). 5. Birkner 2002.