Embax Print 200322. Międzynarodowe Targi Opakowań, Przemysłu Papierniczego i PoligraficznegoBrno, 20-23 maja 2003
6 gru 2016 14:43

Profil targów EMBAX PRINT to międzynarodowa impreza targowa branży opakowań i poligraficznej, postrzegana przez wielu jako droga otwierajšca nowe możliwoœci handlowe między ăwschodemÓ i ăzachodemÓ. Targi te zdobyły już sobie pozycję jednej z najważniejszych imprez specjalistycznych w regionie Europy Œrodkowej i Wschodniej. Dzięki połšczeniu branży opakowań i poligraficznej targi stanowiš najbardziej kompletnš prezentację całego procesu technologicznego, a także odpowiednie miejsce do dyskusji i spotkań ăface to faceÓ. Targi EmbaxPrint zostały włšczone do grupy najważniejszych targów europejskich, do których należš również targi INTERPACK, DRUPA i IMPRINTA. Przy wsparciu Messe DŸsseldorf w ostatnich latach wzmocnił się nie tylko międzynarodowy charakter targów EmbaxPrint, ale też ich pozycja w kalendarzu œwiatowych imprez targowych. Historia i współczesnoœć W 1969 roku targi Embax oddzieliły się od Targów Maszynowych i w osiem lat póŸniej zostały rozszerzone o branżę poligraficznš Print. Do 1993 roku targi te odbywały się w cyklu 2-letnim, do którego, zgodnie z dynamikš rozwoju branży, powróciły w roku 1999. W czasie ich 21. edycji, która odbyła się w 2001 roku, odnotowano, w porównaniu do poprzedniej, wzrost liczby wystawców o 27% (w targach uczestniczyła rekordowa liczba Đ 687 firm z 26 krajów œwiata). Udział wystawców zagranicznych w tej liczbie wyniósł 42%. Ważny jest oczywiœcie potencjał klientów; targi odwiedziło 19 213 goœci z 42 krajów. W ogólnej liczbie zwiedzajšcych goœcie zagraniczni stanowili 15%. Według oficjalnych badań ankietowych 94% spoœród zwiedzajšcych to specjaliœci, z których duża liczba (85%) posiada uprawnienia kierownicze i odpowiadajšce temu kompetencje. Najwięcej wœród zwiedzajšcych było specjalistów reprezentujšcych przemysł poligraficzny (24%), na kolejnych miejscach znaleŸli się przedstawiciele branży spożywczej (21%), opakowań (17,5%), specjaliœci z branży reklamowej (14%), przemysłu papierniczego (11%) oraz pozostałych. EmbaxPrint 2003 Đ Label of Quality Chociaż tradycja i jakoœć sš dla wystawców i zwiedzajšcych przekonujšcymi argumentami, targi muszš się rozwijać zgodnie z kierunkiem œwiatowego postępu gospodarczego. Odpowiednio zmieniona koncepcja targów, ciekawy program towarzyszšcy, œcisła współpraca z międzynarodowymi specjalistami i wzmocnienie działań promocyjnych skierowanych na klientelę zagranicznš œwiadczš o zamierzeniach organizatorów dšżšcych do jak najlepszego przystosowania targów do trendów branżowych. Poparcie zwišzków branżowych Đ Stowarzyszenia Opakowaniowego SYBA (Obalov‡ asociace SYBA), Zwišzku Przemysłu Papierniczego i Celulozowego (Svaz pruĄmyslu pap’ru a celulózy SPPaC), Zwišzku Przedsiębiorców Poligraficznych (Svaz polygrafickyśch podnikateluĄ SPP) Đ jest gwarancjš wysokiego poziomu merytorycznego imprezy. Mottem nadchodzšcej edycji jest slogan ăLabel of QualityÓ, jednoznacznie okreœlajšcy kierunek, w którym targi te zmierzajš. Jednoczeœnie slogan ten służy podkreœleniu udziału branży produkcji etykiet, która stanowi swego rodzaju element łšczšcy opakowania z drukiem, i która w tym roku po raz pierwszy będzie tworzyć samodzielnš grupę nomenklaturowš pod nazwš ăEtykiety Đ materiały i technologieÓ. Celem organizatorów jest stworzenie idealnych warunków dla prezentacji najnowszych technologii i usług, szczególnie pochodzšcych z regionu Europy Œrodkowej i Wschodniej. Oferowane usługi Brneński areał wystawienniczy zajmuje ogólnš powierzchnię 650 000 m2 i oferuje 16 nowoczesnych klimatyzowanych pawilonów, Business Centrum oraz Oœrodek Prasowy. Tuż przy areale wystawienniczym znajduje się wielokondygnacyjny parking, wiele hoteli i restauracji. Dzięki strategicznemu położeniu Brna i połšczeniom komunikacyjnym (lotniczym, autostradowym oraz kolejowym) Brneńskie Centrum Wystawiennicze jest łatwo dostępne dla wszystkich i z najodleglejszych miejsc. Wywiad z Petrem Navratilem Đ dyrektorem targów EmbaxPrint Międzynarodowe Targi EmbaxPrint sš największš wystawš opakowań i branży poligraficznej w Republice Czeskiej. Jak przedstawia się udział polskich firm w tych targach? Petr Navratil: Reprezentacja wystawców z Polski jest w tym roku mniej liczna niż w latach ubiegłych. W targach EmbaxPrint regularnie uczestniczyło ok. 10 polskich firm, natomiast w tym roku będš to tylko 2 firmy: Jurmet Đ w pawilonie ăVÓ oraz Fabryka Papieru Piechowice Đ w pawilonie ăA1Ó. Tradycyjnie już w targach biorš udział przedstawiciele czasopism z branży poligraficznej. Obecnoœć polskich firm nie jest w pełni zadowalajšca, należy jednak podkreœlić, że na tegorocznych targach pojawiło się wiele nowych firm z zagranicy. Obok przedstawicieli z Niemiec i Włoch zaprezentowały się takie kraje, jak: Szwecja, Dania, Holandia, Ukraina, Białoruœ i Rosja. Większoœć zagranicznych wystawców przysyła zgłoszenia uczestnictwa w targach dopiero w ostatniej chwili, zapewne więc napłynie jeszcze wiele nowych (zwłaszcza że kampania dotyczšca targów jest w Polsce kontynuowana). Jakie szanse, dzięki udziałowi w targach, majš polscy wystawcy na rozpoczęcie współpracy handlowej czy nawišzanie kontaktów handlowych z czeskimi firmami? Jaka jest Pańska opinia? P.N.: Każde targi sš wiernym odzwierciedleniem aktualnej sytuacji panujšcej w danej branży. Znaczenie targów EmbaxPrint już od poczštku lat 90. sukcesywnie wzrasta. Obecnie najwięcej wystawców reprezentuje firmy zwišzane z produkcjš opakowań. W roku 2001 w targach uczestniczyło 42% wystawców z zagranicy, natomiast spoœród 20 000 odwiedzajšcych aż 15% stanowili klienci i goœcie zagraniczni. Dane te œwiadczš o wysokiej randze targów EmbaxPrint, których 94% uczestników stanowiš specjaliœci z branży poligraficznej. Dla zainteresowanych jest to idealna okazja do uzyskania istotnych informacji i nawišzania kontaktów handlowych. Targi EmbaxPrint organizowane sš co dwa lata. Dlaczego tak jest? P.N.: Większoœć tego typu targów organizowana jest z kilkuletnimi przerwami. Głównym tego powodem sš procesy produkcji i tempo rozwoju w branży poligraficznej Đ rok to zbyt krótki okres na opracowanie nowych linii produkcyjnych i przygotowanie odpowiedniej prezentacji. Decyzja o 2-letnim cyklu targów EmbaxPrint zapadła w 2001 roku, po konsultacjach z wystawcami i organizacjami reprezentujšcymi interesy przemysłu poligraficznego. Czy przygotowywany jest specjalny program imprez towarzyszšcych tegorocznej edycji? P.N.: Targi EmbaxPrint zawsze uzupełnia odpowiednio przygotowany program imprez towarzyszšcych. Ich wysoki poziom zapewnia obecnoœć Zrzeszenia Producentów Opakowań SYBA, Zrzeszenia Producentów Wyrobów Papierniczych i Celulozowych SPPiC oraz Zwišzku Przedsiębiorców Poligraficznych SPP. Do głównych tematów należy zaliczyć aktualnš sytuację, problemy i rozwój przemysłu poligraficznego. Jak co roku, tuż przed otwarciem targów odbędzie się konferencja ăPapier Đ druk Đ opakowaniaÓ. Ponadto już pierwszego dnia targów, podczas wieczoru galowego, ogłoszone zostanš wyniki konkursu na najlepszy wystawiony produkt ăZłoty EmbaxPrint 2003Ó. Następnego dnia będzie miała miejsce konferencja ăPrint & Packaging 2003Ó, zorganizowana przez Zwišzek Producentów Opakowań SYBA. Obecnie celem Republiki Czeskiej, podobnie jak i Polski, jest przystšpienie do UE. W jaki sposób przygotowujš się do tego Brneńskie Targi? P.N.: Przygotowania zwišzane z wejœciem do Unii Europejskiej sš podstawowš kwestiš, omawianš na wszystkich organizowanych ostatnio targach w Brnie. Również w trakcie EmbaxPrint 2003 poruszane będš zwišzane z tym problemy Đ przede wszystkim w ramach imprez towarzyszšcych. Targi EmbaxPrint, cieszšce się dużš popularnoœciš i udziałem firm zagranicznych, sš doskonałš okazjš dla wystawców z państw kandydujšcych, zamierzajšcych zaistnieć na rynku europejskim. Efekty poczynionych starań będš zapewne widoczne już na EmbaxPrint 2005. Jakie sš obecnie pozycja i standard targów EmbaxPrint w porównaniu z podobnymi targami w Europie Zachodniej? P.N.: EmbaxPrint to impreza o dużej renomie i z 30-letniš tradycjš. Ich wyjštkowoœć polega na specyficznej kombinacji trzech wzajemnie się uzupełniajšcych działów poligraficznych, a mianowicie opakowań, papieru i druku. Pod tym względem targi EmbaxPrint nie majš konkurencji na terenie Europy Œrodkowej. Czy według Pana targi on line stanowiš konkurencję dla targów tradycyjnych? P.N.: Odpowiedniki targów Đ targi organizowane na stronach internetowych okazały się słabym rywalem. Na takich targach jak EmbaxPrint każdy klient czy odwiedzajšcy może dokładnie obejrzeć i osobiœcie skontrolować pracę prezentowanych maszyn i urzšdzeń. To umożliwia podjęcie ostatecznych decyzji dotyczšcych współpracy bšdŸ kupna Đ widać przecież nie tylko to, jak dane urzšdzenie wyglšda, ale i jak działa. Takich możliwoœci nie mogš zapewnić nawet najlepiej zaprojektowane strony internetowe. Dziękujemy za rozmowę.