Firmy zajmujšce się sprzedażš papieru w Europie majš własnš organizację o nazwie Eugropa. Eugropa to europejskie stowarzyszenie dystrybutorów papieru, liczšce na koniec 2004 roku 22 członków (w 1997 było ich tylko 12). Należšce do niego stowarzyszenia krajowe łšcznie majš ok. 90% udział w europejskim rynku dystrybucji papieru.
Eugropa Đ wzorem Unii Europejskiej Đ także przyjęła do swego grona nowe kraje członkowskie: Czechy, Węgry, Rosję, Turcję i kraje bałtyckie (Estonię, Litwę i Łotwę) oraz oczywicie Polskę. Na zawieszenie swojego członkostwa zdecydowała się natomiast Grecja.
Polskie Stowarzyszenie Dystrybutorów Papieru (SDP) przystšpiło do organizacji Eugropa w czerwcu 2004 roku. Przynależnoć do Eugropy pozwoli nam na wymianę dowiadczeń i analiz rynkowych z pozostałymi członkami. Eugropa to niewštpliwie przyszła platforma łaczšca europejski rynek dystrybucji Đ tak uzasadniała tę decyzję Joanna Smolińska, prezes SDP.
Nowi członkowie
Oto krótka charakterystyka nowych członków Eugropy.
W trzech krajach bałtyckich działa łšcznie osiem firm dystrybutorskich, zatrudniajšcych około 350 osób. Ich działalnoć wyranie się ożywiła wraz z napływem zleceń na druk z państw ăstarej EuropyÓ.
W Republice Czech w branży dystrybucji papieru pracuje 500 osób, a na Węgrzech Đ 300 w szeciu firmach.
W Rosji działa około 15 dystrybutorów, a liczba zatrudnionych wynosi 6000. Polityka prywatyzacji prowadzona przez rzšd rosyjski i fakt, że rok 2004 był ărokiem drupyÓ wprowadziły pewne ożywienie w branży drukarskiej. W tym kraju stowarzyszenie dystrybutorów napotyka silnš konkurencję, lecz zachowuje dominację w dziedzinie papierów dwustronnie powlekanych oraz etykiet aplikowanych ăna suchoÓ z 80% udziałem w ogólnej sprzedaży tych produktów. W dziedzinie papierów ozdobnych text & cover udział ten wynosi nawet 93%. Natomiast 30% obrotów rosyjskiego stowarzyszenia stanowiš papiery biurowe, w sprzedaży których jego udział nieco przekracza 50%.
W porównaniu z wymienionymi krajami Turcja jest prawdziwym potentatem pod względem liczby dystrybutorów: działa tam aż 150 firm zatrudniajšcych ponad 1000 osób. Udział członków stowarzyszenia w rynku to 60-65%. Rodzima produkcja papieru tylko w połowie pokrywa zapotrzebowanie rynku tureckiego; pozostała częć jest importowana z innych krajów europejskich.
W Polsce działa ok. 50 dystrybutorów, z których omiu zaspokaja ok. 80% zapotrzebowania krajowego.
Jak minšł rok?
Całkowity wolumen sprzedaży papieru w Europie w roku 2004 jest szacowany na 12 mln ton, a wysokoć obrotu na 11,9 mld euro. Miniony rok, który wydawał się obiecujšcy, nie spełnił jednak oczekiwań dystrybutorów. Działalnoć reklamowa nie była tak ożywiona, jak się tego spodziewano po niedawnym załamaniu, a sama branża dystrybucji papieru pozostaje jak gdyby w upieniu. Stowarzyszenia dystrybutorów we wszystkich krajach starajš się walczyć z tš inercjš. Konkurencja jest bardzo nasilona, a ceny tak ăcinięteÓ jak nigdy.
Eugropa w swoim bilansie rocznym za rok 2004 nie uwzględniła jeszcze danych z krajów Europy Wschodniej; opiera się on na informacjach z 14 krajów Đ dotychczasowych członków stowarzyszenia. Sš to: Niemcy, Austria, Belgia, Dania, Finlandia, Francja, Włochy, Holandia, Norwegia, Portugalia, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria i Wielka Brytania.
Z bilansu wynika, że najpopularniejsze asortymenty sprzedawane na rynku europejskim przez firmy dystrybutorskie to: biały bezdrzewny papier offsetowy arkuszowy (1,083 mln ton; jest to 77% ogólnej sprzedaży tego papieru w Europie), papiery do kopiowania (niepowlekane, bezdrzewne, w formacie A3/A4 Đ 2,053 mln ton, 78% ogółu sprzedaży europejskiej tego asortymentu) oraz papiery wysokiej jakoci, tzw. fine papers, których dystrybutorzy sprzedali w ub.r. 3,58 mln ton (z czego 55% to zapasy magazynowe). Warto zaznaczyć, że 79% nowoczesnych papierów bezdrzewnych powlekanych tego ostatniego asortymentu sprzedawanych za porednictwem dystrybutorów europejskich pochodzi ze stowarzyszenia producentów Cepifine. Ponieważ te trzy rodzaje papieru najlepiej się sprzedajš, europejskie firmy dystrybutorskie pragnšc się wyróżnić i uzyskać wyłšcznoć oferujš je pod własnymi markami. Niektórzy gracze rynkowi twierdzš, że polityka rozwijania i ugruntowywania własnej marki jest głównym atutem w batalii na europejskim rynku.
Z danych opublikowanych przez Eugropę wynika, że sprzedaż papieru w Europie (poprzez sieć dystrybutorów) wykazuje lekkš tendencję spadkowš. W latach 1999-2001 przekraczała ona 10 mln ton, przy czym najwyższš odnotowano w roku 2000: 10 896,1 mln ton. Poczšwszy od roku 2002 spadła poniżej 10 mln ton (najmniej sprzedano w 2003: 9770,9 mln ton, w 2004 Đ 9841,7 mln ton). Generalnie około 50% tej iloci to sprzedaż ăna magazynÓ, choć proporcje nieco się różniš w zależnoci od kraju; największe zapasy magazynowe sš w Portugalii i Hiszpanii (powyżej 70% ogółu sprzedanej iloci).
Eugropa pełni funkcję integratora w stosunku do krajowych stowarzyszeń dystrybutorów, tworzšc platfor-mę współpracy, wymiany dowiadczeń i będšc prawdziwym animatorem łańcucha dystrybucji w Europie.
ăOstatnie lata ukazały nam korzyci płynšce z konsolidacji oraz wynikajšce z niej istotne zmiany na rynku. Mamy obecnie do czynienia z mniejszš liczbš dystrybutorów, producentów i klientówÓ Đ pisze Karl-Johan Lindborg, prezes Eugropy, we wstępie do bilansu 2004. Đ ăAby zaspokoić swoje zapotrzebowanie, nasi klienci będš się zwracać do dostawców w cišgłym poszukiwaniu dobrej relacji między jakociš i cenš. W rezultacie my Đ wraz z naszymi partnerami z łańcucha dystrybucji Đ będziemy zmuszeni wytrwale poszukiwać możliwoci redukcji kosztów... Wielkie międzynarodowe grupy zajmujšce się dystrybucjš i produkcjš papieru obejmujš swoim zasięgiem cały wiat (...) Warunki pracy sš trudne, niepewne, więc nauczylimy się być bardziej ekonomiczni i produktywni (...) Potrzebujemy dynamicznych wizjonerów i prawdziwie przedsiębiorczych działań, aby dokonywać właciwych wyborów.Ó Być może nasi dystrybutorzy także skorzystajš z tych wskazówek.
Na podstawie ăCaractereÓ nr 614 z listopada 2005 opracowała IZ