Europejskie Forum Etykiet w Dublinie
19 lip 2018 14:15

Opracowanie sposobów na wykorzystanie umiejętności przyszłych liderów w zakresie produkcji etykiet, napędzanie efektywności branży oraz zrozumienie głównych zmian w zakresie technologii druku stanowiły nadrzędne tematy tegorocznego spotkania międzynarodowego stowarzyszenia producentów etykiet FINAT, które w dniach 6-8 czerwca zorganizowało czwarte Europejskie Forum Etykiet w Dublinie. 

Stowarzyszenie FINAT świętuje w tym roku swoje 60. urodziny; jego prezes, Chris Ellison, pełniący również funkcję dyrektora zarządzającego firmy OPM Group należącej do rodziny producentów etykiet, powitał delegatów.

Spotkanie rozpoczęło się od przemowy jednego z kluczowych prelegentów, Alastaira Campbella – pisarza, komentatora telewizyjnego, autora i stratega, znanego szerzej jako dyrektor ds. komunikacji w rządzie premiera Wielkiej Brytanii Tony’ego Blaira. Głównym poruszanym przez niego tematem było: „Wszyscy nabrali wody w usta – czyli Brexit i jego wpływ na relacje B2B pomiędzy Unią Europejską i Wielką Brytanią”. Istniejący brak jasności dotyczący ostatecznej propozycji Wielkiej Brytanii w zakresie opuszczenia UE, a także prawdopodobna sytuacja, która może po tym nastąpić, zostały omówione w stopniu, który pozwolił na rozważenie wszelkich opcji, możliwości i braków. Następnie uczestnicy mogli podzielić się swoimi poglądami na ten temat.

Gavin Killeen, dyrektor zarządzający Nuprint Technologies Ltd – wiodącego dostawcy etykiet i usług zadruku opakowań w Irlandii Północnej – ocenił obecny irlandzki rynek i pokazał, że bogata historia etykiet samoprzylepnych w Irlandii jest obecnie nadal żywa. 

Dyrektor zarządzający FINAT, Jules Lejeune, przedstawił aktualny obraz europejskiego rynku etykiet, który od 2012 roku przeżywa zdecydowane ożywienie. Dane stowarzyszenia potwierdziły solidny wzrost na poziomie 4,7 proc. w 2017 roku w stosunku do roku poprzedniego (który jednak był poniżej średniej stopy wzrostu wynoszącej 5,4 proc. w latach 2013-2016) wraz ze wzrostem zapasów foliowych etykiet w jeszcze szybszym tempie – na poziomie 8,2 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Czołowe 15 państw na rynku producentów etykiet w Europie odpowiada za aż 90 proc. branży, a statystyki potwierdzają, że Turcja, Polska i Włochy doświadczyły największego wzrostu pomiędzy latami 2010 i 2017. Jeszcze raz w Wielkiej Brytanii dał się odczuć wpływ Brexitu, który sprawił, że konsumpcja od 3. kwartału 2017 spada, w przeciwieństwie do innych czołowych rynków w Europie. Omówił on również niedawną kwestię publikacji członkowskiej FINAT, znanej jako RADAR.

Andy Thomas-Emans, dyrektor strategiczny w Tarsus Labels & Packaging Group, przedstawił obecne, rozwijające się otoczenie branżowe na następne 5 lat, skupiając się zwłaszcza na coraz częstszym krzyżowaniu się druku etykiet i innych opcji druku na opakowaniach wśród producentów etykiet. Badanie FINAT RADAR, do którego się odniósł, wskazuje, że produkcja elastycznych woreczków stanowi już dodatkową możliwość dla 19 proc. producentów etykiet, produkcja rękawów dla 31 proc. osób biorących udział w badaniu, a produkcja innych opakowań giętkich – dla 27 proc. z nich. Nakreślił problemy i szanse związane z produkcją, problemy ze zdrowiem i bezpieczeństwem podczas pracy z rozpuszczalnikami, zagadnienia wydajnego pod względem zużycia energii druku fleksograficznego utrwalanego promieniami UV oraz oczywiście druku cyfrowego. Przedstawił również przełomową dla branży grupę UVFoodSafe, obejmującą głównych dostawców i powiązane stowarzyszenia zawodowe działające w ramach łańcucha wartości, które angażują się w pełne dostosowanie utrwalania promieniami UV oraz UV/LED do druku na opakowaniach żywności. 

Profesjonalista zajmujący się opakowaniami i autor Keran Turakhia przedstawił niekonwencjonalną oraz prowokującą do myślenia prezentację, która skupiała się na sposobach, w jakie producenci i klienci mogą odnieść finansowe korzyści z nieszablonowego myślenia, co z kolei pozwala na tworzenie innowacyjnych przekazów. Dzięki prawdziwym historiom zaprezentował, jak jego własny sposób myślenia z sukcesem zmienił opakowania, które wcześniej stanowiły koszt, a teraz pomagają marce odnieść korzyści ze sloganów reklamowych, które są na nich umieszczane, zwłaszcza poprzez druk cyfrowy. 

Motto firmy rlc-Packaging stanowi hasło „Rethink packaging”, a jej dyrektor zarządzający, Marc Büttgenbach, poprowadził panel ekspercki obejmujący wszystkich porannych prelegentów z branży.

Przed popołudniem obejmującym sesje szkoleniowe pozwalające bardziej zaangażować się w pracę, które dotyczyły różnych ważnych aspektów dzisiejszego rynku, odbył się lunch połączony z działaniami networkingowymi. Jennifer Dochstader oraz David Walsh z firmy LPC Inc zajmującej się badaniami marketingowymi sprawdzili, w jaki sposób koncepcja cyfryzacji wpłynęła zarówno na producentów, jak i właścicieli marek, co pozwoliło zaktualizować wnioski raportu FINAT na temat cyfrowego druku etykiet. 

James Bevan, założyciel i dyrektor firmy Vandagraf zajmującej się uwierzytelnianiem specjalistycznych produktów oraz konsultingiem z zakresu bezpieczeństwa, przyjrzał się najnowszym trendom i rozwiązaniom z zakresu taggantów oraz kryminalistyki.

Bezpieczeństwo żywności i kwestie związane z migracją oraz ich wpływ na świat etykiet i opakowań giętkich zostały omówione w trakcie wielodyscyplinarnego panelu ekspertów z branży – Jakoba Abilgaarda z Dan Labels Flexible Packaging Division, Roberta Rae z GEW oraz Niklasa Olssona z Flint Group Narrow Web, a także przewodniczącego komitetu programowego Europejskiego Forum Etykiet.

Sean Smyth, konsultant ds. druku w Smithers Pira, opowiedział o całkowitym koszcie posiadania „alternatywnych” technologii z zakresu druku etykiet. Strateg zajmujący się marketingiem biznesowym, Bert van Loon, przeprowadził swoich słuchaczy przez nowoczesne metody osiągania zwrotu z inwestycji w marketing, które pozwalają na poprawę wyników internetowych działań marketingowych B2B, natomiast Dieter Moessner, inżynier projektu zajmujący się rozwiązaniami farmaceutycznymi w firmie Edelmann, poddał kontroli zgodność z nową dyrektywą UE zapobiegającą fałszowaniu leków, która wejdzie w życie w lutym 2019.

Program drugiego dnia był w znacznej mierze skupiony na kwestiach zarządzania, a otworzyła go autorka i dyrektor generalny XYZ University, Sarah Sladek, która opowiadała o kluczowym dla branży etykiet temacie, jakim jest większe zaangażowanie młodszej generacji i poszukiwanie nowych, młodych talentów biznesowych. W latach 2010-2020 78 proc. osób z pokolenia wyżu demograficznego ukończy 65. rok życia, a 25 proc. millenialsów obejmie role kierownicze, dlatego należy zaspokoić potrzebę znalezienia następców z młodszej generacji. 

Bert van Loon kontynuował ten temat, prowadząc ożywioną debatę na temat wyzwań stojących zwłaszcza przed nowym pokoleniem producentów etykiet w Europie, ponieważ, jak powiedział: „branża producentów etykiet jest żywotnie zainteresowana zmianą pokoleniową, jaka dokonuje się w rodzinnych spółkach”. Czy alternatywą dla zmiany pokoleniowej będzie większa konsolidacja wraz z wynikającymi z tego redukcjami w zakresie innowacji?

Następnie widownia powitała Emmę Rochford, dyrektor ds. marketingu globalnego w firmie Guinness, oraz Kathryn Wilson, główną projektantkę dla marek Guinness oraz Baileys będących własnością spółki Diageo. (...) Delegaci FINAT zostali następnie zaproszeni do dołożenia swojego wkładu w przyszłość i zrównoważony rozwój opakowań piw marki Guinness. 

W ramach podsumowania konferencji guru biznesowe, pisarka i prezenterka, prof. Noreena Herz, zaprezentowała seminarium pt. „Jak podejmować inteligentne decyzje w złożonym świecie”. Podzieliła się przemyśleniami dotyczącymi nadchodzącej generacji potencjalnych pracowników, tzw. generacji K – osób w wieku od 15 do 24 lat – i określiła, o co takie osoby dbają, jak się zachowują, czego chcą i jak postępują jako konsumenci, a także jak bardzo różnią się od millenialsów. 

Prezes FINAT, Chris Ellison, zamknął wydarzenie, podsumowując: Należymy do branży, której przyszłość jawi się w jasnych kolorach, choć nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę. Dodatkowo nasza branża składa się z osób, które charakteryzuje ogromna pasja.

Podczas forum odbyło się również Ogólne Zgromadzenie FINAT, a także ceremonia wręczenia nagród FINAT Label Awards, która pozwoliła na uhonorowanie zwycięzców tegorocznego konkursu z zakresu druku etykiet, oraz ceremonia wręczenia powiązanych z tym nagród za recykling i dbanie o zrównoważony rozwój. Vlad Sljapic, wiceprezes Xeikon ds. sprzedaży globalnej, był mistrzem ceremonii. Następnie odbyła się kolacja połączona z networkingiem.

Kolejne Europejskie Forum Etykiet FINAT odbędzie się w dniach od 5 do 7 czerwca 2019 w Kopenhadze. 

Opracowano na podstawie materiałów FINAT