Euroszansa dla poligrafii
6 gru 2016 14:43
23 padziernika podczas 7. Targów Ksišżki w Krakowie pod takim tytułem odbywały się szkolenia i warsztaty dla firm poligraficznych zorganizowane przez redakcję Poligrafiki przy wsparciu Izby Wydawców Prasy oraz Polskiego Bractwa Kawalerów Gutenberga.
Spotkanie dotyczyło przedakcesyjnych i poakcesyjnych programów pomocowych.
Celem szkolenia było zapoznanie przedsiębiorców branży poligraficznej z dostępnymi liniami finansowania rozwoju sektorowego zarówno przed akcesjš (ze rodków zagranicznych, w tym PHARE, Banku wiatowego), jak i po niej Đ Funduszami Strukturalnymi i Funduszem Spójnoci.
Przedsięwzięcie nasze koncentrowało się na praktycznym wykorzystaniu wiedzy dotyczšcej dostępnych rodków oraz wypracowaniu umiejętnoci samodzielnego sporzšdzania wniosków aplikacyjnych pod konkretne fundusze zgodnie z wymogami formalnymi i formularzami.
Szkolenia więc podzielone zostały na dwie częci. Pierwsza częć składała się z referatów na temat istniejšcych programów pomocowych. Wystšpili w niej przedstawiciele Małopolskiej Agencji Rozwoju Regionalnego SA Đ regionalnej Instytucji Finansujšcej: Grzegorz Godziek, dyrektor departamentu dla małych i rednich przedsiębiorstw oraz Ewa Sołek-Kowalska z tegoż departamentu. Kolejnym prelegentem był Rafał Hubczyk, koordynator projektów z województwa małopolskiego z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczoci.
Następnie przedstawiciel firmy Heidelberg Polska Đ Cezary Krassowski omówił formy oraz możliwoci pomocy firmy Heidelberg Polska we wdrażaniu nowych technologii w ramach programu Phare.
Firma przedstawiła w skondensowanej formie dotychczasowe realizacje wykorzystania dofinansowania przez klientów. Zaskakujšco dużo firm skorzystało z dofinansowania w ramach Funduszu Dotacji Inwestycyjnych Đ udało się pozyskać dofinansowanie w przypadku pięciu wdrożeń CtP w maksymalnej wysokoci, czyli 50 000 EUR.
Poza programem FDI Heidelberg jest akredytowanym wykonawcš w ramach programu ăInnowacje i technologie dla rozwoju przedsiębiorstwÓ. Tu również firma może pochwalić się wykorzystaniem przez klientów pomocy unijnej. Największym zainteresowaniem cieszyły się wdrożenia produktów z kategorii prepress. Dwóch klientów otrzymało dofinansowanie na wdrożenie systemu proofingu cyfrowego (aktualnie złożone sš wnioski jeszcze dwóch i przygotowywany kolejny), na wdrożenie CtP Đ jedna firma (kolejna w przygotowaniu). Tu warto zaznaczyć, że jest to dofinansowanie tego samego CtP, którego zakup został sfinansowany z Funduszu Dotacji Inwestycyjnych, czyli klient otrzymał łšcznie dofinansowanie na 60 000 EUR. Aktualnie złożony jest wniosek na dofinansowanie wdrożenia ColorManagement Đ czyli skalibrowania cišgu technologicznego pod kštem odtwarzania barw i generowania profili ICC.
Poza prepressem bardzo aktywnie ronie zainteresowanie systemem zarzšdzania firmš Galileo, którego wdrożenia w tym roku sfinansowało z budżetu PHARE pięciu klientów, co odpowiada wyranie dostrzegalnemu trendowi szeroko pojętego usieciowienia drukarń.
Mniejsze zainteresowanie finansowaniem wdrożeń występuje w zakresie maszyn drukujšcych; tu firma Heidelberg zanotowała tylko jedno dofinansowanie. Wynika to być może z faktu, że produkty te postrzegane sš jako drogie i nie od razu kojarzš się z korzyciami wynikajšcymi z dofinansowania wdrożenia. Jest jednak duża grupa produktów, dla których udział dofinansowania w cenie produktu jest znaczšcy.
Druga częć szkoleń była częciš typowo warsztatowš, która pozwoliła uczestnikom na zdobycie umiejętnoci samodzielnego opracowywania wniosków aplikacyjnych pod konkretne fundusze.
Wiele miejsca powięcilimy więc wypełnianiu wniosków pod okiem zarówno dowiadczonych ekspertów, jak i zaproszonych przez naszš redakcję przedstawicieli branży poligraficznej, dla których proces pozyskania dotacji zakończył się pomylnie Đ Danuty Dšbrowskiej z firmy Vers Print oraz Bartłomieja Roszkowskiego z drukarni Taurus. MD