„Fabryka 4.0”, czyli przełom w produkcji uszlachetnionych produktów
17 lis 2022 14:35

Badania wykazały, że zainteresowanie klientów uszlachetnieniami z segmentu premium rośnie wprost proporcjonalnie do kwoty, jaką są gotowi za nie zapłacić. Konsumenci są coraz bardziej świadomi i wymagający. Cenią towary podnoszące lub wyrażające ich status życiowy, przekonania, tożsamość, poczucie estetyki czy pozytywne skojarzenia. Ich wybory stają się ich wizytówką.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dotyk rządzi

Wśród różnego rodzaju uszlachetnień zdecydowanie wyróżniają się te wykonane w technologii 3D. Gdy klient odkrywa sensoryczne efekty takie jak uszlachetnianie 3D, natychmiast staje się bardziej zainteresowany produktem. Doznania dotykowe zwiększają ilość zakupów pod wpływem emocji. Badania wykazują, że wzrok i dotyk zwiększają psychologiczne poczucie własności i ocenę wartości produktu wyłącznie za sprawą warstwy wizualnej o ok. 25 proc. Wypukłe uszlachetnienia w formule 3D to nie tylko wyczuwalna pod palcem struktura. Technika gwarantuje wysoką precyzję odwzorowania szczegółu, podniesienie walorów estetycznych i większe możliwości projektowe. 

Uszlachetnienia coraz bardziej w cenie

Wszystko to sprawia, że urządzenia oferujące tego typu uszlachetnienia cieszą się coraz większym powodzeniem. Na polskim rynku jednym z liderów w tym obszarze jest firma Konica Minolta, która we współpracy z firmą MGI tworzy unikatowe rozwiązania. Oferowane przez nią systemy JETvarnish 3D są bardzo doceniane przez klientów.

Jednym z nich jest pierwsza w Polsce internetowa drukarnia Chroma, która zainwestowała w kolejne już urządzenie MGI JETvarnish 3D Evolution od Konica Minolta. Wzbogaciło ono dostępność uszlachetnień drukarni na szerszej gamie rozmiarów i produktów, w tym m.in. teczek, plakatów, arkuszy plano i ulotek składanych.

To już drugi model MGI JETvarnish 3D Evolution w posiadaniu drukarni. Zwiększenie mocy przerobowych w zakresie uszlachetnień pozwoli Chromie na dostarczanie precyzyjnych i atrakcyjnych wydruków przy jednoczesnym obniżeniu kosztów produkcji.

Zakup nowej maszyny to dla drukarni możliwość uszlachetniania wydruków w większym formacie oraz poszerzenie oferty dodawania srebrzenia, złocenia czy lakierowania UV 3D na nowych produktach. Wspomniane efekty nakłada się na projekt w postaci dodatkowej złotej czy srebrnej folii lub powłoki wypukłego lakieru, który dodatkowo wzbogaca go o wyczuwalną strukturę. Dotychczas tego typu uszlachetnienia stosowane były na wizytówkach, ulotkach, zaproszeniach czy np. okładkach katalogów sztywnych i klejonych. Dzięki dołączeniu do parku maszynowego dodatkowej maszyny oferowanej przez Konica Minolta teraz możliwe jest stosowanie ulepszeń na nawet dwa razy większych formatach: teczkach, plakatach, arkuszach plano, ulotkach składanych czy katalogach.

Dzięki nowej maszynie możemy zaoferować naszym klientom jeszcze efektowniejsze produkty, nawet w krótkich seriach. Kolejna maszyna pozwala nam na zwiększenie mocy produkcyjnych, uszlachetniony druk w dwa razy większym formacie oraz rozszerzenie oferty druku uszlachetnień w nowych formatach i kategoriach produktowych – mówi Andrzej Nowak, Dyrektor Zarządzający drukarni Chroma. 

Łukasz Kurasiński, Business Development Manager, Packaging & Commercial Market w Konica Minolta, dodaje: (…) Usługi związane z uszlachetnianiem produktów poligraficznych są obecnie bardzo poszukiwane na rynku. W tradycyjnej technologii są niestety bardzo czasochłonne i kosztowne. Cyfrowe uszlachetnianie, dzięki swojej powtarzalnej jakości i precyzji nakładania lakieru, oraz „cyfrowy hot stamping” umożliwiają wykonanie nakładów jednostkowych lub personalizowanej produkcji wielkoseryjnej. Co najważniejsze, można w sposób płynny regulować grubość lakieru. Daje to nieskończone możliwości kreacji dla grafików. 

Od wizytówki po artystyczną książkę

Z kolei Soft Vision, rodzinna drukarnia ze Szczecina zajmująca się cyfrowym drukiem arkuszowym, zainwestowała w urządzenie MGI JETvarnish 3D One od Konica Minolta, upatrując w nim wartości dodanej.

Inwestycja w MGI JETvarnish 3D One była przeprowadzona stricte pod konkretny produkt, mianowicie z myślą o wizytówkach z lakierem punktowym, które wykonujemy od dobrych kilku lat. Ta usługa stawała się coraz mniej konkurencyjna z uwagi na długi czas realizacji arkusza offsetowego i lakierowania klasycznym sitodrukiem. Dzięki maszynie do uszlachetniania wyłącznie lakierem, bez użycia folii, możemy być bardziej elastyczni, odpowiadać na coraz bardziej spersonalizowane zapotrzebowanie klientów i oferować szerszy wachlarz wysoko przetworzonych, niskonakładowych produktów – mówi Michał Rajski, właściciel Soft Vision.

Zakup MGI JETvarnish 3D One pozwolił Soft Vision wprowadzić do oferty ciekawsze produkty i nie chodzi tu tylko o wizytówki z lakierem punktowym czy uszlachetnione teczki. Nowe urządzenie pomaga firmie odpowiadać na zapotrzebowanie dynamicznie rozwijającego się rynku wydawniczego. 

Inwestycja w MGI to dla nas rozwojowy krok. Notujemy wzrost zamówień wydawniczych, startujemy w coraz większej liczbie przetargów i okazujemy się konkurencyjni.(...) Teraz dodatkowo możemy zadbać o bardziej wyjątkowy wygląd obwolut. Dużych możliwości upatruję m.in. w lakierze wypukłym 3D, nie tylko na wizytówkach, ale także na okładkach książek – wyjaśnia Michał Rajski. Park maszynowy wzbogacony o MGI JETvarnish 3D umożliwia także zaoferowanie drukarniom usługi niskonakładowego lakierowania. Soft Vision uzyskała już od klientów korzystne opinie o produktach wykonanych przy użyciu JETvarnish – zastosowany lakier jest określany jako grubszy i bardziej błyszczący niż ten w sitodruku.

MGI JETvarnish 3D One to maszyna stworzona głównie z myślą o klientach, którzy chcą poszerzyć swoje usługi o możliwość sprawnego, przyjaznego środowisku uszlachetnienia produktów np. o efekty 3D czy różnej grubości powłoki. Urządzenie jest bardzo wydajne – dzięki zastosowanej technologii LED charakteryzuje się niskim zużyciem energii, a jeden uniwersalny lakier pozwala uzyskać wiele efektów 2D i 3D. Dodatkowo wszystko jest łatwe do skonfigurowania. Nawet niewielki park maszynowy wyposażony w MGI 3D One pozwala zwiększyć wachlarz możliwości, jakość i atrakcyjność produktów na poziomie estetycznym, nie generując przy tym nieproporcjonalnie dużych kosztów.

Game changer, czyli AlphaJET 

Wszystkie dotychczasowe możliwości uszlachetniania za pomocą urządzeń od Konica Minolta przebija jednak najnowsza propozycja, czyli linia AlphaJET. To przełomowa innowacja, która po raz pierwszy łączy w jednym przebiegu, w 100 proc. cyfrowo, wszystkie procesy produkcyjne: ekologiczny druk atramentami wodnymi w formacie B1 (72x110 cm), nakładanie wybiórcze lakieru UV 2D oraz 3D, zabezpieczenie całej powierzchni lakierem i cyfrowy hot stamping. Wszystko w jednym zamkniętym cyklu produkcyjnym.

Victor Abergel, dyrektor operacyjny w firmie MGI, nazywa AlphaJET „Fabryką 4.0”. Nawiązuje w ten sposób do koncepcji Przemysłu 4.0 jako synonimu inteligentnej produkcji i cyfrowej transformacji przemysłowej – to zgodnie z jej założeniami stworzono AlphaJET. W tym przypadku oznacza ona możliwość obsługi wszystkich etapów produkcyjnych w linii i swobodnego dostawiania do urządzenia potrzebnych modułów oraz wgrywania niezbędnych aktualizacji. System obsługiwany przez jedną osobę jest w stanie zrealizować wszystkie operacje związane z wytwarzaniem i przetwarzaniem kartonu, tektury falistej i etykiet, nie wymagając trzech lub czterech oddzielnych etapów produkcji.

AlphaJET umożliwia uproszczenie przepływu produkcji i uwolnienie się od ograniczeń związanych z drukowaniem, bez strat surowca i czasu, z niezrównaną wydajnością niemożliwą do uzyskania przy użyciu konwencjonalnych urządzeń. Do tego dochodzą 4-kolorowy druk w jakości fotograficznej, a także zaawansowane procesy lakierowania oraz cyfrowego hot stampingu. 

AlphaJET bez problemu integruje się z procesami produkcyjnymi drukarni i ujednolica, w ramach jednej operacji, cykl wytwórczy, który wcześniej był realizowany na różnych maszynach, a nawet zlecany na zewnątrz. Linia działająca zgodnie z zasadami Przemysłu 4.0 eliminuje przerwy w procesach. Stworzona z myślą o odpowiedzialności za środowisko umożliwia wykorzys- tanie farb i lakierów nadających się do odfarbiania, a także wykorzystuje proces cyfrowego hot stampingu, po którym opakowania nadają się do recyklingu. 

Sterowany przez prosty i intuicyjny interfejs odtwarzany na dowolnym smartfonie lub tablecie, AlphaJET pozwala realizować w jednym przebiegu złożone wydruki. Dzięki swojej wszechstronności i elastyczności użytkowania linia może zaspokoić potrzeby różnych branż, m.in. druku komercyjnego, web-to-print, opakowaniowego, druku fotografii i usług outsourcingowych.

Aparat podający przystosowany jest do obsługi giętkich lub sztywnych nośników o grubości od 135 g/m2 do 2 mm. 

Podstawą systemu druku jest 4-kolorowy mechanizm drukujący wykorzystujący głowice DuraLink stanowiące element systemu druku wysokiej prędkości i rozdzielczości, z dłuższą od standardowych głowic żywotnością. Głowice są zintegrowane z systemami czyszczącymi oraz kontrolowane przez oparte na sztucznej inteligencji skanery AIS, które skanują każdy arkusz przed zadrukiem i lakierowaniem, tak by zapewnić perfekcyjne pasowanie druku 4-kolorowego, wybiórczego lakierowania UV, lakierowania ochronnego OPV czy cyfrowego hot stampingu. 

Proces drukowania wieńczy utrwalanie IR (w podczerwieni). Opcjonalnie dostępny jest także biały atrament pigmentowy.

AlphaJET to linia produkcyjna o rewolucyjnej konstrukcji transportu arkuszy między zespołami drukowania i wykańczania. Do transportu służą tace podciśnieniowe napędzane elektromagnetycznym silnikiem liniowym. Ten technologiczny przełom zapewnia pasowanie arkuszy z precyzją do 5 mikronów, co przekłada się na unikalną jakość druku i uszlachetniania.

Całość jest łatwa w sterowaniu, ponieważ wszystkie operacje odbywają się z tego samego poziomu operacji pliku cyfrowego. 

AlphaJET to świetne rozwiązanie, które doskonale sprawdzi się w branży druku opakowań oraz w drukarniach komercyjnych typu Web2Print. Pozwoli firmom na sprostanie oczekiwaniom nawet najbardziej wymagających klientów w przygotowywaniu różnorodnych projektów „na już” w dowolnym nakładzie i w dowolnej konfiguracji. Dzięki temu można drukować wielkoseryjną produkcję jednostkową. Oraz, co równie istotne, pozwoli na optymalizację kosztów przygotowania produkcji – tak zwane zero waste. To świetna odpowiedź na wymogi rynku, którą nasi klienci są żywo zainteresowani. Nie mogliśmy nie uwzględnić tego w naszej ofercie – podsumowuje Łukasz Kurasiński.

Na zakończenie warto przypomnieć, iż funkcja uszlachetnień i ich oddziaływanie na klienta są nie do przecenienia. Wyróżniające się dzięki uszlachetnieniu wyroby przyciągają uwagę konsumentów – interesujące, dotykowe elementy zwiększają „ekskluzywność” produktu, pozytywne nastawienie klienta, zamiary zakupowe, a także zaufanie do danej marki, jej rozpoznawalność i ogólny wizerunek, co może znacząco przekładać się na zwiększenie sprzedaży. 

Artykuł sponsorowany