Faktury droga do koloru
6 gru 2016 14:46

Transpromo to koncepcja integrująca dokumenty rozliczeniowe i materiały promocyjne, której założeniem jest, aby kosztowne wydruki transakcyjne stały się przynoszącym dochód narzędziem marketingu bezpośredniego. Koncepcję transpromo przybliżali na specjalnej konferencji prasowej przedstawiciele firm Inforsys SA oraz Kodak Graphic Communication Group. Transpromo wykorzystuje możliwości kolorowego druku cyfrowego, zaawansowane rozwiązania informatyczne w zakresie tworzenia i zarządzania komunikacją personalizowaną oraz dane pochodzące z systemów CRM. Dzięki powiązaniu tych trzech elementów powstaje możliwość łączenia druków transakcyjnych z kolorowym przekazem marketingowym. W firmie Inforsys SA został niedawno zainstalowany pierwszy w Polsce system ciągłego druku inkjet Kodak Versamark VT3000. Tym samym Inforsys stał się pionierem koncepcji transpromo na naszym rynku. System druku VT3000 umożliwia dużą elastyczność dzięki wielu opcjom konfiguracji, a model wybrany przez firmę Inforsys obsługuje kolorowy druk zmiennych danych z prędkością 152 m/min. System VT3000 oferuje kolorowy druk dwustronny simpleks lub kolorowy druk jednostronny dupleks (równoległy). Wydruk przechodzi przez bigówko-perforówkę, z której może być skierowany do krajarki, co umożliwia wiele opcji wykończenia. Firma Inforsys świadczy usługi zarządzania dokumentami dla firm, których działalność wiąże się z dużą ilością korespondencji z klientami. Wśród jej klientów są banki, firmy ubezpieczeniowe i operatorzy telekomunikacyjni. Prezes firmy Inforsys, Konrad Rochalski jest pełen optymizmu w związku z ostatnią inwestycją: Zdecydowaliśmy się na zakup systemu Kodak Versamark, ponieważ oferuje korzyści, jakich jeszcze nie było na polskim rynku, czyli możliwość połączenia druku transakcyjnego z drukami zindywidualizowanych informacji promocyjnych w pełnym kolorze. Potrzebowaliśmy rozwiązania umożliwiającego oferowanie dokumentów o w pełni zindywidualizowanej zawartości, m.in. rozliczeń i innych dokumentów marketingowych w atrakcyjnych cenach. Ostatnia inwestycja umożliwi nam też szybkie reagowanie na wymagania klientów, co ma kluczowe znaczenie na ulegających ciągłym zmianom rynkach, na których działamy. Inforsys jako pierwszy na polskim rynku dostrzegł podwójną korzyść, jaką oferuje nadawcy koncepcja transpromo i odważył się w nią zainwestować. Dzięki zastosowaniu koloru przyciąga uwagę adresata do treści, które z punktu widzenia nadawcy są najistotniejsze: decyzję o tym, czy dana korespondencja jest warta uwagi, adresat podejmuje w 2,5 sekundy. Decyzja pozytywna w 80% dotyczy wydruków w kolorze Đ twierdzi Konrad Rochalski. To jednak nie wszystkie przewagi koloru. Badania wykazują, że kolor przyczynia się do wzrostu zainteresowania oraz zapamiętywania treści o 82%, zwiększa czytelność wydruków o 80%, a 55% adresatów w pierwszej kolejności sięga po korespondencję w kolorze. Co więcej, dzięki zastosowaniu koloru w przekazach promocyjnych oferowane produkty i usługi są nabywane o 80% częściej niż te promowane za pomocą druku czarno-białego. Zastosowanie druku transakcyjnego jako nośnika informacji pozwala mieć pewność, że adresat skupi uwagę na dokumencie. I tu kolejne wyniki badań: klient poświęca średnio 42,5 sekundy na zapoznanie się z dokumentem transakcyjnym – w przypadku pozostałej korespondencji instytucjonalnej jest to 21 sekund. Podkreślenie kolorem kwoty należnej na dokumencie powoduje, że adresat druku rozliczeniowego szybciej opłaca dany rachunek – informacja w kolorze podnosi wskaźnik płatności nawet do 30%. Pełen entuzjazmu wobec kolorowych wydruków transakcyjnych jest także Robert Koeckeis, dyrektor ds. marketingu rozwiązań druku inkjet (IPS) oddziału Kodak GCG: Badania przeprowadzone przez firmę Pantone i Panteon Institute dowiodły, że ludzie o 78% lepiej zapamiętują słowa i zdania zaprezentowane w kolorze. Potwierdzają to inne badania branżowe przeprowadzone w ciągu ostatnich dziesięciu lat: obecne pokolenie odbiorców poczty pozytywnie reaguje na kolor. Kolor to siła motywująca, skłaniająca odbiorców do działania o wiele skuteczniej niż przekaz czarno-biały. Jak twierdzi Robert Koeckeis, firmy z całego świata podejmują wyzwanie przekształcenia międzynarodowych dokumentów rozliczeniowych w przynoszące dochody dokumenty transpromo. Niektóre robią to samodzielnie, niektóre zaś nawiązują współpracę z innymi firmami, co pozwala na sprzedawanie pustego miejsca dostępnego na rachunkach i zestawieniach. Korzyścią dla firmy kupującej tę wolną przestrzeń jest gwarancja, że przekaz promocyjny skierowany jest tylko do tych, którzy spełniają wymogi demograficzne danej kampanii. Korzyść dla firmy sprzedającej miejsce na wyciągach i rachunkach polega na tym, że przedstawia swoim klientom oferty skierowane tylko do nich i odpowiadające ich potrzebom. Przykładem jest program opracowany przez spółkę Rotomail we Włoszech. Jednym z jej sukcesów jest historia współpracy między firmami DeutscheBank/Rotobank i producentem zegarków Rado Watches. Twórcy kampanii Rado Watch kupili poprzeczny pasek na wyciągach wysyłanych do klientów, którzy systematycznie wydają ponad 5 tysięcy euro miesięcznie i ponad 5 tysięcy euro rocznie na biżuterię. Firma Rotomail podaje, że dzięki właściwemu skierowaniu przekazu promocyjnego kampania ta spotkała się z 65% odzewem. Nasuwa się jednak pytanie: czy odbiorca dokumentu transakcyjnego transpromo, przyzwyczajony do licznych kolorowych mailingów, które codziennie znajduje w skrzynce pocztowej, nie wyrzuci po prostu dokumentu bez czytania? Wtedy poziom terminowych wpłat należności na pewno nie wzrośnie.