Fespa 2007 – apetyt na cyfrę rośnie
6 gru 2016 14:46

Tegoroczna Fespa była nie tylko największą w historii, była także doskonałym odzwierciedleniem sytuacji na rynku poligraficznym. Pokazała, że wielkoformatowy druk cyfrowy rozwija się niezwykle dynamicznie od Chin po Rosję (dookoła globusa), ale sitodruk wciąż broni swojej pozycji oferując użytkownikom wiele nowości. Dzięki dogodnej lokalizacji (Berlin) targi Fespa cieszyły się ogromnym powodzeniem wśród rodaków. Pod względem liczby zwiedzających Polska zajęła bowiem 3. miejsce, po Niemcach i Włochach. Łączna liczba odwiedzających targi wzrosła o 20% w porównaniu z Fespą 2005, rekordowa była także liczba wystawców - 661 firm. W halach wielkoformatowych zarówno dostawcy znani na rynku od lat, jak i ci zupełnie nowi prześcigali się w prezentowaniu targowych premier, z których większość zapowiedzieliśmy w Poligrafice nr 5/2007. Wielki format w natarciu Zaskoczeniem było urządzenie CromaDigipress, przez producenta określane jako jedyny naprawdę nowy produkt na Fespie. Jest to drukarka ink-jetowa drukująca z roli na arkusz z prędkością 350 m2/h z maksymalną rozdzielczością 600 dpi oraz możliwością cięcia w kierunkach pionowym i poziomym. Urządzenie wyróżnia także ciekawy design. Kawałek tortu z wielkoformatowego rynku postanowił uszczknąć także Screen, wprowadzając dwa nowe urządzenia: Truepress Jet650UV oraz Truepress Jet2500UV. Pierwsze urządzenie japońscy specjaliści opracowali z myślą o druku przemysłowym (np. w przemyśle samochodowym), gdzie drukowane prace zmieniają się często, a precyzja, jakość druku i wysoka rozdzielczość pozostają kwestiami kluczowymi. Truepress Jet2500UV to z kolei urządzenie umożliwiające zadrukowywanie wielu rodzajów podłoży (także paneli i materiałów konstrukcyjnych) o szerokości 2,5 m, zarówno płaskich, jak i w roli, w siedmiu kolorach + wstępny nadruk bielą. Maksymalna prędkość produkcyjna wynosi 70 m2/h. Augend Technologies pokazał nie tylko opisywany już przez nas sztandarowy model F16, ale także RF20, zadrukowujący zarówno materiały sztywne, jak i giętkie. Maksymalna rozdzielczość urządzenia to 1200 dpi, a prędkość 540 m2/h. Inline odbywa się cięcie w kierunkach poziomym i pionowym. Strategia C3 zdominowała obecność Agfy na berlińskiej Fespie. Wiele miejsca poświęcono jej m.in. podczas konferencji prasowej pierwszego dnia targów. W swoim wystąpieniu Jan Vangeel, wiceprezes Agfa Graphics ds. przemysłowych rozwiązań inkjetowych, zaprezentował wizję Agfy związaną z pozycją firmy na rynku wielkoformatowego druku inkjetowego, na którym do roku 2010 chce osiągnąć udziały w wysokości 25%, zarówno jeśli chodzi o sprzedaż maszyn, jak i materiałów eksploatacyjnych. Scharakteryzowane też zostało portfolio Agfy w zakresie przemysłowego druku inkjetowego, w tym dwa nowe plotery UV Đ :Anapurna M i :Anapurna XL2. Konferencja stanowiła dla Agfy również okazję do poinformowania o wprowadzeniu do seryjnej produkcji maszyny hybrydowej M-Press, będącej wspólnym przedsięwzięciem firm Agfa Graphics i Thieme. Z tej okazji w spotkaniu wziął udział Frank Thieme, szef firmy Thieme, jednego z największych na świecie producentów maszyn sitodrukowych. W projekcie M-Press ta właśnie firma odpowiada za produkcję urządzeń, zaś Agfa zajmuje się m.in. ich sprzedażą i marketingiem. HP zaprezentował praktycznie pełne portfolio produktów dla wielkiego formatu, do czego potrzebował jednego z największych, jeśli nie największego stoiska. W centrum uwagi pozostawał TurboJet 8500, którego nazwa handlowa została obecnie skrócona do TJ. Nowością targową była seria DesignJet Z6100 pracująca na tuszach pigmentowych HP Vivera. Fujifilm Sericol prezentował się na stoisku o powierzchni 500 m2, na którym znalazły się maszyny do druku cyfrowego oraz część poświęcona sitodrukowi i drukowi na tekstyliach. Swoje możliwości prezentowały w pokazach "na żywo": urządzenie Acuity HD 2504 - drukarka arkuszowa o dużej dokładności druku i Spyder 320Q - najnowsza drukarka z rodziny Spyder; pokazano opcję z farbą białą, którą dodano, aby podwyższyć jakość wydruku. Duże zainteresowanie wciąż wzbudzała Columbia Turbo o wysokiej wydajności oraz nowość na skalę światową - drukarka Inca Onset, ze względu na gabaryty pokazywana w formie dynamicznej prezentacji na plazmowym ekranie o wys. 4,3 m. Farby rozpuszczalnikowe Color+ zostały zaprezentowane na Fujifilm Vybrant - pierwszej sprzedawanej z logo Fujifilm drukarce atramentowej, drukującej z roli na rolę. Dla firmy Oce targi Fespa były kolejną doskonałą okazją do promocji Arizony. Poza miejscem europejskich premier takich maszyn jak: Expedio Revolution z nowo opracowaną formułą tuszu, zapewniającą lepsze nasycenie kolorów (nawet do 160%) przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia samego tuszu, Expedio Inspiration - zwojowa maszyna drukująca UV z dostawianym do niej stołem oraz maszyn Tempo Q i Tango, Fespa była dla firmy NUR wydarzeniem, podczas którego przybliżono zmiany, jakie w niej zaszły w czasie ostatnich 15 miesięcy. Przede wszystkim miały one wymiar kadrowy - 100% głównych stanowisk managerskich w firmie zostało obsadzonych nowymi osobami. Jak podkreślił przedstawiciel NUR-a, taka decyzja miała na celu wypracowanie nowego, efektywniejszego podejścia do klientów oraz do zagadnień związanych z marketingiem. Zmiany dotyczyły również kwestii finansowych - decydujący powód ich wprowadzenia stanowi dążenie do wzmacniania oraz stabilizacji pozycji NUR-a na rynku maszyn poligraficznych. Bardzo zadowolony z przebiegu Fespy był Gert Jan van Hilten z Mimaki Europe. Stwierdził, że każdego dnia stoisko firmy odwiedzało coraz więcej osób - nie tylko z Europy czy Ameryki, ale również z Afryki, Chin, Korei, Indii, Nowej Zelandii. Duże zainteresowanie wzbudziły nowe maszyny Mimaki, m.in.: ploter JV5-320, który łącząc cechy maszyn o mniejszych formatach z tej rodziny oferuje dużą prędkość drukowania (42 m2) przy wysokiej rozdzielczości 1440 dpi; plotery JV33 (JV33-130 i JV33-160) będące następcami tych z serii JV3 oraz wielkoformatowa płaska maszyna UV - JF-1613, zaprojektowana zarówno do drukowania grafik, jak i prac o charakterze przemysłowym na bardzo zróżnicowanych podłożach. Anders Mydtskov i Jesper Jżrgensen z Roland Scandinawia również nie kryli satysfakcji z przebiegu targów. Poza prezentowanymi przez firmę na stoisku m.in. nowymi modelami maszyn z serii VP (VP-300 i VP-540) oraz wyposażonym w Mesh Printing Unit MU-1000 ploterem AJ-1000, przeznaczonym do produkcji przemysłowej, zwiedzający sporo uwagi zwracali na rozwiązanie firmy dedykowane ozdabianiu materiałów, przede wszystkim pod kątem ich personalizacji - R-Wear, które w znacznym stopniu zostało opracowane przez włoski oddział Rolanda. Niemałym zainteresowaniem cieszył się również opracowany przez firmę i możliwy do wykorzystania w technologii druku cyfrowego system dopasowywania kolorów - Roland Color. Jak powiedział Jesper Jżrgensen, Roland Color to najnowszy dodatek do RIP-a VersaWorks; ułatwia on "komunikowanie" koloru pomiędzy grafikiem i klientem ostatecznym, gdyż pozwala zidentyfikować konkretny, wybrany przez klienta kolor spotowy i dokładnie ów kolor odtworzyć - również z uwzględnieniem podłoża, na którym ostatecznie ma zostać wydrukowany. Zadowolenie z przebiegu targów wyrażał również Volker Lienig z firmy Mutoh: Odwiedziło nas sporo użytkowników końcowych z całej Europy i z Azji; spotykaliśmy się również z naszymi dystrybutorami z tych regionów. Prowadziliśmy też rozmowy o powiększeniu sieci naszych resellerów - choćby na terenie Niemiec, gdzie obecnie mamy dwóch przedstawicieli. Fespę jako miejsce, gdzie być należało, oceniła również Jane Barlow z Konica Minolta InkJet Technologies. Stwierdziła, że wielkość targów oraz liczba wystawców i nowych rozwiązań przez nich prezentowanych dobitnie świadczą o znaczeniu, jakiego w poligrafii nabrał druk cyfrowy. Co więcej, w ciągu kilku najbliższych lat jego popularność z pewnością nadal będzie wzrastać - również pod kątem wykorzystania tej technologii jako części innych systemów. Jane Barlow dodała: Sądzę też, że w druku cyfrowym zobaczymy więcej takich rozwiązań jak kationowe farby UV, które będą wypierać tradycyjnie stosowane farby UV. Myślę również, że więcej cyfrowych urządzeń będzie wykorzystywanych w procesach produkcyjnych. Osoby odwiedzające stoisko EFI VUTEk miały możliwość zobaczenia kilku najnowszych rozwiązań tej firmy. Wśród nich znalazły się: wydruki dokonane przyjaznym dla środowiska, opracowanym na bazie solwentu tuszem BioVu, który został wyróżniony przez European Digital Press Association nagrodą dla Najlepszej Farby Roku do Grafik Zewnętrznych, RIP EFI Fiery XF, a także wielkoformatowe maszyny Đ VUTEk QS3200 drukująca zarówno na sztywnych, jak i giętkich podłożach (zmiana ustawień trwa mniej niż minutę), których maks. szerokość wynosi 3,2 m, a grubość - 50,8 mm oraz zwojowa superwielkoformatowa solwentowa maszyna VUTEk 3360, drukująca na podłożach o szerokości do 3,2 m, która dzięki różnym opcjom konfiguracji może być wykorzystywana tak przez małe zakłady poligraficzne, które dopiero planują wejście na rynek wielkiego formatu, jak i przez drukarnie już od dłuższego czasu na nim funkcjonujące. Firma prezentowała także farbę VUTEk UV Series 50 charakteryzującą się dużą łatwością przylegania do trudnych materiałów oraz nową uniwersalną sublimacyjną farbę UltraTex odporną na zmywanie, przeznaczoną do wewnętrznych/zewnętrznych grafik wielokrotnego użytku. Jak powiedziała Jane Cedrone z EFI, firma spodziewała się dużego zainteresowania ze strony klientów ostatnimi rozwiązaniami, jednak jego natężenie znacznie przerosło oczekiwania wystawcy. Dodała, że wiele zapytań dotyczyło także nowej platformy web-to-print, czyli EFI Digital StoreFront w wersji 3.0. Zund prezentował systemy tnące oraz drukarkę UVjet 250-Combi, przeznaczoną do aplikacji wewnętrznych i zewnętrznych, zadrukowującą media zarówno w arkuszach, jak i w roli o maks. szerokości 2,5 m w 6 kolorach + kolor biały. DuPont Digital Printing przygotował premierę maszyny Cromaprint 22 UVse o zwiększonej prędkości drukowania (nawet do 47% w porównaniu z modelem Cromaprint 22 UV) przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości koloru i możliwości pracy na zróżnicowanych podłożach. Maszyna ta może drukować na płasko lub z roli na rolę przy maks. szerokości zadruku 2,2 m, na podłożach o grubości do 50 mm. PerfectProof, poza przedstawieniem ProofMastera v3 uważanego za jedno z bardziej zaawansowanych rozwiązań proofingowych dla druku wielkoformatowego i sitodruku, dokonał również prezentacji nowego systemu projektowania opakowań Pakready, który pozwala na przygotowanie prototypu w bardzo krótkim czasie. Za bardzo udane dla siebie wydarzenie mogą uznać Fespę firma Esko oraz jej polski przedstawiciel DM System. Największym zainteresowaniem zwiedzających cieszyły się plotery wycinające Kongsberg, zwłaszcza seria i-XL (i-XL 24 oraz i-XE 10), środowisko workflow dla drukarń i przygotowalni poligraficznych - Scope oraz oprogramowanie do projektowania opakowań ArtiosCAD. Niemałe zainteresowanie wzbudził również Rotacut - specjalny nóż do cięcia materiałów tekstylnych. Warto dodać, że sześć wielkoformatowych Kongsbergów i-XL znalazło nabywców z takich państw, jak: Francja, Austria, Szwajcaria i Włochy. Wykańczanie coraz ważniejsze Na stoisku firmy GBC oferującej m.in. rozwiązania przeznaczone do wykańczania druków cyfrowych (laminatory, folie do laminowania, folie montażowe) Poligrafika spotkała również przedstawiciela Almy Trend, będącej polskim dystrybutorem części produktów GBC. Mariusz Pawelec był zadowolony z tego, że wśród osób związanych z rynkiem graficznym w ciągu kilku ostatnich lat znacznie wzrosła świadomość potrzeby zabezpieczania tego typu wydruków: Na początku, kiedy druk wielkoformatowy zaczął wkraczać w dziedzinę reklamy, każdy myślał, że skoro wydruk solwentowy jest odporny na wodę i na ścieranie, to nie trzeba go laminować i tym samym unika się ponoszenia dodatkowych kosztów. Jednak obecnie coraz więcej agencji uważa laminowanie grafik nie tylko za konieczny etap ich przygotowania i ochrony, lecz także za element sprzyjający ich uszlachetnieniu. W podobnym tonie wypowiadał się Martin Szczypka z Drytac Europe. Zaznaczył, że wzrastające zainteresowanie zabezpieczaniem wydruków jest widoczne tak na terenie Europy, jak i Azji. Jednak stopień zaawansowania wiedzy na ten temat i możliwości jej wykorzystania różni się w zależności od regionu: Na obszarze Europy Wschodniej i Azji sektor laminowania jeszcze naprawdę się nie rozwinął. Owszem, pojawiają się małe firmy, które zaczynają oferować tego typu usługi, ale używają najprostszych urządzeń. Korzystne jest jednak to, że coraz bardziej interesują się zabezpieczaniem grafik na dobrym jakościowo poziomie. Przedstawiciel Drytaca opowiedział również o laminacie Protac AntiBacterial, bazującym na technologii Microban, opracowanej przez firmę McDermid Autotype. Materiał ten, odporny na czyszczenie chemiczne oraz ścieranie, zapewnia ochronę m.in. przed 15 szczepami bakterii, wśród których są: MRSA, E. cola, salmonella. Wprowadzenie Protac AntiBacterial do sprzedaży jest planowane po wakacjach. Sitodruk nie daje za wygraną Z większych sitodrukowych graczy wystawiających się na Fespie trudno było nie zauważyć stoisk konkurujących ze sobą firm SPS Rehmus i Sakurai. Japoński producent zaprezentował wiele nowych rozwiązań. DMS80A to dwukolorowa linia sitodrukowa, składająca się z dwóch automatów, dwóch suszarek i stackera ST80HII. MS102AII to maszyna, która zdaniem producenta jest idealnym rozwiązaniem do uszlachetniania druków. Dzięki wykorzystaniu doświadczenia w dziedzinie druku offsetowego powstała maszyna o szybkim narządzie i najwyższej efektywności. Prezentowana była wersja podwyższona, umożliwiająca umieszczenie na nakładaniu stosu oraz w stackerze ST102HII o 30 cm większej ilości zadrukowywanego podłoża. Wszystkie prezentowane maszyny pracowały z tunelami angielskiej firmy Natgraph. Firma ta została wybrana przez Sakurai jako partner i dostawca w produkcji oryginalnych tuneli do maszyn japońskiej firmy, co uroczyście ogłoszono na targach. SPS Rehmus, niemiecki konkurent Sakurai, promował przede wszystkim targową nowość - automatyczną maszynę ze stop-cylindrem SPS Vitessa SL. Fujifim Sericol eksponował sitodruk graficzny i na tekstyliach w formie butiku, z wieszakami z odzieżą, wydrukami sitowymi i oknem wystawowym prezentującym różnorodne przykłady druków komercyjnych. Przedstawienie na Fespie nowych, innowacyjnych farb do sitodruku jest dowodem wiary firmy Sericol w istnienie perspektyw dla tej techniki. Wśród prezentowanych farb znalazły się m.in. utwardzana promieniowaniem UV farba biała do tworzenia nieprzepuszczalnego tła, istotnego elementu przy produkcji grafik okiennych, backlitowych oraz druków dwustronnych i nowa farba graficzna Displaymaster XX, opracowana specjalnie do zastosowań na polipropylenie, PVC i polistyrenie. Sukces wystawy może być oceniany na podstawie liczby maszyn sprzedanych w jej wyniku - mówi Robert Banyś. - Podczas targów została zawarta rekordowa liczba 18 transakcji o wartosci ponad 8 mln USD. A to dopiero początek. Firma Aped pokazała 3/4 automat sitodrukowy SEMI przeznaczony do druków wielkonakładowych. Innowacją w nim zastosowaną jest wysuwany stół, który ogranicza zaangażowanie obsługi tylko do położenia użytku. Dalsze procesy odbywają się już automatycznie Đ maszyna bez pomocy operatora zadrukowuje i przekazuje arkusz do tunelu suszącego. 3/4 automat osiąga prędkość 1500 odbitek na godzinę, dzięki czemu prędkością zbliża się do maszyny cylindrycznej. Właściciel firmy Paweł Depa powiedział: Jestem wdzięczny PSSiDC za zorganizowanie Polskiego Pawilonu w ramach targów Fespa. Wierzę, że ten wysiłek organizacyjny zaprocentuje i przełoży się na konkretne korzyści biznesowe. Znany producent maszyn do drukowania cyfrowego i do sitodruku, firma ESC zaprezentowała kilka nowości z dziedziny sitodruku. I tak po raz pierwszy pokazano maszynę drukującą ESC-High Press Plus - nowo opracowany automat stopcylindrowy o maksymalnym formacie 740x1050 mm. Inną nowością był automat ESC-High Press'S' z nakładakiem. Maszyna charakteryzuje się nowoczesną konstrukcją, zautomatyzowanym przebiegiem produkcji, krótkim czasem przygotowawczym, prostą obsługą i wysoką wydajnością do 3300 druków/h, w zależności od materiału i formatu. Nowy był też automat do szlifowania rakli typ D. Po jednorazowym ustawieniu wykonuje on samodzielnie wszystkie czynności technologiczne, bez konieczności obsługi. Z serii urządzeń do mycia i usuwania warstwy ESC-Perfecta IC pokazano wersję inline. Jest to system przelotowy, zestawiany z poszczególnych elementów. Czyszczeniu rozpuszczalnika służy system filtrowania, podłączany do modułu myjącego. Jest też efektywny system przygotowywania rozpuszczalnika, który może być podłączony także do innych urządzeń myjących z linii Perfecta IC. Organizatorzy targów Fespa nie kryli zadowolenia z przebiegu tegorocznej edycji targów, poinformowali jednak, że nie zamierzają zasypiać gruszek w popiele i już szykują kolejne imprezy. W przyszłym roku producenci i użytkownicy urządzeń cyfrowych spotkają się w Genewie na Fespa Digital (1-3 kwietnia), a w 2010 roku czeka nas kolejna konfrontacja sitodruku i druku cyfrowego, tym razem w Monachium w dniach 8-12 czerwca. Organizatorzy widząc dynamiczny rozwój wschodniej części naszego globu zaplanowali także regionalne odsłony targów Fespa - w New Delhi i Bangkoku.