Fiesta Eurographic Press
6 gru 2016 14:45

Doroczne spotkanie dziennikarzy wiodących europejskich pism branży poligraficznej odbyło się pod koniec października w wyjątkowo ciepłej i słonecznej jak na tę porę roku Barcelonie. Zaowocowało wieloma nowymi, ciekawymi projektami, a także przyjęciem w szeregi EP nowego – po przejęciu „Printing World” przez „Print Week” – brytyjskiego tytułu. Jest nim „The Print Business”, nowy projekt Garetha Warda, byłego redaktora „Printing World”. To pismo o zdecydowanie odmiennym charakterze niż newsowy (przez niektórych zwany także plotkarskim) „Print Week”. Obfituje w wywiady, analizy rynkowe i case studies, charakteryzuje je także bardziej biznesowe niż technologiczne podejście do poligrafii. Jak stwierdził Ed Boogard, prezes stowarzyszenia Eurographic Press (niektórym naszym Czytelnikom znany także z pierwszej edycji konferencji „Kreacja w druku”): Wniesie ono nie tylko świeży powiew dzięki nowemu podejściu do tego typu dziennikarstwa, ale także wzbogaci nasze grono o doświadczonego, cenionego w branży redaktora. Stowarzyszenie postanowiło, że przeznaczy część dochodów pozyskiwanych ze składek członkowskich na umożliwienie czołowym dziennikarzom uczestniczenia w wydarzeniach branżowych, na udział w których każda redakcja z osobna nie mogłaby sobie pozwolić. Ponieważ podstawą bytu Eurographic Press jest dzielenie doświadczeń i współpraca merytoryczna, polegająca m.in. na wymianie materiałów prasowych, da to jego członkom niewątpliwą przewagę nad konkurencyjnymi tytułami. Kolejne projekty, nad którymi EP skupi się w przyszłym roku, to przede wszystkim ekskluzywne konferencje typu Round Table, dedykowane wyłącznie członkom stowarzyszenia (najbliższe takie spotkanie z firmą Xerox poświęcone hybrydowemu workflow odbędzie się jeszcze w listopadzie br.). Doroczne spotkanie Eurographic Press to nie tylko platforma wymiany doświadczeń dla członków Stowarzyszenia, ale także możliwość poznania nowych rynków poligraficznych. Hiszpanię, a właściwie Katalonię, zwiedzaliśmy dzięki Pedro Oliveirze z portugalskiego czasopisma „Do Papel”. Zorganizował on dla dziennikarzy spotkania z koncernami papierniczymi TorrasPapel i Soporcel Portucel (o których więcej napiszemy w grudniowej Poligrafice), a także z niezależnym hiszpańskim producentem płyt Ipagsa (w Polsce sprzedaje je Reprograf) i firmą Sistrade, dostawcą systemów workflow oraz zarządzania produkcją, którą od października w Polsce reprezentuje Xteam. Przedstawiciele hiszpańskiego przemysłu papierniczo-poligraficznego wyrażali duże zainteresowanie polskim rynkiem, dodając przy tym, że Polska bardzo przypomina Hiszpanię…15 lat temu. Wydarzeniu towarzyszyła ceremonia rozdania nagród CMYK Awards, który to konkurs został zorganizowany po raz pierwszy w ubiegłym roku z inicjatywy Pedro Oliveiry dla uhonorowania największych osiągnięć europejskich drukarzy. Niestety, Polacy nie zdobyli żadnej nagrody z tej prostej przyczyny, że na konkurs nie nadesłano ani jednej pracy. Jak powiedział Pedro, sprawiły to głównie problemy komunikacyjne (choć w zeszłym roku polska książka zdobyła drugie miejsce). Nagrody przyznano w 5 kategoriach, a główna trafiła do włoskiej drukarni Grafiche dell Artiere za niezwykły pamiętnik, wydrukowany farbami specjalnymi na czarnym niepowlekanym papierze bezdrzewnym, dodatkowo uszlachetniony licznymi przetłoczeniami. Wszyscy członkowie Eurographic Press przychylili się do propozycji, aby następne doroczne spotkanie odbyło się w Polsce (zorganizuje je oczywiście Poligrafika) i towarzyszyło targom Ipex Digital CEE. Nadarzy się więc kolejna okazja, aby promować nasz rynek na łamach europejskich pism.