Firma rodzinš silna
6 gru 2016 14:44

Wizyta w firmie Adet to kontynuacja rozważań na temat kondycji firm działajšcych na rynku produkcji wšskowstęgowej i ich szans rozwoju na rynkach zagranicznych. Dla porównania przedstawiamy firmę prowadzonš na zasadzie działalnoœci gospodarczej, założonš 13 lat temu i do tej pory zarzšdzanš przez rodzinę Wolskich. Adet to doskonały przykład firmy rodzinnej. Podział ról jest jasny: Jarosław Wolski, głowa rodziny, zajmuje się kontaktami z klientami i zarzšdzaniem produkcjš, w czym wspiera go syn Radosław, absolwent Instytutu Poligrafii Politechniki Warszawskiej. Jego żona Maria odpowiada za finanse i sprawy pracownicze. Córka Marta, władajšca językami rosyjskim i angielskim, utrzymuje kontakty z klientami zagranicznymi oraz prowadzi firmę Jatica, która współpracuje z fińskim producentem kartonów. Adet specjalizuje się w produkcji etykiet samoprzylepnych, œwiadczy również usługi wykrawania materiału klienta. Dysponuje 4 maszynami: najprostszš i najstarszš z nich jest maszyna typograficzna, wykorzystywana do nieskomplikowanych prac Đ umożliwia drukowanie maksymalnie 4 kolorami. Pozostałe 3 to maszyny fleksograficzne: jednš z nich jest hybryda 2 modeli firmy Nilpeter Đ F200 i F240 Đ maszyna 5-kolorowa z możliwoœciš lakierowania i arkuszowania. Do tej maszyny firma posiada oprzyrzšdowanie pozwalajšce wykonywać papiery do drukarek igłowych. Kolejna to 6-kolorowa maszyna Nilpeter F2400, podobnie jak już wymieniona przeznaczona do drukowania farbami wodnymi. Najnowsza inwestycja to 8-kolorowy Nilpeter FA3300, z suszeniem UV (na zdjęciu). W ofercie firmy Adet jest również tłoczenie foliš na zimno (tzw. cold-stamping), drukowanie od drugiej strony wstęgi oraz laminowanie. Firma nie posiada własnej przygotowalni Đ wykonywanie form drukowych powierzane jest naœwietlarni usługowej. Zatrudnia natomiast grafika z przygotowaniem artystycznym, którego projekty zdobyły uznanie klientów i pozwalajš uzyskać zlecenie, nawet jeżeli cena nie była najniższš z oferowanych. Ogółem w firmie Adet, oprócz rodziny Wolskich, pracuje 14 osób. Klientami firmy Adet sš głównie producenci artykułów spożywczych (m.in. przemysł mięsny i mleczarski) oraz farmaceutycznych. Obecnie mamy 150-200 odbiorców. W ubiegłym roku przerobiliœmy ok. 1 200 000 m2 materiałów samoprzylepnych Đ mówi właœciciel, Jarosław Wolski. Firma może się również pochwalić współpracš z niemieckš firmš Bosch-Siemens Đ produkuje dla niej wyszukane pod względem wykrawania etykiety do produkcji półautomatycznej: Była to dla mnie duża satysfakcja, gdy ponad półtora roku temu Bosch-Siemens uznał nasze etykiety za lepiej wykonane od tych, które otrzymywał od niemieckich producentów. Satysfakcja tym większa, że Niemcy sš raczej powœcišgliwi, jeżeli chodzi o komplementy pod adresem Polaków. Zapytany o potencjał rynków zagranicznych, Jarosław Wolski odpowiada: Podczas ostatniej wizyty na targach Labelexpo spotkałem się z opiniami, że unijni producenci etykiet obawiajš się polskiej konkurencji. Nasza produkcja nie jest gorsza pod względem jakoœci, natomiast koszty pracy sš u nas sporo niższe. Już teraz firmy poznańskie czy wrocławskie, ze względu na korzystne położenie geograficzne, rozwijajš współpracę z Niemcami. Widzę więc duże możliwoœci konkurowania na rynku europejskim. W tej chwili pracujemy nad kilkoma projektami etykiet dla francuskiego producenta win. Mamy również poœrednich zagranicznych odbiorców Đ zleceniodawcš jest firma polska, natomiast nasze produkty trafiajš na inne rynki. Dostrzegam też duży potencjał rynków wschodnich Đ dlatego nasza strona internetowa, oprócz wersji angielskiej, posiada także wersje rosyjskš i litewskš. Przystšpienie Polski do Unii Europejskiej Jarosław Wolski postrzega pozytywnie: Pozwala to nam proponować zagranicznym odbiorcom krótsze terminy dostaw, ze względu na wyeliminowanie odprawy celnej. Również my krócej czekamy na materiały zamawiane poza granicami naszego kraju. Zdecydowanie zmniejszyła się też iloœć dokumentów, w jakš trzeba wyposażyć każdy transport. Adet bezpoœrednio nie skorzystał z dotacji unijnych: W zwišzku z ostatniš inwestycjš ubiegaliœmy się o dotacje, niestety w okresie wakacyjnym, kiedy Instytut Poligrafii nie pracował i nie mógł wystawić opinii o maszynie. Uzyskaliœmy jš z innego Ÿródła i przez to, wg komisji, nie spełniliœmy wszystkich wymagań. Ale zamierzamy ubiegać się o dofinansowanie naszych przyszłych inwestycji, jeżeli tylko będzie taka możliwoœć. Polski rynek, w odczuciu właœciciela firmy Adet, to wcišż rynek ceny. Zapytany o kwestię jakoœci, odpowiada: Myœlę, że czasy, kiedy to jakoœć będzie decydowała o wyborze kontrahenta, dopiero nadchodzš. Dla nas jakoœć jest sprawš kluczowš. Podchodzimy do niej bardzo poważnie, gdyż œwiadomi jesteœmy tego, że podpisujemy się pod niš własnym nazwiskiem. Każdš partię produkcji sprawdzamy więc bardzo wnikliwie. O konkurencji Jarosław Wolski wypowiada się pozytywnie: Lubię się œcigać, więc cieszy mnie obecnoœć konkurencji, oczywiœcie pod warunkiem, że rywalizacja cenowo-jakoœciowa odbywa się na zasadach fair play. Utrzymujemy przyjazne kontakty z wieloma firmami z branży, m.in. z Dekorem i Warszawskim Domem Handlowym, z którym zdarzyło nam się niejednokrotnie wspierać wzajemnie mocami przerobowymi czy oprzyrzšdowaniem w okresach, kiedy plany produkcji były bardzo napięte. Działania ukierunkowane na zdobywanie nowych klientów podejmowane przez Adet to przede wszystkim marketing bezpoœredni Đ mailing i kontakty osobiste. Do 1997 roku firma Jatica wystawiała się wspólnie z fińskim producentem opakowań na targach Taropak, gdzie prezentowane były także etykiety Adetu. Duże koszty, ponoszone na zorganizowanie stoiska, nie przekładały się jednak na konkretne kontakty handlowe, stšd decyzja o zaprzestaniu tego typu aktywnoœci. Angażujemy się również w działalnoœć sponsoringowš Đ promujemy naszš ulubionš dyscyplinę sportu: wioœlarstwo. Pokrywamy koszty utrzymania młodej, zdolnej wioœlarki, której rodzina nie jest w stanie wspierać finansowo. Sponsorujemy też organizację olimpiady dla dzieci niepełnosprawnych. Robimy to jednak ze względów sentymentalnych, nie komercyjnych Đ wyjaœnia właœciciel. A oto plany rodziny Wolskich zwišzane z firmš Adet: W tej chwili jesteœmy na etapie zakładania wewnętrznej sieci komputerowej, która w znaczšcy sposób ułatwi przepływ informacji. Planujemy również przekształcić Adet w spółkę z ograniczonš odpowiedzialnoœciš. Regularnie odwiedzamy branżowe targi Labelexpo w poszukiwaniu nowych technologii, rozwišzań i trendów. Stopniowo przygotowujemy się do wdrożenia norm ISO, zdajemy sobie bowiem sprawę, że wkrótce praca w tym systemie stanie się standardem. Z drugiej strony certyfikaty nie sš rozwišzaniem wszelkich problemów zwišzanych z jakoœciš. Naszym dostawcom, od lat pracujšcym w systemie ISO, zdarzało się sprzedać nam wadliwe partie towaru. Jeżeli chodzi o park maszynowy, to najważniejszš inwestycję mamy już za sobš. Teraz myœlimy o rozszerzeniu możliwoœci technicznych posiadanych urzšdzeń Đ chcemy bowiem skoncentrować się na produkcji bardziej skomplikowanych etykiet.