Forum ENPA, czyli jak skutecznie lobbować w Brukseli
6 gru 2016 14:43

Bezpoœrednio po targach IfraExpo, 17 paŸdziernika w Pradze odbyło się otwarte forum poœwięcone zbliżajšcemu się poszerzeniu Unii Europejskiej, zorganizowane przez ENPA Đ Europejskie Stowarzyszenie Wydawców Gazet. Jednodniowe spotkanie, poprzedzone Walnym Zgromadzeniem Członków ENPA, w dużej mierze poœwięcono funkcjonowaniu struktur i mechanizmów UE, a także skutecznemu lobbingowi branżowemu na Wspólnym Rynku. Wœród prelegentów znaleŸli się m.in.: Maria Laptev, wiceprezes GPC International (przedstawiła ona swego rodzaju ăprzewodnik po europejskim labiryncieÓ, w bardzo przystępny sposób prezentujšc główne instytucje bioršce udział w tworzeniu prawa wspólnotowego, ich wzajemne oddziaływanie, a także pokazujšc, w jaki sposób można wpływać na ich działalnoœć), Jo Groebel, dyrektor generalny Europejskiego Instytutu Mediów (mówił o stanie mediów, przede wszystkim państwowych, w krajach przystępujšcych do UE); Andras Gšllner, założyciel Annax International (prezentacja nowych członków Unii Europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem finansów publicznych w poszczególnych krajach) oraz Walter Schaffelhofer, sekretarz generalny Austriackiego Stowarzyszenia Wydawców Gazet (odpowiednika naszej Izby Wydawców Prasy), który przedstawił praktyczne doœwiadczenia ze współpracy swojej organizacji z ENPA. Mimo że praskie spotkanie w mniejszym stopniu dotyczyło spraw bezpoœrednio zwišzanych z codziennš działalnoœciš wydawniczš, w większym zaœ traktowało o nowym kształcie Unii Europejskiej, z pewnoœciš było cennš inicjatywš. Szkoda, że w forum wzięły udział tylko trzy osoby z Polski, wœród których znalazł się zaledwie jeden przedstawiciel wydawnictwa gazetowego. SS