Forum ENPA, czyli jak skutecznie lobbować w Brukseli
6 gru 2016 14:43
Bezporednio po targach IfraExpo, 17 padziernika w Pradze odbyło się otwarte forum powięcone zbliżajšcemu się poszerzeniu Unii Europejskiej, zorganizowane przez ENPA Đ Europejskie Stowarzyszenie Wydawców Gazet. Jednodniowe spotkanie, poprzedzone Walnym Zgromadzeniem Członków ENPA, w dużej mierze powięcono funkcjonowaniu struktur i mechanizmów UE, a także skutecznemu lobbingowi branżowemu na Wspólnym Rynku.
Wród prelegentów znaleli się m.in.: Maria Laptev, wiceprezes GPC International (przedstawiła ona swego rodzaju ăprzewodnik po europejskim labiryncieÓ, w bardzo przystępny sposób prezentujšc główne instytucje bioršce udział w tworzeniu prawa wspólnotowego, ich wzajemne oddziaływanie, a także pokazujšc, w jaki sposób można wpływać na ich działalnoć), Jo Groebel, dyrektor generalny Europejskiego Instytutu Mediów (mówił o stanie mediów, przede wszystkim państwowych, w krajach przystępujšcych do UE); Andras Gllner, założyciel Annax International (prezentacja nowych członków Unii Europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem finansów publicznych w poszczególnych krajach) oraz Walter Schaffelhofer, sekretarz generalny Austriackiego Stowarzyszenia Wydawców Gazet (odpowiednika naszej Izby Wydawców Prasy), który przedstawił praktyczne dowiadczenia ze współpracy swojej organizacji z ENPA.
Mimo że praskie spotkanie w mniejszym stopniu dotyczyło spraw bezporednio zwišzanych z codziennš działalnociš wydawniczš, w większym za traktowało o nowym kształcie Unii Europejskiej, z pewnociš było cennš inicjatywš. Szkoda, że w forum wzięły udział tylko trzy osoby z Polski, wród których znalazł się zaledwie jeden przedstawiciel wydawnictwa gazetowego. SS