Gdy technologia łączy się z artyzmem
18 lis 2021 14:38

2. edycja konkursu na okładkę książki uszlachetnioną w technologii 3D Touch za nami. 14 października br. ogłoszono wyniki konkursu skierowanego do grafików – osób zarówno profesjonalnie zajmujących się projektowaniem graficznym, jak i amatorów. Główną nagrodę w postaci 5 tys. zł przyznano Antoninie Janus-Szybist za pracę pn. „Solaris”. 

Przypomnijmy: pomysłodawcą konkursu jest drukarnia cyfrowa Totem.com.pl, specjalizująca się w niskonakładowym druku książek. W tym roku w organizacji wspierały ją dwie firmy – Konica Minolta Business Solutions Polska i PC Print Sp.j., dostawca folii metalizowanych. Patronem medialnym przedsięwzięcia jest portal i magazyn Wydawca.com.pl.

Przedmiotem konkursu było wykonanie pracy graficznej w formie okładki dowolnej książki z zastosowaniem uszlachetnień druku 3D Touch przy użyciu maszyny MGI Jet-Varnish 3D oferowanej przez Konica Minolta. 3D Touch to cyfrowa technologia dostęp- na w drukarni Totem, pozwalająca uszlachetniać okładki metalizowanymi foliami i lakierami – w tym lakierem 3D, dzięki któremu uzyskiwany jest nowy, sensoryczny wymiar doznań w obcowaniu z książką. Elementy graficzne powleczone lakierem stają się wypukłe i wyczuwalne pod palcami. 

Organizatorzy za cel konkursu postawili sobie nie tylko propagowanie wśród projektantów technologii 3D Touch, ale także promocję nowoczesnego designu okładek i wsparcie młodych twórców.

Poziom nadesłanych na konkurs prac był niezwykle wysoki. Michał Rejnowski, prezes drukarni Totem mówi: Projekty, które otrzymaliśmy, utwierdzają nas w przekonaniu, że okładki książek mogą być prawdziwymi małymi dziełami sztuki graficznej. Połączenie wyrafinowanej lub z drugiej strony niezwykle prostej grafiki z technologią 3D Touch daje zaskakujące i zachwycające efekty. Umiejętne zastosowanie technologii pozwala nadać okładce nowe znaczenia, wydobyć ukryte sensy, wzmocnić przekaz, zbudować nastrój.

Cieszymy się, że nasza drukarnia pomaga zarówno projektantom, jak i wydawcom w uzyskaniu tych efektów, tym bardziej, że twórcy okładek coraz odważniej sięgają po nową technologię, która pozwala uzyskać rezultaty dotąd nieosiągalne przy zastosowaniu tradycyjnych metod.

Na konkurs nadesłano 60 prac, z czego 58 zakwalifikowało się do oceny. Jury w składzie: Maria Magdalena Kurpik – długoletni kurator Muzeum Plakatu w Wilanowie, wykładowca akademicki; Lech Majewski – kierownik Katedry Komunikacji Wizualnej Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie; Andrzej Palacz – redaktor naczelny magazynu „Wydawca” i portalu wydawca.com.pl; Georgij Petriaszwili – kierownik Zakładu Technologii Poligraficznych PW; Michał Rejnowski – prezes Totem.com.pl; Tomasz Skonieczny – regionalny kierownik sprzedaży w firmie PC Print; Mateusz Woźniak – dyrektor Działu Rozwiązań Produkcyjnych w Konica Minolta wyłoniło 3 najlepsze prace i przyznało 5 równorzędnych wyróżnień. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nagroda główna w wysokości 5 tys. zł przyznana została Antoninie Janus-Szybist za pracę „Solaris”. Co urzekło jury? Niezwykle ciekawe, nowoczesne, a zarazem proste rozwiązanie graficzne harmonijnie współgrające z treścią książki – wzmocnione użyciem technologii 3D Touch, co prowadzi do uzyskania wrażenia przestrzenności i w efekcie gwarantuje wyróżnienie okładki na księgarskiej półce. 

2. miejsce w konkursie i 3 tys. zł zdobył Jakub Litwornia za pracę „Mesjasz Diuny” – za inteligentne, oszczędne wykorzystanie folii i lakieru 3D, które dają efekt przemyślanego i wyważonego umiaru w zastosowaniu technologii, dzięki której projekt uzyskuje nową jakość i nowe wymiary interpretacyjne. 

Praca pt. „Saul Bass – monografia artysty” Beaty Grochowskiej zajęła 3. miejsce (2 tys. zł) – za wyważony, doskonały projekt graficzny, świetnie komunikujący treść książki i umiejętne zastosowanie technologii dopełniającej przekaz stylistycznie i treściowo.

Wyróżnienia (każde po 1000 zł) otrzymali: Tomasz Barczyk za pracę pt. „Punkt i linia a płaszczyzna”, Grzegorz Japoł za „Stary człowiek i morze”, Magdalena Szamocka za „Miasto ślepców”, Robert Widomski za projekt „Sztuka kochania”, Marta Wittchen za okładkę „The secret life of Salvador Dali”.

 

 

 

 

 

 

 

 

Jury w werdykcie podkreśliło, że wszystkie wyróżnione prace cechuje twórcze podejście do technologii 3D Touch i niezwykle kreatywne wykorzystanie jej w projektach. Technologia przestaje być tylko dodatkiem do projektów, ale staje się ich integralną częścią – budując nowe wymiary, zarówno na płaszczyźnie interpretacyjnej, stylistycznej, jak i czysto wizualnej.

Mateusz Woźniak z Konica Minolta podsumowuje: Z perspektywy naszej firmy technologia jest zdecydowanie najważniejsza. W kontekście projektowania graficznego sama technologia jednak nic nie znaczy bez połączenia jej z warsztatem artystycznym i z procesem kreacji. Cieszę się, że bierzemy udział w konkursie w charakterze współorganizatora, bo takie przedsięwzięcia pozwalają na zaprezentowanie pełni możliwości technologii, której – dzięki MGI JetVarnish 3D – jesteśmy dostawcą. Okazuje się, że technologia 3D Touch jest narzędziem pozwalającym projektantom graficznym nadawać okładkom dodatkowy wymiar, jakim jest sensoryka.

Organizatorzy już dziś zapowiadają kontynuację konkursu i jego 3. edycję. Promowanie w formie konkursu technologii, która staje się przynależnym elementem projektu graficznego oraz konsekwentna edukacja w tym zakresie skutkują nie tylko wzrostem świadomości wśród projektantów i grafików, ale przede wszystkim wzbogacają okładki o dotychczas nieosiągalne efekty wizualne i sensoryczne. 

To zaś powoduje, że książki wyróżniają się na księgarskiej półce i wzbudzają zainteresowanie potencjalnego czytelnika. 

Materiały wideo prezentujące nagrodzone i wyróżnione prace można zobaczyć na stronach organizatorów.

www.konicaminolta.pl