Gdzie sš Ifry z tamtych latÉ
6 gru 2016 14:44

Tytuł relacji z zakończonych 14 paŸdziernika w Amsterdamie targów dla producentów zwišzanych z rynkiem gazetowym wyraża tęsknotę za atmosferš, jaka towarzyszyła zawsze tej imprezie. Z roku na rok Ifra Expo wydaje się być mniejsze. Frekwencja tym razem była mniejsza niż zwykle i to nie tylko ze strony odwiedzajšcych. Ten rok stał pod znakiem drupy. Również rozstrzygnięcie konkursu International Newspaper Colour Quality Club 2004-2006 nastšpiło w Waszyngtonie w Stanach Zjednoczonych, a Amsterdam prezentował tylko wystawę laureatów. Taki zbieg wydarzeń spowodował obniżenie rangi tegorocznej imprezy i to jest przede wszystkim usprawiedliwieniem stanu rzeczy. Pierwszego dnia poruszanie się po halach RAI było niezwykle łatwe Đ alejki były puste, a przy stoiskach nie było wielu zainteresowanych. Ostatniego dnia trudno było dotrzeć do centrum kongresowego i wrócić ze względu na strajk pracowników komunikacji miejskiej. Firmy, nawet te duże, liczš skrupulatnie swoje budżety i szacujš, na ile opłaca im się pokazać w każdym miejscu w cišgu roku. W tym roku mieliœmy wielkich nieobecnych. Do tej grupy można zaliczyć firmy: Agfa, Creo, Screen, basys-Print oraz MAN Roland. Wydaje się to o tyle dziwne, że w dziedzinie rozwišzań gazetowych pierwsze cztery firmy majš znaczšcy udział w rynku urzšdzeń CtP. Nie było też kilku firm produkujšcych rozwišzania workflow jak Dalim czy preflightu jak najbardziej znany Enfocus ze swoim PitStopem. Agfę poœrednio reprezentował ProImage Đ nowy nabytek, firma, która od kilku lat zajmuje się organizowaniem workflow dla wydawnictw. Nie było też mniejszych firm takich jak Markzware czy Extensis, których produkty uzupełniajš workflow oraz wspomagajš pracę grafików i łamaczy. W czasie kiedy jedni w cieniu przegrupowujš swoje szeregi (np. Agfa stworzyła specjalny dział w swojej strukturze zajmujšcy się wyłšcznie gazetami), inni mieli okazję zademonstrować swoje nowe produkty. Na tle konkurencji bardzo widoczna była firma Kodak Polychrome Graphics z kilkoma premierami: z nowš płytš KPG VioletNEWS Đ fotopolimerowš, czułš na œwiatło fioletowe płytš specjalnie przeznaczonš dla gazet (pokazywanš również na stoiskach Krause i ECRM), nowš naœwietlarkš CtP w dwóch wersjach: KPG Newsetter TH100 CL i TH180 CL (odpowiednio do 100 i 180 blach na ThermalNews Gold na godzinę) oraz systemami nadzoru blach Đ KPG plate quality management i KPG News Monitor Remote Diagnostics System. KPG pokazywało również inne produkty, m.in. niedawno pozyskany RealTimeProof Đ wysokiej rozdzielczoœci system softproofingu obsługiwany przez przeglšdarkę internetowš umożliwiajšcy zdalne przeglšdanie zripowanych prac, wykonywanie adnotacji na podglšdzie montaży i ich akceptacji w połšczeniu z Matchprint Virtual Proofing System LCD (kalibracja monitora i zarzšdzanie kolorem) dajšcy mocne narzędzie weryfikujšce przed wykonaniem blach, MatchFlow Composer Đ system pozwalajšcy przeglšdać, konwertować i produkować pliki do naœwietlenia, uwzględniajšcy formaty New CT&LW, TIFF-IT, PDF/X-3, 1-bitowy TIFF i inne formaty graficzne (ăbezpieczneÓ pliki do naœwietlenia czy drukowania) oraz system zarzšdzania kolorem Đ KPG Color Fidelity System Module. KPG podpisało umowę z firmš Founder Electronics z Chin na dystrybucję RIPa EagleRIP. Na poczštku ten software będzie obsługiwał systemy KPG Newsetter sprzedawane dla gazet w Azji. Firma ECRM pokazywała na Ifra Expo nowš naœwietlarkę CtP przeznaczonš dla lokalnych i regionalnych gazet Đ ECRM Newsmatic o wydajnoœci do 80 blach/h w formacie broadsheet. W porównaniu z poprzednimi modelami ten posiada mechanizm usuwania przekładek, co ułatwia automatyczny załadunek kasety z płytami wprost od producenta (nie trzeba ich uprzednio usuwać samemu). Naœwietlarka obsługuje osiem rozdzielczoœci aż do 2540 dpi, co pozwala wykorzystywać jš również do przygotowania form do druku akcydensowego. Do rysowania obrazu wykorzystuje się laser fioletowy, a maksymalny rozmiar blachy to 635 x 927 mm. Uproszczona wersja Newsmatica nazywa się ECRM News CtP i różni się tylko sposobem załadunku (ręczny). Zapowiedziano też model News Extra CtP z maksymalnym formatem 814 x 1143 mm. Firma Krause oprócz naœwietlarek CtP serii LS Jet pokazała nowoœć Đ CtP Easy z laserem fioletowym. System jest obsługiwany manualnie (załadunek blach), ma wydajnoœć 60-120 szt./godzinę i jest skierowany do małych gazet lub jako urzšdzenie backupowe dla ădorosłychÓ CtP firmy. IPA Systems wystawiała serię naœwietlarek Panther Fas-TRAK z laserem YAG, fioletowym oraz model UV. Miłym zaskoczeniem dla przedstawicieli drukarń gazetowych było rozwišzanie Feraga. Na drupie dyskutowano o możliwoœci szycia w czasie insertowania. Chodzi o automatyczne składanie okładki drukowanej na lepszym papierze, np. w technologii heatsetowej, ze œrodkiem drukowanym na papierze gazetowym. Od pomysłu do prototypu upłynęło raptem pięć miesięcy i rozwišzanie było pokazywane jako system StreamStitch (więcej na ten temat piszemy na stronie ... Đ przyp. red.). Jak zwykle bardzo widoczne na targach były firmy KBA, EAE, Mitsubishi, Schur, MŸller Martini oraz pierwszy raz na imprezie ăgazetowejÓ Goss od chwili przejęcia od Heidelberga działu maszyn zwojowych i systemów postpress (systemy transportu, insertowania, wykładania i wišzania). W dziedzinie systemów workflow dwie znane firmy ogłosiły nawišzanie œcisłej współpracy: ppi Media i OneVision Software. Na mocy tej umowy ppi Media będzie do swojego oprogramowania Đ printnet production management system Đ integrowało rozwišzanie preflightu Asura Pro za pomocš interfejsu JDF. Będzie to rozwišzanie dla gazet i dla druku wysokiej jakoœci. Obie firmy pokazywały wersję demo produktu. Nowš propozycjš dla zwiedzajšcych ze strony organizatorów była wydzielona strefa NewsFloor, gdzie prezentowano nowinki technologiczne. Omawiane tematy to m.in.: NewsML (standard opisu materiałów cyfrowych wywodzšcy się z IPTC), Benefits of XML (korzyœci z wykorzystania języka opisu XML), Cross-media advertising Strategies and Best Practices (publikowanie ogłoszeń w różnych mediach Đ strategie i zastosowania), Launch of AdsML 2.0 (standard dla workflow ogłoszeniowego rozwijany m.in. przez fiński koncern KŠrkimedia), wykorzystanie druku cyfrowego do wydawania krajowych i regionalnych gazet (prowadzone przez OcŽ) i inne. Zamierzeniem było udostępnienie wszystkim chętnym za darmo możliwoœci poznania œwiatowych trendów, wysłuchania wykładów oraz wzięcia udziału w dyskusji. Codziennie odbywało się według planu po kilka spotkań. Polskie akcenty w Amsterdamie to system PuzzleFlow firmy AC&C HSH Group wystawiany na stoisku niemieckiej firmy Mecom (systemy transmisji danych cyfrowych Đ depesz agencyjnych, zdjęć, plików ogłoszeniowych) z nowym modułem obsługujšcym softwareŐowego EagleRIPa (tego samego z Founder Electronics, który wybrało KPG), wystawka laureatów konkursu INCQC 2004-2006, m.in. z wydrukami z ăGazety WyborczejÓ i ăRzeczpospolitejÓ oraz wystšpienie przedstawiciela drukarni Agory SA na panelu zwišzanym właœnie z tym konkursem. Jak na każdych targach firmy próbujš przykuć uwagę odwiedzajšcych w jakiœ specjalny sposób poprzez scenografię, gadżety, konkursy (można było wygrać rower w stoisku firmy Rosetta). Na duże uznanie zasłużyły według mnie dwie firmy: Norske Skog i Stora Enso Publication Papers Oy Ltd, obie za piękny wyglšd stoisk: Norske za dużš iloœć kolorowych elementów, dziecięcych ubrań, zabawek i napis ponad (firma wspiera czytelnictwo ksišżek wœród dzieci), Stora za wspaniały podwodny œwiat wyczarowany z papieru. Za rok Ifra Expo ponownie w Lipsku. Już można było dokonać rezerwacji powierzchni wystawowej oraz miejsc hotelowych. Dla nas taka lokalizacja jest wygodniejsza i bardziej osišgalna. Miejmy nadzieję, że wystawi się wielu producentów, którzy pokażš mnóstwo nowych rzeczy, że będzie ciekawie, że impreza podreperuje swojš rangę. To także od nas zależy. Do zobaczenia.