W Ameryce Północnej zaczęły powstawać komercyjne drukarnie nowego typu drukujące na zamówienie gazety, wkładki ogłoszeniowe do gazet, tygodniki oraz miesięczniki. Rynek druku dzienników w USA to wiele miliardów dolarów.
Dla komercyjnych drukarzy produkcja gazet stanowi szansę na dywersyfikację. Z drugiej strony możliwość zlecenia druku pozwala właścicielom dzienników i czasopism zrezygnować z inwestowania w budowę nowoczesnej drukarni. Fakt ten jest szczególnie istotny w ostatnim czasie, gdyż internet powoduje spadek nakładów gazet i zmniejsza stopę zysku.
Tradycyjne drukarnie gazetowe uzyskują dodatkowy spory dochód pozwalający na maksymalne wykorzystanie maszyn drukujących. Sukces w świecie druku komercyjnego odniosły te drukarnie gazet, które zainwestowały w drogie, nowoczesne urządzenia dostosowane zarówno do druku komercyjnego, jak i gazetowego. W ostatnich latach coraz częściej internet dostarcza najnowszych wiadomości o wszystkich najważniejszych wydarzeniach Powoduje to, że wydawcy gazet coraz rzadziej muszą zatrzymywać druk w celu dodania najnowszych wiadomości. Otwierają się więc możliwości dla innego typu druku. Największe dzienniki w metropoliach amerykańskich zamykają własne zakłady poligraficzne i podzlecają druk gazet drukarniom komercyjnym.
Nowoczesny druk coldset w coraz większym stopniu korzysta z technologii sprawdzonych w druku heatset. Do często wymienianych przez użytkowników najważniejszych cech maszyn coldsetowych należą: większa szybkość i wielkość produkcji, specjalny system podawania farby w celu polepszenia jakości druku, zautomatyzowana kontrola dobierania kolorów i pasowania, poczwórne składanie i coraz częściej suszenie promieniami UV, które można bez problemów zainstalować na istniejących maszynach (w takim przypadku nie ma potrzeby uzyskiwania zgody lokalnych władz municypalnych czy EPA wymaganej dla suszarek opalanych gazem). Inne istotne nowości to CtP oraz urządzenia do zszywania i przycinania pracujące w linii. Zarówno drukarze gazet, jak i drukarze komercyjni wytwarzają także dochodowe produkty o „mieszanym” formacie łączące farby UV z połyskiem czy okładki drukowane na maszynach heatsetowych z kolorowymi stronicami drukowanym coldsetem.
Kanadyjska firma Transcontinental specjalizująca się w druku komercyjnym aktywnie działa na rzecz pozyskiwania zleceń na druk gazet. W maju 2006 wygrała ona przetarg na 15-letni kontrakt wartości miliarda dolarów na druk „San Francisco Chronicle” w swoim nowym zakładzie usytuowanym w miejscowości Fremont w rejonie San Francisco. Transcontinental wyda na budowę tego zakładu około 200 mln dolarów. Rozpoczęcie produkcji planowane jest na rok 2009.
Luc Desjardins, CEO firmy Transcontinental stwierdził, że ich unikalny model produkcji gazet sprawia, iż właściciele i redakcje gazet powierzają im druk swoich dzienników, koncentrując się na podstawowej działalności dziennikarskiej. Nowy zakład zostanie wyposażony w trzy maszyny 6-2 MAN Roland Colorman XXL, które mają zostać zainstalowane w bieżącym roku i rozpocząć produkcję w 2009. Nowe maszyny będą posiadały m.in. system kontroli druku Pecom, system automatycznego załadunku bobin papieru i kontroli naprężenia wstęgi oraz pasowania kolorów. W razie potrzeby może być dodana sekcja pozwalająca na druk heatset.
Firma Creel Printing specjalizująca się w druku coldset i heatset ze wstęgi posiada zakłady w Las Vegas oraz Costa Mesa (Kalifornia). Rozrosła się ona z zakładu drukującego katalogi do instytucji wykonującej kontraktowy druk lokalnych gazet i periodyków dla różnych wiekowo grup czytelników. Allan Creel, prezes CP stwierdził, że nakład gazet zmalał, ponieważ zarówno krajowe, jak i międzynarodowe wiadomości są publikowane online. Z drugiej strony wzrasta jednak liczba nietypowych gazet drukowanych na potrzeby lokalne, szkół czy grup specjalnego zainteresowania. Sytuacja wydawców gazet staje się coraz trudniejsza i przestaje mieć sens kupowanie oraz utrzymywanie przez nich własnych maszyn drukujących; dużo łatwiejsze jest powierzenie druku komercyjnym drukarniom nastawionym na sprzedaż rynkową.
Creel twierdzi, że jakość produkcji ich ostatnio zakupionej maszyny typu Goss Magnum znacznie przewyższa tę, jakiej spodziewa się po maszynach do druku gazet. Creel Printing stosuje maszyny coldsetowe do druku podręczników szkolnych, książek telefonicznych oraz czterokolorowych broszur reklamujących sprzedaż samochodów. Maszyny heatsetowe drukujące ze wstęgi wykonują prace takie jak publikacje, katalogi oraz bezpośrednia reklama pocztowa. Firma drukuje także gazety na pokazy i wystawy handlowe, które stanowią połączenie druku coldset gazet z drukiem heatset obwolut z połyskiem.
Kalifornijskie zakłady poligraficzne Southwest Offset Printing mieszczące się w Gardena drukują dzienniki, tygodniki i miesięczniki stosując zarówno maszyny coldsetowe, jak i heatsetowe.
Ryan McDonald, dyrektor ds. produkcji twierdzi, że podzlecanie druku gazet pozwala ich wydawcom na zaoszczędzenie kosztów adaptacji maszyn do druku na wstęgach papieru o mniejszych rozmiarach oraz wydatków na unowocześnianie technologii. Jego firma wkroczyła na rynek druku heatset w roku 1997 traktując to jako sposób na dywersyfikację istniejącego biznesu, przyciągnięcie większej ilości klientów i rozpoczęcie druku okładek z połyskiem.
Obecnie Southwest Offset Printing posiada trzy maszyny do druku coldset i trzy do druku heatset.
McDonald wyjaśnia, że planowanie produkcji polega na takim rozkładzie określonych przedziałów czasowych, które wypełnia się drukiem dzienników, tygodników i miesięczników, aby w pełni wykorzystać czas i moc produkcyjną. Kluczowa rola przypada działowi prepress, który wspiera całość prac tych mieszanych gazetowo-komercyjnych systemów.
The Freelance-Star zlokalizowana w stanie Wirginia zamówiła ostatnio urządzenia umożliwiające druk heatset dla maszyny Goss Flexible Printing System (FPS) przeznaczonej do druku gazet oraz druków komercyjnych. Pierwsza tego typu maszyna w Ameryce Północnej rozpocznie produkcję w pierwszej połowie br.
Nowa maszyna FPS pozwoli na produkowanie wielokolorowych, 48- i 96-stronicowych szerokoarkuszowych produktów oraz produktów semikomercyjnych z szerokości wstęgi do 36” dla 16-stronicowych produktów reklamowych. Warto zaznaczyć, że wieżowe maszyny heatset mogą drukować techniką heatset oraz coldset jednocześnie na potrzeby produktów hybrydowych.
Zakłady RiverView Printing wymieniły w ub.r. maszynę typograficzną z lat 60. na maszynę KBA Colora ze zdolnością druku na wstędze o zmiennej szerokości. Umożliwiła ona jednoczesny druk gazet i druków komercyjnych, a tym samym otworzyła dla drukarni nowe rynki.
Kris Smith, dyrektor ds. produkcji twierdzi, że ich zamiarem było uzyskanie dodatkowych dochodów z druku komercyjnego i dlatego szukano maszyny o możliwie największej liczbie konfiguracji. Przewidywano, że ta inwestycja pozwoli uzyskać dodatkowe zamówienia na druk komercyjny o wartości rzędu 350 tys. dolarów rocznie do roku 2010. Jednak już na początku br. ich produkcja komercyjna osiągnęła wartość ok. 3 mln dolarów.
Colora uzupełnia 8-kolorową prasę Diddie MVP drukującą ze wstęgi. Składa się z pięciu wież 4/4, sześciu stojaków na zwoje papieru oraz posiada zszywacze inline, urządzenia do poczwórnego złamywania arkusza, sklejania i obcinania. Opcja zmiennej szerokości wstęgi umożliwia drukowanie na wstędze papieru o szerokości od 24 do 36”.
Colora pozwala na druk dwu odmiennych produktów dla dwu różnych odbiorców w tym samym czasie czy też pojedynczego produktu drukowanego dwustronnie, podwajając tempo produkcji.
Warto pamiętać, że podjęcie się komercyjnego druku na zamówienie może mieć wpływ na organizację produkcji i termin wysyłki szczególnie w przypadku, gdy klienci dostarczają swoje zamówienia w ostatniej chwili lub z opóźnieniem.
Opracowano na podstawie artykułu w „Graphic Arts” z listopada 2007