Ifra Đ w gronie ăgazeciarzyÓ
6 gru 2016 14:43

Tegoroczne targi IfraExpo, odbywajšce się w dniach 13-16 paŸdziernika w Lipsku, pozwoliły tej najważniejszej imprezie branży gazetowej wzišć drugi oddech. Przed rokiem Ifra w Barcelonie była martwa Đ powiedział jeden z naszych rozmówców. Đ Tegoroczne targi żyjš. I sporo w tym prawdy. Wystarczy wspomnieć, że spoœród ponad 300 wystawców aż 62 firmy uczestniczyły w targach IfraExpo po raz pierwszy! Przed miesišcem na naszych łamach znalazła się obszerna relacja z Labelexpo Europe, najważniejszych targów branży etykietowej. Co łšczy brukselskš wystawę z IfraExpo? Specjalizacja. Produkt. W przypadku Lipska była nim oczywiœcie gazeta i na targach, jak co roku zresztš, nie zabrakło nikogo spoœród liczšcych się dostawców maszyn, urzšdzeń, materiałów, podłoży i oprogramowania do produkcji gazetowej. Prepress Đ deszcz premier Jednym z najważniejszych ăsupernewsówÓ targów IfraExpo była informacja Agfy o przejęciu gazetowej częœci firmy Esko-Graphics. W zwišzku z tym w ofercie belgijskiego producenta znalazła się trzecia już linia gazetowych naœwietlarek CtP Đ DMX oraz oprogramowanie workflow do produkcji gazetowej Đ EskoNet. Na podstawie porozumienia Agfa przejęła całoœć działań techniczno-serwisowych zwišzanych z obsługš wszystkich pracujšcych systemów DMX. Jeszcze przez pewien czas Agfa będzie przyjmować zamówienia na dodatkowe urzšdzenia z tej serii. Natomiast kolejna wersja oprogramowania EskoNet 2.1 pojawi się już jako produkt opracowany przez Agfę. Jeœli chodzi o targowe nowoœci Agfy, najważniejszš z nich była fioletowa naœwietlarka gazetowa :Advantage DL3850, oparta na serii urzšdzeń Autologic. Naœwietlarka, pokazana po raz pierwszy na czerwcowych targach Nexpo w Las Vegas, została wyposażona w raster :Sublima. W rodzinie naœwietlarek :Polaris X też pojawił się nowy produkt Đ model XE, oferowany w wersjach z laserem zielonym lub fioletowym. Agfa kieruje ten system do małych i œrednich drukarń gazetowych, maksymalna wydajnoœć urzšdzeń wynosi 120 płyt/h, zakres rozdzielczoœci Đ od 1000 do 1800 dpi. Z innych nowoœci Agfa pokazała na IfraExpo 7-kolorowy system odbitek próbnych :Sherpa 44m uzupełniajšcy znanš rodzinę prooferów, oprogramowanie usprawniajšce działanie systemów workflow :Arkitex oraz płytę fotopolimerowš :N91v. Jest to negatywowa, naœwietlana w systemach fioletowych wersja znanej z rynku płyty :N91. Inny znaczšcy dostawca gazetowych systemów CtP Đ firma Krause-Biagosch Đ też przygotował kilka premierowych rozwišzań. Najważniejsze z nich to nowa naœwietlarka CtP wyposażona w laser fioletowy i przeznaczona do naœwietlania płyt fotopolimerowych LS Jet. Urzšdzenie uzupełnia rodzinę LS Jet, dotychczas dostępnš wyłšcznie z laserem zielonym. Kolejna targowa nowoœć Krause to nowa norma produkcji gazetowej PQN, która ma zdaniem firmy zapewnić monitorowanie w sieci wszystkich procesów zwišzanych z produkcjš gazet. Niemiecki dostawca poinformował też o wprowadzeniu do sprzedaży nowego systemu workflow JetNet, kompatybilnego z formatem PDF. Na stoisku Creo spotkaliœmy przedstawicieli łódzkiej firmy Scorpio. Jak udało nam się dowiedzieć, umowa dystrybucyjna dotyczšca sprzedaży urzšdzeń i materiałów (od niedawna Creo ma w ofercie własnš płytę CtP) pomiędzy obiema firmami ma być zawarta jeszcze w tym roku. Oznacza to, że w Polsce produkty kanadyjskiego dostawcy można będzie niebawem nabyć z nowego Ÿródła; przypomnijmy, że do niedawna wyłšcznym przedstawicielem Creo w Polsce był Digiprint. Firma ECRM wprowadziła do sprzedaży dwie atrakcyjne cenowo naœwietlarki gazetowe CtP Đ NEWS i NEWSmatic. Druga z nich to w pełni automatyczne urzšdzenie przeznaczone dla drukarń specjalizujšcych się w wydaniach lokalnych i regionalnych, pozwalajšce na naœwietlanie 80 płyt formatu broadsheet w cišgu godziny. Naœwietlarkę wyposażono w laser fioletowy dostępny w dwóch wersjach Đ do płyt srebrowych (5 mW) i fotopolimerowych (30 mW). Można wybierać spoœród oœmiu rozdzielczoœci; maksymalna to 2540 dpi. Maksymalny format naœwietlanych płyt wynosi 645 x 927 mm. Jak podaje ECRM, system będzie kosztował tylko 77 tys. USD. Z kolei system NEWS to po prostu manualna wersja naœwietlarki NEWSmatic, stšd i niższa cena, oscylujšca wokół 65 tys. USD. Firma Fuji poinformowała o wprowadzeniu pierwszej w swojej ofercie fotopolimerowej płyty gazetowej przeznaczonej do naœwietlarek CtP wyposażonych w laser fioletowy. Płyta nosi nazwę Brillia LP-NNV i uzupełnia serię LP-NV płyt fioletowych Fuji przeznaczonych do drukowania akcydensowego. Brillia LP-NNV jest przeznaczona do naœwietlania w systemach CtP wyposażonych w diodę fioletowš emitujšcš œwiatło o długoœci fali 405 nm i mocy 30 mW. Do jej obróbki można użyć tej samej wywoływarki i tej samej chemii, co w przypadku popularnej płyty fotopolimerowej Fuji LP-NN2. Oznacza to, że drukarnie stosujšce płyty LP-NN2 i przymierzajšce się do rozbudowania swojej naœwietlarki typu FD-YAG do systemu z laserem 405 nm nie będš musiały ponosić dodatkowych kosztów inwestycyjnych. Mimo coraz szerszej ekspansji technologii fioletowej firma Kodak Polychrome Graphics konsekwentnie stawia na rozwišzania termiczne, informujšc o kolejnym obfitujšcym w nowe instalacje roku. Jak podano podczas IfraExpo, na całym œwiecie w sumie pracuje dziœ ponad 150 gazetowych linii CtP zainstalowanych przez KPG, z czego 75% to systemy Newsetter. I właœnie wzbogacona wersja tego systemu Đ TH180 była prezentowana w Lipsku. Druga prezentowana naœwietlarka to Creo Trendsetter News 200; oba urzšdzenia naœwietlały termiczne płyty KPG ThermalNews. Z europejskich nowoœci anonsowanych na IfraExpo przez KPG z pewnoœciš warto wymienić system wirtualnego proofingu Matchprint Virtual Proo-fing System, oparty na technologii RealTimeImage. System ten pozwala na zdalne akceptowanie prac do drukowania i coraz częœciej znajduje zastosowanie zwłaszcza przy tzw. rozproszonym drukowaniu gazet. Włoska firma Lastra pokazała na IfraExpo nowš linię gazetowych systemów CtP opartych na naœwietlarce DiamondSetter G2. Urzšdzenia te oferujš produkcję o prędkoœci od 75 do 300 płyt/h. Naœwietlarka jest wyposażona w głowice naœwietlajšce typu FD-YAG, technologię najczęœciej stosowanš przy bezpoœrednim naœwietlaniu płyt gazetowych. Cyfrowa sieć OcŽ Na konferencji prasowej zorganizowanej podczas targów holenderska firma poinformowała o uruchomieniu czwartego punktu drukowania gazet w trybie ăna żšdanieÓ. We wrzeœniu w hiszpańskiej Walencji ruszyła produkcja czterech norweskich dzienników, drukowanych w sumie w nakładzie 700 egzemplarzy i przeznaczonych dla Norwegów zamieszkujšcych wschodnie wybrzeże oraz wyspy Hiszpanii. Gazety drukowane sš przy użyciu systemów OcŽ Newspaper System 7000 z plików cyfrowych przesyłanych przez norweskich wydawców w tym samym czasie, gdy produkowany jest rzeczywisty nakład gazet. Dzięki temu Norwegowie z Hiszpanii majš możliwoœć czytania aktualnych wydań gazet, a nie Đ jak do tej pory Đ spóŸnionych o dwa, trzy dni. Wszystkie cztery gazety sš drukowane w firmie Edimark, będšcej jednym z partnerów OcŽ w projekcie pod nazwš Digital Newspaper Network. Przypomnijmy, że założeniem holenderskiego producenta jest stworzenie sieci kilkuset punktów usługowego drukowania gazet ăna żšdanieÓ obejmujšcej cały œwiat. Na razie uruchomiono cztery tego typu punkty; poza Walencjš sš to Londyn, Johannesburg i Sydney. ăMaszynowcyÓ Đ na ustach wszystkich A to z powodu najgorętszego tematu IfraExpo, czyli rozmów prowadzonych przez firmy Goss i Heidelberg w sprawie przejęcia działu maszyn zwojowych tej drugiej przez amerykański koncern. Podczas targów nic oficjalnie nie ogłoszono, jednak zarówno kierownictwo Gossa, jak i Heidelberga potwierdzajš, że już wkrótce rozmowy zostanš sfinalizowane. Na razie obie firmy poinformowały o nowoœciach wprowadzonych w produkowanych przez siebie maszynach. Goss wprowadził nawet na IfraExpo nowš maszynę Đ Universal 75, o maksymalnej wydajnoœci 75 tys. egz./h. Maszyna składa się z czteropoziomowych wież i może być wyposażona w napęd bezwałowy lub konwencjonalny. Klient może też wybrać spoœród kilku różnych systemów nadawania farby; jednym z nich jest promowany w Lipsku system cyfrowego ustawiania kałamarzy Goss DigiRail. Goss zapowiedział też, że w 2004 roku na rynku pojawi się maszyna o potrójnej szerokoœci Colorliner w wersji 6x2, dostępna jako 9-cylindrowy satelita lub 4-poziomowa konfiguracja. Co ciekawe, firma Goss zapowiedziała też w Lipsku szerszš niż dotychczas ekspansję na rynki Europy Œrodkowej i Wschodniej. Co to oznacza dla takich krajów jak Polska? W rozmowie z Poligrafikš szef marketingu firmy David Stamp podkreœlił, że rynki te sš dla Gossa strategiczne wzišwszy pod uwagę poszerzenie Unii Europejskiej w maju przyszłego roku. Już dziœ w tym regionie pracuje około 120 maszyn marki Goss, zaœ w samej tylko Rosji firma współpracuje z ponad 30 klientami. David Stamp wyraził też ogromne zadowolenie z faktu, że na rok przed tak ważnym dla całej Europy wydarzeniem targi IfraExpo odbyły się właœnie w Lipsku, w œrodkowo-wschodniej częœci kontynentu: Dzięki temu targi odżyły, bowiem rok temu wyglšdały one o wiele gorzej. Sšdzę, że prędzej czy póŸniej jedna z kolejnych edycji IfraExpo odbędzie się jeszcze dalej na wschód; może będzie to Polska? Wprowadzenie do sprzedaży nowej maszyny ogłosił na targach MAN Roland. Chodzi o model o potrójnej szerokoœci Uniset 3/2, który Đ podobnie jak inne maszyny tego typu Đ ma zaoferować drukarniom gazetowym większš elastycznoœć przy wykonywaniu zleceń. MAN Roland poinformował też o sprzedaniu pierwszej maszyny tego typu do amerykańskiej drukarni Bismarck Tribune. Ważnš nowoœciš, tym razem w zakresie software'u, była premiera systemu Printnet, który ma pozwolić na całkowite ăusieciowienieÓ i automatyzację produkcji gazetowej. Printnet to wspólne dzieło MAN Rolanda i firmy ppi Media, należšcej do niemieckiego koncernu. Praca programu oparta jest na formacie JDF, który Đ nie tylko zdaniem MAN Rolanda Đ będzie w coraz większym stopniu kształtował obraz współczesnej produkcji poligraficznej. MAN Roland przedstawił też dziennikarzom zgromadzonym na konferencji prasowej pierwszego nabywcę maszyny Colorman XXL, która miała swojš premierę na ubiegłorocznych targach IfraExpo. Ów pierwszy klient to drukarnia A. Beig Druckerei und Verlag z Hamburga, zaœ maszyna ma zostać uruchomiona w pierwszej połowie przyszłego roku. Inny niemiecki gigant w zakresie maszyn gazetowych Đ KBA Đ promował na IfraExpo pierwszš na œwiecie rotację w układzie 6x2 Đ Commander oraz dostępnš w wersji komercyjnej od ubiegłego roku gazetowš maszynę pracujšcš w technologii offsetu bezwodnego Đ Cortina. Pierwsza maszyna Commander 6x2 zostanie dostarczona już w listopadzie do drukarni Tagesanzeiger w Zurychu. Jak poinformowała firma KBA, drugi, identyczny egzemplarz został zakontraktowany do niemieckiej Berliner Zeitung. W obu przypadkach wydawcy gazet obliczyli, że nowy rodzaj maszyny pozwoli na tak znacznš obniżkę kosztów produkcji, że inwestycja w maszyny zwróci się relatywnie szybko. Także z myœlš o redukcji kosztów materiałowych firma KBA stworzyła maszynę Cortina, po raz pierwszy zaanonsowanš na IfraExpo przed czterema laty. Na drupie w 2000 roku można było zobaczyć prototyp Cortiny, a w ubiegłym roku pierwszy testowy egzemplarz maszyny zainstalowano w jednej z niemieckich drukarń. Co ciekawe, specjalnie na targi w Lipsku niemiecki producent przygotował specjalnš minibroszurę, w której wymieniono ăza i przeciwÓ drukowaniu gazet w trzech różnych technikach: offsecie konwencjonalnym, offsecie bezwodnym i fleksografii. O zaletach offsetowego drukowania coldsetowego można się było przekonać przeglšdajšc targowš gazetkę ăThe IfraExpo 2003 GazetteÓ, która była drukowana właœnie na maszynie Cortina. Jak już wspomniano, na razie nie doszło do finalizacji rozmów między Gossem i Heidelbergiem. Tymczasem niemiecki koncern realizuje kolejne zamówienia na maszyny Mainstream, zaœ na targach poinformował o wprowadzeniu udoskonaleń w swoim flagowym modelu gazetowym. Zdaniem Wernera Albrechta, szefa działu maszyn zwojowych Heidelberga, od chwili premiery w 2000 roku maszyna Mainstream znalazła swoje miejsce na rynku, czego dowodem sš chociażby właœnie realizowane instalacje. Warto w tym miejscu wymienić dwie francuskie drukarnie, które zamówiły maszyny Mainstream. Pierwsza z nich, La Depeche du Midi, zakupiła dwie maszyny, z których każda posiada 32 zespoły drukujšce w układzie 4-poziomowym; szerokoœć wstęgi wynosi 1280 mm, zaœ długoœć odcięcia Đ 470 mm. Z kolei firma Le Progres de Lyon złożyła zamówienie na trzy maszyny Mainstream, z których dwie 64-zespołowe powędrujš do drukarni w Chassieu, zaœ trzecia Đ 26-zespołowa Đ do zakładu w Saint-Etienne. Heidelberg poinformował też o kolejnych trzech maszynach, które niebawem rozpocznš pracę u klientów amerykańskich. Szwajcarski Wifag promował na IfraExpo nowš koncepcję maszyn pod nazwš Evolution 471. Zakłada ona rozwišzanie, które już znalazło zastosowanie w offsetowych maszynach arkuszowych typu DI czy w systemie DICOweb firmy MAN Roland Đ bezpoœrednie nanoszenie obrazu w maszynie drukujšcej. W przypadku maszyn DI obraz jest naœwietlany na płycie, w koncepcji DICO Đ na cylindrach drukujšcych i projekt opracowywany przez Wifaga jest bliższy tej drugiej technologii. Zainteresowanych nowinkami proponowanymi przez szwajcarskiego dostawcę odsyłamy do wrzeœniowej Poligrafiki i artykułu pt. ăRewolucja w gazecieÓ. Co nowego w obróbce po druku? Jedynš dużš maszynš prezentowanš na IfraExpo podczas pokazów ăna żywoÓ była linia MŸller Martini, składajšca się z nowego systemu wkładkowania SLS3000 i urzšdzenia do tworzenia pakietów CombiStack. Prezentacje systemu odbywały się kilka razy dziennie i wzbudzały duże zainteresowanie zwiedzajšcych. System SLS3000 został wyprodukowany w USA i jest zalecany przez MŸller Martini do produkcji gazetowej œrednio- i wysokonakładowej. Specjalna konstrukcja kieszeniowa pozwala na wkładkowanie gazet o objętoœci 1200 stron formatu tabloid. Urzšdzenie zostało wyposażone m.in. w system rozpoznajšcy brak wkładki i uzupełniajšcy jš w kolejnym cyklu. Wydajnoœć SLS3000 wynosi 32 tys. egz./h przy pojedynczej produkcji, przy produkcji podwójnej wzrasta do 64 tys. egz./h. Drugš premierš w ofercie szwajcarskiego producenta był system tworzenia pakietów CombiStack, oferujšcy pięć funkcji: tworzenie stosu produktów, podkładanie arkusza spodniego, prasowanie, wišzanie i opasywanie pakietu. Wszystkie funkcje sš realizowane za pomocš jednego urzšdzenia, co Đ jak zapewnia MŸller Martini Đ znacznie racjonalizuje proces tworzenia pakietów i poprawia jakoœć produkcji. Urzšdzenie posiada lokalny system kontroli z interfejsami do systemów sterowania Winlincs oraz SCS. Podczas targowej konferencji prasowej Ferag poinformował o coraz większym zaangażowaniu w częœć ekspedycyjnš zwišzanš z owijaniem magazynów i gazet w folię (tzw. polybagging). Firma zaznaczyła, że ta częœć procesu będzie w coraz większym stopniu decydowała o ekonomice całego procesu obróbki po druku i już dziœ można zauważyć, że owijanie w folię zdobywa w całej Europie coraz większš popularnoœć. W przypadku firmy Ferag urzšdzenia te mogš np. współpracować z liniš Rollstream, która u jednego z brytyjskich klientów Feraga zbiera magazyny, gazety i różne dodatki w pojedyncze paczki, a następnie przekazuje je do linii owijajšcej w folię. Przy okazji Ferag poinformował o przejęciu dystrybucji urzšdzeń jednego ze swoich konkurentów Đ włoskiej firmy Sitma Đ na obszarze Niemiec. Podczas konferencji można było również wysłuchać wystšpień przedstawicieli niemieckiego oddziału Feraga na temat nowych produktów w ofercie firmy. Jeden z nich Đ wišzarka QuickStrap Đ była prezentowana na stoisku targowym. Pozostałe promowane na IfraExpo rozwišzania to wspomniana już linia Rollstream i MemoStick, urzšdzenie do wklejania w gazetach i magazynach niewielkich winietek reklamowych. Rozwišzanie to jest coraz częœciej stosowane na Zachodzie; firma WRH-Marketing AG, partner Feraga w zakresie dystrybucji systemów ekspedycyjnych w Europie, postanowiła nawet wydzielić w ramach swoich struktur osobny dział zajmujšcy się aplikacjami MemoStick. Poza dwiema wymienionymi firmami na IfraExpo zaprezentowali się także inni dostawcy systemów ekspedycyjnych. Wœród nich warto wymienić takie firmy, jak: Idab-Wamac (przed rokiem, właœnie podczas IfraExpo, ogłoszono przejęcie tej szwedzkiej firmy przez Heidelberga), Sitma Machinery, GŠmmerler, Mosca czy Schur. Ta ostatnia na bardzo atrakcyjnym stoisku promowała nowoœć w swojej ofercie Đ TGG Mark II Gripper Conveyor Solution, system odbioru z rotacji przeznaczony do gazet o wysokiej objętoœci. Nie tylko sprzętÉ Na IfraExpo pojawili się najważniejsi producenci farb gazetowych, wœród których najbardziej oczekiwano pierwszej Đ po fuzji Đ prezentacji firm Akzo Nobel Inks i Trenal. Zgodnie z zapowiedziami firmy wystšpiły osobno (podobnie jak to się dzieje od lat w przypadku Sun Chemical i Coates Lorilleux), co ma Đ jak zapewniajš przedstawiciele Akzo Nobel Inks (będšcego w 100% udziałowcem Trenala) Đ podkreœlać kontynuację tożsamoœci marki Trenal. Farby te majš na niektórych europejskich rynkach (Skandynawia, kraje Beneluksu, Niemcy) bardzo ugruntowanš pozycję, więc przejęcie belgijskiej firmy przez ANI było typowym przejęciem kapitałowym. Stoiska na IfraExpo mieli też inni kluczowi dostawcy farb: Sun Chemical (wspólne stoisko z KPG), Coates Lorilleux (stoisko z bardzo ciekawym polskim akcentem, co widać na zdjęciu obok), Huber Group (firma promowała nowš serię farb o nazwie Hot, z tej okazji na stoisku serwowano specjalne targowe... hotdogi), BASF, Flint-Schmidt i Siegwerk. Z kolei spoœród papierników z własnymi stoiskami na IfraExpo pojawili się m.in. Stora Enso, UPM-Kymmene, Myllykoski i Norske Skog. Nie zabrakło też stoisk najważniejszych producentów wałków drukarskich Đ firm Bšttcher (oprócz nowych mieszanek do wałków gumowych promowała na targach stabilat do roztworu nawilżajšcego oraz obcišgi offsetowe BšttcherTop 1600 do druku gazetowego) i Westland. Swojš ofertę prezentowali dostawcy obcišgów offsetowych (Day, Phoenix Xtra Print Đ ta firma uczestniczyła w IfraExpo po raz pierwszy, Reeves), chemii drukarskiej (Fuji Hunt wraz z należšcymi do niej firmami DS, Solco i Anchor) i innych materiałów eksploatacyjnych. Firma Tesa prezentowała na przykład taœmy zaprojektowane z myœlš o zastosowaniu w systemach zmiany zwojów w maszynach gazetowych. Drukarskie studia MBA Targi IfraExpo były okazjš nie tylko do prezentacji nowych produktów czy finalizowania wczeœniej negocjowanych kontraktów. Spółka PrintCity, której udziałowcami jest kilkadziesišt firm z branży poligraficznej (m.in. MAN Roland, Agfa, OcŽ, MŸller Martini), wykorzystała lipskš imprezę do poinformowania o powołaniu do życia międzynarodowych studiów MBA w zakresie mediów drukowanych. Partnerami PrintCity w tym projekcie sš Manchester Business School i Hochschule der Medien w Stuttgarcie. Studia majš mieć charakter korespondencyjny, trwać 3-3,5 roku i składać się z pięciu semestrów podstawowych (każdy semestr to szeœć miesięcy) obejmujšcych 12 modułów nauczania oraz z projektu końcowego. Organizatorzy studiów zapewniajš, że czas spędzany poza biurem (nie ma co ukrywać, że ze względu na cenę Đ prawie 25 tys. euro Đ sš one skierowane głównie do przedstawicieli firm) będzie ograniczony do minimum. Raz w semestrze studenci będš przyjeżdżać na 3-dniowe zajęcia warsztatowe, które w normalnym trybie nauczania trwajš ponad tydzień. Zapisy na studia rozpoczynajš się w czerwcu 2004 roku, zaœ warunkami brzegowymi przy składaniu aplikacji sš: wiek minimum 27 lat, ukończone studia dyplomowe i doœwiadczenie zawodowe. Jak zatem widać, ăzdalneÓ międzynarodowe studia MBA w zakresie mediów drukowanych ruszajš w tym samym czasie, kiedy Polska wraz z dziewięcioma innymi krajami będzie wchodziła do Unii Europejskiej. Oznacza to, że procedury przy rozpatrywaniu aplikacji Polaków z całš pewnoœciš będš prostsze. Pozostaje pytanie, jak wielu spoœród rodzimych drukarzy będzie stać na wydatek rzędu ponad 100 tys. zł zwišzany z podwyższaniem kwalifikacji? Mamy nadzieję, że mimo wszystko chętni się znajdš.