Kolejnym przystankiem na trasie corocznych konferencji firmy Agfa Graphics poświęconych użytkownikom systemu Apogee był w tym roku hotel Magellan koło Piotrkowa Trybunalskiego.
Tym razem zakres spotkania był jednak szerszy. Oprócz omówienia zagadnień związanych z użytkowaniem systemu Apogee zorientowanego na offsetową produkcję akcydensową, dyskusji został poddany także nowy system workflow poświęcony segmentowi Sign&Display – Agfa Asanti. W jednym miejscu spotkali się więc – już po raz 14. – użytkownicy systemu Apogee i – po raz pierwszy – użytkownicy wielkoformatowych ploterów firmy Agfa. Stąd też nietypowe oznaczenie konferencji numerem 14,1.
Blisko setkę zgromadzonych gości przywitał Michał Śliz, dyrektor zarządzający polskim oddziałem firmy Agfa Graphics. Po krótkim wstępie do omówienia tematów związanych z nowym workflow dla segmentu Sign&Display firmy Agfa, jakim jest Asanti, przystąpił Krzysztof Sadziński, presales manager w polskim oddziale Agfa Graphics.
Agfa Asanti to automatyczne, zintegrowane workflow PDF dla użytkowników wielkoformatowych maszyn cyfrowych oparte na filarach systemu Agfa Apogee. Asanti jest zintegrowany z najnowszą wersją silnika rastrującego Adobe PDF Print Engine (APPE). Asanti umożliwia m.in. obsługę plików, zarządzanie barwą, rastrowanie i wstępną weryfikację poprawności dokumentu. Do jego podstawowych zalet zalicza się zwiększenie wydajności oraz oszczędność czasu i kosztów związanych z przygotowaniem zleceń oraz drukiem wielkoformatowym. Co ważne, system może być zintegrowany z internetowym sklepem Asanti StoreFront. Swoją premierę rynkową Asanti miał podczas tegorocznych targów Fespa w Londynie. Asanti, podobnie jak Apogee, będzie dostępny w 14 językach, w tym w polskim.
Po teoretycznym wstępie dotyczącym workflow Asanti, Krzysztof Sadziński przystąpił do części praktycznej, podczas której zaprezentował podstawowe funkcje systemu dostępne zarówno w wersji podstawowej (Asanti Render), jak i w wersji rozbudowanej (Asanti Production). W porównaniu z wariantem podstawowym Asanti Production posiada dodatkowe funkcje takie jak automatyczna archiwizacja prac, kontrola dostępu użytkowników czy automatyczne umieszczanie marek do wycinarek i elementów wykończeniowych. W niedalekiej przyszłości firma Agfa planuje wprowadzić do systemu Asanti dodatkowe opcje w postaci HardCopy Proof do drukowania hard proofów oraz True Shape Nesting do automatycznego zagnieżdżania obiektów o nieregularnym kształcie. Tematyki dotyczącej Asanti dopełniła oferta komputerów Asanti TKS, jako proponowanego przez Agfę sprzętu do obsługi tego systemu.
Kolejnym prelegentem konferencji był Geert Zelck, product manager z belgijskiej centrali Agfa Graphics, który swój czas poświęcił przede wszystkim omówieniu oferty firmy dla segmentu Sign&Display. Rozpoczął od zaprezentowania krótkiej historii i obecnej kondycji koncernu Agfa-Gevaert, którego częścią jest Agfa Graphics. Następnie przystąpił do omówienia rynku Sign&Display oraz portfolio produktów, jakie Agfa może mu zaoferować. Na potrzeby segmentu druku wielkoformatowego UV firma Agfa dostarcza całą gamę produktów, wśród których znaj-dują się wielkoformatowe plotery hybrydowe, atramenty UV, workflow dedykowane Sign&Display oraz profesjonalny serwis.
Wśród szczegółowo omówionych przez Geerta Zelcka rozwiązań znalazły się następujące nowości prezentowane na tegorocznych targach Fespa: rolowy ploter Anapurna M3200 RtR; urządzenia Ardeco 3308 i 3312 do drukowania na tkaninach oraz prezentowane wcześniej workflow Asanti. W celu zobrazowania silnej perspektywy rozwoju tego ostatniego produktu prelegent zaprezentował pozycję rynkową innych systemów, które leżą u podstaw Asanti. Do tej pory firma Agfa wdrożyła ponad 7,5 tys. systemów Apogee (co daje jej 25 proc. rynku workflow dla prepressu); ponad 2 tys. systemów Arkitex (co daje jej 55 proc. rynku workflow gazetowego) oraz ponad 100 programów Fortuna (co daje firmie 80 proc. rynku tego typu narzędzi do druków zabezpieczonych). Geert Zelck wyraził nadzieję, że podobne sukcesy czekają również system Asanti.
Po krótkiej przerwie rolę referenta ponownie przejął Krzysztof Sadziński, tym razem z wykładem „StoreFront 2.0 – co nowego w sklepie internetowym”. Wystąpienie było poświęcone w głównej mierze nowej wersji sklepu internetowego Apogee StoreFront, dostępnej od 17 września br. Wersja 2.0.2 to zarówno nowe funkcje (takie jak tworzenie bibliotek własnych formatów, widoczność cen, możliwość usuwania sklepów czy edytor on-line po polsku), jak i nowe opcje: VDP (personalizacja seryjna) i MIS Export (integracja z systemami MIS). Agfa sprzedała już 71 licencji klienckich, na podstawie których działa obecnie 216 sklepów B2B na całym świecie i co ważne, pierwszy taki sklep zostanie niebawem uruchomiony także w Polsce. W celu lepszego zobrazo-wania, czym jest Apogee StoreFront 2.0.2, Krzysztof Sadziński na żywo zademonstrował, jak nowe funkcje sklepu sprawdzają się w praktyce oraz poprowadził dyskusję na temat zmian i ulepszeń, jakie zdaniem uczestników powinny zostać wprowadzone w tym rozwiązaniu.
Doskonałym zwieńczeniem dyskusji związanej z zakupami przez Internet była rozmowa Jarosława Suchodolskiego, regionalnego szefa sprzedaży w dziale prepress Agfa Graphics, ze współwłaścicielem drukarni Vipro – Bogdanem Puckowskim. Na początek współwłaściciel tej gdańskiej drukarni nakreślił profil działalności firmy i sposoby, jakimi pozyskuje ona klientów, po czym przystąpił do zrelacjonowania przygody firmy Vipro z uruchamianiem sklepu internetowego. Pomysł na wprowadzenie takiej usługi narodził się już w 2010 r., a sam proces jego realizacji wiązał się z wieloma problemami. Nieudana próba stworzenia sklepu przez firmę informatyczną i ponad 2 lata poświęcone na jego uruchomienie wiązały się dla firmy Vipro z dużym nakładem finansowym. Zdaniem Bogdana Puckowskiego gotowy produkt firmy Agfa w postaci StoreFront jest odpowiednim rozwiązaniem dla firm chcących wprowadzić usługę sklepu internetowego, która w jego opinii jest nieuniknioną drogą dla poligrafii.
Ostatnia prelekcja zwieńczająca część wykładową przypadła Maciejowi Baurowi, product managerowi Agfa Graphics, który swój czas poświęcił zagadnieniu „Offset kontra cyfra”. W tym celu referent omówił najpierw i porównał obie techniki, aby następnie skupić się na zaletach, jakie niesie ze sobą stosowanie rozwiązań cyfrowych. Maciej Baur podkreślał przewagę cyfry nad offsetem m.in. w zakresie różnorodności stosowanych podłoży i opłacalnej realizacji zleceń niskonakładowych. Prowadzący wyszczególnił również trzy podstawowe kryteria jakościowe, na jakie należy zwrócić uwagę przy wyborze techniki cyfrowej. Są nimi: odporność wydruków (zarówno chemiczna, jak i mechaniczna); zakres odtwarzanych barw oraz rozdzielczość.
Po zakończeniu części wykładowej uczestnicy 14,1. Konferencji firmy Agfa udali się na zajęcia plenerowe, podczas których mogli popisać się umiejętnościami strzeleckimi, wspinaczkowymi i samoobronnymi. Dzień pełen wrażeń uwieńczyła uroczysta kolacja.
W drugim dniu konferencji odbyły się tradycyjne warsztaty, prowadzone przez Krzysztofa Sadzińskiego, Macieja Baura oraz Marcina Rawickiego i Adama Skierkowskiego – specjalistów ds. oprogramowania w polskim oddziale Agfa Graphics. Ich tematyka była ściśle związana z prezentacjami z pierwszego dnia spotkania, w zakresie druku wielkoformatowego obejmując m.in. najważniejsze cechy i funkcje systemu Asanti oraz pracę z RIP-ami Wasatch i JetiSoft. Część poświęcona cyfrowemu prepressowi uwzględniała z kolei praktyczne zastosowanie modułu do elektronicznego montażu Apogee Impose oraz kwestię aktualizacji oprogramowania sterującego produkcją prepress. Nie zabrakło również praktycznych zajęć poświęconych sklepowi internetowemu StoreFront i jego integracji z systemami Apogee i Asanti. Na zakończenie odbyło się głosowanie na najlepsze propozycje udoskonalenia rozwiązań Agfa Graphics, zgłaszane przez uczestników konferencji. Zdaniem samych gości najciekawsza okazała się opcja wygodnego układania elementów o nieregularnych kształtach dostępna w Asanti, zgłoszona przez Monikę Denisuk z firmy Wibet2. Konferencję zakończył Michał Śliz, który podziękował wszystkim za udział. KS