Innowacje w teorii i praktyce
6 gru 2016 14:58

8. konferencja Meet Kodak Polska odbyła się 5 czerwca w podwarszawskiej Jachrance pod hasłem „Poczuj ducha rywalizacji i dołącz do najlepszych na rynku”. Jej uczestnicy zostali zapoznani z innowacyjnymi rozwiązaniami i technologiami Kodak, które pozwalają na skuteczniejsze prowadzenie biznesu oraz otwierają przed użytkownikami nowe perspektywy. 8. edycja Meet Kodak Polska zgromadziła blisko 150 gości z całej Polski, którzy otrzymali od firmy Kodak nie tylko sporą dawkę wiedzy, ale także dobrą zabawę w klimacie Brazylii w nawiązaniu tegorocznych mistrzostw świata w piłce nożnej. Spotkanie otworzyli Jolanta Wiśniewska, dyrektor zarządzająca Kodak Polska oraz Komal Sharma, dyrektor zarządzający Kodak Emerging Geographies w regionie EAMER. Wartością dodaną konferencji Meet Kodak Polska były – podobnie jak to miało miejsce w poprzednich edycjach – wystąpienia przedstawicieli drukarń, którzy dzielili się swoimi doświadczeniami związanymi z użytkowaniem rozwiązań Kodak. Opowiedzieli o swoich sukcesach, wdrożeniach oraz o korzyściach, jakie wynikają z ich zastosowania w codziennej produkcji. Klienci o Kodaku „Jak poszłam na wojnę z Sonorą...” to tytuł prezentacji Mirosławy Peret, dyrektor finansowej Druk-Intro SA, która podzieliła się doświadczeniami z wdrożenia bezprocesowych płyt Kodak Sonora XP. Podkreśliła ona kilka istotnych faktów, jakie wiążą się z wdrożeniem płyt Kodak Sonora – przede wszystkim eliminację chemii, wody, odpadów i ścieków, ograniczenie zużycia energii czy niższe koszty pracy. Podawała przy tym dokładne kwoty, jakie można wyeliminować decydując się na bezprocesowe płyty Kodak Sonora. Jak zapewniała Mirosława Peret, koszty można obniżyć nawet o 3500 euro rocznie. Co więcej, drukarnia zyskuje lepszą kontrolę procesu, stabilność produkcji, dobre wyniki przy produkcji dużych nakładów, a także przewagę konkurencyjną. Wymieniła również wyzwania, z jakimi musiała się zmierzyć firma Druk-Intro SA wdrażając to rozwiązanie w swoim zakładzie. Najważniejsze, jak okazało się w trakcie wystąpienia Mirosławy Peret, to zmiana mentalności operatorów maszyn i pracowników drukarni. O technologii bezprocesowej i własnych doświadczeniach z wdrożenia płyty Kodak Sonora XP w formacie VLF w drukarni opakowań mówił Michał Rulewicz, specjalista ds. CtP w firmie Werner Kenkel. Jest ona czołowym producentem tektury falistej w Polsce, a także opakowań z nadrukiem fleksograficznym i offsetowym, który od lat stosuje w swoim zakładzie rozwiązania Kodaka. Kilka lat temu zdecydowała się na zakup systemu CtP tego producenta (bazującego na naświetlarce wielkoformatowej Kodak Magnus VLF Quantum 5570, oprogramowaniu workflow Kodak PrinergyPowerpack, Kodak InsitePrepress Portal z opcją Kodak Matchprint Virtual oraz prooferze Kodak Matchprint). Znacząca część wystąpienia Michała Rulewicza dotyczyła argumentów, które przemawiają za likwidacją wywoływarki i procesu wywoływania w drukarni. Podawał tu liczne argumenty – od konieczności mycia i konserwacji tego urządzenia, poprzez awarie, jakie mogą się zdarzyć, a które wstrzymują prace, na niemałych kosztach jej eksploatacji skończywszy. Obecnie firma Werner Kenkel pracuje z wykorzystaniem drugiej, liczącej 5000 sztuk partii płyt Kodak Sonora XP. Michał Rulewicz przedstawił wnioski z tych doświadczeń podkreślając fakt, że firma nie ma żadnych problemów z drukiem w formacie VLF przy wykorzystaniu płyt Kodak Sonora XP, nie ma też problemów z buforem maszyny offsetowej, a także z jej rozruchem (nie zmienia się ilość zużywanej makulatury). Praktycznie jedyne, na co zwrócił uwagę kończąc swoją prezentację to fakt, że mycie w celu archiwizacji tych płyt w przypadku firmy Werner Kenkel wymaga szczególnej uwagi. W wędrówkę po przeszłości oraz przyszłości poligrafii zabrała słuchaczy Magdalena Michalska, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Chesapeake Polska. W swojej prezentacji zatytułowanej „Granice rozwoju technologicznego – dialog potrzeb i możliwości” nie tylko zainicjowała wspomniany dialog, ale również zachęciła uczestników konferencji do wyrażenia swoich spostrzeżeń na temat przyszłości branży. Jasno sformułowała wyzwania, jakie stoją przed drukarnią Chesapeake Polska: krótkie nakłady, duża ilość kolorów specjalnych, przezbrojenia, zmiany lub niepowtarzalne projekty, niestabilność koloru w druku offsetowym przy krótkich seriach produkcyjnych. Istotny jest – co podkreślała – wybór odpowiednich technologii, aby poradzić sobie z tymi wyzwaniami. W tym zakresie Kodak ma, jej zdaniem, bardzo dużo do zaoferowania. Dowodem tego, jak rozwiązanie Kodaka może sprostać wyzwaniom jakościowym, było wystąpienie Jacka Młynarczyka, sales & marketing managera w firmie Miller Graphics Poland Sp. z o.o., który mówił o wysokojakościowym druku opakowań i doświadczeniach Miller Graphics z wykorzystywanym w niej od kilku lat systemem Kodak Flexcel NX. Pozwala on firmie nie tylko dostarczać rozwiązania konkurujące z jakością oferowaną dotychczas przez rotograwiurę, ale też generować znaczące korzyści operacyjne dla odbiorców (do których należą w głównej mierze drukarnie): skrócony czas rozruchu maszyny drukującej, redukcję wytwarzanych odpadów i czasów przestoju; bardziej wytrzymałe formy drukowe oraz wydajniejsze zużycie farby. Kodak dla klientów „Jak technologia Kodak wpływa na jakość, wizerunek produktu i marki” wyjaśnił Jacek Galiński z Kodak Polska. Prelegent przedstawił portfolio produktów Kodaka, nawiązał również do bezprocesowych płyt Kodak Sonora, oprogramowania firmy Kodak, by w kolejnej części prezentacji omówić system fleksograficzny Kodak Flexcel NX, którego liczba wdrożeń w naszym kraju nieustannie rośnie. Gwarantuje on wysoką jakość wydruków, konkurującą z jakością oferowaną dotychczas przez rotograwiurę (technologię znacznie droższą), ale też generuje znaczące korzyści operacyjne dla odbiorców. Są to m.in.: skrócony czas rozruchu maszyny drukującej, redukcja ilości odpadów i czasów przestoju, trwalsze formy drukowe oraz bardziej wydajne zużycie farby, a także eliminacja typowych problemów, jakie mogą się przydarzyć w produkcji fleksograficznej. „Technologia cyfrowa Kodak – narzędzia, dzięki którym można wyróżniać kampanie swoich klientów” to wystąpienie Sławomira Iwanowskiego, regionalnego szefa sprzedaży Kodak Polska. Zaprezentował on główne tendencje rynkowe, podkreślając spadające nakłady, coraz krótszy czas realizacji zleceń, rosnące znaczenie produktów typu direct mail, materiałów reklamowych oraz opakowań, zmniejszające się marże, a także poszukiwania optymalizacji kosztów, obniżania stanów magazynowych, wprowadzanie danych zmiennych, dążenie do dywersyfikacji produkcji. Przedstawił również możliwości druku cyfrowego, podkreślając, jak ważny jest wybór technologii (biorąc pod uwagę wykonywane aplikacje, kolor podłoży, na których użytkownik będzie drukował czy wolumen nakładów). Przedstawił też propozycje Kodaka z zakresu elektrofotografii (Kodak NexPress, Digimaster) oraz inkjetu (systemy Kodak Prosper 1000 i Kodak Prosper 5000 XL). Zaprezentował też pokrótce wyzwania przy wdrażaniu druku cyfrowego, koszty, jakie się z tym wiążą, ale przede wszystkim korzyści, jakie można odnieść. Nie tylko technologie Prowadzący firmę konsultingową Aleŝ Lisac, ekspert z dziedziny marketingu bezpośredniego ze Słowenii, w wystąpieniu „Jak skutecznie pozyskać nowego klienta i zyskać jego lojalność – zadanie nieosiągalne czy banalnie proste?” zaprezentował możliwości pozyskiwania nowych klientów. Jego propozycja opierała się na kilku zasadach: poznania klienta i jego potrzeb, nawiązania z nim przyjaznych relacji, rzetelnej oceny sytuacji własnej firmy oraz przeprowadzenia w niej niezbędnych zmian i zaproponowania rynkowi czegoś nowego. Aleŝ Lisac zaproponował uczestnikom spotkania, aby spróbowali dokonać zakupu usługi drukowania czy naświetlania we własnej firmie, co może przynieść bardzo ciekawe spostrzeżenia. Dorota Kałowska, partner &strategy consultant w firmie Cobalt Spark w prezentacji „(Nie) zwykłe opakowania” pokazała, jak ważnym elementem marki są opakowania, jaki naprawdę jest dzisiejszy konsument oraz jak ze „zwykłego” opakowania zrobić efektywne narzędzie sprzedaży. Podkreśliła, że opakowanie wpływa na decyzje konsumentów, a co za tym idzie – na wyniki sprzedaży produktu. Jednak znalezienie odpowiedzi na pytanie, jakie powinno być „dobre”, czyli skuteczne opakowanie to zadanie niełatwe, wymagające interdyscyplinarnej wiedzy i doświadczenia z zakresu marketingu, merchandisingu, druku, technologii produkcji oraz projektowania, ale przede wszystkim doskonałego zrozumienia potrzeb i oczekiwań dzisiejszego konsumenta. Opracowanie: AN

cript>