Innowacje w zasięgu ręki
6 gru 2016 14:58
Konkurowanie na rynku poligraficznym z pewnością do łatwych nie należy. Duża liczba punktów usługowych o podobnych cenach i zbliżonej jakości, nowoczesne rozwiązania web-to-print pozwalające na zdalne realizowanie zleceń, łatwe porównywanie ofert za pośrednictwem internetu – to wszystko sprawia, że klienci są w dużej mierze „mobilni”. Często nie wykazują oni większego przywiązania do konkretnej drukarni. Firmy poligraficzne na różne sposoby starają się rozwijać swoją działalność: rozpoczynają sprzedaż eksportową, rozszerzają asortyment oferowanych usług lub wdrażają niezmiernie istotne w poligrafii innowacje procesowe i produktowe. Eksperci branżowi zwracają jednak uwagę na szybko rosnące znaczenie innowacji marketingowych takich jak nowe metody promocji firmy i obsługi klienta. To one są kluczowe w efektywnym konkurowaniu o odbiorców.
Przewrót w marketingu
Szeroko pojęty marketing przeszedł w ostatnich czasach ogromną rewolucję. Napędził ją przede wszystkim rozwój nowoczesnych technologii informatycznych. Obecnie odchodzi się od akcji reklamowych zaliczanych do drażniącego marketingu typu „push”, polegającego na inwazyjnym i bezpośrednim oddziaływaniu na nabywcę w celu nakłonienia go do zakupu. Na świadomym konsumencie taka reklama nie robi prawie żadnego wrażenia. Dużo skuteczniejsze są działania określane jako „pull”. Mają one wzbudzić w potencjalnym nabywcy chęć dobrowolnego zapoznania się z ofertą i „przyciągnąć” go do firmy. Do grupy działań, które wykazują się najwyższą skutecznością sprzedażową, należą marketing relacji oraz marketing rekomendacji.
Budowanie więzi
Marketing relacji skupia się na kreowaniu więzi z klientem. Przesłanką do takiego podejścia jest fakt, iż utrzymanie dotychczasowego odbiorcy kosztuje wielokrotnie mniej niż pozyskanie nowego. Pozytywnym stosunkom z kontrahentami będzie sprzyjało wynagradzanie ich za ponowne zakupy. Mając konkretny powód do powrotu, nie będą oni szukali innego usługodawcy – nawet jeśli ten będzie oferował im nieco niższe stawki lub krótsze terminy. Ponadto każdy z nas lubi być traktowany w sposób indywidualny oraz ściśle dopasowany do naszych potrzeb i preferencji. Jeśli Twoja firma właśnie tak podejdzie do klienta, łatwo wyróżni się na tle konkurencji.
Praca nad budowaniem relacji z nabywcami jest bez wątpienia działaniem wskazanym dla punktów poligraficznych. Zlecenia najczęściej mają charakter powtarzalny, a zmiana usługodawcy na ogół nie wiąże się z większymi trudnościami. Taka specyfika branży sprawia, że działania nakierowane na budowanie lojalności mogą w bezpośredni sposób przełożyć się na wzrost obrotu firmy.
Gromadzenie poleceń
Nie ulega wątpliwości, że od mocno nieobiektywnego przekazu reklamowego dużo skuteczniejszym sposobem promocji są polecenia byłych lub obecnych klientów danej firmy. Usługobiorca znacznie chętniej skorzysta z oferty firmy, którą polecił mu znajomy lub o której znalazł pochlebne opinie w internecie. Marketing rekomendacji ma umożliwić firmie pozyskiwanie pozytywnych komentarzy i skutecznych poleceń. W przypadku usług poligraficznych będzie to miało niebagatelne znaczenie. Potencjalny klient przed złożeniem zlecenia nie jest w stanie zweryfikować faktycznej jakości czy terminowości Twoich usług. Godna zaufania rekomendacja zadziała w takim wypadku dużo lepiej niż najlepszy przekaz promocyjny.
W praktyce
Idee nowoczesnego marketingu można wdrażać w życie za pomocą odpowiednio skonstruowanego programu lojalnościowego. Jego fundamentem będzie nagradzanie klientów za wierność Twojej firmie. Odbiorca w zamian za zakupy będzie gromadzić punkty wymienialne na rabaty lub nagrody. Tego typu przedsięwzięcie realizuje już wiele przedsiębiorstw z różnych branż. Należy jednak zauważyć, że samo zbieranie punktów nie pozwoli w pełni wykorzystać możliwości marketingu relacji i rekomendacji. Odpowiednio skonstruowane rozwiązanie powinno zachęcać klientów do dzielenia się pozytywnymi doświadczeniami lub polecania Twojej firmy na popularnych portalach społecznościowych. Pozwoli to budować grono stałych, lojalnych klientów, którzy będą jednocześnie ambasadorami Twojej marki w swoim środowisku.
Prowadzenie programu lojalnościowego jest ponadto doskonałą sposobnością do zbierania cennych informacji o każdym z klientów. Mogą one zostać wykorzystane do tworzenia spersonalizowanych promocji, a także lepszego dostosowania oferty do potrzeb poszczególnych usługobiorców. Oprogramowanie do obsługi programu lojalnościowego powinno oferować możliwość łatwego kontaktu ze wszystkimi lub z wybranymi według określonych kryteriów odbiorcami. Pozwala to celnie trafiać z akcjami promocyjnymi, zwiększając ich skuteczność przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów.
Gotowe rozwiązania
Bardzo przydatnym narzędziem pozwalającym wcielić w czyn opisane założenia jest platforma Lumo.pl. Oferuje ona kompleksową obsługę programu lojalnościowego w Twojej drukarni bez konieczności tworzenia kart uczestników i zakupu czytników, przy wygodnej i intuicyjnej obsłudze przez internet. Z pomocą Lumo możliwe będzie wdrożenie innowacji marketingowych bez konieczności dokonywania inwestycji czy odbywania wielogodzinnych szkoleń. Automatycznie generowane statystyki pozwolą na bieżąco kontrolować rezultaty i obserwować, jak zmienia się Twój biznes. Dwudziesty pierwszy wiek wymaga od przedsiębiorców sięgania po nowoczesne rozwiązania. Przekonaj się sam, że wprowadzanie innowacji może być naprawdę proste.
Opracowano na podstawie materiałów firmy Lumo