Innowacyjne rozwiązania do druku na tekturze
19 Jan 2024 11:16

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Na przestrzeni ostatnich lat druk cyfrowy mocno ewoluował, stając się obecnie niezwykle konkurencyjny w stosunku do technologii fleksograficznej i offsetowej. Do przyspieszenia transformacji na rynku opakowań w znacznym stopniu przyczyniła się pandemia, która udowodniła, jak bardzo potrzebny jest zindywidualizowany druk cyfrowy.

Platforma Durst P5 350 High Speed Automat to niezwykle zaawansowane urządzenie na miarę współczesnych czasów, dedykowane dla wszystkich drukarń trzymających rękę na pulsie nowoczesnych technologii, a przede wszystkim zainteresowanych pełną automatyzacją oraz koncepcją smart factory, czyli inteligentnej drukarni funkcjonującej zgodnie z zasadami Przemysłu 4.0 i wykorzystującej zaawansowane technologie oparte na sztucznej inteligencji, analizie danych oraz w pełni zautomatyzowanych procesach

Tekturowa rewolucja

Niezwykle trudny i pełen zupełnie nowych wyzwań okres pandemii, którego skutki odczuła – i odczuwa do dziś – cała branża poligraficzna, spowodował prawdziwą rewolucję na rynku e-commerce, a przede wszystkim w segmencie opakowań. Przymusowa domowa izolacja sprawiła, że ludzie zaczęli masowo zamawiać przeróżne produkty w sieci, w wyniku czego większość marek została zmuszona do przestawienia swojej dystrybucji w całości w tryb online, co pociągnęło za sobą gigantyczne zapotrzebowanie na opakowania z tektury i nie tylko. Jak komentuje Przemysław Arabski, Corrugated & Industrial Expert w firmie LFP Industrial Solutions: Wielki boom branży opakowaniowej trwa do dziś i nie wydaje się tracić na sile, a wręcz przeciwnie. Na podstawie licznych rozmów, m.in. z producentami tektury w Polsce, widzimy sygnały płynące z rynku, które jednoznacznie wskazują, że rok 2023 był dobry, a 2024 i kolejne lata będą jeszcze lepsze.

Pierwsze wrażenie jest najważniejsze

Opakowanie już od dawna uznawane jest za integralną część marketingu – to ono sprzedaje, zwiększa atrakcyjność produktu i często już na pierwszy rzut oka dostarcza istotnych informacji. Producenci z branży FMCG, a także innych już od dawna wiedzą, że pierwsze wrażenie jest decydujące i przywiązują wagę do opakowań oraz ekspozycji swoich produktów na standach czy też POS-ach. To one znacząco wpływają na zwiększenie sprzedaży. Im więcej pomysłów na sezonowe produkty poza regałami, tym więcej zysków dla firmy. Dzisiejsze możliwości personalizacji oferują zupełnie nowy, olbrzymi potencjał marketingowy, którego nie sposób zlekceważyć.

 

Najwydajniejsza hybryda na rynku

Dlaczego w przypadku druku opakowań warto postawić na druk cyfrowy? Łączy on imponującą szybkość wykonania z perfekcyjnymi, wielobarwnymi obrazami w jakości zbliżonej do druku tradycyjnego. Może być on wykonywany nie tylko na białych powierzchniach, lecz także na szarych warstwach zewnętrznych i otwartej fali – w dodatku w wielu kolorach. W przypadku druku analogowego do tej pory nie było to możliwe ze względu na wysokie koszty przygotowania. Dzięki drukowi cyfrowemu pojawiły się dwie nowe korzyści – możliwość spełnienia wymagań konsumentów w zakresie zrównoważonego pakowania oraz zachowanie atrakcyjnego, barwnego wzornictwa. Sprawia on, że wprowadzanie zmian w projekcie opakowania przebiega szybko i bezproblemowo. Dzięki technologii data-to-print wystarczy po prostu dostosować dane drukowania do potrzeb klienta.

Dodatkowo druk cyfrowy oznacza także niezależność od kosztów i terminów dostawy nowych płyt. W wyniku rozdzielenia różnych nadruków na identyczne opakowania, istnieje możliwość rozbicia średnich i dużych nakładów na dowolne serie częściowe, bez generowania większych nadwyżek. Duże nakłady możemy podzielić na dowolną liczbę serii w zależności od naszych potrzeb – na produkty regionalne i sezonowe, z myślą o specjalnych wydarzeniach czy też grupach klientów docelowych. Innowacyjny druk cyfrowy jest najbardziej elastyczną i przyjazną dla środowiska technologią drukowania, która jest obecnie dostępna na rynku.

Przemysław Arabski dodaje: Coraz więcej współczesnych drukarni posiadających na swoim pokładzie wyłącznie rozwiązania fleksograficzne czy offsetowe stara się nie pozostać

w tyle i coraz śmielej spogląda w kierunku nowoczesnych urządzeń cyfrowych oferujących wszechstronność i większą personalizację wydruków w połączeniu z wydajnością oraz aspektami ekonomicznymi. Idealnym rozwiązaniem dedykowanym do tych wyzwań jest platforma drukująca Durst P5 350 High Speed Automat (to urządzenie drukujące z systemem automatycznego podawania i odbioru drukowanego materiału). Zgodnie ze swoją nazwą jednym z jej największych atutów są prawdziwie imponujące osiągi – maszyna pozwala na druk z prędkością ponad 600 m2/h, czyli dwukrotnie większą od standardowego modelu Durst P5 350. Podobno nie zmienia się zwycięskiej drużyny, dlatego też rozwiązanie Durst zachowało wszystkie cechy, które zadecydowały o wielkim sukcesie swego poprzednika i całej serii P5 – mowa tu zwłaszcza o unikatowych funkcjach multiroll oraz multitrack. Platforma może zostać skonfigurowana z maksymalnie dziewięcioma kolorami oraz lakierami do specjalnych zastosowań w druku wielowarstwowym. To rozwiązanie zdolne odpo- wiedzieć na wszystkie oczekiwania nawet najbardziej wymagających zleceniodawców.

Cyfrowe rozwiązania jutra

Platforma Durst P5 350 High Speed Automat to niezwykle zaawansowane urządzenie na miarę współczesnych czasów, dedykowane dla wszystkich drukarń trzymających rękę na pulsie nowoczesnych technologii, a przede wszystkim zainteresowanych pełną automatyzacją oraz koncepcją smart factory, czyli inteligentnej drukarni funkcjonującej zgodnie z zasadami Przemysłu 4.0 i wykorzystującej zaawansowane technologie oparte na sztucznej inteligencji, analizie danych oraz w pełni zautomatyzowanych procesach. Dodatkowa opcja wyposażenia w Durst Automat oferuje automatyczne rozwiązanie inline, czyli system podawania i układania arkuszy. O nowe standardy automatyzacji dbają także najnowocześniejsze oprogramowania dostępne w różnych wariantach.

Wybór urządzenia marki Durst niezwykle korzystnie przedstawia się także pod względem finansowym, gwarantując wysoki stopień zwrotu wkładu w stosunkowo krótkim czasie. Zadruk ponad 400-500 tys. m2 rocznie to bez wątpienia rewelacyjny wynik, zwłaszcza dla drukarń zainteresowanych inwestycją w rozwiązanie typu entry level oraz transformacją na druk cyfrowy. Maszyna Durst to także doskonały wstęp do inwestycji w rozwiązanie typu single pass, które pozwoli drukarni na całkowite przejście na „cyfrową stronę mocy” – powiedział Przemysław Arabski.

Opracowano na podstawie materiałów firmy LFP