Inteligentna produkcja foliowanego arkusza
17 lis 2022 14:33

Producent cyfrowych urządzeń do zdobień twierdzi, że dzięki technologii Smart High Definition (SHD) może dorównać jakości foliowania, jaką uzyskują użytkownicy konwencjonalnego sprzętu, lub ją przewyższyć.

Scodix po raz pierwszy zademonstrował technologię SHD w swojej maszynie do zdobień Ultra 6000 podczas wydarzenia Printing United (19-21 października br., Las Vegas). Zdaniem przedstawicieli tej firmy rozwiązanie stanowi przełom w jakości druku. Technologia SHD jest szczególnie ważna dla producentów kartek okolicznościowych i kartonów. Zapewnia ostrość, którą można osiągnąć za pomocą najlepszego foliowania, szybciej i przy mniejszym wpływie na środowisko. 

To rozwój, który zabiera nas poza to, gdzie już jesteśmy – mówi wiceprezes ds. globalnej sprzedaży i marketingu Scodix, Mark Nixon i dodaje: Oznacza to przejście do głównego nurtu produkcji opakowań i kartek okolicznościowych, największych konsumentów folii na gorąco i produkcji miliardów arkuszy rocznie. SHD wprowadza nas w tę przestrzeń rynkową.

Na targach drupa w 2016 roku firma zaprezentowała E106 – maszynę do zdobień w formacie B1, która ostatecznie nie weszła do masowej produkcji. Zamiast tego projekt urządzenia pracującego w formacie B2 został powiększony o dodatkowe głowice drukujące, aby wyprodukować Ultra 5000 do papieru B1 i Ultra 6000 do tektury B1. 

Jednym z problemów była konieczność dopasowania konwencjonalnych technologii tłoczenia pod względem jakości. Scodix wierzy, że udało się to dzięki SHD. Oprogramowanie analizuje plik i w ciągu kilku sekund zidentyfikuje krawędź między tekstem, który ma zostać zafoliowany, a tłem. W tym momencie jest wystrzeliwana pojedyncza kropelka polimeru adhezyjnego zamiast dwóch kropli stosowanych do chwytania folii. Oznacza to, że pojedyncza kropla zapewnia ostrzejszy efekt, a mniejszy tekst może być wyraźnie renderowany, w tym tekst odwrócony w rozdzielczości 4-6 pkt. 

Naszym celem są teraz systemy analogowe. Kierujemy się na istniejące rynki, nie próbując tworzyć nowych – mówi Nixon. Początkowo możliwości Scodix oferowały nowe opcje cyfrowego upiększania obrazu, co oznaczało, że trzeba było stworzyć rynek i uczynić inwestycję bardziej ryzykowną propozycją dla drukarń nieposiadających jeszcze bazy klientów na tego typu usługi.

Starając się zastąpić istniejącą metodę produkcji tym, co Nixon nazywa inteligentną produkcją foliowanego arkusza, Scodix kieruje się na rynek kosmetyków, towarów luksusowych, czekolady itd., który już rozumie potencjał wartości dodanej i znaczenie folii. 

Ultra 6000 SHD jest bardziej wydajną i ekonomiczną maszyną niż konwencjonalne rozwiązania. Tradycyjnie stosowany wałek może często wymagać dwugodzinnej zmiany między zadaniami. Co więcej, w przypadku technologii SHD nie ma konieczności używania drogich matryc.

Z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju jest to lepsze rozwiązanie, ponieważ nie wymaga zamawiania matrycy ani używania metali, co skutkuje redukcją ogromnego śladu węglowego potrzebnego, aby stworzyć zafoliowany obraz. Dzięki technologii cyfrowej liczba odpadów jest również ograniczona do minimum. 

Firma już przyjmuje zamówienia na nowe maszyny i ma w planach trzy sprzedaże, w tym jedną w Europie. Pierwsza instalacja ma się odbyć jeszcze w listopadzie. To firma, która pracuje dla marek przy Piątej Alei. Jakość musi być odpowiednia, a cena konkurencyjna. Możemy udowodnić, że krótkie serie nie muszą być nieopłacalne – mówi Nixon. 

Scodix planuje początkowo skoncentrować się na nowej sprzedaży szacując, że ​​80 proc. klientów Ultra 6000 zdecyduje się na pakiet SHD, a następnie pod koniec przyszłego roku zamierza wprowadzić zestaw modernizacyjny do maszyn Ultra 6000. 

Opracowano na podstawie informacji portalu Print Business