Na nasze pytania odpowiedzieli przedstawiciele firm: Canon Polska, Fujifilm Polska Distribution, Grafikus, Heidelberg Polska, Kodak Polska, Konica Minolta Business Solutions Polska, manroland Polska, Océ Poland, Reprograf i Xerox Polska.
Większość firm posiada własne programy finansowania inwestycji w oferowane przez nie maszyny i urządzenia. Jak trafnie ujął to Tomasz Pawlicki, dyrektor marketingu Heidelberg Polska: Aby móc się rozwijać w sposób optymalny, firmy poligraficzne muszą oczywiście inwestować w coraz to nowsze technologie. W tym celu niezbędne jest wybranie najlepszego modelu finansowania i przekonanie potencjalnych kredytodawców, że pomysł jest wart realizacji. W ramach koncernu Heidelberg funkcjonują różnego rodzaju rozwiązania w zakresie usług finansowych. W zależności od specyfiki danego rynku oferowane są pomoc i wsparcie przy sporządzeniu planu finansowego, dobraniu właściwego sposobu finansowania lub znalezieniu instytucji finansowej.
Specjalny program finansowania dla swoich klientów posiada firma manroland Polska. Program dzięki silnym partnerom finansowym jest oparty na preferencyjnych warunkach i umożliwia właściwie dowolne ułożenie struktury samych obciążeń finansowych – wyjaśnia Krzysztof Pietrzak, dyrektor sprzedaży.
Z kolei firma Fujifilm Polska, według informacji Bartosza Grzędy, kierownika sprzedaży w dziale Poligrafia, ma własny program finansowania inwestycji w maszyny nie tylko dla poligrafii, ale w każdej z branż, w których działa.
Specjalny program finansowy pod nazwą Konica Minolta Leasing może od kilku lat oferować swoim klientom firma Konica Minolta Business Solutions Polska dzięki współpracy z VB Leasing Polska SA. Program ten stanowi bezsporną alternatywę dla zakupów sprzętu za gotówkę czy w kredycie, umożliwiając przedsiębiorstwom efektywne zarządzanie kosztami oraz osiąganie dodatkowych korzyści (np. podatkowych) wynikających z leasingu.
Własne programy finansowania zakupów sprzętu posiada również firma Océ Poland (własny leasing, dzierżawa, możliwość spłaty urządzenia w ratach).
Istnieje również możliwość uzyskania finansowania bezpośrednio z Xerox Polska przy spełnieniu określonych wymagań w zakresie ryzyka kredytowego. Jednakże, jak wyjaśnia Stanisław Pieczara, PSG marketing manager: Większość firm inwestujących w nasze systemy korzysta z zewnętrznych źródeł finansowania – firm leasingowych, banków itp. – dysponujących szerszą ofertą produktów finansowych.
Canon Polska także pomaga klientom w finansowaniu inwestycji, głównie dzięki współpracy ze specjalistycznymi instytucjami, chociaż: W szczególnych przypadkach sami pomagamy klientom w finansowaniu zakupu lub dzierżawie sprzętu. Staramy się jednak, aby takie sytuacje zdarzały się sporadycznie, głównie ze względów inwestycyjnych – przyznaje Robert Bębenek, CBS indirect sales manager.
Własnego finansowania sprzedaży swojego portfolio produktów nie prowadzi Kodak Polska. Współpracujemy z firmami konsultingowymi w przygotowywaniu wniosków o dofinansowanie ze środków UE, w tym z bankami udzielającymi kredytów
– mówi Swapan Chaudhuri, dyrektor zarządzający Kodak Polska.
Pomoc w uzyskaniu dotacji unijnych to częsty element odpowiedzi firm na nasze pytanie, czy korzystają z usług banku lub firmy leasingowej w celu umożliwienia klientom preferencyjnych warunków finansowania zakupów sprzętu. Niemal wszyscy nasi respondenci potwierdzają fakt współpracy z instytucjami finansowymi, choć jej zasady są różne.
W przypadku Kodak Polska: W praktyce występują dwa scenariusze – tłumaczy Swapan Chaudhuri. – W pierwszym to klient ma wypracowaną współpracę z bankiem lub firmą leasingową na preferencyjnych, korzystnych zasadach i nasze zaangażowanie nie jest tu potrzebne. W drugim przypadku chętnie sugerujemy, które z firm leasingowych są zorientowane na branżę poligraficzną, rozumieją uwarunkowania biznesowe przedsiębiorstwa poligraficznego oraz mają pakiety ofer-towe. W tym przypadku rekomendujemy firmy Deutsche Leasing i Societe General. Jeśli natomiast chodzi o banki, to bardzo dobrze współpracuje nam się z Deutsche Bankiem.
Rekomendacja nie oznacza oczywiście przymusu zwrócenia się do tej, a nie innej instytucji, co podkreśla przedstawiciel firmy Konica Minolta: Naszym klientom przedstawiamy swoją propozycję, ale nigdy nie narzucamy konkretnego banku ani przedsiębiorstwa leasingowego. Niemniej, jeśli ktoś nie wybrał jeszcze takowej instytucji, może oprzeć się na naszym wieloletnim doświadczeniu i skorzystać z usług naszych sprawdzonych partnerów, z którymi najczęściej finansujemy umowy leasingowe.
W podobnym tonie wypowiada się Krzysztof Pietrzak: Korzystamy z preferencyjnych warunków kilku firm leasingowych po to, aby klient dokonywał ostatecznie wyboru finansującego. Szczególnie w ostatnim czasie umacniająca się pozycja manroland na rynku polskim sprzyja podejmowaniu przez firmy leasingowe większego ryzyka przy finansowaniu maszyn manroland.
Heidelberg w Polsce również oferuje pomoc klientom w znalezieniu odpowiedniego partnera spośród banków i firm leasingowych mających duże doświadczenie w zakresie finansowania umów na zakup maszyn i urządzeń poligraficznych, znających specyfikę branży oraz potrafiących sprawnie i szybko ocenić w kompetentny sposób daną inwestycję.
Także Reprograf dzięki długoletniej współpracy z bankami o ugruntowanej pozycji na polskim rynku ma możliwość finansowania inwestycji swoich klientów. Tego typu oferta skierowana jest przede wszystkim do firm, które są stałymi odbiorcami materiałów poligraficznych oferowanych przez tę firmę. Z kolei klientów zainteresowanych zakupem maszyn Komori, których Reprograf jest dystrybutorem w Polsce, z pewnością zainteresuje informacja o wspólpracy tej firmy na
terenie Europy z Raiffeisen Leasing. Dzięki zawartym porozumieniom klienci Reprografu mogą uzyskać lepsze warunki finansowania transakcji.
Canon Polska, wg informacji Roberta Bębenka, współpracuje z dwiema instytucjami specjalizującymi się w finansowaniu zakupów inwestycyjnych: W oparciu o zawarte porozumienia firmy te traktują naszych klientów w sposób preferencyjny, a procedura uzyskania kredytu jest znacznie uproszczona, co sprawia, że decyzja o przyznaniu kredytu jest udzielana w ciągu 24 godzin.
Pomoc w finansowaniu inwestycji w oferowane przez nią maszyny i urządzenia we współpracy z instytucjami finansowymi oferującymi konkurencyjne warunki deklarują też firmy Grafikus i Fujifilm Polska.
Jak wspomniano, klienci coraz częściej oczekują także pomocy w pozyskiwaniu funduszy unijnych. Xerox Polska pracuje z wieloma uznanymi instytucjami rynku finansowego, często pomagając swoim klientom w uzyskaniu preferencyjnego finansowania. Obecnie nasze wsparcie najczęściej wiąże się z pomocą w przygotowaniu wniosku o dotację unijną – mówi Stanisław Pieczara.
W związku z tym firmy, które tego typu usługi jeszcze nie oferują, planują jej wprowadzenie. Niebawem planujemy rozszerzenie naszej pomocy o konsultacje w pozyskiwaniu funduszy unijnych. W obecnej sytuacji rynkowej upatrujemy w tym zakresie możliwości znacznego zwiększenia atrakcyjności naszej oferty, rozumianej jako pełny pakiet dla przedsiębiorcy – zapowiada Robert Bębenek z Canon Polska.
Tylko firma Océ Poland deklaruje, że korzysta jedynie z własnych zasobów finansowych przy wspieraniu inwestycji, rezygnując z pośrednictwa banków i innych inwestycji finansowych.
Mamy nadzieję, że ten krótki, choć dość wyczerpujący przegląd możliwości uzyskania wsparcia finansowego dla swoich inwestycji pomoże w podjęciu decyzji niejednemu potencjalnemu nabywcy maszyn i urządzeń poligraficznych.
Opracowanie: IZ